Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 15160 gånger)

alternaiv

  • Inlägg: 9382
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Bilfunderingar
« Svar #60 skrivet: 02 aug-20 kl 20:28 »
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #61 skrivet: 06 aug-20 kl 14:16 »
På tal om gamla bilar så byter jag idag kamrem på en volvo 240 med 9500 mil på mätaren. Känns helt surrealistiskt med en volvo som är ren och fin, rostfri, och röd snarare än solblekt rosa  :o

Anders Flix

  • Inlägg: 1954
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #62 skrivet: 06 aug-20 kl 18:30 »
På tal om gamla bilar så byter jag idag kamrem på en volvo 240 med 9500 mil på mätaren. Känns helt surrealistiskt med en volvo som är ren och fin, rostfri, och röd snarare än solblekt rosa  :o
Åh, kanske en 244 GL 1980?

Jag såg en sån idag. Fast den var inte i verkstaden. :)
Livet suger

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bilfunderingar
« Svar #63 skrivet: 06 aug-20 kl 20:07 »
Volvo 240 med kamrem .. det hade de väl inte på 1970talet (?)

Kan kamremmen ha kommit på 80talet när B23 blev B230 ?

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #64 skrivet: 06 aug-20 kl 20:58 »
Den är från 1991 så inte jättegammal, men ändå.

Anders Flix

  • Inlägg: 1954
  • Lever för att leva!
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #65 skrivet: 06 aug-20 kl 21:36 »
Den här raringen såg jag idag.
Livet suger

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #66 skrivet: 06 aug-20 kl 22:02 »
Röd och fin med turbinfälgar och beige inredning.

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #67 skrivet: 06 aug-20 kl 23:02 »
Volvo 240 med kamrem .. det hade de väl inte på 1970talet (?)

Kan kamremmen ha kommit på 80talet när B23 blev B230 ?

Kamremmen kom i och med B21-motorerna på 1975 års modell.  1975 och 76 fanns dock fortfarande den gamla B20 med kugghjulsdriven kamaxel och stötstänger kvar i produktionen, och satt i en del "snikmodeller" av 240. B20 användes också på en del exportmarknader (t ex Danmark, Italien, Österrike) där skatte- eller försäkringsregler gjorde att bilar med över 2 l cylindervolym blev svårsålda. V6-motorn B27 "PRV-motorn" som framför allt satt i 260 och senare 760, hade kedjedrivna kamaxlar.
De Renaulttillverkade B13 och B14-motorerna som satt i Volvo 66 och 340, hade också kamkedja.

Carolus

  • Inlägg: 1350
    • Skåne
SV: Bilfunderingar
« Svar #68 skrivet: 07 aug-20 kl 04:05 »
OK!

Men serviceintervallerna för kamremmen, d v s byte av den, kan de ha varit längre i tid eller mil än på 1980talet?

Kan inte erinra mig att någon i min bekantskapskrets som haft Volvo 240 1975 till några år in på 1980talet någonsin bytte kamrem.

Kanske de hade tur att remmen inte gick av, vilket ju kan innebära motorskador.

Men från mitten av 1980talet började det talas om 'täta' kamremsbyten för många bilmärken, 'täta' betydde 6000 mil. För andra som inte hade 'täta' byten var intervallet 12 000 mil (Volvo?).

Förklaringen jag fått till övergång från kamkedja till kamrem har varit att kravet/behovet på effektiv förbränning så att bränsleförbrukning och avgaspåverkan skulle hållas nere. Detta uppnåddes inte med kamkedja då den med körning tänjde sig, och då blev blev styrning av ventilerna inte lika exakt. Kamremmen sas det tänjde sig inte, men gick istället tvärt av när den blev för gammal.

Om jag förstått rätt så har några år in på 2000talet kamkedjan återkommit. Nu har den fått ett serviceintervall för byte, t e x BMW, på 18 000 mil.

Kan det vara så att man då lyckades serietillverka kamkedjor som inte tänjde sig så lätt?  Kamremsbytet med sin kostnad på verkstad (5-10 tusen kronor) var aldrig populärt. Upplevde att fullt fungerande bilar skickades till skroten då ägarna till äldre bil inte tyckte om utgiften, och man samtidigt hade vetskapen om att när kamremmen gick av så blev man stående med 'oreparerbar' havererad motor.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Bilfunderingar
« Svar #69 skrivet: 07 aug-20 kl 09:23 »
OK!





Förklaringen jag fått till övergång från kamkedja till kamrem har varit att kravet/behovet på effektiv förbränning så att bränsleförbrukning och avgaspåverkan skulle hållas nere. Detta uppnåddes inte med kamkedja då den med körning tänjde sig, och då blev blev styrning av ventilerna inte lika exakt. Kamremmen sas det tänjde sig inte, men gick istället tvärt av när den blev för gammal.

Om jag förstått rätt så har några år in på 2000talet kamkedjan återkommit. Nu har den fått ett serviceintervall för byte, t e x BMW, på 18 000 mil.

Kan det vara så att man då lyckades serietillverka kamkedjor som inte tänjde sig så lätt?  Kamremsbytet med sin kostnad på verkstad (5-10 tusen kronor) var aldrig populärt. Upplevde att fullt fungerande bilar skickades till skroten då ägarna till äldre bil inte tyckte om utgiften, och man samtidigt hade vetskapen om att när kamremmen gick av så blev man stående med 'oreparerbar' havererad motor.

Informationen du fått gäller nog inte alla bilar.
Mercedes har då haft kedja ända åtminstone till slutet av 2010 på de motorer jag sett

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #70 skrivet: 07 aug-20 kl 09:26 »
Problemet med kamkedjor är att man gjorde dom för klena, för att motorerna skulle snurra lättare. Samtidigt gick man över till "long life service" med oljebyte efter 3000 mil och kombinationen underdimensionerade kedjor tillsammans med utsliten olja var en katastrof för flera biltillverkare. Audi återgick till kamrem, bmw gjorde om sina kedjor och framför allt spännarna. Idag tror jag ingen biltillverkare har problem med kedjorna längre?

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #71 skrivet: 07 aug-20 kl 09:52 »
Bytesintervallen för kamremmar har (oftast) blivit större med tiden. På 70-talet var det oftast 6000 mil, och en del biltillverkare ökade på intervallet efter att ha fått mer erfarenheter. Ett exempel är Citroën GS , från början gällde 6000 mil där, från 1978 höjde man till 8000 mil, och ytterligare något år senare kom ett servicemeddelande om att kamremmar tillverkade efter ett visst datum aldrig skulle behöva bytas.
Vissa biltillverkare har misslyckats med motorkonstruktioner och fått sänka intervallet i efterhand, det gäller t ex den s k CVH-motorn som satt i många Ford Escort och en del Fiesta på 80-talet. Den hade från början 6000 mil som sedan sänktes till 4000.
Jag tror Opel fick liknande problem med någon motor på 90-talet.
På senare modeller av Ford har intervallet ökat kraftigt. På den s k Zetec-SE -motorn som bl a är vanlig i tidiga Focus och andra Ford av den generationen, gäller t ex 16000 mil.
En del biltillverkare, t ex VAG med märkena Audi, VW, Skoda och Seat, slutade ange bestämda bytesintervall för kamremmen någon gång på 90-talet, där gäller istället att den ska inspekteras vid service och bytas vid behov (t ex om den är neroljad, har torrsprickor eller är skadad på något annat sätt).

Just VAG gick ju över från kamrem till kedja på en del motortyper gradvis under 90- och 00-talet (den första misslyckade kedjemotorn bör ha varit den s k VR6-motorn från mitten av 90-talet), men tycks ha återgått till rem efter ca 2014. Detta gäller inte bara Audi utan även koncernens andra märken. Samma motorer sitter ju i allihop.

När det gäller varför kamremmen infördes istället för kedja en gång i tiden, så var det nog framför allt för att det blev billigare i tillverkning. Många biltillverkare började ju använda kamrem långt innan det var tal om några stränga avgaskrav som kunde tänkas påverkas av oprecisa ventiltider. NSU var väl först i början av 60-talet, Fiat började med rem på 128 m fl i slutet av 60-talet, Ford och VAG började använda rem i början av 70-talet, osv.

Det finns en skröna att idén att använda en kuggrem för kamdrivningen hos NSU kom från någon sommarjobbare eller praktikant på utvecklingsavdelningen. Han hade nyss reparerat sin mors symaskin och stött på en kuggrem i den, när sedan problem med kamtransmissionen i en ny motortyp diskuterades vid fikaborden kom den där kuggremmen in i konstruktörernas medvetande.

Det är inte bara Mercedes som "alltid" har använt kamkedja. Saab använde kamkedja på alla sina fyrtaktsmotorer av egen konstruktion (dock inte motorer inköpta utifrån, som t ex Ford V4-motorn på 60-70-talet och diverse GM-motorer på 90- och 00-talet). Vid ett tillfälle blev det ren katastrof (första årsmodellen av den s k H-motorn, bör ha varit 1981), men annars tycks Saabs kedjor åtminstone ha varit haverifria, även om många slitna Saabmotorer kunde få "oförklarligt" rå och konstig gång pga oprecist tändläge när kedjan var sliten.
Skoda hade uteslutande kedja på sina egna motorkonstruktioner tills VAG tog över.

malarmaster

  • Gäst
SV: Bilfunderingar
« Svar #72 skrivet: 07 aug-20 kl 10:03 »
Problemet med kamremsbyte är stort på begagnade bilar i lägre prisklasser. Bilen blir iofs mer lättsåld med ett nyligt byte men priset för bytet slår inte igenom på bilpriset. Är då bilen i bottenklass avseende pris så blir det istället för byte av rem skroten. Hade en intressant diskussion med en säljare. Bilen var sedan länge i behov av ny rem dvs miltalet var högt överskridit. Jag ville inte ens provköra bilen av rädsla för att bli beskylld om remmen skulle brista. Försökte pruta ner priset så det skulle täcka bytet men icke. Säljaren menade att det bara var trams med rembyte. Bilen var jättefin frånsett servicebehovet och prislappen var hög. Det blev ingen affär då jag kunde köpa likvärdig bil på firma ,samma pris men med bytt rem. vet inte hur det gick men bilen stod till salu länge.
Kamkedja hade jag på min Vauxhall viva -69. slet duktigt med spännare då den gick på hydraulik och var petig med oljan. Min huvudsakliga vardagsbil är en diesel och med kedja. skall enligt serviceboken bytas med intervall men verkstaden säger att det gör man bara om den krånglar. Så vem skall men lita på?.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17410
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Bilfunderingar
« Svar #73 skrivet: 07 aug-20 kl 10:11 »
Har aldrig förstått nyttan med rem eller kamkedja.
Det finns klugghjul och stötstänger och ska man tvunget envisas med överliggande kamaxel så finns det alldeles utmärkta tillverkare av vinkelväxlar.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #74 skrivet: 07 aug-20 kl 10:21 »
Min huvudsakliga vardagsbil är en diesel och med kedja. skall enligt serviceboken bytas med intervall men verkstaden säger att det gör man bara om den krånglar. Så vem skall men lita på?.
Jag har aldrig sett någon kemkedja med bytesintervall. Är du säker på att det inte står att den skall inspekteras med vissa intervall?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14845
    • Östergötland
SV: Bilfunderingar
« Svar #75 skrivet: 07 aug-20 kl 11:13 »
Volkswagen har nog bytesintervall på sina klenare kedjemodeller, tror jag.

Är det en sådan kan det nog vara smart att byta i tid, och säga till om en hållbar kedja (om det finns).  Tuareg tror jag det var.

malarmaster

  • Gäst
SV: Bilfunderingar
« Svar #76 skrivet: 07 aug-20 kl 15:19 »
Jag har aldrig sett någon kemkedja med bytesintervall. Är du säker på att det inte står att den skall inspekteras med vissa intervall?
nej,skall bytas vid 17000 mil. står både i rep handbok och servicebok. Då den nu överskridit detta blir man ju betänksam på vad märkesverkstaden säger. verkstaden säger att man brukar byta när den börjar låta. Men hur hör man det på en knattrig diesel? Möjligt jag istället byter bil då det nu är dags för en nyare. Då blir det nästa ägares problem.

torbjorn

  • Inlägg: 14012
    • Medelpad
SV: Bilfunderingar
« Svar #77 skrivet: 07 aug-20 kl 18:02 »
På motorer med kamkedja finns ofta en möjlighet att läsa av kedjans slitage genom att mäta hur långt kedjespännaren har rört sig. På Saabs H-motorer har jag för mig man skulle ta av ventilkåpan och mäta avståndet mellan en plan yta på spännaren och toppens översida med stållinjal. Någon annan motor (Vaz/Lada eller Mercedes?) hade en huv över spännaren man kunde skruva loss och sedan kolla hur långt en pinne stack ut. Om en markering på pinnen antingen syntes eller inte syntes (vilketdera stod säkert i verkstadshandboken), var det dags att byta kedja.

En del Toyotamotorer med kamkedja (jag gissar att det kan röra sig om ca 2000-2005 års modeller) har i efterhand fått bestämt bytesintervall enligt ett servicemeddelande. Jag tror det rör sig om 16000 mil eller något sånt.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #78 skrivet: 07 aug-20 kl 18:24 »
På en del motorer kan man också få en fingervisning om kamkedjans skick genom att det blir felmeddelanden för att kamlägesgivares och vevaxelgivares signaler kommer fel i fas till varandra. Eller vilka givare det nu är. En sliten och uttänjd kamkedja gör att den ena signalen kommer någon tusendels sekund senare än förväntat.

alternaiv

  • Inlägg: 9382
    • Småland
    • Tvåleriet
SV: Bilfunderingar
« Svar #79 skrivet: 07 aug-20 kl 19:33 »
Idag började motorlampan att lysa igen.
Skillnaden som jag märkt är att bilen redan några dagar innan lampan började lysa förra gången är att när den står stilla och går på tomgång så skakar den lite, om jag gasar så gör den inte det. Tänker om det har något med bränsletillförseln att göra.

En annan sak är att när det bara är typ 5 liter kvar i tanken så är det som att den ska få bensinstopp, men så hoppar den igång igen. Så har det alltid varit och tänkt om det är så på Passater att de har någon extra varning efter bränslelampan börjat lysa, men så kan det ju inte vara.
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

584 gäster, 2 användare (1 dolda)
Bokohammare

* Forum

* Om tidningen Åter



- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser