Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snickra egna leksaker,  (läst 32098 gånger)

manna

• -
Re:Snickra egna leksaker,
« Svar #20 skrivet: 31 aug-07 kl 13:18 »
En sådan där låda med hål i locket för olika sorters klossar är ju enkel att göra. En låda av ex plyfa där två motstående sidor har ett urfräst spår för ett skjutlock. Klossarna kan sågas lagom långa av grov rundstav, hyvlad 2"2, och trekantsstav.

Tillägg:
MDF är kanske lättare att använda...
« Senast ändrad: 01 sep-07 kl 09:46 av manna »
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Farfar

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 10 dec-07 kl 09:15 »
Hej Erik !

Jag ville också gärna ha ritningar på denna snygga häst.
kaj.blomqvist@ensto.com

Erik

• Gäst
« Svar #22 skrivet: 10 dec-07 kl 09:36 »
Beskrivningen ska ligga i din mailbox.

Mvh
/Erik

vildapappan

• Gäst
« Svar #23 skrivet: 17 dec-07 kl 13:52 »
Att svarva skallror är en bra idé till bebisar! Själv gjorde jag en i björk nyss.
1. Först sågade jag till svarvämnet och sedan skissade jag upp ungefär hur jag ville ha den.
2. Sedan kapade jag ämnet där skallran är som tjockast. I de båda delarna borrade jag ur ett par centimeter för att skapa ett utrymme för något "skrammel". Själv brukar jag göra egna bjällror av kopparplåt, vilket är lätt, men i skallror verkar det vara bäst att lägga i en enkel träkula. Man får prova sig fram. OBS! Viktigt att borrningen blir centrerad i båda delarna - det blir lättare att svarva sen.
3. Limma ihop delarna med varandra.
4. Sätt upp i svarven och svarva ut skallran.
5. Alltid kul att rista in sina initialer och kanske bebisens namn och kom ihåg årtal!
6. Jag brukar behandla med Finishing Oil, har hört att det är det ända som är "godkänt" för leksaker.

Voila! Lätt att utforma på roliga sätt!

För övrigt tycker jag att leksaksmasiner som inte riktigt är färdiga, utan lämnar en hel del för fantasin, är roliga. Knasiga former som kan vara både bilar och djur fasdt med hjul är något som mina döttrar gillar.

koko

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 29 dec-07 kl 19:54 »
Till klossarna och träleksakerna kan man ju passa på att göra något annat som barn gillar, nämligen lådor! Att sortera i, plocka i och ur, sitta i, stapla, leka med...

JARL

« Svar #25 skrivet: 30 jan-08 kl 13:42 »
Hej
Jag har just byggt ett dockskåp åt mitt barnbarn (3 år idag). För att spara plats i hennes lilla rum byggde jag in det i hennes IKEA-bokhylla.

Bifogar en bild men om någon är intresserad så har jag fler bilder.

Mvh JARL
NovaCapella

sprallemaja

• Uppland
SV: Snickra egna leksaker,
« Svar #26 skrivet: 10 feb-08 kl 16:59 »
Hej, här är en lekspis jag gjorde till min sons 3-årsdag. Tillverkad i björkfanerad plywood och björk. Pepparkakorna är av masonite. Lite pilligt var det att fanera innerkanten på ugnsluckan, särskilt hörnen, men det såg så himla fult ut med plywoodränderna. Lönnfack under spisplattorna och under ugnen.

« Senast ändrad: 10 feb-08 kl 17:03 av sprallemaja »

Snarrbon

• Om du inte provar vet du inte om det går
    • Skåne
    • Mettes kaniner
« Svar #27 skrivet: 24 feb-08 kl 22:04 »
Vilken fin spis och ett jättefin dockhus! Ja hästen  är också himla fin! Här är ett par bilder på en lekplats gjort av att fälld träd som jag såg i går. Tyvärr inte så stora men jag hoppas de kan ses ändå. Fint var det i alla fall :)
« Senast ändrad: 28 feb-08 kl 20:10 av Snarrarp »
Bor på gård i skogen med sambo, dansk-svensk gårdshund,  kat, genbanksanslutna gotlandskaniner, genbanksanslutna Åsbohöns och Klövsjöfår även dom genbanksanslutna.

sɹǝpuɐ

• Vad händer om du tänker tvärtom? Vänder på det?
    • -
« Svar #28 skrivet: 28 feb-08 kl 07:56 »
Styltor är kul! Ganska lätta att göra också. Man kan ha ett par storlekar så att även ganska stora barn kan testa. Gör dom vändbara så blir de automagiskt med två "svårighetsgrader.

Jag har gjort några bockar och lägger plankor eller bordskiva på så blir det en trädbårdsmöbel. Men besökande barn har visat att man också kan använda det till gungbräda, spångar att gå på (för att leka följa John) och kast-maskin. Lägger något på ena änden, som ligger nedåt, och hoppar på den andra. Lite farligt, så det blir extra kul.

Mini-trädgårds-möbler är också kul.

En liten propeller på en vind-flöjel - vips har man ett minikraftverk. Och kanske en vibrerande sork-skrämmare.

Jag gjorde en kompostbehållare av 2-tum plank med uttag/knutar i ändarna så att man kan "pussla" ihop den genom att bara lägga samman delarna. Borde gå att göra något liknande med brädor för att pussla ihop en liten lekstuga.

A.

Lajsa

« Svar #29 skrivet: 28 feb-08 kl 13:24 »
Ett litet snickarpyssel som blev superlyckat hemma hos oss var att göra trä-mat.
Pannkakor till en pannkakstårta med bär av pärlor. Pepparkakor och små bakelser osv.
Jag virkade även en väldigt snygg morot.
Nu har vi te-bjudningar och tårtkalas varje dag.
Jag tycker att man ska vara ganska snäll mot sig själv och andra.

Madaska

« Svar #30 skrivet: 30 jul-08 kl 10:39 »
man skulle ju kunna, precis som min farbror gjorde, byta ut den traditionella gunghästen mot något annat djur också. Hans lilla elefant han snickrade ihop och gav till barnsjukhuset i lund har roat många barn. jag vet att jag älskade den, just för att den var mer spännande än en "vanlig" gunghäst.
"de säger att det finns en hjälte i varenda liten flopp, så jag antar att jag är nästa Superman. "

JARL

« Svar #31 skrivet: 13 aug-08 kl 18:16 »
Hej
Här kommer lite idéer som jag har förverkligat. Jag kommer gärna med bilder om någon önskar det.
Idéerna är dels egna men jag har alltid kameran i fickan beredd att snappa upp andras idéer, men jag försöker sätta min egen prägel på dem.

Örhängen i trä (min hustru har örhängen för alla årets högtider- midsommarstång, kräfta, lussekatt osv), gråtrut (se bif. bild), paraplyställ, bil, flygplan, träsnurror, knep&knåp, snidade fåglar, fågelholk i form av radhus, dockhus (se tdigare inlägg), ljusstakar av olika slag, nyckelskåp, svarvade smöraskar med lock, smörknivar i ene med svarvade handtag ....

Allting går ju sedan att variera i det oändliga, ju fler man har gjort samma sak desto mer av min egen "design". Jag tycker inte det är brist på uppslag om vad som kan göras utan snarare tid att göra det.

Lycka till och ha kameran beredd!
NovaCapella

JARL

« Svar #32 skrivet: 21 mar-10 kl 11:26 »
Hej
Dags att lyfta fram leksakstillverkning. Mitt andra barnbarn Vidar fyller 1 år och han skall få en "gunghäst" fast i form av en motorcykel. Bifogar en bild.
Fick idén från en amerikansk hemsida. Apropå det så kan jag rekommendera "Fine woodworking":s hemsida - mycket inspiration för den som arbeta i trä. Tidskriften finns bl a på Gbgs stadsbibliotek.
NovaCapella

esten

• -
« Svar #33 skrivet: 21 mar-10 kl 11:38 »
På 60-talet fanns en bokserie som hette pojkarnas modellbok . Och i den finns massor av tips på både leksaker och nyttoprylar som är enkla att göra .
Böckerna borde finnas på antikvariat eller bibliotek .

MickeMård

• Allt åt alla.
    • Östergötland
« Svar #34 skrivet: 04 apr-10 kl 19:20 »
Jag jobbar på förskola och för barn i åldrarna 1-3 är dragsaker populärt. Håller på att tälja en till min systerdotter.

Det ska bli en båt med två master segel och flagga på hjul som går att dra efter sig.

Robusta saker är inte helt fel.
Utan landsbygden finns ingen stad. Utan staden finns bara landsbygd.

Pe4r

• Gäst
« Svar #35 skrivet: 15 jul-10 kl 00:38 »
Ni som vill avancera ordentligt kan ju ta en titt på denna video:
Fire Engine

Ni nämnde klossar, ajg fick en gång i tiden klossar med siffror och bokstäver på, t.o.m. tuschen är kvar på dessa och dom ligger här i nån låda, fina gamla leksaker som EJ FÅR KASAS, det är bra med släktingar som kan snickra, fick en blå verkstygslåda gjord i plyfa eller liknande också, även en spiklåda - dock utan färg.

Men man kan göra allt från klossar till lekstugor och lådbilar - o så kanske en brandbil med nån typ av motor.....

JARL

« Svar #36 skrivet: 12 mar-11 kl 21:16 »
För den som saknar idéer (som jag ibland) så finns det massor att inspireras av ute på nätet. Och få saker är så uppskattade av mottagarna (tycker jag) som leksaker. Varför köpa plast när det finns härligt trä.
Nu skall sonsonen snart fylla 2 år och denna gång blir det ett piratskepp inspirerat av siten: http://zievid.com/pirate/ship.htm

NovaCapella

Dela detta:

* Inloggade just nu

476 gäster, 3 användare (2 dolda)
torbjorn

* Forum

* Om tidningen Åter

- Reportaget om ostkursen gör att man blir så sugen!
/Sanna h

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser