Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Ko och får  (läst 404 gånger)

Harriet S

Ko och får
« skrivet: 30 mar-19 kl 12:40 »
Har någon här kor/kalvar och får tillsammans?  Fungerar det i så fall bra? Jag har en dröm om en hushållsko såsmåningom,  den vill inte gå över!,(Mandelmannsyndromet!)  och tänker att det vore så praktiskt om den redan som nyköpt kalv kunde leva ihop och växa upp med fårskocken.  Men kanske det är en orealistisk tanke?

kentaur47

• Dalsland
SV: Ko och får
« Svar #1 skrivet: 01 apr-19 kl 09:22 »
Jag har två fjällkvigor i hop med fårflocken. Hästar, kor och får i samma hage. Funkar hur bra som helst. Tror dock att du måste ha en s.k artfrände till din kossa.  Med vänlig hälsning, Anette
Finns på gård med förhoppningen att bli allt mindre beroende, och allt mer självförsörjande. Har en go gubbe och
4  biologiska barn( varav två utflugna), samt flera andra ungar som står mitt hjärta nära. Djur och odling för eget bruk.

Granträskarn

• Norrbotten
« Svar #2 skrivet: 01 apr-19 kl 11:05 »
En ko funkar dåligt med får. Har testat ett par gånger men ingen höjdare. Tror som förgående talare att man måste ha minst två av samma art ihop med andra djurslag.

Harriet S

« Svar #3 skrivet: 01 apr-19 kl 21:06 »
Tack för era svar.

skräptanten

• Liten gård, möe arbete
    • Småland
« Svar #4 skrivet: 02 apr-19 kl 10:53 »
Att en ko ska ha (minst) en artfrände är ett lagkrav, så det är inte förhandlingsbart. Det gäller f ö de flesta lantbruksdjur, det är inte tillåtet att ha ett ensamt får heller.
Djur av olika arter har som regel inte något större utbyte av varandras sällskap, eftersom de är alltför olika. Däremot är det en fördel att växelbeta med olika djurslag, både eftersom det ger bättre utnyttjande av betesmarken och dessutom minskar parasittrycket. Kor och får har inte samma inälvsparasiter.

Vill bara höja ett varningens finger för en, visserligen ovanlig men ändock, sjukdom som drabbar nötkreatur och där fåren är smittspridare; elakartad katarralfeber:
https://www.sva.se/djurhalsa/notkreatur/endemiska-sjukdomar-notkreatur/elakartad-katarralfeber-notkreatur
Som sagt, det är sällsynt, men det är bra att känna till risken.
Mjölk ger starka ben. Ekeby-utgödsling ger starka armar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser