Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Val av svets  (läst 15529 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Val av svets
« Svar #40 skrivet: 28 apr-20 kl 09:22 »
Men det är enfas du vill hålla dig till för att du endast har enfas till verkstaden? Som Dennis med flera nämnt så finns det bra begagnade trefassvetsar, men de faller ju bort om du allvarligt behöver dra om elen.

Skall du köpa begagnad MIG så är det bättre med en trefas.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #41 skrivet: 28 apr-20 kl 10:36 »
Jag har 16 A in men 10 A ut från elcentralen. Så funderar därför på byta ut till en 16 A på ett uttag. Den kombimaksin jag kollade på vår enfas.

Att säkra upp så som du funderar på kan innebära att det blir ruskigt tråkigt för dig om du behöver ta hjälp av ditt försäkringsbolag efter ett tillbud.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #42 skrivet: 28 apr-20 kl 10:46 »
Jag har 16 A in men 10 A ut från elcentralen. Så funderar därför på byta ut till en 16 A på ett uttag. Den kombimaksin jag kollade på vår enfas.
Glöm inte att byta kabel till 2,5mm2 också. Reglerna är lite snåriga men jag tror 1,5mm2 bara är godkänd upp till 13A? Om ens det, beroende på en mängd faktorer som kabelförläggning, längd, kortslutningsströmmar osv.

pota

• Västergötland
« Svar #43 skrivet: 28 apr-20 kl 11:40 »
Att säkra upp så som du funderar på kan innebära att det blir ruskigt tråkigt för dig om du behöver ta hjälp av ditt försäkringsbolag efter ett tillbud.

Jag tar hjälp av elektriker :)

Skogsvilde

• -
« Svar #44 skrivet: 28 apr-20 kl 12:27 »
Jag tar hjälp av elektriker :)
Det som kommer behövas är att du behöver gå upp ett steg till på huvudsäkringen in till fastigheten.
Dvs du behöver ha antingen 25 eller 32 amp vilket innebär att Nätavgiften stiger.
I en del fall ganska markant.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #45 skrivet: 28 apr-20 kl 12:51 »
Behöver man gå upp i huvudsäkring? Det är ju praktiskt, men är det tvång?

Och skulle man vilja gå upp så är det bäst att hålla sig till 20 eller 25A, sedan blir det krångel.

Men 2-3 mm plåt kräver inte sådana strömmar.

Skogsvilde

• -
« Svar #46 skrivet: 28 apr-20 kl 13:39 »
Behöver man gå upp i huvudsäkring? Det är ju praktiskt, men är det tvång?

Och skulle man vilja gå upp så är det bäst att hålla sig till 20 eller 25A, sedan blir det krångel.

Men 2-3 mm plåt kräver inte sådana strömmar.

Jag har för att man har hoppat över 20amp steget i en hel del nät.
Det var så i den förra där kunde man få 16 och sedan var nästa 32.
Motivationen var att att att handskarna såg ut så nu för tiden.
Men inte nödvändigtvis.

pota

• Västergötland
« Svar #47 skrivet: 28 apr-20 kl 14:36 »
Jag har för att man har hoppat över 20amp steget i en hel del nät.
Det var så i den förra där kunde man få 16 och sedan var nästa 32.
Motivationen var att att att handskarna såg ut så nu för tiden.

Jag har 16 in i dagsläget så ska vara lugnt så länge jag inte går högre än så

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #48 skrivet: 28 apr-20 kl 14:51 »
Jag har 16 in i dagsläget så ska vara lugnt så länge jag inte går högre än så
Saken är ju den att du vill ha något som kallas "selektivitet". När säkringen ryker skall det vara den närmaste, det skall inte vara huvudsäkringen. Alltså skall huvudsäkringen vara större än den du har i säkringsskåpet som matar uttaget du sätter svetsen i. Om båda säkringar är på 16A vet du inte vilken av dom som löser ut först.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #49 skrivet: 28 apr-20 kl 15:16 »
Men är det ett tvång, fåret? Jag som har 3x16A i huvudsäkringar och 8-10x3x10A i undersäkringar kan ju överbelasta så att huvudsäkringarna går utan problem.

Tänkte nämligen säkra upp ett uttag så grabben kan ladda elbilen när han hälsar på. Får förstås se till att den hamnar på en fas jag inte behöver belasta just då.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #50 skrivet: 28 apr-20 kl 15:42 »
Jag vet inte, jag kan inte de svenska reglerna  ???  Det är nog bara Torbjörn som vet. Men jag vet flera som bytt till 25A huvudsäkringar på egen hand och det har gått utmärkt.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #51 skrivet: 28 apr-20 kl 16:09 »
Reglerna ändras ju hela tiden också, och de regler jag lärde mig för 30-40 år sedan gäller inte alltid nuförtiden. Men här ute i skogen är det viktiga att det fungerar, inte att det följer senaste modet ;D

Byter man bottenkontakt till större än vad man betalar för så kan man få en retroaktiv räkning om de märker det.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #52 skrivet: 28 apr-20 kl 17:02 »
Mätarsäkringarna (de som bestämmer elabonnemangets fasta avgift) får man inte byta till kraftigare själv. Vill man "säkra upp" så brukar det gå till så att man först anmäler saken till sitt nätbolag, antingen skickar de ut en gubbe som byter passdelar och säkringar, eller också får man själv anlita någon med installatörsbehörighet som gör jobbet och - vad som är allra viktigast - skickar in en underskriven färdiganmälan till nätbolaget när det är klart.

För att vara säker på att få selektivitet mellan huvudsäkringar och gruppsäkringar så måste man ha två steg emellan. Har man 16 A huvudsäkringar så får man vara beredd på att någon av dem löser vid kortslutning på en gruppledning, om gruppsäkringarna är på mer än 6 A.  Det är tillåtet att ha kraftigare gruppsäkringar (under förutsättningar att ledningar och all annan materiel tål tillräcklig ström), men då får man också ta risken att det går åt huvudsäkringar emellanåt. Man kan förbättra selektiviteten genom att använda tröga huvudsäkringar och snabba gruppsäkringar. Dvärgbrytare bör ha B-karaktäristik på ställen där de inte utsätts för stora toppströmmar.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #53 skrivet: 28 apr-20 kl 17:27 »
Byter man bottenkontakt till större än vad man betalar för så kan man få en retroaktiv räkning om de märker det.
Man får sätta i grejerna bara när man behöver lite extra ström  ;) Men så länge man inte använder över 16A i längre perioder så är det osannolikt att elbolaget märker det. De har ju inte precis någon inspektör som åker omkring bland stugorna och kollar på måfå att man har rätt huvudsäkringar.

Landet

• Västerbotten
« Svar #54 skrivet: 28 apr-20 kl 17:52 »
Man får sätta i grejerna bara när man behöver lite extra ström  ;) Men så länge man inte använder över 16A i längre perioder så är det osannolikt att elbolaget märker det. De har ju inte precis någon inspektör som åker omkring bland stugorna och kollar på måfå att man har rätt huvudsäkringar.
Har man fjärravläsning så bör elbolaget enkelt kunna se om du tar ut mer än du har rätt till.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #55 skrivet: 28 apr-20 kl 18:06 »
Har man fjärravläsning så bör elbolaget enkelt kunna se om du tar ut mer än du har rätt till.
Det är därför man inte skall överstiga 16A mycket eller länge. Men som sagt, jag vet flera som har gjort detta och aldrig någonsin blivit avslöjade.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #56 skrivet: 28 apr-20 kl 18:30 »
Jag satte i en 20A i en av faserna. Bottenkontakten var trasig så jag behövde inte byta den. Misstänker att de faktiskt såg det på fjärravläsningen även om den fasen bara kan ha varit över 16A några enstaka gånger. Ett par år på sin höjd hade jag det så innan jag märkte att de varit ute och satt i en hel bottenkontakt och rätt säkring. De måste ha någon automatik på det där, för den proppen går bara ett par gånger per år. Lite snedbelastat här...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #57 skrivet: 28 apr-20 kl 21:13 »
Tänk på att en proppsäkring inte löser ut omedelbart på överström, utan den har en s k inverttidkaraktäristik - den löser ut fortare ju högre överströmmen är.  Enligt gällande standarder ska den tåla 25 % överström i 90 minuter , vid 100 % överström ska den lösa ut på ca 2 minuter, vid 1000 % överström ska den lösa inom några sekunder.

pota

• Västergötland
« Svar #58 skrivet: 28 apr-20 kl 21:36 »
Man kan förbättra selektiviteten genom att använda tröga huvudsäkringar och snabba gruppsäkringar. Dvärgbrytare bör ha B-karaktäristik på ställen där de inte utsätts för stora toppströmmar.

vad är egentligen en trög säkring? Är det någon beteckning man ska leta efter?

Jag pratade med den elektriker som nyligen varit ute och installerat elcentral och jordfelsbrytare i vårt torp beträffande att göra ett uttag till 16 A och han sa att om bara jag har 16A in så ska det inte vara något problem ...?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #59 skrivet: 28 apr-20 kl 22:22 »
En trög säkring är en säkring som inte löser ut på en gång när märkströmmen uppnås, den tål en tillfällig strömstöt som sker tex. när en elmotor startar. För automatsäkringar talar man om karakteristik, B är den vanligaste och C används just där det är extra stora startströmmar. Jag ser dom oftast när det handlar om elmotorer och om belysning i stora hallar.

Dela detta:

* Inloggade just nu

457 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Episk tidning! Har följt mig från intresserad till självhushållare med gård och allt.
/Mikael Book

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser