Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442591 gånger)

HasseStefan

• Hälsingland
SV: tobak
« Svar #1940 skrivet: 29 apr-13 kl 18:45 »

Tänkte att jag ska ge mina plantor den sista smörjelsen  , alltså vattna dom en sista gång innan de åker ut på friland , vilken dag som helst nu.
Önskar jag kunde gör detsamma men kommer att vänta nån vecka och planerar att försöka sätta ut mina i början av juni.

Rustica1962

• Halland
« Svar #1941 skrivet: 29 apr-13 kl 19:53 »
  Det blir säkert bra med det  HasseStefan !

Finfina bilder på dina plantor , speciellt på  Black Mammothen skulle jag tro att det är som går bäst , men det är kanon alltihop  :D

Varit ute och handgrävt i landet nu för 3:e dan i rad , men gud så drygt det är , lagt 15 timmar på det och kommit till en tredjedel  , knappt .... Nu börjar det likna något
  Men skam den som ger sig , bra att det är röd dag på Onsdag , då får man ut igen och kanske är färdig till helgen som kommer.
  Dom ordnar med försäljning av kycklinggödsel ute på föreningen som står för lotterna för typ 75 :-/ 80 L men jag får se om det blir något med det... ::)

Happy days are here again !

Rustica
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 20:24 av Rustica1962 »

HasseStefan

• Hälsingland
« Svar #1942 skrivet: 29 apr-13 kl 20:38 »
  Det blir säkert bra med det  HasseStefan !

Finfina bilder på dina plantor , speciellt på  Black Mammothen skulle jag tro att det är som går bäst , men det är kanon alltihop  :D

Varit ute och handgrävt i landet nu för 3:e dan i rad , men gud så drygt det är , lagt 15 timmar på det och kommit till en tredjedel  , knappt .... Nu börjar det likna något
  Men skam den som ger sig , bra att det är röd dag på Onsdag , då får man ut igen och kanske är färdig till helgen som kommer.
  Dom ordnar med försäljning av kycklinggödsel ute på föreningen som står för lotterna för typ 75 :-/ 80 L men jag får se om det blir något med det... ::)

Happy days are here again !

Rustica

Tack Rustica! Jag är helt sjukt nöjd! De fick lite utspätt guldvatten för några dagar sedan å jävlar va glada dem blev! Låter jobbigt med att behöva gräva allt det för hand! Jag har tur som har en bonde som både plöjer upp och fräser landet åt mig! Är det någon som vet hur långt innan man bör grundgödsla innan man ska sätta ut plantorna?
« Senast ändrad: 29 apr-13 kl 20:44 av HasseStefan »

Rustica1962

• Halland
« Svar #1943 skrivet: 29 apr-13 kl 21:18 »

Skicka ner den bonnen med det snaraste till mej  !   ;D
  Har oxå gett nån lite utspätt guldvatten och dom blev lite gladare dom också.
  Överblivet kallt kaffe har några andra fått , men jag har ju så många plantor så man glömmer ju hur det blev eller vilken man gav kaffe... :o
  Kaffesump , 1 dl runt plantan på friland får det kanske bli lurar jag på och kanske mer luckert material att däcka till plantan med när man sätter ut dom lurar jag oxå på.
  Märker nu när jag ger sista smörjelsen här ikväll att de flesta plantor kommer nog att bli dubbelhärdade !    Har säkert underskattat mängden vatten dom behöver så en del är ju stenhårda   ;)
  Det gurglar och slurpar om vart annat i muggarna , sen byter jag plats på dom och vinklar dom så det som var utåt fönstret innan nu pekar in i lägenheten.
  Om man nu kan kalla det lägenhet längre , det är nästan mer växthus  :o
  Ska försöka bli färdig med smörjelsen ikväll och räkna över hur många ''plantor'' där är egentligen.
  Vissa gillar jag stilen på andra inte.
  Fråga Tännlappen om grundgödslingen är nog inte fel skulle jag tro , är där nån som vet så är det säkert hanom.
  Fortsätter vattna.
  Good Evening from Rusticamente

Tännlappen

• -
« Svar #1944 skrivet: 30 apr-13 kl 19:30 »
HasseStefan ... grundgödsla på om gödslet är brunnet, i princip när du tycker det är lämpligt....färskt gödsel året innan likaså aska som är ett starkt gödselmedel....Hönsgödsel är också rätt starkt så lite mindre behövs av den sorten misstänker jag.När plantorna sedan skjuter rejäl fart kan du krydda lite till om det behövs..... Själv grundat ca 50 kvadrat med 12 skottkärror väl brunnen hästgödsel....

Rustica1962

• Halland
« Svar #1945 skrivet: 01 maj-13 kl 18:02 »
    Har varit ute och grävt på min lilla lott hela dagen och försöker som Tännlappen säger ta kontroll över ogräset.
    Plockar det mesta i ogräsväg när jag gräver upp och hittar jag en mask så gräver jag ner den igen för dom är ju viktiga att ha därnere.
    Funderar på att sätta upp byggplast på 2 av 4 typ sidor så vinden inte river sönder plantorna. 329 kr för 25 m x2,70 m x 0,2 mm på Byggmax.
    Jordmodern= kommentarer är överflödiga.
    Förresten lycka till med ditt ''nya land'' Tännlappen !

Rustica

« Senast ändrad: 01 maj-13 kl 18:35 av Rustica1962 »

hildegard

• Moderator
    • Östergötland
« Svar #1946 skrivet: 01 maj-13 kl 18:55 »
Nu är tråden låst. Det som diskuterades den senaste tiden har kommit ifrån själva odlingen och hör inte hit.
Nu får ni börja om och skriva om odling här http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153621.0, men tänk på att användning och beredning hör till http://www.alternativ.nu/index.php?topic=153620.0

Hildegard, moderator
« Senast ändrad: 05 maj-13 kl 16:27 av hildegard »

Dela detta:

* Inloggade just nu

649 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningen åter har jag läst i några år som prenumerant innan dess läste jag hos vänner. Genom åren har jag utvecklats det har även tidningen och att ledaren skrivs av en så härlig och äkta människa som erkänner att man ibland får ge upp och tänka om. ALLA borde ha tidningen!
/ Maria

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser