Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442729 gånger)

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
SV: tobak
« Svar #480 skrivet: 21 apr-10 kl 11:47 »
2 veckor, kan det vara för lite varme?
Eller dom har det för mörkt?, ca 23 grader er perfekt temperatur, fröna har inte torkat ut?
Vanlig tid er ca. 5-8 dager, kommer det ingen ting efter 3 veckor så tror jag att du kan starta på nytt.

Erik Röde: Jag brukar en Pizzaskärare som kniv till cigarrena,  fungerar perfekt.
Vilket lim brukar du? jag använde  tapetklister och det fungerade ok, läste på annan site att  Pektin fungerar bra, så jag tänkte och testa det till hösten.

krego

• Skåne
« Svar #481 skrivet: 21 apr-10 kl 22:41 »
Nu har jag kollat temp,fuktighet och ljuset. Kommer det inget inom en vecka så blir jag besviken. Håller tummarna!

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #482 skrivet: 23 apr-10 kl 21:28 »
Krego skicka ett pm till mig så jag vet vart jag ska sända lite frö. Du borde ha sett något redan efter några dagar. Men mycket kan gå fel... Om vi snabbar oss så hinner du någorlunda till denna säsong.

Jag använder en rullkniv från claes olsson, och en på tok för liten skärbräda. Jag ska få tummen ur och tigga till mig en bit linoliummatta i mattaffären. Som lim har jag använt äggvita vilket fungerar men nu mer kokar jag eget tapetklister vilket fungerar lika bra.

Dags att skola om de andra sorterna nu i helgen...

andtol

• Gäst
« Svar #483 skrivet: 24 apr-10 kl 12:34 »
Jag kommer få plantor över. Alida.

Finns i Växjö om någon vill ha. ;)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #484 skrivet: 26 apr-10 kl 20:49 »
Nu var då alla plantor omskolade. 20 burly (skansen) 20 dansk maryland (rustica) 20 dansk Langeland (virginia)60 alida (virginia).

Ska försöka odna till landen nu till helgen... Ska bara sätta 2000 granplantor först.

andtol

• Gäst
« Svar #485 skrivet: 26 apr-10 kl 21:02 »
Erik, hur stor yta har du tobak på? 120 plantor / 5 per kvm = 24 kvm?

Odlar du år efter år på samma yta? Tobak är väl en potatisväxt, fungerar det att odla på samma ställe?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #486 skrivet: 27 apr-10 kl 20:43 »
Japp, jag har ett tobaksland på typ 25m2. Jag försöker alternera platsen men tomten är inte hur stor som helst. Jag håller just nu på och bygger upp ett nytt land med hjälp av mycket hästskit, så då odlar jag i detta. Fungerade bra förra året och gör förhoppningsvis det i år också. Målet är att inte gödselodla, men jag har inget riktigt bra alternativ för tillfället.

I tobaksodlingen i stockholmstrakten gödslade man förr med hästskit, men det berodde mest på att det var den dyngan man hade i överflöd från den tidens stadstrafik.

Men.. Det som är fint med tobaken är just det att det faktiskt inte krävs så mycket för att bli självförsörjande.  De flesta snusare, även i radhusområdet skulle klara detta och alla dessa vackra blommor. Ja det skulle bli mycket fint.

Jag har många plantor för att få bra frö för att hålla en frisk och fin sort. (och en cigarr till nyår)

Erik

Tännlappen

• -
« Svar #487 skrivet: 30 apr-10 kl 01:46 »
 (:) . Jaaa..Hästskit är rena dundret,blir härlig struktur på jorden med det. Tänkte på det där med fermentering,läste något om olika stadier när man kör i kammare. Ungefär så här: Första veckan gräslukt sedan en väldigt sötaktig tobaksdoft men man ska fortsätta tills det diffar mer som vanlig tobak om jag fattat rätt. Själv avbröt jag när det doftade sötaktig tobak vilket nog var för tidigt. Gärna synpunkter från någon som kört full period ca 3-4 veckor. Övrigt:Planterat om Virginia gold(ca 30st) och Burley. Satte bara 16 burley eftersom det verkar vara en kryddtobak och då följaktligen inte behövs så mycket av den. Impectas Virginia har jag runt 70 st. Alida nog närmare hundra.  :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #488 skrivet: 30 apr-10 kl 08:14 »
Jag fermenterar i 4 veckor i min fermentirigskammare med ca. 50 grader varme och ca. 70% fuktighet, jo längre man fermenterar desto bättre blir tobaken!

Lurkers

• Värmland
« Svar #489 skrivet: 30 apr-10 kl 08:26 »
16 Burley? det var inte många i förhåll til Alida'en, jag testat en snus på enbart Alida och det fungerade  dålig for mig, Alida har et lavt nikotinnivå som andre Virginiaplanter.
Burley har et högre nikotinnivå så en 50 - 50 blandning fungerar bra.

(Men så er jag också en nikotinslav ;-))

Tännlappen

• -
« Svar #490 skrivet: 30 apr-10 kl 10:58 »
.....Då får jag odla mer burley nästa år eller några Rustica  :o....blir nog många frön. "Lurkers"
Röker du Alida tobak som cigarrett eller i pipa? om man får fråga det. Upplevde att man blev som en öken i munnen  :o . Kan ju vara att jag skulle kört längre i kammaren,kul höra din åsikt om det. Ska fixa humidifier till detta år,kanske Biltemas. Mycket svårt att fixa luftfuktighet annars vad jag märkte,fick ta ut bladen varje kväll och spraya på med vatten. Varje gång man öppnar kammaren får man även en rejäl värmeförlust. Övrigt:Köpt råtobak som jag röker så länge.Fick tag på ett kilo som innehöll Virginia, Burley och Kentucky,doftar ljuvligt.  :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #491 skrivet: 30 apr-10 kl 11:32 »
jag har rökt Alida både som cigarrett och pipa, men det blir litet for svagt med bare Alida, beste Piptobaken jag har rökt er: Smal stalk- black mamoth, i år odlar jag: Coneticut broadleaf, Havana, Alida og Little Crittenden, detta skulle bli en bra blandning for Cigarrer och Snus, planerar och planta ut ca. 140 plantar om 3-4 veckor.
jag er också otålmodig med och testa tobaken etter 4 veckor den blir så himla mycket bättre får den mera tid på sig  blir den himla mycket bättre.
Jag brukar en varm-luftfuktare med hygrostat och 2 röda husdjur-lamper med termostat, fungerar bra.
Blir din tobak for torr? har du för stora utluftningshål  i din kammare  eller for mycket värme.

Tännlappen

• -
« Svar #492 skrivet: 30 apr-10 kl 12:28 »
Använder ett stående frysskåp,inluft ca 5cm, utlufthål ca 5cm,justerar öppningarna med tejp. 2 mindre spannar med vatten står där också. Temp bortåt 54-55 grader med hjälp av oljefyllt element. Går jag ner mot 40 grader är det inga problem att hålla fukten på ca 70 procent.Funderar på att bygga ut kammaren,kanske kommer den då att se ut som en totempåle  ;D ."Lurkers" Vad har du för kammare?

andtol

• Gäst
« Svar #493 skrivet: 30 apr-10 kl 16:35 »
Bilder tycker jag behövs på torkskåpen!

Tännlappen

• -
« Svar #494 skrivet: 30 apr-10 kl 21:04 »
Jag använder ett ordinärt frysskåp på ca 300l.Tycker det är lite för litet för mina behov,blir lite trångt för bladen. Kanske bättre bygga nytt,får se....... "andtol" här kommer en bild tagen med mobilen:

Tännlappen

• -
« Svar #495 skrivet: 01 maj-10 kl 09:44 »
Var ute och studerade frysskåpet  :). Visst.... det går säkerligen bra att bygga ut,behålla dörrarna och se till att man får minst ca 80 cm höjd där bladen ska hänga. Blir kanske ett riktigt lyxigt skåp med tiden,kanske lite funkisstil över det. En fördel med lite höjd är man slipper ligga och kräla runt. Övrigt:plantorna växer bra.  (:)

Tännlappen

• -
« Svar #496 skrivet: 02 maj-10 kl 23:02 »
Hittade ett pdf man kan ladda ner om tobak. länk,hoppas funkar: http://forum.pipes.org/~discus/discus/messages/8859/78443.html?1238673973 .   :)

andtol

• Gäst
« Svar #497 skrivet: 03 maj-10 kl 09:10 »

Tännlappen

• -
« Svar #498 skrivet: 09 maj-10 kl 22:53 »
Jäpp......Då har man fräst upp ett stycke mark,ca 40 kvadrat. Passade på att även fräsa ner en massa kompost,mest löv. Senare ska det även kryddas med häst och hönsskit,borde bli bra  för tobaksplantorna,förhoppningsvis blir det rejäla blad.   :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #499 skrivet: 13 maj-10 kl 20:50 »
Då var plantorna omskolade för andra gången. Det är fortfarande på tok för kallt att sätta ut dem, men jag hoppas på bättre väder för att slippa utterligare en omskolning.

Annars gäller att plantorna ska vara i jorden före midsommar...

Erik

Dela detta:

* Inloggade just nu

742 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Så mysig, inspirerande och härlig tidning! Sätter igång en känsla av att allt är möjligt. Vill bli självhushållare nu! I framtiden ska vi ha våran gård och Jag längtar så! Livet kan vara bra underbart och det är värt att kämpa för sin dröm så vi kan leva på riktigt. Inte i samhällets ekorrhjul utan ta tillvara på livet till fullo.
/ Linda

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser