Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?  (läst 15615 gånger)

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #60 skrivet: 03 nov-18 kl 15:02 »
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
 Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik  brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.
  "Undantag från krav på vinterdäck

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten" 

Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.

Det räcker inte med att olyckan skedde på vinterväglag, det måste också kunna presenteras bevis som håller i domstol för att just sommardäcken i kombination med det dåliga väglaget var bidragande orsak till olyckan, för att man ska åka dit för det.  Om det kan göras troligt att olycksförloppet hade varit detsamma även om den vållande bilen hade haft vinterdäck, så blir sommardäcken ingen försvårande omständighet.

En annan sak som väger tungt i sammanhanget är biltillverkarnas rekommendationer och vad de har skrivit om däckval i instruktionsboken för respektive bil. Saab skrev t ex i många år i sina instruktionsböcker att de Michelin sommardäck som levererades med "snikmodeller" av 99 och OG900 från fabrik, var fullt acceptabla för måttligt svåra vinterförhållanden.  De Continental- eller Pirellidäck som var originalutrustning på motorstarkare modeller, skulle man däremot inte ens fundera på att använda vintertid.
Så om inte väglaget var extremt dåligt, kan en vållande förare av en äldre Saab gå fri genom att hänvisa till bilens instruktionsbok, under förutsättning att sommardäcken som satt på bilen vid olyckstillfället var av den typ som tillverkaren rekommenderade (eller närmast motsvarande typ av annat fabrikat).

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #61 skrivet: 03 nov-18 kl 16:49 »
Man skall nog ha en duktig advokat om det där skall fungera...

TEF 20

Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #62 skrivet: 03 nov-18 kl 17:08 »
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
 Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik  brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.
  "Undantag från krav på vinterdäck

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten" 

Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.

Man är inte per automatik vårdslös bara för att man har sommardäck på vinterväglag, bevisbördan för att orsakssamband föreligger ligger på åklagaren. Om någon polis skulle på påstå något sådant ifall jag kommer med sommardäck på veteranbilen så jo-anmäler jag den polisen, nu är jag förvisso jurist och arbetar med skadeståndsrätt inom det offentliga:)

Postat med Alternativ.nu´s app

ensamhet

• Lappland
« Svar #63 skrivet: 03 nov-18 kl 17:09 »
För många år sen blev jag påkörd i sidan på en gammal Mercedes av en kostymnisse, som körde ut på vägen jag åkte på.
Det var snorhalt på vägen, med is och vatten.
Jag hade sommardäck som var på gränsen till lagliga och han fina dubbdäck.

Han skulle prompt ha dit polisen, för det var mitt fel påstod han.
Han hävdade att jag hade kört för fort upp för backen till polisen och jag sa att det går inte med mina dåliga däck att få upp nån fart i backen efter rondellen.

Resultatet blev att han åkte på vårdslöshet i trafik eftersom han körde ut på vägen utan att det var fritt och polisen konstaterade att jag inte kunde köra vårdslöst med så kassa däck eftersom jag inte kunde få upp någon fart.

Så det är ingen självklarhet att man åker på vårdslöshet bara för att man har sommardäck.

Landet

• Västerbotten
« Svar #64 skrivet: 03 nov-18 kl 17:19 »
Fascinerande att människor 2017 argumenterar för och försöker hitta "kryphål" att köra med sommardäck på vinterväglag.
Var i ligger vinsten? 4000:-?
Menar ni att ni framför bilen trafiksäkert? Är man inte mer rädd om sitt eget liv även om man skiter i andras?

Fascinerande.

Ett tips är att ni samtidigt köper en veteranbil som inte är reggad med bilbälten.

Living on the edge!

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Rassemouse

• -
« Svar #65 skrivet: 03 nov-18 kl 19:55 »
Fascinerande att människor 2017 argumenterar för och försöker hitta "kryphål" att köra med sommardäck på vinterväglag.
Menar ni att ni framför bilen trafiksäkert? Är man inte mer rädd om sitt eget liv även om man skiter i andras?

Fascinerande.

Ett tips är att ni samtidigt köper en veteranbil som inte är reggad med bilbälten.

Living on the edge!

Det är 2018 nu, bara så du vet ^^

Landet

• Västerbotten
« Svar #66 skrivet: 03 nov-18 kl 20:18 »
Det är 2018 nu, bara så du vet ^^
Tack, än värre....

TEF 20

Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #67 skrivet: 03 nov-18 kl 20:34 »

Fascinerande.

Living on the edge!

Handlar inte om att försöka hitta kryphål för att spara några tusenlappar:) jag tar ut mc:n och veteranbilen vid minusgrader ibland och kör säkert trots sommardäck. Använder dem dock inte till vardags för att de ska sparas från salt. Anledningen att jag kommenterade är att det alltid vid denna trådtyp, oavsett forum, skrivs att det är olagligt eller något annat tok. Snart kommer det nog någon som påstår att försäkringen inte gäller ifall man kör på sommardäck under vinterföre med veteranbil. Skulle vara intressant att följa den skadereglerares karriär som gör ett hundraprocentigt aktsamhetsavdrag i en sådan situation;)

Postat med Alternativ.nu´s app

piggetröska

• Gäst
« Svar #68 skrivet: 03 nov-18 kl 21:07 »
Mitt eget intryck efter 40års bilkörande är att vid vinterväglag så är enstaka bilisters betydligt bättre körskicklighet viktigare än om dessa förare råkar ha sommar- eller vinterhjul på bilen som de kör.

I diskussionen tycker jag mig urskilja några sådana förare, t e x Ensamhet.

Själv tillhör jag definitivt inte denna kategori, så jag är noga med att ha vinterhjul när jag kör i vinterväglag.

Har i bekantskapskretsen några sådana skickligare förare, åkt med en av dem i rejält snömodd med isgata under och bilen hade gamla sommarhjul med inte mycket mönster, åkturen gick galant som om det vore sommar.

Sedan har jag varit med om andra som i vinterväglag lagt bilar i diket trots vinterhjul och raksträcka.

Men Ok, om det vid ev olycka visar sig att man inte hade lagenliga däck så kommer rätten inte ta hänsyn till om föraren var 'skicklig' eller inte.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #69 skrivet: 03 nov-18 kl 21:41 »
Mitt eget intryck efter 40års bilkörande är att vid vinterväglag så är enstaka bilisters betydligt bättre körskicklighet viktigare än om dessa förare råkar ha sommar- eller vinterhjul på bilen som de kör.

I diskussionen tycker jag mig urskilja några sådana förare, t e x Ensamhet.

Själv tillhör jag definitivt inte denna kategori, så jag är noga med att ha vinterhjul när jag kör i vinterväglag.

Har i bekantskapskretsen några sådana skickligare förare, åkt med en av dem i rejält snömodd med isgata under och bilen hade gamla sommarhjul med inte mycket mönster, åkturen gick galant som om det vore sommar.

Sedan har jag varit med om andra som i vinterväglag lagt bilar i diket trots vinterhjul och raksträcka.

Men Ok, om det vid ev olycka visar sig att man inte hade lagenliga däck så kommer rätten inte ta hänsyn till om föraren var 'skicklig' eller inte.

Jag vinglar från södra Sverige upp till Norrland var vecka och får lätt och ledigt uppåt 300 mil vinterväg var vecka.
Och ja, förarens skicklighet spelar enorm roll. Men den utrustning man har spelar oxå stor roll.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #70 skrivet: 03 nov-18 kl 22:24 »
Vi bör också komma ihåg att tillverkning av bildäck är en av de mer resursförbrukande och miljöstörande av de verksamheter som massbilismen är beroende av.  Det är rent slöseri och helt förkastligt ur resurssynpunkt att kassera ett däck innan det verkligen är utslitet, helt oberoende av däck- eller bilägarens privatekonomiska preferenser.

En hel del av de uppmaningar att hålla sig med bra bildäck som cirkulerar, har för övrigt inte alls tillkommit ur trafiksäkerhetssynpunkt utan de är helt enkelt förtäckt reklam till förmån för bilgummibranschens affärer.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #71 skrivet: 04 nov-18 kl 10:54 »
Till viss del håller jag med, men att ha bra vinterdäck är för mig en fråga om framkomlighet och bekvämt körande. Genom att ha bra däck på bilen behöver jag förhoppningsvis inte köra fyrhjulsdrivet, vilket skulle vara betydligt mera kostsamt för miljön.

Dessutom räcker det med en överraskande ishalka för att både den miljömässiga och privatekonomiska vinsten med att köra på hala däck skall vara bortblåst. Jag kör hellre slut på mina däck sommartid.

piggetröska

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 05 nov-18 kl 20:58 »
För att vända på kuttingen:

De senaste åren har man hört röster för att det borde införas lag om sommardäck på sommaren. Detta p g a att fler och fler låter sina odubbade vinterdäck sitta på året runt.

Vinterhjulens gummi blir enligt expertisen alltför mjukt i sommarvärmen, vilket vid kraftiga inbromsningar medför sämre grepp = längre bromssträcka. Även styrförmågan = undanmanöverförmågan blir sämre.

Detta är inget som däckbranschen hittat på för att kränga mera däck. Uppgifterna kommer b l a från VTI (Statens väg o trafikforskningsinstitut). Den som vill (och orkar ...) kan studera detta genom att googla VTI rapport 849.

Bromssträcka med odubbade vinterdäck blir 15% längre på torr sommarasfalt, 20% längre på blöt dito. VTI betonar att även 7-8m längre bromssträcka kan vara avgöra om en olycka leder till dödsfall eller inte.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #73 skrivet: 05 nov-18 kl 21:27 »
Men dåliga vinterdäck på blöt sommarväg ger inte i närheten samma dåliga grepp som bra vinterdäck på isig vinterväg, och har man dåliga vinterdäck så blir det ännu värr. Ibland kan det ju vara så halt att man får hålla sig i bilen om man går ut för att inte kana iväg.

Hoppas de inte hittar på mer lagar och regler innan de plockar bort de värsta förarna från trafiken.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #74 skrivet: 05 nov-18 kl 21:40 »
Ett problem med dubbfria vinterdäck på sommaren är att de vanligtvis slits snabbare än sommardäck. Det tror jag i alla fall ingen kan invända mot.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #75 skrivet: 05 nov-18 kl 21:46 »
För att vända på kuttingen:

De senaste åren har man hört röster för att det borde införas lag om sommardäck på sommaren. Detta p g a att fler och fler låter sina odubbade vinterdäck sitta på året runt.

Vinterhjulens gummi blir enligt expertisen alltför mjukt i sommarvärmen, vilket vid kraftiga inbromsningar medför sämre grepp = längre bromssträcka. Även styrförmågan = undanmanöverförmågan blir sämre.

Detta är inget som däckbranschen hittat på för att kränga mera däck. Uppgifterna kommer b l a från VTI (Statens väg o trafikforskningsinstitut). Den som vill (och orkar ...) kan studera detta genom att googla VTI rapport 849.

Bromssträcka med odubbade vinterdäck blir 15% längre på torr sommarasfalt, 20% längre på blöt dito. VTI betonar att även 7-8m längre bromssträcka kan vara avgöra om en olycka leder till dödsfall eller inte.

Det är ju bara på asfaltväg som det möjligen kan ha betydelse. För den som mest kör på grusvägar spelar det ingen roll.  Och på asfaltväg sommartid är ju friktionen under alla förhållanden så god att man egentligen knappt behöver ha några däck (om det inte vore för att det kan vara bra med mönster för att undvika vattenplaning).

För övrigt är ju många  av de däck som idag säljs som sommardäck märkta med M+S (alltså den enklare vinterdäcksklassningen som inte längre är godkänd i Sverige).  En omgång billiga sommardäck som jag köpte en gång i tiden, visade sig ha förvånansvärt bra egenskaper på vinterföre. Men det var inte förrän däcken var utslitna och skulle bytas ut, som jag upptäckte att det faktiskt stod M+S på dem. Jag tror de däcken var av märke Kenda.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #76 skrivet: 06 nov-18 kl 00:45 »
Något jag konstaterat under mina +30 år med bil är att nutida sommardäck kan vara MYCKET sämre i halka än de sommardäck vi hade förr. Naturligtvis har däckbredden betydelse, och nutida däck är löjligt breda utanför tävlingsbanorna om man ska vara krass. Sedan har ju däckmönstren utvecklats också, och där ligger nog minst lika stor skillnad. Jag vill påstå (utan att ha gjort någon seriös research) att sommardäcken blivit mer optimerade för sommargrepp och vise versa.

För 30 år sedan lyckades jag hålla en pytteliten 600-kilos Fiat med motorn bak på vägen mitt i vintern trots sommardäck. (det var inte lätt att hitta vinterdäck och extra fälgar till den) Jag har för mig bilen rullade på Michelin MX, 135R12, alltså smala som sjutton och gott om sajping i mönstret. På senare år har jag hamnat i oväntad hösthalka med äldre framhjulsdrivna bilar och även då har gamla sommardäck funkat hjälpligt.

Moderna sommardäck liknar ofta skurna slicks, med mestadels längsgående rännor utom på kanterna, och praktiskt taget ingen sajping. Och så däckens stora bredd på detta... Det kan gå ganska bra att styra, men drivning och bromsförmåga kan det vara fruktansvärt dåligt med. Jag blev helt häpen när jag fick en "modern" bil att kana omkring med i novemberhalkan för första gången i mitt liv för fyra fem år sedan.

Jag föredrar veteranbilar, men inte för att lagligt kunna halka omkring hela vintern så som vanligt folk gör innan 1:a december. Däremot byter jag gärna mellan sommar- och vinterdäck flera gånger varje vinter, för att spara miljö, vägar och plånbok under de längre barmarksperioderna mitt i vintern. Det kan förstås innebära att jag då och då hamnar i oväntad halka med sommardäck, men som någon påpekade tidigare har nog vi veteranbilsälskare ofta ett ganska försiktigt och medvetet sätt att köra, och jag är mycket sällan ute i rusningstrafiken, utan gör mina flesta resor i lågtrafik och på landsvägar vid sidan om de hetsiga motorvägarna. Dessutom kör jag ju SAAAAAB med smal spårvidd, de går som kastade spjut dit man styr, utan att sladda ens i snömodd och slasksträngar. Min Audi A4 -97 är t.o.m. med ganska bra vinterdäck direkt otäck i jämförelse med gammelsaabarna. Och 95% av vinterföret hanterar jag med ganska schyssta vinterdäck på mina gammelbilar.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Svart

• tills jag hittar något mörkare
    • Västergötland
« Svar #77 skrivet: 06 nov-18 kl 09:29 »
Torbjörn,
Jag brukar alltid hålla med dig. Och gör så till viss del även nu, det går åt stora resurser till att framställa nya och sen ta hand om gamla bildäck.
Men det går att tolka dina inlägg som att det skulle vara ett skäl att inte byta gamla däck mot nya så länge det är mönster kvar och där måste jag reagera. Jag trodde att mina gamla däck var helt OK med massor av mönster och nästan alla dubb kvar tills jag insåg att jag kämpade för att hålla mig på vägen när det blev snö och is. Bytte till nya Hakka 8 och skillnaden var enorm. Bytte senare under våren till nya sommardäck också.

För mig är det enkelt. Bra däck är extremt billigt jämfört med att krascha bilen och skada de som sitter i den. Ännu billigare om det är fler trafikanter inblandade. Det är den oväntade halkan som jag tror fäller mig, att ta mig fram har jag inga problem med. Kör jag fast blir jag bara glad ju, jag har skyffel och sand med mig och brukar stanna och dra upp andra på vintern. Den oväntade halkan möter jag helst med bra däck.

Miljön då. Jag ser hellre en minskning av trafiken genom att ta bort onödiga transporter för att spara gummi. Vi behöver inte köpa mjölk från tyskland eller majs från thailand - det är befängt och helt sjukt ur miljösynpunkt. Om alla slutade med såna dumheter skulle några av långtradarna med (vad jag gissar baserat på rökmoln och allmänt skick) kassa vinterdäck och dåliga motorer nerifrån europa kunna stå hemma istället.
Idag har jag inte sett en enda fotgängare som saknade reflex. Tänk på det.

ensamhet

• Lappland
« Svar #78 skrivet: 06 nov-18 kl 09:47 »
Nu kommer jag nog att få skit för det här inlägget, men de skiter jag i.

Man kan ju köra på vilket skit som helst om man bara anpassar körsättet efter de däck man har.

Många skyller på plötslig halka eller plötslig sol i ögonen, när det inte går så bra för dom.
Vore kanske bättre att sätta sig in i var solen och halkan kan dyka upp, så behöver man inte bli överraskad.

Om man har kassa eller bra däck har mindre betydelse, när nått annat puckobarn kör på en.

Inbillar mig att många tror att de kan köra hur som helst, bara för att de har nya bra däck.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #79 skrivet: 06 nov-18 kl 10:28 »
Visst gäller det att anpassa körsättet efter vad man har, men vettiga vinterdäck gör att man höjer ribban för vad man klarar. Det är skönt att ha grepp på vintern.

När jag går på blanka sjöisar har jag mina bildubbade skogsstövlar.

Det här med att köra hur som helst har nog bilar med antispinn, abs, antianti och allt vad det heter en hel del att göra med. Och givetvis folks oförmåga att sätta sig in i vad de sysslar med.

Dela detta:

* Inloggade just nu

686 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser