Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?  (läst 15570 gånger)

Tännlappen

• -
SV: Dåliga vinterdäck eller bra sommardäck?
« Svar #40 skrivet: 01 nov-18 kl 21:23 »
Är bilen 30 år eller äldre, behöver man inte ha vinterdäck.

Du får väll prova vilka som fungerar bäst.
Förra vintern när det var ca 1 dm snö, så skulle jag köra över åkern med Opeln som hade taskiga dubbdäck och fastnade.
Hämtade Mercedesen med bra sommardäck och drog upp Opeln på vägen utan problem fast jag glömde lossa handbromsen på Opeln
Jettan har halvdana ca 10 år gamla vinterdäck och går bra i snön och nästan nya sommardäcken funkar inte alls i snön.

Ahhh...Nu försvann stressen med att byta däck på Volvon..Bilen är ju 30 år... Annars har man lagliga vinterdäck så kör så det ryker...Kanske lite försiktigt  :D

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #41 skrivet: 01 nov-18 kl 21:26 »
Det kanske är lagligt att köra med sommardäck på veteranen men om man orsakar en olycka kommer man antagligen ändå åka dit för vårdslöshet i trafik...

ensamhet

• Lappland
« Svar #42 skrivet: 01 nov-18 kl 21:36 »
Kan berätta att när jag hämtade SAABen igår med totalsluta sommardäck och det var 2 dm snöslask, så körde jag ifrån han som var med.
Han har en 4 hjulsdriven stor Hundai, med sprillans nya vinterdäck av bästa sorten.
Problemet är att de är breda och han fick snöplaning när han körde över 40, medan jag körde 50-60 utan problem.

Tännlappen

• -
« Svar #43 skrivet: 01 nov-18 kl 22:07 »
Det kanske är lagligt att köra med sommardäck på veteranen men om man orsakar en olycka kommer man antagligen ändå åka dit för vårdslöshet i trafik...
   Tror inte det eftersom det är lagligt att bränna runt med sommardäck  :D...Bara att gasa

Landet

• Västerbotten
« Svar #44 skrivet: 01 nov-18 kl 22:34 »
Helt rätt fåret. Från transportstyrelsens sida:
"Undantag från krav på vinterdäck

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten"

- veteranfordon
- mm
- mm

Skickat från min BAH-W09 via Tapatalk

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #45 skrivet: 01 nov-18 kl 23:13 »
Kanske blir tillfälle att prova om gamla volvo har så bra krockskydd som deras ägare tror...

Tännlappen

• -
« Svar #46 skrivet: 01 nov-18 kl 23:26 »
Kanske blir tillfälle att prova om gamla volvo har så bra krockskydd som deras ägare tror...

Sitter man i en 740 så är det nog rätt lugnt  :D ...lugna puckar.... Sitta i en liten ospeccad puttra eller en 740 vad tror du man väljer  :D

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #47 skrivet: 01 nov-18 kl 23:32 »
Sitter man i en 740 så är det nog rätt lugnt  :D ...lugna puckar.... Sitta i en liten ospeccad puttra eller en 740 vad tror du man väljer  :D
En 740 är nog ungefär lika krocksäker som en modern mopedbil. Men förmodligen bättre än en cykel i alla fall.

Tännlappen

• -
« Svar #48 skrivet: 01 nov-18 kl 23:41 »
En 740 är nog ungefär lika krocksäker som en modern mopedbil. Men förmodligen bättre än en cykel i alla fall.

Där har du tyvärr totalfel...En 740 står sig mycket väl i krocksituationer....Vad gissar du händer om en fiesta står i vägen....Då står i vägen för en 740-is kraft...Oanad kraft....Okey man kanske har en balong men vad hjälper det...gissar man vill sitta i 740--in när det smäller...om det smäller...

Tännlappen

• -
« Svar #49 skrivet: 01 nov-18 kl 23:48 »
 :D...Liksom jag har inga ballonger i bilen och vill inga ha...Jag vill se döden i vitögat...ingen ballong i nyllet tack...behövs för övrigt inte i en 740...

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #50 skrivet: 02 nov-18 kl 00:05 »
Där har du tyvärr totalfel...En 740 står sig mycket väl i krocksituationer....Vad gissar du händer om en fiesta står i vägen....Då står i vägen för en 740-is kraft...Oanad kraft....Okey man kanske har en balong men vad hjälper det...gissar man vill sitta i 740--in när det smäller...om det smäller...
Du har väl sett detta krocktest mellan en volvo 945 och en äcklig liten renault, byggd av plast och konservburksplåt?

https://www.youtube.com/watch?v=emtLLvXrrFs

Det är inte ens en modern bil, den är över tio år gammal

Tännlappen

• -
« Svar #51 skrivet: 02 nov-18 kl 00:20 »
 :D..Var ju ingen 740... Men 940 klarade sig bra...Naturligtvis beror det på hur smällen inträffar...Som sagt sitter hellre i en 740..

Tännlappen

• -
« Svar #52 skrivet: 02 nov-18 kl 00:52 »
 :D..Undrar om man stressar med vinterdäck tänker jag .... https://www.youtube.com/watch?v=Avilr4UtSWU

Tännlappen

• -
« Svar #53 skrivet: 02 nov-18 kl 01:47 »
 ;D...Såg inga snöflingor så kan inte döma dom tänker jag,men dom är väl vuxna,... https://www.youtube.com/watch?v=S0hoKpjKmVQ

Språk  (:)
« Senast ändrad: 02 nov-18 kl 12:35 av javill »

ensamhet

• Lappland
« Svar #54 skrivet: 02 nov-18 kl 08:55 »
Om jag inte mins fel så är orsaken till att bilar som är 30 år eller äldre inte behöver ha vinterdäck att det var meningen att de skulle kunna köras till utställningar och liknande på vintern, då de oftast bara används på sommaren.

Den erfarenhet jag har av de som kör gamla/veteranbilar på vintern, är att de är bättre rustade och kör försiktigare än vad andra är/gör med sina bruksbilar.

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #55 skrivet: 02 nov-18 kl 12:42 »
Modererat och följdmodererat på grund av framförallt trist språkbruk. Om man inte kan använda ett trevligt språk kan det vara idé att sova på saken och fortsätta diskussionen vid ett annat tillfälle.  (:)
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Tännlappen

• -
« Svar #56 skrivet: 03 nov-18 kl 12:55 »
 :D...Kollar man på transportstyrelsens hemsida så finns det inga restriktioner gällande vinterdäck på veteranbilar...Säkerligen påpekat det om det funnits...Man vill inte jinxa  :D ...Är nog så att vi som har gamla bilar har liksom "know how" ...Behöver liksom inte för många regler utan har en fin känsla...Lite immunitet så att säga...Andra kollas men vi glider easy genom kontrollerna utan stopp...Misstänker nästa grej kan bli slopande av besiktning...Vi kan ju våra bilar...Nu är det väl varannat år...

TEF 20

« Svar #57 skrivet: 03 nov-18 kl 13:39 »
:D...Kollar man på transportstyrelsens hemsida så finns det inga restriktioner gällande vinterdäck på veteranbilar...Säkerligen påpekat det om det funnits...Man vill inte jinxa  :D ...Är nog så att vi som har gamla bilar har liksom "know how" ...Behöver liksom inte för många regler utan har en fin känsla...Lite immunitet så att säga...Andra kollas men vi glider easy genom kontrollerna utan stopp...Misstänker nästa grej kan bli slopande av besiktning...Vi kan ju våra bilar...Nu är det väl varannat år...

När bilen fyller 50 år så slopas numer kontrollbesiktningen. 40 år för mc. Motsvarat tidigare gräns för bilar tillverkade före 1950.

Postat med Alternativ.nu´s app

Alexn72

• Skåne
« Svar #58 skrivet: 03 nov-18 kl 13:41 »
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
 Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik  brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.

Trots kravet på vinterdäck får ett fordon köras i följande fall, om det kan ske utan fara för trafiksäkerheten" 

Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.

Landet

• Västerbotten
« Svar #59 skrivet: 03 nov-18 kl 14:30 »
Ni missar en sak på veteranare och vinterdäck.
 Det är riktigt att du inte kan få böter av polisen för att du saknar vinterdäck.
Men är du inblandad i en olycka och har del i att olyckan skedde på vinterväglag så har du per automatik  brutit mot vad transportstyrelsen anser är trafiksäkert.

Så ni åker på vårdslöshet i trafik ändå.
Jo det stod i tidigare inlägg i tråden  med. Men man läser och tar till sig det man vill. Att man sedan Inte har förstånd att förstå går inte göra så mycket åt. Synd bara att folk ska behöva komma till skada innan man förstår. Dessutom kanske tredje man.

Jag hade inte haft något emot att man fick köra bil påverkad heller om det var garanterat att man bara kunde skada sig själv....

Skickat från min SM-G950F via Tapatalk

Dela detta:

* Inloggade just nu

578 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser