Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Bilfunderingar  (läst 15204 gånger)

Ett svart får

• Bohuslän
SV: Bilfunderingar
« Svar #80 skrivet: 07 aug-20 kl 19:56 »
Idag började motorlampan att lysa igen.
Skillnaden som jag märkt är att bilen redan några dagar innan lampan började lysa förra gången är att när den står stilla och går på tomgång så skakar den lite, om jag gasar så gör den inte det. Tänker om det har något med bränsletillförseln att göra.
Kan vara en mindre tjuvluft någonstans. Det märks mer på låga varv, eftersom en mindre läcka försvinner i mängden när man gasar mer och bilen suger i sig mycket mera luft. Du kan prova att spruta startgas runt alla små slangar runt motorn och se om något händer. Det kan också vara tändningsrelaterat.
En annan sak är att när det bara är typ 5 liter kvar i tanken så är det som att den ska få bensinstopp, men så hoppar den igång igen. Så har det alltid varit och tänkt om det är så på Passater att de har någon extra varning efter bränslelampan börjat lysa, men så kan det ju inte vara.
Kan vara bränslepumpen som börjar bli dålig.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #81 skrivet: 07 aug-20 kl 20:15 »
Kan vara en mindre tjuvluft någonstans. Det märks mer på låga varv, eftersom en mindre läcka försvinner i mängden när man gasar mer och bilen suger i sig mycket mera luft. Du kan prova att spruta startgas runt alla små slangar runt motorn och se om något händer. Det kan också vara tändningsrelaterat.Kan vara bränslepumpen som börjar bli dålig.
Oj oj det blir ingen road trip
Tvättvålsmakare och importör av indiska tvättnötter.
www.tvaleriet.se

torbjorn

• Medelpad
« Svar #82 skrivet: 07 aug-20 kl 20:46 »
Beskrivningen att den "skakar lite", dvs i praktiken bara går på 3 av fyra cylindrar på tomgång, stämmer exakt med hur den Golf '97 jag hade en gång i tiden betedde sig då slangen till bromsservot var trasig. Eftersom den var ansluten intill en av insugningsportarna på insugningsröret, så var det bara en viss cylinder som besvärades av tjuvluften.
Jag har märkt att den där slangen (jag nämnde väl tidigare i tråden att det är en decimeterlång mjuk oarmerad gummislang närmast insugningsröret, sedan skarvad till ett hårt plaströr för resten av vägen till bromsservot), alltid spricker på undersidan eller på baksidan mot torpedväggen, så man brukar inte se något fel på den när man kastar en hastig blick i motorrummet. Man måste känna med fingrarna runt slangen för att upptäcka att något inte är som det ska.

Att motorn vill dö av strax innan det verkligen är slut i tanken, är inte alls ovanligt på bilar med tankmonterad bränslepump. Mer troligt än att pumpen börjar vara dålig är, att sugsilen är igensatt eller att tankarmaturen på något sätt har kommit ur läge (t ex om tanken har slagit i en sten under körning).

Tändningsproblem som leder till att motorn går ojämnt brukar alltid bli värre vid gaspådrag och framför allt vid segdragning (stort gaspådrag och lågt varvtal). Ett problem som är värst på tomgång men försvinner vid gaspådrag beror praktiskt taget aldrig på tändsystemet.

Carolus

• Skåne
« Svar #83 skrivet: 07 aug-20 kl 21:10 »
Att kolla en (1)  specifik luftslang kan väl knappast vara speciellt krångligt och därmed dyrt, att få gjort på en verkstad ?

Sugsilen däremot, kontroll av den, kräver kanske att man tar ut bränslepumpen från tanken? Och då sticker arbetstidskostnaden iväg.

Har en kompis med gammal Volvo, som började få småstopp. Han lade märke till att det alltid inträffade när han hade väldigt lite soppa i tanken.

Så han började alltid köra med minst halv tank och småstoppen minskade-upphörde. En lösning för här-och-nu, men inte på lång sikt.

Apropå svårigheter för bränslet att nå motorn, det kan ju och vara att bränslefiltret är igensatt (vet inte om det nämnts innan i tråden).

Byta bränslefilter kan vara så enkelt att det inte behövs verkstad. Svårighetsgraden kan vara samma som att rensa luddfiltret i torkumlaren eller byta dammsugarpåse.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #84 skrivet: 07 aug-20 kl 22:06 »
Att kolla en (1)  specifik luftslang kan väl knappast vara speciellt krångligt och därmed dyrt, att få gjort på en verkstad ?

Sugsilen däremot, kontroll av den, kräver kanske att man tar ut bränslepumpen från tanken? Och då sticker arbetstidskostnaden iväg.

Har en kompis med gammal Volvo, som började få småstopp. Han lade jmärke till att det alltid inträffade när han hade väldigt lite soppa i tanken.

Så han började alltid köra med minst halv tank och småstoppen minskade-upphörde. En lösning för här-och-nu, men inte på lång sikt.

Apropå svårigheter för bränslet att nå motorn, det kan ju och vara att bränslefiltret är igensatt (vet inte om det nämnts innan i tråden).

Byta bränslefilter kan vara så enkelt att det inte behövs verkstad. Svårighetsgraden kan vara samma som att rensa luddfiltret i torkumlaren eller byta dammsugarpåse.

Gamla 740 var det ett notoriskt fel. Stigarröret i tanken rostade helt enkelt av, det gick att fixa men det var lite pyssel.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medelpad
« Svar #85 skrivet: 07 aug-20 kl 22:49 »

Det brukar vara mycket lätt gjort på VAG-bilar som den här Passaten.  Lucka under baksätet som sitter med tre skruvar, lossa bränsleslangar och elkontakt från tankarmaturen, gänga loss en stor ringmutter av plast (kan ev gå med handkraft, annars får man ta två stora skruvmejslar eller liknande, sen är det antingen bara att lyfta upp den eller också sitter nederdelen med en bajonettfattning i tankens botten så man får vrida den lite för att den ska släppa.

ensamhet

• Lappland
« Svar #86 skrivet: 08 aug-20 kl 08:03 »
På motorer med kamkedja finns ofta en möjlighet att läsa av kedjans slitage genom att mäta hur långt kedjespännaren har rört sig. På Saabs H-motorer har jag för mig man skulle ta av ventilkåpan och mäta avståndet mellan en plan yta på spännaren och toppens översida med stållinjal. Någon annan motor (Vaz/Lada eller Mercedes?) hade en huv över spännaren man kunde skruva loss och sedan kolla hur långt en pinne stack ut. Om en markering på pinnen antingen syntes eller inte syntes (vilketdera stod säkert i verkstadshandboken), var det dags att byta kedja.

En del Toyotamotorer med kamkedja (jag gissar att det kan röra sig om ca 2000-2005 års modeller) har i efterhand fått bestämt bytesintervall enligt ett servicemeddelande. Jag tror det rör sig om 16000 mil eller något sånt.

Äldre Mercedesar är det enkelt på. När man justerar ventilerna så ställer man vevaxeln på OT och kollar att märkningen på kamaxeln stämmer, samt att man känner på kjedjan om den är lelös eller inte.
De äldre som har stort gängat oljepåfyllningslock är det ännu enklare på, bara att titta och känna när locket är borta.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #87 skrivet: 10 aug-20 kl 16:32 »
Nu har jag varit på en verkstad som kollat med dator och de säger precis som grannen trodde, att det är slangarna till vevhusventilationen, har bokat en tid där.
Glömde fråga vad kostnaden kommer att bli, vad tror ni?
www.tvaleriet.se

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #88 skrivet: 10 aug-20 kl 18:36 »
Vevhusventilation är dyra grejer, vi pratar nog 15-20.000kr här

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #89 skrivet: 10 aug-20 kl 18:48 »
Ja, märkesvärkstäderna använder bara handvävda i finaste guldtråd

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #90 skrivet: 10 aug-20 kl 19:20 »
Ja, märkesvärkstäderna använder bara handvävda i finaste guldtråd
Ja om verkstäderna ska värka fram guldslangar förstår jag att det kostar ;D ;D
www.tvaleriet.se

torbjorn

• Medelpad
« Svar #91 skrivet: 10 aug-20 kl 20:06 »
En del VAG-bilar har haft fabrikationsfel på vevhusventilationen, så ombyggnadssats med förbättrade slangar mm har sålts till subventionerat pris av märkesverkstäderna.  Kolla om det gäller din modell av Passat, i så fall är det förmodligen billigare och bättre om du själv köper en ombyggnadssats över disk på märkesverkstaden än om din lokala verkstad ska köpa slangar (kanske av tvivelaktigt piratmärke, kanske kopior av de ursprungliga misslyckade originaldelarna) från sin ordinarie leverantör.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #92 skrivet: 10 aug-20 kl 20:38 »
En del VAG-bilar har haft fabrikationsfel på vevhusventilationen, så ombyggnadssats med förbättrade slangar mm har sålts till subventionerat pris av märkesverkstäderna.  Kolla om det gäller din modell av Passat, i så fall är det förmodligen billigare och bättre om du själv köper en ombyggnadssats över disk på märkesverkstaden än om din lokala verkstad ska köpa slangar (kanske av tvivelaktigt piratmärke, kanske kopior av de ursprungliga misslyckade originaldelarna) från sin ordinarie leverantör.
Tack för tips.
Hmm hur ska jag fixa det?
www.tvaleriet.se

torbjorn

• Medelpad
« Svar #93 skrivet: 10 aug-20 kl 23:00 »
Enklast är väl att fråga vid märkesverkstadens reservdelsdisk.
Du kan också googla på saken, då är det lämpligt att också söka på motorkoden (troligen tre bokstäver, ev någon siffra). Motorkoden står på bilens utrustningsskylt, som oftast sitter under bagagerumsmattan eller i reservhjulsbaljan (det står i instruktionsboken var den finns).  Ofta står den också på en klisterlapp på kamremskåpan eller något annat väl synligt ställe på motorn. "Bei Prüf- und Einstellarbeiten bitte Kennbuchstaben XXX beachten" eller något liknande.

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #94 skrivet: 11 aug-20 kl 10:20 »
Nu har jag pratat med verkstaden igen och de ska fortsätta att felsöka då jag har tid bokad, för det kan vara fler grejer, och sedan ge mej ett kostnadsförslag.
Jag hade inte fattat det.

Annars kanske jag ska fortsätta att köra med lampan lysande tills vidare, den går ju bra  :-\
www.tvaleriet.se

torbjorn

• Medelpad
« Svar #95 skrivet: 11 aug-20 kl 12:08 »
Nackdelen med att köra vidare med problem med vevhusventilationen är dock att det kan bli problem med hög oljeförbrukning, katalysator och lambdasond skadade av oljedimma i avgaserna, motorrummet nersölat med olja mm.

Har du hittat vad bilen har för motorkod?

alternaiv

• Småland
    • Tvåleriet
« Svar #96 skrivet: 20 aug-20 kl 17:53 »
I morse lämnade jag in passaten för att få domen, men emellan det så råkade jag hitta en välvårdad Skoda Octavia från 2000 som jag prutade 20 % på och det blev affär hastigt och lustigt.
Känner mej nöjd och smålänning som jag är så kommer jag att ställa av Octavian och köra Passaten så länge den går, eller längst tills den ska besiktas sista december.

Verkstaden rekommenderade mej att inte reparera passaten, så jag tänkte rätt :)
Och han säger att det inte är någon fara att köra med den.
« Senast ändrad: 21 aug-20 kl 04:26 av alternaiv »
www.tvaleriet.se

malarmaster

• Gäst
« Svar #97 skrivet: 22 aug-20 kl 17:26 »
funderar på att byta mina skåpbilar mot något mer behagligt att åka i.  då jag inte gör några större jobb längre så hade det dugt med en vanlig kombi. Har förälskat mig i Peugeot 407SW. Jättesnygg bil. Googlar man på den blir man dock avrådd,mkt elfel. Andra som kunde vara intressanta är Citroen C5 (men innehåller den inte i stort samma grejor som Peugeoten). Renault Lagonda kan också vara ett alternativ. Volvo,Opel o Ford är däremot ointressanta. En Rover 75 kombi kan bara kul men rosten har ju börjat gnaga på dem. Annars en otroligt komfortabel bil med skitsnygg inredning och eleganta svepande linjer. Har en sedan och den är underbar att köra.

Sjaunja

• -
« Svar #98 skrivet: 22 aug-20 kl 18:20 »
Den enda av de uppräknade bilarna som hade någon tillstymmelse till personlighet var Rovern👍🏼

malarmaster

• Gäst
« Svar #99 skrivet: 22 aug-20 kl 19:44 »
Jag har hela livet haft bilar med "personlighet". med det menas väl att de gör lite som de vill. verkstadsräkningarna kan dock bli höga med sådana fordon vilket jag vill undvika. Hade i många år citroen Berlingo skåpversion som jag var oerhört nöjd med. rostade inte då den var galvad,mekaniken var skitbra. Bullrig o stötig utan last som alla skåpbilar. tänkte länge spara den till veteranbil då det var första modellen som kom till Sverige men det blev inte så. dock körde jag 25000 problemfria mil tills toppackningen rök. Då det dessutom inneburit ny kamrem m.m så blev det helt enkelt inte ekonomiskt att reparera. Såldes till en arabhandlare som troligen skickade den till Afrika där den kanske rullar på utan reparationer. Nu har jag en Combo som jag riktigt vantrivs med och en veterantransit som får köra stora lass typ byggställningar. Transiten rullar dock bara något hundra mil om året.
nu vill jag ha en  större problemfri kombi. Citroen har jag lärt mig respektera,peugeot har jag kört flera versioner,dock icke ägt och det har varit sköna bilar att köra. Renault Lagonda hade jag som lånebil till en anställd och den var också go att köra.
Annars är passionen italienskt och engelskt. Dock finns det inte längre engelskt på svenska marknaden så de trillar med automatik bort. Stora italienare är också en bristvara och de dras fortfarande med stora rostproblem. Svenskt har jag alltid misstrott,Volvo är fortfarande en traktor utom kanske de sista modellerna och SAAB har gått till himlen då de inte kunde sälja sina modeller. Opel är rostburkar av sämre kvalitet och likaså Ford. asiatiska bilar är oftast mekaniskt väldigt bra men de har rostproblem när de kommer upp i ålder. BMW gör snygga bilar,likaså Mercedes . Dock är ofta BMW hårt körda och prislappen på bägge märkena ligger högt. Så därför ointressant. Likaså Audi. VW är inte problemfria annars finns det ett litet intresse för Passat. Så vad återstår? Vad är en bra bil med personlighet enligt dej?

Dela detta:

* Inloggade just nu

556 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser