Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av svets  (läst 15502 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #80 skrivet: 30 apr-20 kl 15:58 »
Läckert! Kul med konstnärliga användningar.

Tännlappen

• -
« Svar #81 skrivet: 02 maj-20 kl 22:42 »
Det är framför allt av arbetsmiljö- och hälsoskäl som man använder blandgas istället för ren kolsyra i civiliserade länder. Argon + övriga tillsatser i blandgasen minskar bildningen av kväveoxider och andra otrevligheter i ljusbågen. Men om någon inte tycker att ens luftrör och hälsa är värda de korvören man spar på att snåla med gaskvaliteten så må det väl vara hänt...

Nja...gissar du uppfattat saker o ting lite fel...Lever i en annan verklighet kanske. Jag är inte "ekonomisk" ... Svetsar man i ett utrymme där ingen luftcirkulation finns bör man ha en röksug...Oavsett vilken gas man använder,eller kanske flusstråd. Man ska även tänka på vad som kan hända när man svetsar på en gammal bil...Underredsmassa o dylikt, kanske även plast kan börja brinna o avge hälsovådliga gaser....Oavsett vilken gas man använder eller flusstråd. En kolsyretub varar kanske tre gånger så länge som en blandgastub...Stora pengar att spara,absolut inga korvören. Man är helt enkelt intelligent om man skaffar en maskin som fungerar bra med kolsyra som skyddsgas...Gäller att vara skärpt.

TEF 20

« Svar #82 skrivet: 28 jun-20 kl 20:55 »
Jag har tidigare svetsat med gassvets, pinne och vanlig MAG, men hade nu bara tillgång till pinnsvets och skulle svetsa en del plåt. Så jag köpte biltemas billiga MAG för flusstråd, alltså så man slipper hyra en dyr gasflaska. Och jag blev positivt överraskad faktiskt, den fungerar utmärkt. Förmodligen en bra nybörjarsvets, vilket en billig TIG inte är.

https://www.biltema.se/verktyg/svetsning/svetsar/svets-mig-90-2000022912

https://www.youtube.com/watch?v=egdrSXZ2_mQ
Funderar på denna, ska förstärka en båtkärra med 1-2mm plåt, handlar om en 30-kärra med båt på 600kg så inga stora påfrestningar. Tror ni att svetsen klarar det? Jag har svetsat en del rost på gamla bilar i min ungdom så är inte helt obekant med att svetsa men heller inget proffs. Svetsen kostar ungefär lika mkt som att lämna bort jobbet så fungerar det så vore det bra:)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #83 skrivet: 28 jun-20 kl 21:57 »
Funderar på denna, ska förstärka en båtkärra med 1-2mm plåt, handlar om en 30-kärra med båt på 600kg så inga stora påfrestningar. Tror ni att svetsen klarar det? Jag har svetsat en del rost på gamla bilar i min ungdom så är inte helt obekant med att svetsa men heller inget proffs. Svetsen kostar ungefär lika mkt som att lämna bort jobbet så fungerar det så vore det bra:)

Det funkar hyfsat.
Var noga med rengöring och fasning, så låg trådmatning som möjligt så du får upp bra värme i härden.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #84 skrivet: 29 jun-20 kl 00:55 »
Inga problem, jag har svetsat både 1 och 2mm plåt med den och det gick utmärkt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- En tidning med djupa rötter.
/Margit

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser