Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ras hjälp  (läst 7702 gånger)

Margit

• Gäst
Re:ras hjälp
« Svar #20 skrivet: 05 aug-07 kl 21:45 »
missfoster..

varför då? för att den inte är "söt" eller  ???

Jag ryggade tillbaka när jag fick se bilden...förlåt ordvalet men den är faktiskt anskrämlig i mina ögon...kolla in tandstatus och hur ser ögonen ut egentligen? Kanske bara en manipulerad bild...?
Förlåt om jag sårade någon  :-[

Som lite kuriosa kan jag nämna att min son precis kom förbi och berättade att hunden heter Sam och finns med i Guiness Rekordbok 2007, han är den förre flerfaldige mästaren i kategorin "världens fulaste hund"! Han är en 14-årig (förmodligen blind) kinesisk tofshund som fick domarna att rygga tillbaka i förskräckelse mellan 2003-2005!!!  ;D ;D 8)
« Senast ändrad: 05 aug-07 kl 23:09 av Margit »

Lusa

• Gäst
« Svar #21 skrivet: 06 aug-07 kl 11:29 »
ja det stämmer.. han är blind och det är en ras där tandförlust är vanlig, även hos unga hundar. han är gammal och precis som för oss blir huden också gammal och rynkig.

nej du sårade inte mig   ;D bara reagerade på ordet "missfoster" då hunden är alldeles normal  :)
« Senast ändrad: 06 aug-07 kl 11:35 av Lusa »

trollet85

• Östergötland
« Svar #22 skrivet: 10 aug-07 kl 21:49 »
nej tack ingen sån hund för min del.
jag har nog hittat min ras nu... står lite o väger mellan Kesshond och Japansk spets. men eftersom det förtfarande inte riktigt passar med hund har jag ett tag på mej att bestämma mej, men hund blir det är allt passar!

Mysse

« Svar #23 skrivet: 18 okt-07 kl 23:56 »
Fäller inte Lapphundar mycket? Det gör min Buhund, mycket päls.

Lapphundar fäller mycket två gånger om året, då dansar pälsråttorna vals under varje säng och i varje hörn om man inte är ett städfreak -däremellan i princip inget alls.

Pälsen är mjuk och lättskött och man får inte hårstrån som virkar in sig i tyget på möbler om de ligger i dem, som det lätt blir av många korthåriga hundraser.

Hälsningar / Emma
Välkommen hem till oss på en kopp te!

Carlsson

• Gäst
« Svar #24 skrivet: 24 okt-07 kl 22:26 »
Men vad är detta...?

Inte nån av er kommer på den mest användbara svenska rasen som dessutom är väldigt frisk!
Ok...den är inte 50cm hög/låg men den ställer upp på allt du övrigt som du har som krav.

Allltid glad och pigg!

VÄSTGÖTASPETS!

Dessutom är pälsen vatten och smutsavstötande! (kan det bli bättre?)

Jag har två...så jag vet vad man kan vänta sig av en västis. Jag tränar lydnad och agility med mina.
Grannen kör spår och eftersök på sina....

Väldigt många av dem vallar både nöt och får som om de aldrig gjort annat.......Med stor glädje! ;D

Märks det att jag gillar denna rasen? "fnissar"

//Carlsson

Susannett

• L.A.B.A.T.Y.D
    • Uppland
« Svar #25 skrivet: 25 okt-07 kl 22:31 »
hur kan man missa whippet ???
lätt att slänga upp hoppar själv upp i lastbilen, lydig, intelligent, inte så vaktig, funderar på agility men det har inte blivit av, vår "benji" har en otrolig nos, borde gå att spåra hur lätt som helst ;D är kraftfull och otroligt muskulös om den får ordentligt med motion, men den kan lika gärna vänja sig vid att inte få en massa motion varje dag 8) kramas och är otroligt kelen och mysig.
ligger inte på det kalla golvet, varför ska den det ??? jagar hare, det går inte att få ur!, blir lite knäckt när vår nymfparakit springer omkring på bordet 8) kan behöva rock när det är som kallast men det beror helt enkelt på att den inte har så lång päls och varför ska man frysa? dessutom är det individuellt, vi hade en whippet som inte kunde gå med rock 8) och en som inte kunde gå utan ;D
är Återprenumerant såklart.

Carlsson

• Gäst
« Svar #26 skrivet: 12 nov-07 kl 09:22 »
Hur har det gått med hundköpet  ???

Vilken ras valde ni i så fall..... :)

//Carlsson

Gunilla0

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 29 dec-07 kl 17:00 »
nej tack ingen sån hund för min del.
jag har nog hittat min ras nu... står lite o väger mellan Kesshond och Japansk spets. men eftersom det förtfarande inte riktigt passar med hund har jag ett tag på mej att bestämma mej, men hund blir det är allt passar!

Varför inte en eurasier som liknar både keeshund och japansk spets, men skäller betydligt midre än båda de raserna. Min mor har en eurasier. Han är underbart mysig, väldigt pigg och väldigt tillgiven. Det enda problem jag kan se med den rasen är att de kan ha svårt att vara skilda från matte/husse.

själv är jag för alltid fast på rasen shiba, en frisk, lättsam och lättskött hund. Den passar som sällskapshund och får den jaga eller spåra lite är det ett bonus. Men valla kan shibor inte göra.

trollet85

• Östergötland
« Svar #28 skrivet: 29 dec-07 kl 23:05 »
de har inte blivit nån hund alls än.  :-[ har inte riktigt hittat va ja söker efter. kanske till sommaren, de får tiden utvisa. har kommit på att keesen e nog lite stor för oss just nu men e fortfarande inne på Jappen. Har dock inte träffat nån irl än så vi börjar nog där. kanske dyker den rätta omplaceringen upp. annars lutar de nog åt valp under valpsesongen om vi trivs me rasen.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #29 skrivet: 30 dec-07 kl 10:26 »
vet inte om du vill ha mer tips. men jag kan faktiskt tipsa om samojeden. det är inte så mkt pälsvård som man tror. de har 1-2 fällingeperioder / år och då fäller de jättemkt, men sen går det över. nu fäller vår fina vovve inget alls. han r ju vit så all skit syns direkt, men det "ramlar" välsifgt lätt honom. han var  varit helt svart när jag kommer från promenaderna men om han ligger och sover i hallen eller i hundgården nån timma så har det mesta ramlat av. lite som lapphundar.
våran hund älskar att vara med och åker med i både lastiblen, traktorn, bilen och trucken. men det går även att lämnan honom hemma i hundgården om det inte skulle funka att han med honom en dag.
Det finns inget vakt i rasen över huvudtaget, han bara älskar människor och det är bra när jag har med honom på jobbet. barn är det bästa han vet. han blir så himla glad när han hör lite barn jollrande.......
vi har nyligen börjat träna darg med honom. även gått lyndadkurser, och ska sen börja lite agility. det märks att han älskar att jobba. detta är lite av min erfarenhet av samojed, även om jag bara ha ägt en i 2 år snart, men han är helt underbar.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gunilla0

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 31 dec-07 kl 22:44 »
de har inte blivit nån hund alls än.  :-[ har inte riktigt hittat va ja söker efter. kanske till sommaren, de får tiden utvisa. har kommit på att keesen e nog lite stor för oss just nu men e fortfarande inne på Jappen. Har dock inte träffat nån irl än så vi börjar nog där. kanske dyker den rätta omplaceringen upp. annars lutar de nog åt valp under valpsesongen om vi trivs me rasen.

Shiba !!!
Förlåt, men jag kan inte låta bli att fortsätta  lägga mig i. Förstår att du är intresserad av spetsar liksom jag. Eurasiern som jag föreslog förut är kanske lite stor om du tycker Keeshund är stor. Japansk spets är underbara hundar, men enligt vissa har de en hel del rassjukdomar (fråga sigantueren "kryp" här på forumet. Hon har en Japansk spets). Men varför tittar du inte närmare på shiban ? Lagon stor 35-42cm i mankhöjd, oftast kärnfriska och behöver i princip ingen pälsvård alls. Pälsen är i det närmaste smutsavisande. Shiban har ett inre lugn och en viss självständighet, men är mycket pigga om man hittar på något skoj. De är mycket smarta och lättlärda och en del tävlar i lydnad. De brukar inte nå eliten dock pga sin tendens att ha egna ideer. Shiban blir fäst vid sin familj, men ignorerar ofta främmande på ett värdigt och reserverat sätt, men de är ut inte skygga eller aggressiva. Jag har min shiba väldigt ofta lös och hon kommer på inkallning. Men annars är väl detta det område där det kan vara lite problem. Shiban har jaktinstinkt och man måste träna inkallning ordentligt om den ska gå att ha lös.  Shiban är en urhund och är mycket säker i sitt hundspråk. Den har dock stor integritet och underordnar sig inte gärna andra hundar. Den söker inte bråk, men viker heller inte undan. Shiban vaktar lite lagom och skäller sparsamt. Sist men inte minst är de otroligt  vackra. De ser ut som en mindre variant av australisk dingo tycker jag. Men jag får ofta kommentaren om min hund att hon ser ut som en räv.
Tack för att jag fick tillfälle att bre ut mig lite om shiban.
« Senast ändrad: 31 dec-07 kl 22:46 av Gunilla0 »

Lena A

« Svar #31 skrivet: 01 jan-08 kl 14:43 »
Norsk lundehund?

birgit

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 02 jan-08 kl 11:43 »
Isländsk fårhund  och svensk lapphund stämmer också ganska bra in på beskrivningen av Shiban. Möjligen är Shiban mer reserverad och egensinnig?
Alla är typiska spetsar av urhundstyp. Friska o tåliga, trevliga och lättlärda, men också en egen integritet. Relativt små, pälsvård minimal. Alltid glada och vill vara med. Kan lätt koppla av därutöver. Har mer av vall och vakt än jakt i sig och är relativt enkla att få att stanna hemma.

Gunilla0

• Gäst
« Svar #33 skrivet: 02 jan-08 kl 21:03 »
Isländsk fårhund  och svensk lapphund stämmer också ganska bra in på beskrivningen av Shiban. Möjligen är Shiban mer reserverad och egensinnig?
Alla är typiska spetsar av urhundstyp. Friska o tåliga, trevliga och lättlärda, men också en egen integritet. Relativt små, pälsvård minimal. Alltid glada och vill vara med. Kan lätt koppla av därutöver. Har mer av vall och vakt än jakt i sig och är relativt enkla att få att stanna hemma.

Jag blir så glad när folk förstår vilka underbara hundar spetsraserna är. Nästan alltid är de friska också. De som skiljer de olika spetsraserna åt är väl om de ligger mer åt jakt eller åt vallhållet.

froggis

« Svar #34 skrivet: 10 jan-08 kl 20:13 »
Jack Russel då?...Kanske inte så stor som du/ni önskar men den vill som person gjärna tro att den är det...En stor hund i litet format alltså :).

Vi har en själv och den är hur superlugn och mysig som helst, den är lätt lärd , älskar att leka och skäller aldrig! Förutom om någon annan hund snackar först. Men den vi har lyssnar i allafall de få gånger vi behöver säga till!!
Älskar att åka bil gör den med ..vet även fler som gör det, men det var försås en traktor ::).
Ja, vad mer.....Den är lätt, men stark...både i kroppen och syket, den älskar familje livet (våran ÄLSKAR barn)...och den är super trogen..osv..osv!!!! kräver inte en massa päls vård, men däremot en hel del motion/aktivitet!! :P ;D

Majkan

• Skåne
    • www.Vingesus.se/Louise
« Svar #35 skrivet: 25 jan-08 kl 16:22 »
Jag skulle vilja slå ett slag för Pudel! Ja ja tänker ni... för så tänkte jag själv en gång...
Har haft en Schäfer och en Schäfer Leonberger blandning. Tredje hunden bestämde jag mig för att det skulle helst vara en stor hund som inte fällde.
Valmöjligheterna är få och det blev en storpudel, ett val som jag inte ångrat en dag! En otrolig hund!
Stor, våran tik är 60 cm hög men lättviktare... väger ca 19 kg, fäller inte ett hårstrå! Är intelligent, trevlig, pigg när möjligheter ges och lugn där i mellan, rolig att titta på med sin härligt trippande gång, att stå på två ben för att se bättre och höga och långa skutt. Det enda som är nackdel är pälsvården... och den tycker jag inte är så jobbig nu när jag blivit bättre själv under 3 år. Ser fram emot nästa klippning, ett mysigt sätt att umgås!
Vill man inte göra jobbet själv finns det ju ställen att lämna in på...
Så alla som läser det här, har ni inte testat storpudel och står i valet och kvalet... slå till! jag lovar att ni inte ångrar er! Jag kommer aldrig att ha någon annan ras, denna är perfekt! Lycka till!
Marika
Ps: Skickar gärna bild på henne om någon är intresserad! Dessutom är hon förmodligen med valpar nu och vi väntar med spänning! De föds såfall runt den 10:e mars. Välkomna att höra av er alla ni som är intresserade!
Är livsnjutare och levnadskonstnär. Gör allt som tilltalar mig! Är så gott som alltid positiv.

Dela detta:

* Inloggade just nu

547 gäster, 2 användare
savidavi, JHe

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser