Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 442725 gånger)

Xoot

• Gäst
SV: tobak
« Svar #1240 skrivet: 30 jun-12 kl 22:19 »
Det är väl viktigare att snuset smakar bra och ligger bra under läppen(?).

Jag som köpare, tar för givet att snuset ligger som snus ska under läppen annars återkommer jag inte.
Angående smaken så ska den helst vara densamma som just det märket alltid varit.

Fler alternativ till oss som efterlyser starkare snus borde finnas, om man vill behålla märket/smaken.
Starkare behöver ju inte medföra sämre smak och sämre passform i flabben.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1241 skrivet: 30 jun-12 kl 23:21 »
-Har ni testat att handla på snus2 eller Snusbolaget? Där kan ni köpa Färdigt snus på 22mg/g
Mot 8mg/g på det vanliga man handlar i affären.
-Bara som ett tipps. Själv kör jag än så länge på Snussats men hoppas kunna odla eget.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1242 skrivet: 30 jun-12 kl 23:25 »
Jag som köpare, tar för givet att snuset ligger som snus ska under läppen annars återkommer jag inte.
Angående smaken så ska den helst vara densamma som just det märket alltid varit.

Fler alternativ till oss som efterlyser starkare snus borde finnas, om man vill behålla märket/smaken.
Starkare behöver ju inte medföra sämre smak och sämre passform i flabben.
Asg det är klart man gör, men man kan ju misslyckas eller ha för brott att använda sig av snuset;-) för övrigt så vet jag att det finns snus som är mer eller mindre kramvänligt.
-Bäst att jag understryker att det inte har med styrkan att göra;-)

Puffpuff

• -
« Svar #1243 skrivet: 01 jul-12 kl 17:39 »
Hallå!
Mitt första inlägg men har följt den här tråden sen i höstas. Har läst hela tråden men man kommer ju inte ihåg allt och det kan vara svårt att hitta på just nån viss detalj som diskuterats förut.
Har dragit upp drygt 40 plantor, hälften "havanna" och hälften Burley. Satte fröna redan 1 mars och det var väl liite för tidigt, blev riktigt trångt vid fönstren och blev tvungen att sätta ut en del i det hembyggda inplastade växthuset redan i början på maj. Tror att ett tjugotal  frös av frosten i mitten på maj. Nåja, jag hade reservplantor så det är fullt i växthuset nu.
Min största planta är nu 115cm hög med blad på ca 50cm. Jag kupade lite häromdan och plockade då bort de nedersta bladen eftersom de mer eller mindre låg på jorden och det var besvärligt att vattna. Så nu har jag hängt upp dem på tork på lina, ca 100 st blad, storlek mellan 15- 35cm.

Nu till min undring: går det att göra tobak av dessa blad fast de inte har mognat? Står väl nånstans i tråden att man ska skörda när bladen kan brytas av lätt med ett knäppande ljud?? De ska väl också ha börjat gulna lite eller?
Så är det bortkastad möda att försöka ta rätt på dessa tvättade jordblad?

Kan väl tillägga att jag är cigarrpuffare och sitter just nu i en badanbaden bland mina plantor och puffare en ickekubansk El Rey Del Mundo, riktigt trevligt  ;)
« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 17:52 av Puffpuff »

Händig Man

• Gäst
« Svar #1244 skrivet: 01 jul-12 kl 17:42 »
Menade naturligtvis inte mängden nikontin, vilket jag inte heller påstod. Men "styrkan" går ju att påverka till viss del genom att öka mängden natriumkarbonat.
Men man bör vara försiktig då för mycket natriumkarbonat ger frätskador.

Jag menade att du kan höja nikotinhalten genom att offra lite tobak, du får då 96%-igt nikotin som du kan tillföra till din tobak/snus

som jag skrev så håller butikssnus runt 0,8g/mg i nikotin och mitt snus håller det dubbla ungefär Alltså så får man i sig mer nikotin/prilla.

OCH det ligger bra i munnen enligt mig själv och mina kunder

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1245 skrivet: 01 jul-12 kl 17:57 »
Grabbar Grabbar!  ;D

Svaret på ers problem kan också stavas: Nicotiana rustica! odla denna och bara denna!...mala upp till snus - njut i fulla drag!

Händig Man

• Gäst
« Svar #1246 skrivet: 01 jul-12 kl 18:10 »
Fast en del tycker att rustican inte ger nog med nikotin  :-[

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1247 skrivet: 01 jul-12 kl 18:47 »
Hallå!
Mitt första inlägg men har följt den här tråden sen i höstas. Har läst hela tråden men man kommer ju inte ihåg allt och det kan vara svårt att hitta på just nån viss detalj som diskuterats förut.
Har dragit upp drygt 40 plantor, hälften "havanna" och hälften Burley. Satte fröna redan 1 mars och det var väl liite för tidigt, blev riktigt trångt vid fönstren och blev tvungen att sätta ut en del i det hembyggda inplastade växthuset redan i början på maj. Tror att ett tjugotal  frös av frosten i mitten på maj. Nåja, jag hade reservplantor så det är fullt i växthuset nu.
Min största planta är nu 115cm hög med blad på ca 50cm. Jag kupade lite häromdan och plockade då bort de nedersta bladen eftersom de mer eller mindre låg på jorden och det var besvärligt att vattna. Så nu har jag hängt upp dem på tork på lina, ca 100 st blad, storlek mellan 15- 35cm.

Nu till min undring: går det att göra tobak av dessa blad fast de inte har mognat? Står väl nånstans i tråden att man ska skörda när bladen kan brytas av lätt med ett knäppande ljud?? De ska väl också ha börjat gulna lite eller?
Så är det bortkastad möda att försöka ta rätt på dessa tvättade jordblad?

Kan väl tillägga att jag är cigarrpuffare och sitter just nu i en badanbaden bland mina plantor och puffare en ickekubansk El Rey Del Mundo, riktigt trevligt  ;)
Enligt vissa kan man även göra tobak på blommorna man nyper bort från plantan, bara att torka och mala. så att det borde du utan tvekan kunna använda.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1248 skrivet: 01 jul-12 kl 18:51 »
Grabbar Grabbar!  ;D

Svaret på ers problem kan också stavas: Nicotiana rustica! odla denna och bara denna!...mala upp till snus - njut i fulla drag!
-Eller någon annan starkare tobak som tex Orinoco tobaken. kollar man runt på olika sidor så framgår det ofta tydligt viklen tobak man bör satsa på. Ibland indre tydligt men står det att en tobak passar i din Tobaksblandning så är den oftast starkare och kan då vara ett bra alternativ.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1249 skrivet: 01 jul-12 kl 18:57 »
Jag menade att du kan höja nikotinhalten genom att offra lite tobak, du får då 96%-igt nikotin som du kan tillföra till din tobak/snus

som jag skrev så håller butikssnus runt 0,8g/mg i nikotin och mitt snus håller det dubbla ungefär Alltså så får man i sig mer nikotin/prilla.

OCH det ligger bra i munnen enligt mig själv och mina kunder
-Jag ifrågasätter verken dig eller någon annan utan ville bara veta om det fans någon speciell anledning till att göra "starkare tobak".
själv vill jag tillsätta så lite som möjligt och istället få allt så naturligt som möjligt. Har tex läst att tobaken lätt tar smak av örter etc som den växer nära och det har jag tänkt testa. Tror inte att det blir stor skillnad men är iaf nyfiken på att testa.
-Har du någon sida du säljer på?? nu blidde jag extra nyfiken här :-[

Händig Man

• Gäst
« Svar #1250 skrivet: 01 jul-12 kl 19:15 »
örter kan med fördel användas i snus som smaksättare, lakritsrot i kombination med anis ger ett riktigt gott snus, håller även på testar med olika bär, hjortron, lingon mm

Men som jag skrev i Pm så kommer annonser eftersom jag tillverkar...

Ni som odlar tobak kolla gärna här, försöker bygga upp ett nätverk av odlare...

http://www.alternativ.nu/index.php?topic=135106.0
« Senast ändrad: 01 jul-12 kl 19:19 av Händig Man »

Tännlappen

• -
« Svar #1251 skrivet: 06 jul-12 kl 00:08 »
...Växer så det knakar,bladen börjar bli rejäla  :D....snart en djungel.... ;D

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1252 skrivet: 06 jul-12 kl 00:12 »
...Växer så det knakar,bladen börjar bli rejäla  :D....snart en djungel.... ;D
Trevligt Mina kommer faktiskt också. Ligger mycket efter men ta med tusan man kan nästan se hur bladen växer 8)
-Vad kör du på för sort(er)??

Tännlappen

• -
« Svar #1253 skrivet: 06 jul-12 kl 00:20 »
I år odlar jag bara Impectas Virginia,bra röktobak,växer bra...lite lättare att bara odla en sort,ska man ha fler sorter så blir det liksom väldigt många plantor  :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1254 skrivet: 06 jul-12 kl 00:25 »
Många plantor ja det avgör man äl lite själv det ;D
-Fast ja några plantor blir det..

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #1255 skrivet: 06 jul-12 kl 00:28 »
Många plantor ja det avgör man äl lite själv det ;D
-Fast ja några plantor blir det..
Jag är jätteavundsjuk  >:(

Glad för er - heja plantorna! Nästa år, då j-lar ska jag vara duktigare spädplantmamma. Och ha växthus  >:D
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1256 skrivet: 06 jul-12 kl 00:31 »
Jag är jätteavundsjuk  >:(

Glad för er - heja plantorna! Nästa år, då j-lar ska jag vara duktigare spädplantmamma. Och ha växthus  >:D
Mm nästa år ska jag vara med från början och inte så sent som iår...

Simple Twist

• Småland
« Svar #1257 skrivet: 06 jul-12 kl 20:34 »
Jag gillar också Virginian skarpt, Tännlappen  ;D Förresten så är det Fredrikzon här. Jag skaffade ett annat alias. Det får duga.

Håller just på att rulla fincigarrer av förra året skörd. Snickrade till en form. Använder Virginian som omblad, Havanan som täckblad. Havanabladen är tunna och oerhört smidiga. Inlagan är lite blandat, bl.a Connecticut Broadleaf. Den är ganska mörk och stark i smaken. Läste nyligen att den ska fermenteras dubbelt så länge som andra sorter.

Hittade denna sida när jag letade efter cigarrverktyg:

http://cigarhistory.info/Cigarmaking/Cigarmaking_tools_I.html

Börjar inse att cigarrullning är konsthantverk  :)
We are here on Earth to fart around, and don't let anybody tell you different.

Tännlappen

• -
« Svar #1258 skrivet: 06 jul-12 kl 20:43 »
Att du är Fredrikzon räknade man snabbt ut  ;D ... Rolig,intressant sida du länkade till..revolver cigarrpress mould  :D ... Virginian har jag lyckats bäst med...V.gold och Burleyn inte så bra..kanske behöver en annan typ av process..

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1259 skrivet: 06 jul-12 kl 21:01 »
Att du är Fredrikzon räknade man snabbt ut  ;D ... Rolig,intressant sida du länkade till..revolver cigarrpress mould  :D ... Virginian har jag lyckats bäst med...V.gold och Burleyn inte så bra..kanske behöver en annan typ av process..
Vilken prosess kör du med då? (om jag nu får fråga det?)

Dela detta:

* Inloggade just nu

733 gäster, 3 användare (2 dolda)
von tratt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser