Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  tobak  (läst 443060 gånger)

Hobbiten

• Södermanland
SV: tobak
« Svar #1220 skrivet: 26 jun-12 kl 00:17 »
Har börjat tjuva nästan varje dag nu, får för mig att det syns resultat av det redan med större blad.
Jag har också fått problem med plantor som lägger sig men det är sannolikt blåsten och regnet som orsakat. Rejält vattensjuk mark nu och vinden ylar kring husknuten. Själv har jag lerjord i landet men grävde ett hål för varje planta och fyllde med kompostjord. Orolig för dräneringen men hittills har det funkat bra sen utplanteringen den 11:e maj.

Angående nikotinhalten så är jag snarare oroad av att den kan bli för hög. Men om man ska göra snus misstänker jag att man kan sänka den genom att mala ner stjälk i tobakspulvret också? Jag har lite direktsådd bondtobak som det tydligen ska var drag i. Tänkte göra en stark sats på det och utsätta polarna för  >:D

Angående odling i kruka: Har en Havanna i kruka och har även överlämnat 3 plantor till kompisar som odlar på balkong och i fönster (på kontoret faktiskt  :)). De plantorna är av någon anledning glesare och har mindre blad än de i landet trots stora krukor.

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #1221 skrivet: 26 jun-12 kl 00:39 »
Korsar de sig om man sätter olika (virginia och bond) för nära varandra?
Om ja, vad skulle avståndet behöva vara ungefär?
Fred, Kärlek & Kaffe; den heliga treenigheten.
http://youtu.be/BXpdmKELE1k

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1222 skrivet: 26 jun-12 kl 00:45 »
Ja dom blir svagare i kruka. precis som mycket annat. Själv har jag några 40L spann jag ska sätta några av mina i och se skillnaden. har läst att det inte bör vara under 15L nämligen. Men iår är mitt prov år:-)
Lerjord kan försvaga och till och med döda plantan har jag läst. Men efter som att du grävt och fyllt i kompost så tror jag det är lugnt.
har spanat noga på bilder av odlingar och i UK verkar man inte ara så noga med jordtyp. Men jag kan ha fel..

- Inget ont som inte har något gott med sig. Eller var det tvärtom??

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1223 skrivet: 26 jun-12 kl 00:48 »
Korsar de sig om man sätter olika (virginia och bond) för nära varandra?
Om ja, vad skulle avståndet behöva vara ungefär?

Använd påse om blommorna vid minsta tvekan!!
Det kan korssa sig på ganska långt håll har jag hört. och det även med potatis och tomat efter som att dom är släkt.

« Senast ändrad: 26 jun-12 kl 00:52 av Sork »

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #1224 skrivet: 26 jun-12 kl 00:58 »
Använd påse om blommorna vid minsta tvekan!!
Det kan korssa sig på ganska långt håll har jag hört. och det även med potatis och tomat efter som att dom är släkt.
Mina små ynk är inte i marken så än så inget är akut (och möjligen står kvarvarande bebisar och drunknar nu medan jag väntar på uppehåll för att plantera ut  >:().

Så den dagen jag behöver veta finns ingen tvekan om hur många meter ifrån varandra de är. Tänkte om det kunde räcka med något vettigt respektavstånd. Skulle kunna vara på varsin sida av en lång lada kanske... Men påse är såklart smart, om man inte kväver blomman. För den delen så låter man dem väl gå i blom bara om man vill ha fröerna? (vilket jag iofs vill ha om jag kommer så långt, haha).

Och, tack! :)

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1225 skrivet: 26 jun-12 kl 01:05 »
Exakt Den dagen den sorgen. ska du bereda tobaken ska blommona väck. spara bara exempelvis en planta av ar sort och sy passande tygpåsar. ser inte så snyggt ut men efektivt och används ofta:-)
Men som sagt tänk på deras släkte medan du odlar inte nära potatis eller tomat efter som att dom smittas av samma sjukdomar.. och så kan plantorna bli sterila vid korspollenring. blir dom det kan du odla på de fröerna du får iår men inte på deras plantors frö..

HippieMama

• Sum ergo sum
    • -
« Svar #1226 skrivet: 26 jun-12 kl 01:15 »
Exakt Den dagen den sorgen. ska du bereda tobaken ska blommona väck. spara bara exempelvis en planta av ar sort och sy passande tygpåsar. ser inte så snyggt ut men efektivt och används ofta:-)
Men som sagt tänk på deras släkte medan du odlar inte nära potatis eller tomat efter som att dom smittas av samma sjukdomar.. och så kan plantorna bli sterila vid korspollenring. blir dom det kan du odla på de fröerna du får iår men inte på deras plantors frö..
Tror man vill låta ett antal  gå i blom så att inte ett helt kommande bestånd är ur samma planta ;)

Påsidén är kanon!

(Och jag hade vett nog att spara frö för 'ifall det går åt skogen' hehe. Ska offra några nu och hoppas på att vi får sommar i september som kompensation för juni ;) )

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1227 skrivet: 26 jun-12 kl 19:22 »
Jag skulle leta upp ett recept på Bekämpningsmedel basserat på Tobak. Här är ett, All tobak funkar men "Bondtobak" eller någon annan Nicotinrik tobak lämpar sig bäst.

-Tobak kan göra en god hemlagad bekämpningsmedel. Denna blandning kräver en kopp (220g) av tobak och 3,7 liter vatten blandades samman i en flaska eller hink. Detta bekämpningsmedel kommer att fungera på många olika ohyra, men är särskilt framgångsrik med larver och bladlöss. Det är säkert för alla anläggningar utom de i familjen Solanaceae familjen, vilket inkluderar paprika tomater och just tobak,.

-Ett vanligt skadedjur som människor har problem med är sniglar, som lätt kan elimineras genom att använda en grundläggande tvål bekämpningsmedel. För att göra detta hemgjord bekämpningsmedel, spara lite gammal, tvål diskvatten och häll den över de områden där sniglarna är. Detta är säkert för växterna, och marken, men dödligt för sniglar och bladlöss. Om en något starkare dos behövs, bara att lägga lite mer diskmedel i vattnet innan du använder den,. En spindel kvalster angrepp kan behandlas med hjälp av en saltlösning. Blanda upp ett parti av stark saltvatten och häll det i en sprayflaska. Spraya alla de områden där kvalster är med lösningen. Denna blandning fungerar också bra mot kål maskar, men det var avsett som jordbrukarna att huvudsakligen döda spinnkvalster. o:)

Simple Twist

• Småland
« Svar #1228 skrivet: 26 jun-12 kl 20:17 »
Hej Tännlappen, Lurkers och övriga. Skickar en bild av min lilla odling. Virgionorna är enorma, bladen redan 60 cm långa. Åhustobaken har försökt med blommor men det satte jag stopp för  (:)

Jag nöjer mig med 16 plantor i år mot det dubbla förra året. Jag har fortfarande fin tobak på vinden  :D. Fungerar fint med fermentering enligt sopsäcksmetoden.
We are here on Earth to fart around, and don't let anybody tell you different.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1229 skrivet: 26 jun-12 kl 20:44 »
Hej Tännlappen, Lurkers och övriga. Skickar en bild av min lilla odling. Virgionorna är enorma, bladen redan 60 cm långa. Åhustobaken har försökt med blommor men det satte jag stopp för  (:)

Jag nöjer mig med 16 plantor i år mot det dubbla förra året. Jag har fortfarande fin tobak på vinden  :D. Fungerar fint med fermentering enligt sopsäcksmetoden.

Mycket fina plantor! ...dubbelt så stora som dom  jag har!  :D

Mina lider tydligen av depression! har inte hatt så små plantor siden jag startat upp med odling! men flytten till nytt odlingsfält får ta skulden...tror jag!
Dom e på gång, men i slow-motion..så jag blir glad om jag får mogna frön av detta årets odling (tror det går bra till slut) har bara 20 cigarrer kvar från 2010 odlingen så det börjar bli bråttom!

Tännlappen

• -
« Svar #1230 skrivet: 26 jun-12 kl 23:35 »

Plantorna trivs verkligen bra i ditt växthus  :D ..... Övrigt: växer på bra...inga sniglar vad jag sett,däremot någon enstaka snigel i jordgubbslandet som ligger i närheten...

pajen

• Uppland
« Svar #1231 skrivet: 27 jun-12 kl 00:14 »
Hobbiten, stjälkarna har den högsta koncentrationen av nikotin. Läste det i en uppsats om nikotin från Lunds universitet. Som jag hittade på nätet.
Jag använder stjälkarna, vilka ger mycket tobakspulver

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1232 skrivet: 27 jun-12 kl 20:31 »
Hobbiten, stjälkarna har den högsta koncentrationen av nikotin. Läste det i en uppsats om nikotin från Lunds universitet. Som jag hittade på nätet.
Jag använder stjälkarna, vilka ger mycket tobakspulver
Toppar du din tobak också? Har nämligen hört att man ska toppa olika tobak på olika höjd, Räkna blad och sen smack.. Sen hänger bladens Nicotinhalt på vart det växt. Högt upp eller långt ner. Mins jag inte fel så är dom bladen högre upp starkare än dom nere.
-Bara lite onödigt vetande tycker jag men kan vara intressant att veta iaf kanske.
//Hasse

pajen

• Uppland
« Svar #1233 skrivet: 29 jun-12 kl 00:47 »
Nej, jag toppar inte. Faktiskt inget jag har hört talats om. Jag blandar bara stjälkpulver och bladpulver.
Styrkan på snuset går ju korrigera med natriumkarbonatet eller pottaskan.

Lurkers

• listen carefully i say this only once!
    • Värmland
« Svar #1234 skrivet: 29 jun-12 kl 23:02 »
Nej, jag toppar inte. Faktiskt inget jag har hört talats om. Jag blandar bara stjälkpulver och bladpulver.
Styrkan på snuset går ju korrigera med natriumkarbonatet eller pottaskan.

"Styrkan på snuset går ju korrigera med natriumkarbonatet eller pottaskan."

Nope! inte nikotinstyrkan.
« Senast ändrad: 29 jun-12 kl 23:05 av Lurkers »

Händig Man

• Gäst
« Svar #1235 skrivet: 29 jun-12 kl 23:14 »
Nikotinstyrkan kan du höja genom att "offra" lite av din tobak, eller köpa rent nikotin via nätet, dock skall man vara väldigt försiktig med detta då huden absorberar det och får du för mkt nikotin på huden dör man.

Man dör visserligen lycklig då man får en kraftigt euforisk reaktion ;)

jag höjer själv min nikotinstyrka när jag gör snus, vanligt köpesnus håller ca 08mg/g mitt snus håller det dubbla!

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1236 skrivet: 30 jun-12 kl 19:23 »
Nikotinstyrkan kan du höja genom att "offra" lite av din tobak, eller köpa rent nikotin via nätet, dock skall man vara väldigt försiktig med detta då huden absorberar det och får du för mkt nikotin på huden dör man.

Man dör visserligen lycklig då man får en kraftigt euforisk reaktion ;)

jag höjer själv min nikotinstyrka när jag gör snus, vanligt köpesnus håller ca 08mg/g mitt snus håller det dubbla!
-Varför ska man ha starkare snus?

pajen

• Uppland
« Svar #1237 skrivet: 30 jun-12 kl 19:25 »
Menade naturligtvis inte mängden nikontin, vilket jag inte heller påstod. Men "styrkan" går ju att påverka till viss del genom att öka mängden natriumkarbonat.
Men man bör vara försiktig då för mycket natriumkarbonat ger frätskador.

Xoot

• Gäst
« Svar #1238 skrivet: 30 jun-12 kl 19:31 »
-Varför ska man ha starkare snus?

Vem vill inte det?

Sork

• TOBAK INTRESSERAD
    • Småland
    • Hasses TobaksfröOdling
« Svar #1239 skrivet: 30 jun-12 kl 21:56 »
-Ok det var kanske lite otydligt skrivet av mig. -Men gör man sitt snus av "rätt tobak" så behöver man inte höja det genom att köpa extra nikotin.  Det är väl viktigare att snuset smakar bra och ligger bra under läppen(?).

Dela detta:

* Inloggade just nu

709 gäster, 5 användare
roskva89, ärt, Anders Flix, Karlsdotter, Dyane68

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har nu köpt mina första nummer av Åter och de var över förväntan. Mycket innehållsrika och informativa, och bra blandning. Inspirerande att läsa om andras berättelser och tankar. Även min familj uppskattade tidningen och kommer att läsa fler nummer.:)
/Johanna

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser