Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av svets  (läst 15507 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #60 skrivet: 28 apr-20 kl 23:05 »
Tänk på att en proppsäkring inte löser ut omedelbart på överström, utan den har en s k inverttidkaraktäristik - den löser ut fortare ju högre överströmmen är.  Enligt gällande standarder ska den tåla 25 % överström i 90 minuter , vid 100 % överström ska den lösa ut på ca 2 minuter, vid 1000 % överström ska den lösa inom några sekunder.

Det var rätt stora överströmmar. Är det tröga säkringar som har de värdena? Kan du de för snabba säkringar?

Automatsäkringarna här i huset är betydligt snabbare, och det är ju skönt så man slipper gå ut till stolpen så ofta ;D

Pota, tröga säkringar brukar ha ett snäckskal som märke. Snabba är nog omärkta, tror jag.

pota

• Västergötland
« Svar #61 skrivet: 28 apr-20 kl 23:08 »
En trög säkring är en säkring som inte löser ut på en gång när märkströmmen uppnås, den tål en tillfällig strömstöt som sker tex. när en elmotor startar.

tack då förstår jag

Hur länge räcker förresten en tub med gas om man svetsar med en TIG svets? Är det drygt? T.ex. en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-008539/

Kollar även lite på julas svetsar. Såg denna tigsvetsen:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/invertersvetsar/tig-invertersvets-006193/

är även för MMA vilket jag förstår kan vara bra om man som jag ibland kommer vara ute och svetsa. MMA är med pinnar belagda med flussmedel. Hur blir detta? Kanske känns som en okej kombination i den lägre prisklassen

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #62 skrivet: 28 apr-20 kl 23:47 »
Jag vet inte om man kan TIG:a aluminium med en sån svets? Tror man måste ha AC för att klara det men jag vet inte mycket om TIG. Att kunna svetsa alu ser jag annars som största fördelen med TIG.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #63 skrivet: 28 apr-20 kl 23:59 »
Gasen går åt rätt fort med TIG-svetsning, mycket snabbare än med MIG, men du kan snåla om du har bra kåpor på handtaget och så helt vindstilla där du svetsar. Det lönar sig att ha en bra regulator.

Det finns en större flaska som har regulatorn inbyggd, den kan vara värd att titta på om du tror du kommer fastna för TIG. 11 liter ligger de på hos air liquide, och tydligen har Jula dem som 8 liters med 300 bar.

Julas svetsar har nog sämre kvalitet än Biltemas... Det där är en pinnsvets som man med god vilja kan använda som TIG, men då måste man köpa till grejer. Jag skulle inte börja med en sådan om det var TIG jag var ute efter. Kolla lite på Youtube vad de kör med för grejer när de TIGsvetsar. Det är en del man vill kunna ställa in på en TIG.

En liten billig pinnsvets bör finnas i vart hem ;D Med lättsvetsade 2,5 pinnar så fixar du det mesta även om det inte är lika lätt som med MIG eller snyggt som med TIG. MIG är ju som att trycka kaviar ur en tub och TIG är vackert. Pinne blir bra det med, men du ser inte svetsen förrän slaggen sprätt bort (eller du knackat bort den). TIG kan du svetsa med i vedboden även om jag inte rekommenderar det. Det går inte med de båda andra metoderna, de stänker lite.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 29 apr-20 kl 00:05 »
Jag skaffade TIGen enbart för aluminium även om den går till annat. Har använt den till smått i rostfritt några gånger, och då blir det DC istället för AC och andra elektroder.

MIGen svetsar aluminium med DC.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 29 apr-20 kl 00:26 »
Såg att Jula hade en liten ESAB-svets https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/invertersvetsar/svetsinverter-210038/#tab01

Det är lillebror till en riktig slitvarg när det gäller inverterpinnsvetsar, och ESAB är Sveriges motsvarighet till Kemppi, Finnarnas svets.

Jula är en lite konstig butik, de blandar frisk med rena skräpet och bra grejer. Biltema ligger stabilare i kvaliteten, där behöver man inte vara lika orolig att bli lurad.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #66 skrivet: 29 apr-20 kl 00:30 »
Såg att Jula hade en liten ESAB-svets https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/invertersvetsar/svetsinverter-210038/#tab01
Just en sån har jag. Bra svets men den funkar ju bara med pinne, inga TIG-tillsatser eller annat.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #67 skrivet: 29 apr-20 kl 08:15 »
Det var rätt stora överströmmar. Är det tröga säkringar som har de värdena? Kan du de för snabba säkringar?

Automatsäkringarna här i huset är betydligt snabbare, och det är ju skönt så man slipper gå ut till stolpen så ofta ;D

Pota, tröga säkringar brukar ha ett snäckskal som märke. Snabba är nog omärkta, tror jag.

Det är bara från 5-10 gånger märkström och uppåt som det är någon skillnad på snabba och tröga säkringar.
Automatsäkringar har ungefär samma karaktäristik som proppsäkringar på bimetallutlösningen, men dessutom har de en magnetutlösare som slår ifrån utan fördröjning vid mycket höga strömmar. B-karaktäristik ca 5 gånger märkström, C-karaktäristik 10 gånger märkström, D-karaktäristik 20 gånger märkström.
Ska se om jag hittar något bra diagram eller tabell framöver...

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #68 skrivet: 29 apr-20 kl 11:02 »
tack då förstår jag

Hur länge räcker förresten en tub med gas om man svetsar med en TIG svets? Är det drygt? T.ex. en sådan här:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/svetsgas/argongas-008539/

Kollar även lite på julas svetsar. Såg denna tigsvetsen:
https://www.jula.se/catalog/verktyg-och-maskiner/svets-och-lod/svets/invertersvetsar/tig-invertersvets-006193/

är även för MMA vilket jag förstår kan vara bra om man som jag ibland kommer vara ute och svetsa. MMA är med pinnar belagda med flussmedel. Hur blir detta? Kanske känns som en okej kombination i den lägre prisklassen

Det beror på hur snål du är.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #69 skrivet: 29 apr-20 kl 22:50 »
Kollade på Jula. Man kan nog inte få allt. Ska man köpa en tigmaskin så får man verkligen läsa på...Läs på alla forum. Finns lift o skrap tigar o pedaler som man kanske behöver...Troligtvis går det åt gas i mängder. Kanske inget problem om reparationen blir billig i jämförelse om en verkstad gjort jobbet. Gas är dyrt...En stor kostnad som man kommer att märka förr eller senare. Likadant med migsvetsar...När man helsvetsar går det gas vilket jag lovar. Återigen Jula,deras maskiner... Man har tillgång till enfas...Satsar på mig...Kollar först sitt syfte...Vad ska man göra mest. Gissar att man inte kan göra fel om man köper en Esab c171 som är enfas. Ska gå bra att köra med kolsyra som skyddsgas vilket är billigare än blandgas o varar längre...Besparing...https://www.esab.se/se/se/products/arc-welding-equipment/mig-equipment-cv/industrial-equipment/origo-mag-c171-c201-c251.cfm ...Köper man en billig maskin eller billigare så snålar tillverkarna på slanglängder o återledarekabel. Snålas det på återledarekabeln så är det lätt att förlänga,icke med slangpaketet...kan bli kostsamt. Esabmaskinen väger nog ca 55kg utan trådspole. Själv kör jag invertermig just nu för smidigheten...Svetsar utomhus. Maskin med korta kablar o slangar gör det svårt att kunna svetsa under en bil...Eller i bagage eller motorrum...Svårt att dra svetsmaskinen under en bil på pallbockar...

Tännlappen

• -
« Svar #70 skrivet: 29 apr-20 kl 22:53 »
Man har en del att aöborera med även om man har lite rattar och vrida på.
Matningshastigheten är en och en annan viktig komponent är gasklockan som man kan variera väldigt mycket och anpassa.
För det kan helt enkelt vara så att man har det ställt för högt och då kyler co2 härden för snabbt.
Eller för lågt då det kommer åt för mycket syre.

Tyvärr  inte så enkelt i mitt fall....

Tännlappen

• -
« Svar #71 skrivet: 29 apr-20 kl 22:57 »
Jo, det är ju bara att ljusbågen beter sig olika beroende på vad det är för gas runt om. En svets som har flera andra finesser för att bygga upp ljusbågen och underhålla den fixar att svetsa bra i fler gaser än en som bara har sin grundspänning. Men svetsa järn med koldioxid som skyddsgas skall väl gå med vilken svets som helst. Blir garanterat bättre än om man stänger av gasen ;D

Inte så lätt som man tror...Koldioxid verkar kräva lite mer.

Skogsvilde

• -
« Svar #72 skrivet: 29 apr-20 kl 23:07 »
Tyvärr  inte så enkelt i mitt fall....

Eller så har man inte utvärderat prolematiken på ett rätt sätt och funnit en lösning som fungerar.

Jag har lyckats göra nödvändiga inställningar med apparater med 4 strömlägen, matarhastighet och klocka.
Visst kan jag ha haft tur, men det återspeglas inte i mina lotterivinster.
Men inte nödvändigtvis.

Tännlappen

• -
« Svar #73 skrivet: 30 apr-20 kl 00:49 »

Eller så har man inte utvärderat prolematiken på ett rätt sätt och funnit en lösning som fungerar.

Jag har lyckats göra nödvändiga inställningar med apparater med 4 strömlägen, matarhastighet och klocka.
Visst kan jag ha haft tur, men det återspeglas inte i mina lotterivinster.

Själv har jag funnit lösning genom att skaffa en invertermig med skala för kolsyra. Skiljer garanterat på olika migsvetsar...inställningar ,precision i inställningarna...Helt enkelt hur maskinen är skapt kvalitetsmässigt. T.ex hur mycket jobb har tillverkaren lagt på kontroll av hastighet o känslighet. Skiljer säkerligen väldigt mycket hos olika tillverkare. Jag säger inte du har fel. Min gamla maskin med fyra lägen går bra på dom två högsta lägena med kolsyra. Kör man normalt läge med blandgas märker man att man får vrida ner med kolsyra. Maskinen jag länkade till ovanför så står det att den går bra med kolsyra. Hoppas fler kör med kolsyra så priserna sjunker på blandgasen. Tittat man på AGA o dom andra så växelprisar dom så dom inte ska åka dit för prissamarbete.

Tännlappen

• -
« Svar #74 skrivet: 30 apr-20 kl 02:54 »
Saningen är att vi använder onödigt dyr skyddsgas när vi migar. Asien kör med kolsyra.Gör man i industrin.Danskarna kör med kolsyra. Som sagt viktigt man skaffar maskin som fungerar bra med kolsyra som skyddsgas. En tub kolsyra varar kanske tre gånger så länge som en blandgastub. Ekonomi helt enkelt. svetsfogarna blir lika bra.Silverblanka. Varför skinnas av månglarna tro .Dårför föreslår jag att man noga läser manualerna till tänkt maskin. Glöm b-tema ,varför då tro. Kollat deras maskiner...för klen matning. Kolla o jämför med t.ex danskarnas maskiner typ rallymig. Då förstår ni.Så öppna o kolla.

Tännlappen

• -
« Svar #75 skrivet: 30 apr-20 kl 02:58 »
Snacka går ju...kan ni rita en smajley på 0,7mm plåt med era svetsar tro... o lägga upp en bild....

Skogsvilde

• -
« Svar #76 skrivet: 30 apr-20 kl 05:37 »
Snacka går ju...kan ni rita en smajley på 0,7mm plåt med era svetsar tro... o lägga upp en bild....

Tja....
För att försvara sina val och visa på att man har rätt till vilket pris som helst?
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #77 skrivet: 30 apr-20 kl 10:03 »
Det är framför allt av arbetsmiljö- och hälsoskäl som man använder blandgas istället för ren kolsyra i civiliserade länder. Argon + övriga tillsatser i blandgasen minskar bildningen av kväveoxider och andra otrevligheter i ljusbågen. Men om någon inte tycker att ens luftrör och hälsa är värda de korvören man spar på att snåla med gaskvaliteten så må det väl vara hänt...

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 30 apr-20 kl 11:00 »
Det är lättare att rita en smiley på 0,7 plåt än att lägga upp en bild ;D

Som torbjörn säger så är det inte bara svetsfogens kvalitet som räknas i västvärlden. Men svetsar man i god ventilation och bara låglegerat stål så kan man ju köra koldioxid. Man kan ju trösta sig miljömässigt med att man sparar på argonet som kostar lite att få tag i. Idag utförs bilreparationssvetsning med svetslödning, och jag vet inte hur känslig den är för gasen. Förmodligen går koldioxid bra.

Men aluminium går inte (vad jag vet).

Palle500

« Svar #79 skrivet: 30 apr-20 kl 13:35 »
Garanterat svetsad med blandgas :-)

Dela detta:

* Inloggade just nu

412 gäster, 3 användare
Bender, Nataks, ärt

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser