Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Snickra egna leksaker,  (läst 32108 gånger)

Erik

• Gäst
Snickra egna leksaker,
« skrivet: 04 jun-07 kl 15:17 »
Är det ngn som har lite bra tipps på bra leksaker man kan snickra ihop själv till småttingarna??

Jag tänkte prova på att bygga en gunghäst och om det går bra så tänkte jag kanske våga prova mig på ngt mera...  ;D

(har ritningar på datorn till gunghästen om ngn vill ha)

/Erik

annan

Re:Snickra egna leksaker,
« Svar #1 skrivet: 04 jun-07 kl 15:37 »
klossar, är lättsnickrat!
"jag har storslagna visioner och maxade projekt" Peps.

Erik

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 04 jun-07 kl 15:49 »
 :D ja det stämmer...  

manna

• -
« Svar #3 skrivet: 04 jun-07 kl 21:54 »
Fasen, detta tänkte jag på för bara någon dag sedan. Det enda jag kom på var just klossarna...  ;)  :-[

Vidar har visat sig vara en fena på att svarva bitleksaker till småttingar. Han kanske kan bidra med tips kring sånt?

Bilar, tåg, flygplan etc ska väl inte behöva vara så svårt att trolla ihop?

Tälj en häst! Tälj en ko och en höna oxå.

Dockhus?
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

Erik

• Gäst
« Svar #4 skrivet: 04 jun-07 kl 22:55 »
Ja hur svårt kan det vara  ;D jag hatar plastleksaker som leks med en vecka och sen slängs....

manna

• -
« Svar #5 skrivet: 05 jun-07 kl 09:18 »
Ja hur svårt kan det vara  ;D

Jag vet inte. Men jag inbillar mig att det är lättare än jag tror. Ja, i alla fall snickeriet. Svarvningen har jag bara stött på vid ett ynka tillfälle och det var för 20 år sedan. Vidars bitleksak såg dessutom oändligt avancerad ut, så det blir nog överkurs för min del...

Nå, klossarna borde man ju kunna göra i sömnen, mer eller mindre. Och att tälja en höna är nog roligt. En bit lind, täljdon och ett paket plåster är väl allt som behövs?  ;)

Morfar gjorde ett dockhus en gång på 40-talet. Taket var öppningsbart i nocken och framsidan var delad i två "skåpluckor". Tre våningar med torn och trappor och en massa fina detaljer. Vääääldigt långt från detta: http://www.lekmer.se/leksaker/Barbie_tillbeh%F6r/Barbie_Dockhus_med_docka
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Erik

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 07 jun-07 kl 15:05 »
Så här ser "gunghästen" ut som jag ska göra  ;D

Erik

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 07 jun-07 kl 15:06 »
.

manna

• -
« Svar #8 skrivet: 07 jun-07 kl 15:41 »
SNYGG!!!  8)

En sådan skulle jag vilja göra!

Erik

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 07 jun-07 kl 18:41 »
Jag har ritningarna till den om du vill ha?

dicklund2

« Svar #10 skrivet: 14 jul-07 kl 18:32 »
Det finns bra böcker om detta, fick en i julklapp, tror det var ICA förlaget. Byggde en modell av en väghyvel som gick rätt ok  att få till. Det finns säkert bättre böcker, det var inga stora grejor som gunghäst osv i denna.
Har för mig att detaljerna som var av bildade inte var i skala heller så det gick inte att bara kopiera och klistra på.

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #11 skrivet: 17 jul-07 kl 22:33 »
erik *

jag skulle verkligen vilja bygga en sådan gunghäst till min lilla dotter lolita. ritningen vore toppen !

bygger själv inte så mycket leksaker men istället går jag lös på lianer, repstegar och trädkojor. försöker bygga fantasibejakande miljöer med massor av klätter och kläng. otroligt givande :)

jenz
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

Erik

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 18 jul-07 kl 07:55 »
Nu bör du ha en ritning i in mailbox  ;)

soulflow

• lilla tärnö
« Svar #13 skrivet: 18 jul-07 kl 10:06 »
tack erik *

suveränt ! det blir ett värdigt vinterprojekt.
CITY LIFE IS A SHITTY LIFE

hanzzon

• Livet på ett torp
    • Västmanland
    • Sadelmakarns Torp
« Svar #14 skrivet: 18 jul-07 kl 17:30 »
Hej Erik.
Skulle också vilja ha ritningen till den fina gunghästen.
Mvh
hanzzon@hotmail.com

Erik

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 19 jul-07 kl 10:45 »
Så nu ska även du ha fått en i din mailbox....  ;)

Sågaren

• Medelpad
« Svar #16 skrivet: 22 jul-07 kl 10:45 »
själv skulle jag gjort ett hästhuvud på den men den var helt klart snygg och lekvänlig.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

Limemannen

• Gäst
Dockhus
« Svar #17 skrivet: 23 aug-07 kl 17:15 »
Är det ngn som har någon bra ritning på ett dockhus. Funderar på att bygga ett till min dotter.
//Pär

Radar

• Jämtland
« Svar #18 skrivet: 23 aug-07 kl 21:43 »
Vet inte om det här är vaddu söker. http://www.lowes.com/lowes/lkn?action=howTo&p=HomeDecor/ci_dollhousebookcase.html&topic=howToLibrary

Edit: Du blir nog tvungen att kopiera hela länken ovan för att komma rätt.

http://the3house.com/plans/free_plan_cat.htm kan nog ge inspiration till en hel del.
« Senast ändrad: 23 aug-07 kl 21:45 av Radar »
Tiden går, som allting annat.
Här går den fort så förbannat.

Anders E

• -
    • Ljusvision
« Svar #19 skrivet: 28 aug-07 kl 10:47 »
Dragdjur har jag gjort några gånger och dom brukar vara uppskattade av de alldra minsta.

Ta ett runt färskt vedträ i lagom storlek till kropp. Borra ned en torr pinne som hals, och en mindre färsk klabbe till huvud. Öron och svans kan göras av små läderbitar, och ögonen av tex alkottar.
"Benen" / hjulen sågas till av en torr klabbe med hål i mitten som skruvas fast i kroppen. Om man limmar på läder på hjulen låter de mindre och får bättre fäste i golvet. Eftersom man andvänder färskt kontra torrt virke behövs inget lim. Djuren tar ett par timmar att göra och var och en blir unik.

Dela detta:

* Inloggade just nu

549 gäster, 2 användare (1 dolda)
Meja

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidningen. Köper ingen annan än denna.
/Christina K

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser