Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443295 gånger)

pajen

• Uppland
SV: tobak
« Svar #1200 skrivet: 15 jun-12 kl 21:57 »
Tjena gubbar, kraftigt orolig, ca 30 % av mina plantor har dött efter utplantering. känns som samma förutsättningar som förra året.
Årets plantor är av sorten, mor Alida, har tidigare kört med Virgina gold.
Satte mer plantor än jag har behov av så jag hoppas det löser sig ändå.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1201 skrivet: 16 jun-12 kl 09:51 »
Här i huset går det i slow-motion, mina plantor tar tid på sig, för mycket regn, helt ny plats för dom små gröna är väll förklaringen, har bytet ut någon planta pga. dom små sniglarna som sitter på undersidan av bladen.( är det bara jag i hela värden som har problemen av sniglar  ;D )

Nu vill jag ha sol och sol och inget regn så dom kan sätta fart nån gång!
« Senast ändrad: 16 jun-12 kl 10:18 av Lurkers »

cman

• Det skall vara gött å leva!
    • Skåne
« Svar #1202 skrivet: 18 jun-12 kl 12:07 »
Min odling verkar ha överlevt, hoppas att de börjar växa nu bara!
Min Privata blogg: http://energy.compress.to

Tännlappen

• -
« Svar #1203 skrivet: 18 jun-12 kl 16:51 »
Ca 3 plantor har dött hos mig,vilket är försumbart. Sniglar inget problem men det finns lite åkersnigel,lurade under en sten vid landet, dock inte sett någon på plantorna. Övrigt...ser att fler och fler plantor kommer igång,hällde på lite gödselvatten på dom större plantorna så växttakten ökar  :D  .

Stumpie

• Värmland
« Svar #1204 skrivet: 19 jun-12 kl 01:23 »
Jag har också problem med sniglarna, de små med hus, de små utan hus och de decimeterstora mördarsniglarna! Kollade i kväll och 10-15 plantor såg ut som väldigt glesa nätstrumpor.  :'(
Har numera alltid saxen med mig när jag går ut i plantagen!

De största plantorna, de som undgått sniglarna, är nu 60-70 cm höga och på vissa av dem kan jag skönja antydan till blomknoppar. Jag vill inte ha mer regn nu, bara sol och värme!

Hobbiten

• Södermanland
« Svar #1205 skrivet: 19 jun-12 kl 10:08 »
Hej och tack för ett fantastiskt forum som hjälpt mig en hel del. Har lyckats plöja mig igenom alla inlägg på ett par kvällar.

Är inne på mitt först år som tobaksodlare. Än så länge går allt bra och mina plantor växer och frodas, den största plantan (vriginia) är ca 50 cm. Jag väntar som de flesta andra här på forumet på mer sol. Hitills har det varit mest blåst och regn i mälardalen.

Nu till en fråga: Mina plantor i frilandet växer som sagt bra men vissa har redan börjat skjuta tjuvskott. Vad jag har fattat så brukar detta inte inträffa förrän blomknopparna börjar bildas. Ska jag börja tjuva redan nu eller ska jag avvakta?

Tännlappen

• -
« Svar #1206 skrivet: 20 jun-12 kl 23:16 »
Du får större blad om du tjuvar dina plantor....

Hobbiten

• Södermanland
« Svar #1207 skrivet: 21 jun-12 kl 21:20 »
Tack för infon.
Det ska antagligen snus av det mesta så frågan är vad som ger mest biomassa, tjuvat eller otjuvat... Nu har jag hursomhelst varit ute i landet och tjuvat allihop. Trots allt borde det bli mer blad än stjälkar och bladnerver om man tjuvar.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1208 skrivet: 21 jun-12 kl 22:30 »
Japp tjuvat ska det vara. Dels växer plantan sig större och dels ökar nikotinhalten lite.
-Men jaga inte hög Nikotinhalt, Sådant är mest löjligt om du inte ska använda det till att bespruta andra grödor med Då brukar starkare växter vara bäst. Ska man röka,snusa eller Tugga tobaken så är hanteringen senare av större vikt.
- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1209 skrivet: 21 jun-12 kl 22:45 »
Small stalk ska funka som täckblad (vad jag har hört), Dock så ska dom vara lite svårare att använda sig av till det än vad Havana är. Small stalk används tydligen ibland för att cigarrerna blir vackra(re). Men det krävs nog mer övning vad jag förstått. Vill du kan jag kanske ge dig en länk från en annan frö säljare där du kan få lite mer info  :o

sugmund

• Västergötland
« Svar #1210 skrivet: 21 jun-12 kl 23:30 »
Plantera ut 60 plantor för ca tre veckor sedan, dom växer och ser friska ut men häromdagen låg en planta och idag en till, det är liksom inget kvar av stjälken precis vid marken, på den första var det bara som en smal tråd kvar. dom andra som jag har titta på verkar har en grov stjälk ner i jorden. vad kan det vara och hur kan jag hindra att detta händer med fler.

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1211 skrivet: 21 jun-12 kl 23:55 »
Hum låter skumt det där. skulle kanske kunna vara något djur i jorden som varit på rötterna. Finns det myror eller något annat vad du kan se i närheten? Själv har jag faktiskt ingen större aning om vad problemet kan vara. Men jag skulle tippa på ett rot angrepp av något slag.

sugmund

• Västergötland
« Svar #1212 skrivet: 22 jun-12 kl 01:14 »
Har googlat en stund och det kan nog vara rotröta som orsakas av en svamp, så man får väll e om det blir något kvar att göra snus på :(

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1213 skrivet: 23 jun-12 kl 13:01 »
-Oj det kan gå illa, Vilken jordtyp har du din odling på?? Har hört att lerjord kan ge exakt samma problem.

sugmund

• Västergötland
« Svar #1214 skrivet: 23 jun-12 kl 23:17 »
Grävde upp rötterna på dom fallna plantorna och dom tyckte jag såg friska ut, så det kanske inte är någon rotröta ändå. Har också tittat över plantorna och det verkar bara vara en som nu är klen i stjälken, så hopp finns det än. Jorden var vid plantering lös o fin (siktad åker jord skulle det vara) men är nu mycket kompakt o hård, så det kanske är det som är problemet?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1215 skrivet: 24 jun-12 kl 08:46 »
Ok min jord är hård och kompakt den me. Men plantorna verkar må bra. Min odling står dock på en härlig kompost och vattnas med nässelvatten.

LukeDuke

• Uppland
« Svar #1216 skrivet: 24 jun-12 kl 11:27 »
Hej!

Har precis upptäckt det här forumet och är helt såld. Iaf, jag tänkte börja odla lite egen tobak för snustillverkning. Jag har inte läst igenom hela tråden eftersom den är rätt lång så ni får ursäkta om jag ställer frågor som redan har besvarats men:

1. Jag bor i lägenhet men balkong och fönster i norrläge, får alltså väldigt lite sol, går det att odla tobak ändå?

2. Vilka frön bör jag satsa på om jag nu kan odla inomhus/på balkongen?

3. Villen typ av jord och gödsel bör jag satsa på? Ni får gärna rekommendera ngn ekologisk.

Jag har inte så mycket odlingsvana så förklara som om ni pratar med en total nybörjare :-)

Tack för svaren!

/
Luke

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1217 skrivet: 24 jun-12 kl 16:19 »
Luke Jag skulle nog valt att Odla Virgina Gold eller eventuellt Alida om jag vore dig. Dom är lätta att få tag på. Vet att i usa har man odlat Havana på balkong när jag tänker efter. Men du ska veta att du är extremt sent ute. Själv var jag som sagt sent ute men ska försöka Odla mina inne.
Hönsgödsel eller Kogödsel är bra att köra med. Vart i landet bor du???

Tobaken kräver mycket sol, ca 6timmar om dagen sägs det. Du kommer troligen få fram några plantor. Troligen lite klenare men vad gör det? Många av de vanligaste sorterna blir 2-3m höga.
Odlar du i spann kanske dom kan uppnå 2m och det kan ju räcka. Ca90% av tobaken kommer i sin tur försvinna under Härdningen.
« Senast ändrad: 24 jun-12 kl 17:30 av Sork »

LukeDuke

• Uppland
« Svar #1218 skrivet: 24 jun-12 kl 17:35 »
Tja!

Tack för svaret. Jag bor i Stockholm. Jag tänkte börja inne i drivhus och ta det därifrån. Vad ska jag använda för jord? Jag har odlat chili i ICA:s ekologiska blomjord och det har funkat rätt bra. Jag tror att mitt stora problem är vi inte får så mycket sol på balkongen. Funderar kanske på att sätta lite i mina föräldrars trädgård men det blir först i augusti. Plantorna kommer ju med största sannolikhet dö då, eller hur?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1219 skrivet: 24 jun-12 kl 18:56 »
Luke sanorligheten är stor att dom dör ja..  :'(
Gällande jorden tror jag att du kan köra på den faktiskt..

Men prova gärna inne du. Han jag länkade till tar28:- per påse och då får du Många frön så pruta inte. De frön jag fått var bra groddbarhet på
« Senast ändrad: 24 jun-12 kl 19:12 av Sork »

Dela detta:

* Inloggade just nu

622 gäster, 1 användare
simon.arvestrand

* Forum

* Om tidningen Åter

- Att jag läst samtliga gamla nummer som fanns att få tag på för utlåning av denna tidning säger väl en hel del om vad jag tycker om den. En del av dem har jag lånat flera gånger. Jag älskar tidningen! Den är idérik, hoppingivande, livsbejakande, inspirerande och informativ och får mig att sjuda av iver och verksamhetslust. Jag kommer att köpa gamla nummer några i taget och nu är det verkligen dags att starta en prenumeration!
/Anneli

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser