Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  ras hjälp  (läst 7665 gånger)

trollet85

• Östergötland
ras hjälp
« skrivet: 21 maj-07 kl 17:55 »
Hej jag och sambon funderar på att skaffa hund. Om allt går som planerat så kommer sambon starta eget ihop med några kompisar och då ska jag sköta ekonomin. Då har jag mjlighet att ha mid mig hunden till jobbet och jobba hemifrån vissa dagar. Blir det inget av med hans företag kommer vi inte skaffa hund. Vi är båda uppväxta med hund och vet mycket väl vad som krävs som hundägare. därför kommer vi inte skaffa hund om det inte passar.

Men nu kollar jag lite efter en ras som skulle kunna passa oss. Jag vill (med tiden) ha en hund att träna med, lydnad, agillity och kanske spår. Sambon är inte så intresserad av att träna för instruktör utan vill ha en hund att hitta på roliga saker med , gosa o mysa. Men det måste vara en hund som man kan "kasta" upp i lastbilen.

Nu är det så att jag har "hittat" Tollaren, eller jag har länge funderat på den rasen. Den har det jag vill ha hos en hund, storleken, lite pälsvård, lättlärd och så. MEN jag är lite rädd för aktiveringsnivon fick för mej att den krävde lika mycke som en BC. Har hittat en bra uppfödare men letar nu efter andra Tollar-ägare så ja ser lite mer hur rasen är. dom 5 hundarna jag träffade var jätte snälla och trevliga men jag vill träffa flera, och bilda mig en egen uppfattning.

Har ni någon annan ras på förslag?
*De ska vara lite ca 50cm i manken , smidig att ta med sej i typ lastbilen, måste allså gå att bära/lyfta.
*lite pälsvård. vill inte ha en massa pälsjobb och helst inte behöva jaga dammråttor VARJE dag.
*Vill kunna träna med den. både fysiskt och pskiskt.
*Den ska gärna inte vara vaktig utan ska kunna ta att det kommer besök och att man åker bort till andra utan att den ska vara på sin vakt/ tillbaka dragen av sig som ras.
*lätt lärd.

« Senast ändrad: 21 maj-07 kl 17:58 av trollet85 »

Anthea

• Gäst
Re:ras hjälp
« Svar #1 skrivet: 22 maj-07 kl 08:20 »
Tollaren är en jättetrevlig hund, men vissa individer kan kräva mycket aktivering.

Jag vill föreslå den Ultimata Hunden, Borderterriern!!! Passar på alla dina krav (förutom storleken).

Pigg, glad, vänlig. Lätt att fostra, superkul att jobba med. Passar till de flesta aktiviteter - lydnad, agiltity, bruksspår och -sök, viltspår m.m. Underbart gosig soffehund därutöver!

Tycker mycket om folk och gillar att få vara med där det händer saker. Det enda problemet är att har man börjat vill man gärna ha mer...

/Maria, ägare till 5 borderterrier.

trollet85

• Östergötland
« Svar #2 skrivet: 22 maj-07 kl 18:50 »
fler förslag?

4711

• Jämtland
« Svar #3 skrivet: 24 maj-07 kl 10:10 »
den ultimata hunden är dansk-svensk gårdshund.
min har jag tränat agility, lydnad och viltspår med.
elin

ledup

« Svar #4 skrivet: 26 maj-07 kl 18:56 »
Lanceshire Heelern, en fullständigt fantastisk jycke, hemma kär, lättlärd, följsam. Anpassar sig efter ditt eget tempo. Ligger lika gärna och sover som går i skogen, spårar, tränar lydnad, agility, bruks. Har en fantastisk av och på knapp!
Fäller två  gånger om året och då fäller den allt på en vecka!
Glad, positiv men vaktar även om det gäller. Vissa av dem kan dock vara skälliga och nervösa så det är viktigt att kolla upp hur föräldrarna är ....

Marianne

« Svar #5 skrivet: 26 maj-07 kl 20:55 »
Lapsk Vallhund.
En hund som gillar att träna, agility, spår, lydnad, gillar soffan, ja allt!
Ca 49 hög, lyftbar! Vänlig, lite vaktinstinkt.

Lusa

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 27 maj-07 kl 12:57 »
Några raser som kanske kan vara intressanta att kika närmare på.

Mellanschnauzer eller Pincher http://www.sspk.se
Aussi http://www.australianshepherdklubben.nu
Mudi eller Pumi http://www.svkfur.com/ettan03.html
Lagotto http://www.lagotto.org
Irish Softcoated Wheaten terrier http://www.swtk.se
Shetland sheepdog http://www.sssk.org
Berger des Pyrenees http://clubbergerdespyrenees.se
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 13:03 av Lusa »

Lusa

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 27 maj-07 kl 13:01 »
Hej jag och sambon funderar på att skaffa hund. Om allt går som planerat så kommer sambon starta eget ihop med några kompisar och då ska jag sköta ekonomin. Då har jag mjlighet att ha mid mig hunden till jobbet och jobba hemifrån vissa dagar. Blir det inget av med hans företag kommer vi inte skaffa hund. Vi är båda uppväxta med hund och vet mycket väl vad som krävs som hundägare. därför kommer vi inte skaffa hund om det inte passar.

Men nu kollar jag lite efter en ras som skulle kunna passa oss. Jag vill (med tiden) ha en hund att träna med, lydnad, agillity och kanske spår. Sambon är inte så intresserad av att träna för instruktör utan vill ha en hund att hitta på roliga saker med , gosa o mysa. Men det måste vara en hund som man kan "kasta" upp i lastbilen.

Nu är det så att jag har "hittat" Tollaren, eller jag har länge funderat på den rasen. Den har det jag vill ha hos en hund, storleken, lite pälsvård, lättlärd och så. MEN jag är lite rädd för aktiveringsnivon fick för mej att den krävde lika mycke som en BC. Har hittat en bra uppfödare men letar nu efter andra Tollar-ägare så ja ser lite mer hur rasen är. dom 5 hundarna jag träffade var jätte snälla och trevliga men jag vill träffa flera, och bilda mig en egen uppfattning.

*De ska vara lite ca 50cm i manken , smidig att ta med sej i typ lastbilen, måste allså gå att bära/lyfta.
*lite pälsvård. vill inte ha en massa pälsjobb och helst inte behöva jaga dammråttor VARJE dag.
*Den ska gärna inte vara vaktig utan ska kunna ta att det kommer besök och att man åker bort till andra utan att den ska vara på sin vakt/ tillbaka dragen av sig som ras.
*lätt lärd.

Tollarens aktivitetsmivå är generellt inte högre än BC.. Bc avlas på prestation. Vissa föder upp tollare för sällskap mer eller mindre, och inte till jakt. kanske kunde du finna någon sådan kombination. Men visst kräver tollaren mer aktivering (min erfarenhet) dom övriga retriverraserna. Det är en hel del mer attityd i tollaren också, en tuff retriver.
« Senast ändrad: 27 maj-07 kl 13:02 av Lusa »

Falin

• -
« Svar #8 skrivet: 12 jun-07 kl 01:02 »
En staffe, kanske? (engelsk staffordshire terrier) Lagotton verkar trevlig, tycker jag också, men har inte så mycket erfarenhet av sådana.

Sia

• Dalarna
« Svar #9 skrivet: 14 jun-07 kl 20:31 »
En staffe, kanske? (engelsk staffordshire terrier) Lagotton verkar trevlig, tycker jag också, men har inte så mycket erfarenhet av sådana.
Hmm, är inte en staff rätt tung? fast å andra sidan så är dom nog fenomenala på att hoppa så den tar sig nog upp i lastmaskinen på egen hand....
Jag puffar för lancashire heeler, eller nedklippt mellanpudel.
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Falin

• -
« Svar #10 skrivet: 14 jun-07 kl 23:36 »
Den amerikanska staffen är lite tyngre, det är kanske den du tänker på? De engelska jag har sett har varit smäckra och fina. Jag kikade lite snabbt på rasklubbens hemsida, och vikten på en hane ska vara 13-17 kg, ett par kilo mindre för tikar. Men det beror ju på vad man jämför med, förstås. I mina engelska bullterrierögon ser de i alla fall smäckra ut...   ;)

I@

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 15 jun-07 kl 16:47 »

*lätt lärd.

Varför inte våran egna nationalras, en Svensk Lapphund! Stämmer in på alla dina "krav"  :)
Gå in på www.slk.nu och läs mer om rasen om du vill.
MVH I@  :D

Sia

• Dalarna
« Svar #12 skrivet: 16 jun-07 kl 22:55 »
Den amerikanska staffen är lite tyngre, det är kanske den du tänker på? De engelska jag har sett har varit smäckra och fina. Jag kikade lite snabbt på rasklubbens hemsida, och vikten på en hane ska vara 13-17 kg, ett par kilo mindre för tikar. Men det beror ju på vad man jämför med, förstås. I mina engelska bullterrierögon ser de i alla fall smäckra ut...   ;)
Jag känner till båda raserna, fast i mina ögon så ser tillåmed minibullisar tunga ut  ;)
Det handlar nog i mitt fall om sneda referensramar  ;D
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Crappy

• Norrbotten
« Svar #13 skrivet: 29 jul-07 kl 22:54 »
Australian kelpie helt klart.
Har en tydlig av/på-knapp dvs arbetar med hög intisivitet när det gäller men är väldigt lugn och sansad hemma.

Den ultimata brukshunden för mig i alla fall.
« Senast ändrad: 29 jul-07 kl 22:54 av Crappy »

Kharro

• "Livet är för kort för att deppa..."
    • Notzotzon
« Svar #14 skrivet: 04 aug-07 kl 11:15 »
Mexikansknakenhund! dom är kanon hundar!! finns både med och utan päls. Lite egen ras men charmig!!
www.urcanis.se
Bor med min sambo och 3 barn 2 katter och 3 hundar(och en änglahund) i ett litet hus på en kulle vid skogens kant med utsikt över åkrarna.

Blomme

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 04 aug-07 kl 12:45 »
Kanske en Chinese Crested?

Fäller inte Lapphundar mycket? Det gör min Buhund, mycket päls.
« Senast ändrad: 04 aug-07 kl 12:50 av Blomme »

Margit

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 04 aug-07 kl 13:14 »
 :o :o Jösses!  :-X
« Senast ändrad: 05 aug-07 kl 23:08 av Margit »

Seiram

• Kölhalare
    • -
    • Nya stickerian
« Svar #17 skrivet: 04 aug-07 kl 14:32 »
Å hu va' skönt att man inte ser ut sådär  :-\ inte riktigt så illa iallafall...

Lusa

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 05 aug-07 kl 20:50 »
missfoster..

varför då? för att den inte är "söt" eller  ???

Eulalia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 aug-07 kl 21:22 »
den är söt...på ett bizarrt sätt..

Dela detta:

* Inloggade just nu

351 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser