Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443143 gånger)

alexthesaint

• Västergötland
SV: tobak
« Svar #500 skrivet: 17 maj-10 kl 13:44 »

Här blommar det ;D snart.

Just dessa övervintrade på vinden, lite nedskurna.
Don´t worry. Be happy.
Klasskamp!

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #501 skrivet: 18 maj-10 kl 08:09 »
Fanden...nå har jag tagit en chans!

Satt ut 140 tobaksplantor i går, satser på att frosten holder sig unna Varmland!
Men har satt en fiberduk över som skydd mot frosten.
Det blev 20 Havanna, ca. 40 Little Crittenden, ca. 40 Connecticut shade och ca.40 Alida...så er det bara och gå på snigeljakt resten av året.

Tännlappen : Jag har en kammare av frigolit, med  två varmlampor och en luftfuktare.

Tännlappen

• -
« Svar #502 skrivet: 18 maj-10 kl 13:55 »
Friskt vågat hälften vunnet  :) . Förra året satte jag ut plantor på friland den 23:dje Maj,så jag ligger också i startgropen. Tycker mig sett fler åkersniglar i år så jag ska vara noga med att hålla rent runt om landet,ofta har man ju en högvuxen gräskant runt om där sniglarna nog frodas i fukten. Man får helt enkelt hålla det kemiskt rent vid sidan om sitt land och hoppas det hjälper.  :)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #503 skrivet: 18 maj-10 kl 20:55 »
Har inte satt ut något ännu, men har flera snigelfällor(plankor på jorden) som vittjas varje morgon samt vid fuktigt väder. Varje liten snigel som går att plocka nu sparar ju några senare på säsongen.

Jag försöker också hålla väck gräskanten. (klipparen gick otippat igång efter vinterns uppehåll..)

Erik

andtol

• Gäst
« Svar #504 skrivet: 20 maj-10 kl 11:37 »
Så här ser en del av mina plantor ut nu.

johena

• Dalarna
« Svar #505 skrivet: 20 maj-10 kl 19:43 »
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Lurkers

• Värmland
« Svar #506 skrivet: 21 maj-10 kl 15:08 »
 :D
Johena:  You make my day! ...mycket bra och lärorik länk!

johena

• Dalarna
« Svar #507 skrivet: 21 maj-10 kl 16:14 »
ja, visst var den! pedagogisk och fin :)
33 år. bor i en skogsby mellan falun och rättvik. längtar efter snickeriverkstad, höns och en nordsvensk, men har fullt upp med gossar, odling och hundar just nu. men drömmen lever...

Tännlappen

• -
« Svar #508 skrivet: 21 maj-10 kl 23:39 »
Visst är det en riktigt kanonfin länk  :). Själv har jag kryddat rejält i landet med häst och hönsskit  8) .....och nej jag gödselodlar inte  (:) ,man måste helt enkelt gödsla bra om man vill ha fina blad. Har satt ut ca 130-140 plantor under fiberduk,sparat några som back upp. Min kära burley får växa till sig lite till,likaså golden Virginian. Det kanske kan te sig skrämmande att man sätter så många plantor men min tanke är att lagra en hel del på vinden och som där får mogna till.  :-X

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #509 skrivet: 23 maj-10 kl 20:19 »
Ja man måste gödsla ordentligt. Ett annat år satte jag några överblivna plantor rätt ner i lerjorden. De blev smala stänglar och 40-50 cm höga. Bladen dög inte till något.

Satte ut mina rustica (dansk maryland) i går. De andra får vänta lite. Burlyn verkar behöva mer tid även hos mig. Alida och Langeland ser bra ut och skulle kunna gå i jorden, men...

Jag tycker inte att 140-150 plantor är förmycket, dels kan de mogna till och dels så blir det ungefär vad en inbiten snusare gör av med på ett år (typ 300 dosor). Gränsen för vad man orkar hantera själv för hand går nog där någonstans också , det blir ju en hel del pyssel.

Jag kommer att sätta olika sorter i samma land i år och tänker testa att sätta små huvor över de som jag ska ta frö från.

Lycka till
Erik

Lurkers

• Värmland
« Svar #510 skrivet: 25 maj-10 kl 14:20 »
Någon som vet vad som skiljer Åhustobak och Alida?

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #511 skrivet: 25 maj-10 kl 22:58 »
Nej , och jag har också undrat. Nordgen (tror jag, ligger i närheten av Malmö i alla fall) har också några svenska sorter enligt sin databas. Det är fritt att be dem om frön och de skickar gratis så länge man inte ska tjäna pengar på dem.
 Det kan vara så att alla dessa tobakssorter i praktiken är samma, men många små odlare (innan monopolet) kan ha bidragit till olika sorter.  Jag håller tummarna för att de är flera.

De jag har sett på bild verkar vara virginior

Lurkers

• Värmland
« Svar #512 skrivet: 27 maj-10 kl 13:19 »
Sendte en bestalling till Nordgen i går!
I dag fikk jag hem fröna (Åhustobak ) i posten! snakk om service!
Men dom får ligge till nesta år.

Tännlappen

• -
« Svar #513 skrivet: 28 maj-10 kl 20:44 »
Har nu börjat att härda Burleyn och virginia Gold,är ju inte så ruskigt stora ännu. Tänkte som så att jag härdar dom så tar dom sig snabbare när jag sätter ut dom och därmed vinna viktiga dagar. Dom jag satte ut tidigare härdade jag inte, utan la på fiberdukar och hoppas därmed dom klarar sig utan att bladen blir vita och ramlar av.  Vattnade dom först när jag planterade och sedan en gång till efter två dagar.  :)

andtol

• Gäst
« Svar #514 skrivet: 29 maj-10 kl 13:14 »
Vi hade +1,8 grader härom natten men nu verkar det vara mildare väder på ingång. När jag kommer hem på onsdag ska jag plantera ut plantor i miniväxthusen.

KorvGrisen

• Södermanland
« Svar #515 skrivet: 30 maj-10 kl 15:38 »
Jag odlade tobak från frö när jag var mindre. Jag odlade i krukor som stod i fönstret i öster-läge. Plantorna växte riktigt bra och blev stora och fina. Så det är inte alls svårt att odla. (säger jag med den lilla erfarenhet jag haft av tobaksplantor)

Exakt vad det var för sort jag odlade kommer jag tyvärr inte ihåg.

Lurkers

• Värmland
« Svar #516 skrivet: 31 maj-10 kl 07:51 »
 :-\Det är väl typisk!, kanonfint väder på lördag så jag tok bort  fiberduken....vad sker då?, i tiden jag var  på affären så kom det in åskväder.... med hagel!
Massor med hull i bladen, men plantorna er enda unge (4-6 blad)så jag tok bort de bladverk  som var helt förstört.

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #517 skrivet: 31 maj-10 kl 18:29 »
Hade också hagel ett annat år. Det är surt!
Nu när plantorna är små så kommer du inte att märka skadan om några veckor, klen tröst men dock.
Händer det vid ett senare tillfälle går tobaken fortfarande att använda som allt annat än till täckblad.

Hälften av Alidorna kom i jorden i går. Just nu hoppas jag på ett stilla nattregn, sedan gärna lite försiktig sol.. Hoppas kan man ju alltid.

Tännlappen

• -
« Svar #518 skrivet: 31 maj-10 kl 22:00 »
Tråkigt när det jäklas,hoppas plantorna repar sig. Övrigt:Burleyn och Virginia gold skjuter upp nu som raketer,otrolig växtkraft just nu. Snart ska dom ut på friland.  8)

Erik Röde

• hemmapappa
« Svar #519 skrivet: 05 jun-10 kl 22:13 »
Japp nu har burlyn skjutit fart. De har stått på avhärdning några dagar och i morgon hoppas jag att de ska ut på landet. Idag satte jag ut de sista av Alida. I år ska jag testa och ha solrosor som vidskydd. Vackert att se på och mycket gott till småfåglarna på vintern.

Dela detta:

* Inloggade just nu

689 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning, väldigt intressanta artiklar.
/ Jimmy

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser