Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 15212 gånger)

Sjaunja

  • Inlägg: 5658
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #100 skrivet: 22 aug-20 kl 20:13 »
För mig finns knappt några bilar med personlighet idag. Har mest kört veteranbilar för de har lite feeling. Med personlighet menar jag ett vackert utseende som skiljer den från mängden, hur panelen och kupén är designad, körkänslan. Till och med ett vackert blinkersljud kan ge glädje ( vackrast hittills av mina bilar hade en Saab -68 årsmodell). Det mekaniska har jag medelmåttiga kunskaper om. Citroen har behållit en del personlighet in i modern tid tycker jag men annars är de flesta bilar väldigt lika varann tycker jag. Svar på frågan om vad som är en bra bil med personlighet blir inte någon modern bil utan citroenpaddan, kombimodellen. En sån skulle man ha! Fast du vill ju ha nåt modernare så då vete rackarn.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #101 skrivet: 22 aug-20 kl 20:19 »
Ja, det finns helt klart många tråkiga bilar numera som ingen någonsin kommer sakna. Det fanns en del såna förr också, men dom har man ju glömt bort nu. Undrar om några av dagens bilar kommer minnas med värme om 30 år? Förmodligen inte många.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bilfunderingar
« Svar #102 skrivet: 22 aug-20 kl 21:41 »
I morse lämnade jag in passaten för att få domen, men emellan det så råkade jag hitta en välvårdad Skoda Octavia från 2000 som jag prutade 20 % på och det blev affär hastigt och lustigt.
Känner mej nöjd och smålänning som jag är så kommer jag att ställa av Octavian och köra Passaten så länge den går, eller längst tills den ska besiktas sista december.

Verkstaden rekommenderade mej att inte reparera passaten, så jag tänkte rätt :)
Och han säger att det inte är någon fara att köra med den.

Ställa av ... för att vara bra att ha ...   ??

Bilar mår inte så bra av att stå oanvända.  Bromsskivor rostar, bromsok sätter sig o s v. Bor du på landet kan du 'hålla igång' den avställda bilen med smårundor då och då i närområdet.




alternaiv

  • Inlägg: 9382
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Bilfunderingar
« Svar #103 skrivet: 22 aug-20 kl 22:01 »
Ställa av ... för att vara bra att ha ...   ??

Bilar mår inte så bra av att stå oanvända.  Bromsskivor rostar, bromsok sätter sig o s v. Bor du på landet kan du 'hålla igång' den avställda bilen med smårundor då och då i närområdet.
Har diskuterat det med bilfolk och de säger att 4 månader är inga problem att bilen står parkerad på asfalt.

Hur ofta och hur långt tycker du att att man ska köra?
« Senast ändrad: 23 aug-20 kl 08:11 av alternaiv »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Sjaunja

  • Inlägg: 5658
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #104 skrivet: 22 aug-20 kl 22:37 »
Har funderat i två timmar och kommer inte på nån bil från nutid att sakna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #105 skrivet: 22 aug-20 kl 23:25 »
Har funderat i två timmar och kommer inte på nån bil från nutid att sakna.
Kan möjligen ändra sig när man fått 20 års perspektiv men ja, det är svårt att komma på någon. Dagens bilar är som vitvaror, de fungerar och gör sitt jobb men de är helt själlösa.

Sjaunja

  • Inlägg: 5658
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #106 skrivet: 22 aug-20 kl 23:34 »
Kan möjligen ändra sig när man fått 20 års perspektiv men ja, det är svårt att komma på någon. Dagens bilar är som vitvaror, de fungerar och gör sitt jobb men de är helt själlösa.

Mini Cooper Clubman kanske? Den har charm tycker jag.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #107 skrivet: 22 aug-20 kl 23:39 »

Mini Cooper Clubman kanske? Den har charm tycker jag.
Lite överdriven, den är "för mycket". Dessutom ganska låg kvalitet med mycket som går sönder hela tiden, men så är det ju ofta med entusiastbilar. Det är inte den pålitliga gamla toyotan man fäster sig vid.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17410
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #108 skrivet: 22 aug-20 kl 23:41 »
 Nya sukijucki jimny är ganska fräck.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #109 skrivet: 23 aug-20 kl 09:25 »
Har diskuterat det med bilfolk och de säger att 4 månader är inga problem att bilen står parkerad på asfalt.

Hur ofta och hur långt tycker du att att man ska köra?

Kör så långt varje gång att motorn hinner bli ordentligt varm (alltså tempmätaren gått upp till normalt läge och termostaten har öppnat, dvs övre kylarslangen har blivit varm). Kanske var tredje eller var femte gång bör du köra dubbelt så långt, så att även motoroljan hålls varm så länge att kondensvatten, nersköljt bränsle från kallstart mm hinner avdunsta.
Gör några kraftiga inbromsningar under körningen, så att rost får nötas bort från bromsskivorna. Någon av de kraftiga inbromsningarna bör göras med enbart handbromsen.

Och hur ofta?  VId blötväder bör man köra oftare - gärna en gång i veckan. När det är ständigt torrt väder och i synnerhet mitt i högsommaren då det knappt ens blir daggfuktigt på natten, så gör det inget om den blir stående över en månad.  När det är stabilt vinterväder med flera minusgrader dygnet runt, så kan man också vänta längre mellan körningarna.

Mät batterispänningen då och då, och sätt batteriet på laddning emellanåt om de korta provkörningarna inte verkar räcka för att hålla det laddat.

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Bilfunderingar
« Svar #110 skrivet: 23 aug-20 kl 10:31 »
Målarmäster, jag vet att folk inte gillar Fordar och ja det är billiga skrammliga bilar men jag köpte en Focus -en sådär sneögd - på den tiden jag hade tre ganska stora jyckar. Den lastade väldigt bra för sin storlek (transporterade vid ett tillfälle 21 st flyttkartonger i den).  Nya Focus modellen lastar något sämre men fortfarande bättre än andra lika stora kombis.
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

malarmaster

  • Gäst
SV: Bilfunderingar
« Svar #111 skrivet: 23 aug-20 kl 12:16 »
 jo,jag gillar Ford. Har haft många genom livet och på 70-talet var mina favoriter Ford cortina Mk2 som jag hade flera av inkl. en GT. Andra Fordar som passerat är Escort,Transit (där jag fortfarande har en -77) och favoriten Sierra. Mörktonade rutor,taklucka,svartlackerad och med röd inredning.Ngt trimmad motor,gick som en dröm. Men tittar man på dagens Fordar i 10-12 års åldern har redan rosten börjat knapra på dörrar,hjulhus m.m . Så därför går Ford bort. Skillnad är ju om man köper nytt. Då hade första åtgärden varit en rejäl rostskyddsbehandling så kanske de överlevt till 20-års åldern. Nu skall man ju inte titta 20 år framåt när det gäller bil då troligen bensin är så svårt beskattad att det blir orimligt dyrt att köra. ny bil idag gäller el eller miljöbil.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #112 skrivet: 23 aug-20 kl 12:41 »
jo,jag gillar Ford. Har haft många genom livet och på 70-talet var mina favoriter Ford cortina Mk2 som jag hade flera av inkl. en GT. Andra Fordar som passerat är Escort,Transit (där jag fortfarande har en -77) och favoriten Sierra. Mörktonade rutor,taklucka,svartlackerad och med röd inredning.Ngt trimmad motor,gick som en dröm. Men tittar man på dagens Fordar i 10-12 års åldern har redan rosten börjat knapra på dörrar,hjulhus m.m . Så därför går Ford bort. Skillnad är ju om man köper nytt. Då hade första åtgärden varit en rejäl rostskyddsbehandling så kanske de överlevt till 20-års åldern. Nu skall man ju inte titta 20 år framåt när det gäller bil då troligen bensin är så svårt beskattad att det blir orimligt dyrt att köra. ny bil idag gäller el eller miljöbil.
Jag håller inte med, det är ekonomiskt vansinne att köpa en ny elbil. Vi ser redan på begagnade elbilar att de tappar i värde mycket fortare än en vanlig bil, allt du sparar på att slippa köpa bensin försvinner i värdeminskning istället. Och då har du en bil som är svår att köra längre sträckor med, när du måste ladda någon annanstans än hemma. Och alla dessa hybrider tror jag är lika illa. Ser man tillbaka på andra kombinationer av drivmedel så som bensin-etanol så är de lägre värderade begagnade för att de inte fungerar speciellt bra på något av drivmedlen. Dessutom tar hybridtekniken väldigt mycket plats och vikt, du skall ju både ha en bensinmotor med tank samt en elmotor med batteripaket. Det blir också komplext att reparera.

Jag tror fortfarande det är bäst att köpa en ren dieselbil om man skall ha en helt ny. Åtminstone om man inte kör så mycket i storstäderna där de kanske blir förbjudna, även om det kommer dröja med de miljöklasser som säljs nya nu. En ganska simpel dieselbil utan fyrhjulsdrift, automatlåda och annat krafs som kan innebära problem. Då får man också de långa körsträckor per tank som behövs när man bor på landet. Och det är begränsat hur mycket de kan höja skatten på diesel eftersom åkerier och bönder redan har svårt att konkurrera med andra länder som saknar vansinnig drivmedelsskatt.

malarmaster

  • Gäst
SV: Bilfunderingar
« Svar #113 skrivet: 23 aug-20 kl 13:03 »
begagnad dieselbil får du billigt idag. de är i stort osäljbara. Har ju själv en Combo diesel men skatten gör att den är svindyr i drift. Finns en välvårdad Citroen c5 i min närhet. en 07 som gått 17000 mil. klart attraktiv men diesel. En årsskatt på över 5000 (bensinversion 2000) gör att denna bil står osåld efter 6 månader. Tyvärr är inte heller jag intresserad då jag inte anser detta vara rimligt. det är en stor summa i månaden för att ha bil oavsett den rullar eller ej. Det finns ju alternativ. avseende bränsle (fossila) är det ju svårt att se framtiden men de flesta partier är idag ense om att de skall fasas ut till runt 2030. Fram till dess får man räkna med ständigt höjda skatter på fossilbränsle i avsikt att tvinga konsumenten att göra annat val. 
EU har ju en liknande agenda och där finns ett stoppdatum för bilproduktion med fossilbränslemotorer. Något som bilfabrikanterna sett och ställer om produktion och framtagning av alternativ.
Elbil är ju inte det främsta alternativet i framtiden. Det är bränslecellen/vätgas som de flesta biltillverkare idag tittar på. Sverige hänger ju inte med (som vanligt på miljösidan) men både Tyskland och Danmark ligger före. de bygger ut med nya mackar och ny produktion. de svenska lastbilstillverkarna har också färdiga alternativ som säljs till Europa.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #114 skrivet: 23 aug-20 kl 14:26 »
Begagnad dieselbil billig?  ??? Priserna har ju skjutit i höjden vansinnigt de sista åren. Kronan är väldigt svag mot Euron och stora mängder ganska nya bilar exporteras ner till Europa.

Dieseln kommer inte kunna fasas ut på tio år, det kan du bara glömma. Vi har fortfarande ingen lösning på lastbilstrafiken. Och som sagt går det inte att fortsätta höja skatten i all evighet, då får vi gula västar i Sverige också. Och de få landsbygdsbor som finns kvar hos de styrande fem partierna kommer lämna de också.

javill

  • Inlägg: 11646
    • Blekinge
    • Glirnashopen
SV: Bilfunderingar
« Svar #115 skrivet: 23 aug-20 kl 15:50 »
Jag gillar inte Ford riktigt. Vi har nya Ford focus på jobbet nu. Tidigare hade vi volkswagen golf. Vilken skillnad, Forden känns som rent smäck i jämförelse. Att jag kört så mycket golf på jobbet gjorde att jag köpte en begagnad golf när det var dags att byta bil. Köpte en tre år gammal som gått som leasingbil i tre år. Hybrid bensin/etanol körs bara på bensin dock eftersom etanolen är för dyr. Går som en klocka och inga problem ännu som jag inte orsakat själv. Har haft den i 2,5 år nu. Det bästa med att köpa före detta leasingbilar är att de i princip tappat största delen av värdeminskningen redan. På min bil var det nästan 50%.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Lena III

  • Inlägg: 2752
  • Frihet är något att vara väldigt rädd om.
    • Södermanland
SV: Bilfunderingar
« Svar #116 skrivet: 23 aug-20 kl 16:03 »
 Jo som sagt bullrig billig bil. Själv kommer jag aldrig att välja folkvagn att efter dieselskandalen. Men så är jag en minnesgod djävel som inte gärna dricker franska viner eller köper produkter från Nestlé heller. >:D
Bekväma ja-sägare är inte lojala medarbetare när det börjar blåsa hårt.

malarmaster

  • Gäst
SV: Bilfunderingar
« Svar #117 skrivet: 23 aug-20 kl 16:04 »
Jag tänker mest på svenska marknaden. Det är där jag letar bil. Jag vet att många nyare bilar försvinner utomlands och likadant äldre bilar i lägre prisklasser. de nyare hittar du i bilaffärerna i Europa och de äldre i Afrika.
men prisutvecklingen på beg priser gällande dieselbilar är stadigt sjunkande. De är svåra att bli av med på SVENSKA marknaden. Det hänger ihop med fordonsskatten. Beg bilar säljs ju idag nästan uteslutande till privatpersoner då de flesta företag idag har leasing. Jo,lastbilstrafiken kommer  att få det kärvt framöver. Dieseln kommer att fasas ut och lastbilstillverkarna i hela Europa har nya lösningar inkl. de svenska tillverkarna. Både bränslecellsbilar och rena elbilar skickas idag från svenska tillverkare till Europa. I Sverige saknas infrastrukturen för bränsleceller så därför kommer det bli kärvare för svenska åkare att byta till ny teknologi. Förhoppningsvis vaknar regeringen och möjliggör en större satsning . Alternativet annars är mer transporter på järnväg fast där kommer ett nytt problem,kapaciteten.
En aspekt som aldrig tas upp är när brytpunkten kommer gällande lönsamhet för fossilbränslen kommer.
Enligt rapporter beräknas den komma när antalet rena elbilar(inkl. bränsleceller) når kring 30% av fordonsflottan. Dit är det ju ett tag men det skulle innebära en massdöd av mackar där glesbygden givetvis drabbas först. redan idag med nyare bränslesnåla motorer och hybrider  ser vi ju att situationen är ansträngd för många kedjor. antal liter sålda produkter har peakat och nu väntar en nedgång. så det löser sig kanske utan förbud. Problemet är de individer som inte byter till ny teknoligi pga olika orsaker främst ekonomiska. Bli sittande med en fossilbil med 10 mil till närmsta mack är kanske inte så lockande? Redan idag är det iallafall i mitt län långt mellan tappställena utanför centralorterna. Sista 5 åren har i min kommun 3 mackar försvunnit och i centralorten finns nu endast 2 tappställen från de 5 som fanns. I byarna finns det tappställen om samhället har minst 1500 inv. . övriga småorter har tappat sina men det skedde för 10 år sedan när det propsades på att alla skulle ha E85 i pumpen.
Nej,nästa bil skall inte vara en diesel utan något annat. Det finns ju äldre flexifuelbilar men problemet är att det är bara vissa fabrikat och de står inte på önskelistan.

malarmaster

  • Gäst
SV: Bilfunderingar
« Svar #118 skrivet: 23 aug-20 kl 16:11 »
Jag gillar inte Ford riktigt. Vi har nya Ford focus på jobbet nu. Tidigare hade vi volkswagen golf. Vilken skillnad, Forden känns som rent smäck i jämförelse. Att jag kört så mycket golf på jobbet gjorde att jag köpte en begagnad golf när det var dags att byta bil. Köpte en tre år gammal som gått som leasingbil i tre år. Hybrid bensin/etanol körs bara på bensin dock eftersom etanolen är för dyr. Går som en klocka och inga problem ännu som jag inte orsakat själv. Har haft den i 2,5 år nu. Det bästa med att köpa före detta leasingbilar är att de i princip tappat största delen av värdeminskningen redan. På min bil var det nästan 50%.
Vill man köpa en relativt ny bil så är en f.d leasingbil ett ekonomiskt köp. Har ju haft leasing på några firmabilar och de första tre åren betalar man ju även för värdeminskning m.m . sedan kan man få ytterligare en leasingperiod och då sjunker hyran rätt drastiskt. Efter den kan man få överta bilen för en symbolisk summa. Men det är också nu reparationerna börjar komma som kostar pengar. de flesta hämtar istället ut en ny bil då det blir mer ekonomiskt för företaget.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #119 skrivet: 23 aug-20 kl 16:50 »
Jag tänker mest på svenska marknaden. Det är där jag letar bil. Jag vet att många nyare bilar försvinner utomlands och likadant äldre bilar i lägre prisklasser. de nyare hittar du i bilaffärerna i Europa och de äldre i Afrika.
men prisutvecklingen på beg priser gällande dieselbilar är stadigt sjunkande. De är svåra att bli av med på SVENSKA marknaden. Det hänger ihop med fordonsskatten.
Vadå hänger ihop med fordonsskatten? Du pratade tidigare om årsskatt på över 5000kr men då pratar vi över tio år gamla bilar. Min dieselbil är från 2011 och kostar 1350kr i årsskatt. Så fort dieselbilen har partikelfilter, vilket nästan alla dieselbilar haft de sista tio åren, så blir det förhållandevis låg skatt. Om vi bortser från det sista året när den nya "bonus-malus" tillkom som höjde skatten något vansinnigt på nyproducerade bilar. Med tanke på den skulle jag tro att priserna på begagnade dieselbilar ÖKAT, tillsammans med den mycket stora exporten av nästan nya bilar, så jag skulle verkligen vilja se siffror på att begagnatpriserna på dieselbilar sjunkit.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

521 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Den nya tidningen var t.o.m. skön att hålla i.Har även omslagets papper blivit lite annorlunda? Jag skriver lite annorlunda eftersom det är trevlig igenkänning i det som är väsentligt-nyttig läsning.Från min Växjöhorisont så var det trevligt att se Maja Söderberg och Nybrukarna. Lycka till med fortsättningen!
/John Moberg

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser