Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443336 gånger)

Erik Röde

• hemmapappa
SV: tobak
« Svar #520 skrivet: 06 jun-10 kl 22:24 »
Så var det då äntligen färdigt. Alla plantor sitter där de ska. Nu är det att bara vattna och vänta.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #521 skrivet: 07 jun-10 kl 15:06 »
Hej, ja nå väntar jag bare på " The rapid growth stage " går in på vecka 4 efter utplantering och efter  haglet så lever alla 140 plantor,  jag har planterat lite tett i år 40 cm. mellan plantorna och raderna, hade 50 cm. sist år.

Tännlappen

• -
« Svar #522 skrivet: 07 jun-10 kl 21:43 »
........Så då har man äntligen satt ut både Burley och Virginia Gold+all backup man sparat. Tog bort fiberdukarna på Impectas virginia och Alidan som jag planterat ut tidigare. Plantorna såg rätt bra ut,lite bladskador på en del plantor så man får putsa bort lite blad. Har nog bortåt 180-200 plantor som allt.Satte även lite backup plantor som marktäckare på ett Kirskålställe. Nu behöver man nog inte ta vara på sandbladen.  :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #523 skrivet: 09 jun-10 kl 08:00 »
Nu har jag satt opp bräde runt hela tobakslandet med två tunna koppartrådar överst på yttersidan festat med pappspikar med ca. 1,5 cm. mellanrom, klippta av strömadaptern på en utendörs julkrans ( tror inte sambo'n så mig) som gav 25V och avslutade det till koppartrådarna...testade systemet med och placera en  mördarsnigel ved sidan om brädet och den började klättra opp, ved förste tråden ingen reaktion men ved beröring av nästa tråd drog den  huvudet in i kroppen och spände ryggen , efter en stund kom huvudet ut och den prövade en gång till men med samma reaktion....i morse ved kontroll  var det tre döda åkersniglar och en mördarsnigel som hade gått till den eviga snigel-himmelen!
Så alt i alt en lyckat anordning !

Tännlappen

• -
« Svar #524 skrivet: 17 jun-10 kl 00:01 »
.....Så då har man pysslat lite i tobakslandet  :o ,rensat och luckrat upp jorden efter allt regnande,även klippt gräs runt odlingen.  :) . Impectas virginia verkar växa bäst(blir kanske jättestor),därefter kommer Alidan,Burleyn ser ruggig ut likaså Virginia gold med undantag av några som verkar må bra.  :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #525 skrivet: 18 jun-10 kl 13:42 »

Tännlappen

• -
« Svar #526 skrivet: 18 jun-10 kl 19:36 »
Högst intressanta bilder  :) , allt från små plantor,hagelskador och fint växande plantor,eltråd  :o  vad jag kan se. (man ser även en stövel eller träsko på en bild  ;D ) . Mycket fin odling.  :)

Lurkers

• Värmland
« Svar #527 skrivet: 19 jun-10 kl 10:15 »
Tack du!  ;D mina blå trädgårdssko (I blå plast :) )
Elstängslet fungerar mycket tillfredsställande, ingen mördarsnigel eller åkersnigel kommer in i odlingen, har hatt store problemen med sniglar för, men nu ser det ut som om detta problemen er löst.

Så nu er det bare och vänta på värmen, till väckan.

(PS. Er Norsk beklagar lite skrivfel här och där  ???

Tännlappen

• -
« Svar #528 skrivet: 05 jul-10 kl 00:18 »
.......Har man fått vattna lite,börjar bli torrt i landet. Mätte ett blad på Impectas virginia,30cm brett,nästan 50cm långt,bladen ser riktigt maffiga ut.Plantan är ca 75cm hög.........  :o spännande att se vad det blir med tiden  :) .

Lurkers

• Värmland
« Svar #529 skrivet: 07 jul-10 kl 22:40 »
Ja lite vatten må till! hos mig er det Alida´n som leder ca. samme storlek som på dina Virginia plantor, ser ut till och bli en bra säsong i år varmt samt regn av och till!, så det blir en stor cigarr produktion till hösten.

andtol

• Gäst
« Svar #530 skrivet: 08 jul-10 kl 10:44 »
Uh.

Mina plantor är "bara" 25 cm höga och bladen inte alls så stora. Men de ser ganska fina ut, inte så mycket sniglar i år nu när det bara varit torka.

Tännlappen

• -
« Svar #531 skrivet: 10 jul-10 kl 23:53 »
Bara noterat att det börjar bli bra fart på mina Virginia Gold,verkar gilla riktig sommarvärme+flytgödsel. Skämmer bort dom lite med extra näring och vatten. Burleyn ser sämst ut.  8)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #532 skrivet: 11 jul-10 kl 21:40 »
Änligen kom regnet till Vadsbo härad! (och sniglarna)

I landet växer det på. Alla plantor har tagit sig bra. Rustican har knoppar långt nere i plantorna och de andra sorterna knatar på. Alidan som jag har odlat ett par år på platsen trivs bäst, och Burleyn sämst.

Jag har inte kunnat vattna i den omfattning jag skulle vilja då brunnen riskerar att dra torrt.

Erik

Lurkers

• Värmland
« Svar #533 skrivet: 12 jul-10 kl 15:08 »
Så begynner någon plantor och anlägga blomställning, så tidlig har jag inte sett det förut -  Alida er först ute, alle mina Rustica låg  på sidan efter  ett kraftig åskväder i går.
Men till nästa år så planterar jag inte så tätt som i år (40 cm. mellan rader och plantor) svårt och gå mellan raderna utan och trampa på något blad.Ingen större sniglar kommer in i odlingen men dom pytte små åkersniglarna er fortfarande glada i plantorna.

Tännlappen

• -
« Svar #534 skrivet: 12 jul-10 kl 23:10 »
Var ute en sväng i tobakslandet  :o . Tog bort blomställningar på dom flesta Alidorna(ska låta en del blomma),även tjuvskott som satt nere vid foten på många plantor,svåra att se. Iakttog lite sorkhål så det blev till att köra gräsklippare runt landet + knattra runt med den gamla röjsågen för att skrämma bort dom. Passade även på att mockla ihop en liten cigarr typ "vilda westernstuk" av ett par små torkade blad som låg i landet. Typisk alidakaraktär i smaken när jag väl fått eld på cigarren   :o . "Lurkers" Måste bli nästan stört omöjligt att komma åt tjuvskotten med 40 cm mellan raderna,har själv satt några plantor i förband och där är det trångt om utrymme,kanske får gallra........ :-X

Lurkers

• Värmland
« Svar #535 skrivet: 13 jul-10 kl 07:25 »
Ja. inte lett och ta tjuvskotten nederst på plantorna, men det går på ett vis  :o
Jag väntar med och toppa Alidane til dom andra plantorna kommer med blomställning.
Men till nästa år lägger jag på 10 cm.mellan raderna  och plantor !
Måste bygga mig en ny fermenteringslåda da min er gått sönder, funderar på och göra en som dom från CarlsCorona visar på videon på denna siten, lägga bladen tätt i en säck i stället för å hänga dom upp.

Tännlappen

• -
« Svar #536 skrivet: 13 jul-10 kl 15:09 »
Om man har en typ tobaksplanta som blir maffig så är det nog inte fel att ha ca 70-80cm i raden och 80cm mellan. Tog väck en planta som såg ruggig ut och såg då att det blev ett bra plantavstånd,luftigt. Mätte ett blad idag på Impectas Virginia, 41cm brett ca 60 långt. Kollade på Coronas fermentering,kanske kan vara något,spar plats och man slipper köpa en humidifier.  :)

Tännlappen

• -
« Svar #537 skrivet: 14 jul-10 kl 15:44 »
Fick klippa till en hätta av fiberduk,som jag satte på virginian,fäste med gummiband. Går åt större bit än man tror.........ser nästan ut som det står ett spöke i tobakslandet.  ;D

Tännlappen

• -
« Svar #538 skrivet: 15 jul-10 kl 20:34 »
.........Bara lägga till en förklaring varför jag satte en hätta på Virginian(glömde det  :o ). Satte en hätta på blomställningen för att förhindra korspollinering, så jag får sortäkta frön. Bra att veta för den oinvigde i tobaksodlingens ädla konst......   :-X .

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #539 skrivet: 15 jul-10 kl 23:44 »
Just nu växer det fantastiskt bra i landet. Rustican har börjat att blomma, men ingen av de andra sorterna.

En liten hätta på vald blomställning kan nog vara en ide, istället för de påsar jag sytt. Din lösning verkar enklare.

Burlyn är långsammare och har en lite annorlunda bladfärg än de övriga. (virginiorna) Rustican har lite krulligare blad så den är enkel att skilja ut.

mvh
Erik

Dela detta:

* Inloggade just nu

544 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser