Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 15130 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #140 skrivet: 30 aug-20 kl 22:02 »
Jag tittade till Passatvraket idag, och det står fortfarande kvar orört.  Vi har ju en forummedlem, JohnA, som har skaffat sig viss erfarenhet av att operera ut VAG-motorer av den där generationen och få dem att fungera i andra sammanhang.
Men jag tror ändå jag avstår. Orkar inte köra 70 mil med släpkärra, lyfta ur en motor ute i skogen medan man är orolig för att någon skall komma, köra 70 mil hem och sedan vet man fortfarande inte om det är något att ha. Jag vill ha hela bilen hemma i startande skick så jag kan gå över elsystemet kabel för kabel och se vad som händer när man kopplar ur dom. Dessutom lär det vara startspärr på en -00 passat och jag räknar med att nycklarna inte sitter i en övergiven bil vid en skogsväg.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #141 skrivet: 30 aug-20 kl 23:41 »
En del nyare bilar har inte ens tempmätare, för att man inte vill oroa folk  :P

Men de lite nyare bilar jag kör envisas med att oroa mig med en massa trams. "Service now" "Error 307" och så vidare. Det var så mycket lugnare när man hade oljelampa, laddningslampa och motortemp.

Första gången motorlampan lyste gick det inte bättre än att jag åkte och köpte en OBD-läsare.

Anders Flix

• Lever för att leva!
    • -
« Svar #142 skrivet: 31 aug-20 kl 09:39 »
Räkna med 5 km för att få kylvattnet varmt, minst dubbla den sträckan för att få även motoroljan varm. Det tar längre sträcka om du har värme igång i kupén än annars, och längre ju kallare det är ute.  Kortare tid om du har kört motorvärmare några timmar innan start. Håll koll på tempmätaren och, som sagt, stanna till och känn på övre kylarslangen om du inte litar på tempmätaren.  Vissa bilar har ju en "lömsk" tempmätare med ett stort dödband, som går upp till normalläge redan vid 40-50 °C och sedan står kvar där till en bit över 100 °C innan den går vidare uppåt. Volvo började t ex använda tempmätare som beter sig på det sättet redan 1987 , VW började ca 1995. På VW och andra VAG-märken går det dock att via diagnosdator slå på eller av den där funktionen, och den verkar inte vara påslagen från fabrik på alla exemplar.

Vi har två bilar och en med körkort just nu så fru Flix alternerar bilarna som pendlingsbil. Ca 30 min enkel sträcka, 4 mil. Det känns bra.

Vi behöver bara en till carport eller garage så båda kan stå under tak.
Livet suger

ensamhet

• Lappland
« Svar #143 skrivet: 31 aug-20 kl 12:23 »
Men jag tror ändå jag avstår. Orkar inte köra 70 mil med släpkärra, lyfta ur en motor ute i skogen medan man är orolig för att någon skall komma, köra 70 mil hem och sedan vet man fortfarande inte om det är något att ha. Jag vill ha hela bilen hemma i startande skick så jag kan gå över elsystemet kabel för kabel och se vad som händer när man kopplar ur dom. Dessutom lär det vara startspärr på en -00 passat och jag räknar med att nycklarna inte sitter i en övergiven bil vid en skogsväg.

Jag tycker du ska skaffa Mercedes motor från W210 och när du lärt dig och fått den att fungera i annan bil, så pallrar du dig upp hit och gör lika på min, så jag kan få min motorn att funka i en gammal -60 tals Mercedes

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #144 skrivet: 31 aug-20 kl 13:17 »
Jag tycker du ska skaffa Mercedes motor från W210 och när du lärt dig och fått den att fungera i annan bil, så pallrar du dig upp hit och gör lika på min, så jag kan få min motorn att funka i en gammal -60 tals Mercedes
En fenmerca? Ja, en sån med pigg och snål modern dieselmotor hade man åkt kungligt i

ensamhet

• Lappland
« Svar #145 skrivet: 31 aug-20 kl 13:31 »
En fenmerca? Ja, en sån med pigg och snål modern dieselmotor hade man åkt kungligt i

Ja, det som är tanken och så blir det nog miljövänligare.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #146 skrivet: 31 aug-20 kl 15:28 »
En del nyare bilar har inte ens tempmätare, för att man inte vill oroa folk  :P

Rekordet i detta stötte jag nyligen på i en bil som man inte ens med gott samvete längre kan kalla nyare.  En Ford Thunderbird '76. Den har en enda röd motorvarningslampa, som fungerar som summalarm för laddning, oljetryck och motortemp.  Det märkliga, som man upptäcker om man lusläser verkstadshandboken, är att många billigare amerikanska Ford av samma årsmodell faktiskt har tempmätare, ibland också oljetrycksmätare. Men Thunderbird och någon dyr Lincoln fick bara en enda varningslampa.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #147 skrivet: 31 aug-20 kl 15:45 »
Rekordet i detta stötte jag nyligen på i en bil som man inte ens med gott samvete längre kan kalla nyare.  En Ford Thunderbird '76. Den har en enda röd motorvarningslampa, som fungerar som summalarm för laddning, oljetryck och motortemp.  Det märkliga, som man upptäcker om man lusläser verkstadshandboken, är att många billigare amerikanska Ford av samma årsmodell faktiskt har tempmätare, ibland också oljetrycksmätare. Men Thunderbird och någon dyr Lincoln fick bara en enda varningslampa.

Många tillverkare har/har haft ett schema där man prickar i precis hur bilen ska utrustas.
Innebär att om en köpare beställer säg 10 000 bilar och låter montera ett billigare instrument så kan vinsten bli rejäl.

Sen ska man vara medveten om att folk i allmänhet har ungefär noll koll på saker och ting avseende deras bil. Mest bara för den för dom är ett nödvändigt ont för att förflytta deras rövar mellan två platser.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Carolus

• Skåne
« Svar #148 skrivet: 16 sep-20 kl 23:46 »
Kom att fundera på hur vattenkylningen i svansdrivna bilar på 1960talet gjordes. Tittar på Renault Dauphine och där verkar kylaren vara placerad i motorrummet med särskilda  luftintag på karossens sidor. Simca 1000, av bilderna att döma hade också kylaren i svansen men där var luftintagen på ovansidan på motorhuven.

Men Skoda modellerna blir jag inte riktig klok på. Tittar jag på MB 1000 bilderna så verkar det som att där finns både luftintag på karossidan + någon form av grill (=luftintag) där bak?  Senare modell 120 där motorn fortfarande är bak, ser jag inga luftintag runt bakpartiet. Däremot har fronten plötsligt fått grill. Innebar det att modellen fick kylaren i fronten?

torbjorn

• Medelpad
« Svar #149 skrivet: 17 sep-20 kl 08:21 »
Det stämmer.  Skoda 1000MB, 1100MB och senare Skoda 100 och 110 hade kylaren i motorrummet och stora luftintag på bakskärmarna. Även värmepaket och värmefläkt satt i motorrummet, och varmluften skickades fram till defrostermunstycken mm genom en luftkanal längs mittunneln i golvet.
Skoda 105-120-130 -serien, som kom 1977, fick däremot kylaren framtill och värmepaketet placerat under instrumentbrädan på samma sätt som vattenkylda bilar med motorn fram. VW tog efter den lösningen och gjorde likadant när T3-generationen av VW-bussar skulle få vattenkylda motorer några år senare.

Carolus

• Skåne
« Svar #150 skrivet: 17 sep-20 kl 22:05 »
Tack Torbjörn för svar.

Funderar vidare om det fanns någon slags kapacitetsgräns för hur pass stor (svans) motor som kunde kylas med vatten och samtidigt ha kylaren placerad bak?

Vw 1200 före 2:a vkriget. En annan bil med svansmotor och luftkylning, Chevrolet Corvair, där började man utveckla  den 6 cylindriga luftkylda boxermotorn i början av 1950talet.  Tittar man på bilder på bilen så ser man stora luftintag på ovansidan av motorhuven, på samma vis som den mindre Simca 1000 med vattenkylning.

Hade Corvairmotorn kunnat kylas med vatten och samtidigt ha kylaren placerad bak? Eller hade man för vattenkylning blivit tvungen att ta till samma lösning som på senare Skoda med kylaren fram?

Frågorna är föranledd av att jag sett att en del VW med svansmotor fått denna ersatt med den vattenkylda boxermotorn från Alfa Romeo Alfasud. Och då har kylaren placerats i bagageutrymmet bakom baksätet. Har inte kunnat se om man då tagit hål i karossen för lufttillförsel. Eller om man bara vevat ner dörrutorna fram ...

torbjorn

• Medelpad
« Svar #151 skrivet: 18 sep-20 kl 10:56 »
Det är nog bara en fråga om hur mycket utrymme bilkonstruktören är beredd att avvara för kylare och luftkanaler. Och kanske hur mycket elektrisk/mekanisk energi man har råd att disponera på kylfläktar och vattenpumpar.

I Sydafrika lär den gamla T2-generationen av VW-bussar ha tillverkats ända in på 90-talet med vattenkylda motorer av typer som VAG-koncernen hade i produktion då. Förutom T3's "Wasserboxer" även en V6:a som egentligen hörde hemma i någon stor Audi. Och vad jag vet så hade de kylaren någonstans baktill.

Jag tror att ett skäl för Skoda att flytta fram kylaren, var att få lite mer tyngd långt fram i bilen och på så sätt förbättra viktfördelningen. 

När vi ändå är inne på tjeckiska bilar, så är det värt att notera att Tatra 603 och 613 hade stora luftkylda V8-motorer monterade baktill.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #152 skrivet: 18 sep-20 kl 11:24 »
Det är nog bara en fråga om hur mycket utrymme bilkonstruktören är beredd att avvara för kylare och luftkanaler. Och kanske hur mycket elektrisk/mekanisk energi man har råd att disponera på kylfläktar och vattenpumpar.

I Sydafrika lär den gamla T2-generationen av VW-bussar ha tillverkats ända in på 90-talet med vattenkylda motorer av typer som VAG-koncernen hade i produktion då. Förutom T3's "Wasserboxer" även en V6:a som egentligen hörde hemma i någon stor Audi. Och vad jag vet så hade de kylaren någonstans baktill.

Jag tror att ett skäl för Skoda att flytta fram kylaren, var att få lite mer tyngd långt fram i bilen och på så sätt förbättra viktfördelningen. 

När vi ändå är inne på tjeckiska bilar, så är det värt att notera att Tatra 603 och 613 hade stora luftkylda V8-motorer monterade baktill.

Dock går dessa motorer inte att jämföra med amerikanska bojsänken då man Tjecko begrep sig på metarlurgin och kunde bygga lätt och hållbart.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #153 skrivet: 22 okt-20 kl 14:45 »
Vad skulle jag kunna få för dessa?
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #154 skrivet: 22 okt-20 kl 14:49 »
Vad skulle jag kunna få för dessa?
Svårt att säga. 2000kr kanske? Jag lyckas inte läsa av datumkoden på bilden, är de väldigt gamla är ju värdet lägre. Sedan beror det på vad dom passar på också.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #155 skrivet: 22 okt-20 kl 14:54 »
Svårt att säga. 2000kr kanske? Jag lyckas inte läsa av datumkoden på bilden, är de väldigt gamla är ju värdet lägre. Sedan beror det på vad dom passar på också.
Var hittar jag den?
Ska jag vända?
www.tvaleriet.se

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #156 skrivet: 22 okt-20 kl 14:56 »
Citroën de användes förrförra vintern.
www.tvaleriet.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #157 skrivet: 22 okt-20 kl 15:04 »
Det skall vara en liten oval ring med fyra siffror i, som är vecka och år.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #158 skrivet: 22 okt-20 kl 17:25 »
Det skall vara en liten oval ring med fyra siffror i, som är vecka och år.
Exet ringde och det han hittade var 2904.
16 år, då går det väl inte ens att sälja.
www.tvaleriet.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #159 skrivet: 22 okt-20 kl 17:30 »
Exet ringde och det han hittade var 2904.
16 år, då går det väl inte ens att sälja.
Jodå, inte alla bryr sig om sånt. Sätt ut dom för 2000kr, låt dom pruta till 1500kr eller 1000kr så blir dom glada ändå. Säg inte något om åldern, det får dom upptäcka själv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

575 gäster, 5 användare
saltajag, Nataks, PetterEngvall, Anders Flix, Radar

* Forum

* Om tidningen Åter

- Superbra tidning där det mesta tas upp! Klart prisvärd läsning.
/Theo

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser