Dela detta:
Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Etanolframställning?  (läst 11226 gånger)

torbjorn

  • Inlägg: 10268
    • Medelpad
SV: Etanolframställning?
« Svar #80 skrivet: 13 mar-18 kl 13:59 »
Om du nu absolut vill ha flytande bränsle ur träavfall, varför inte sikta på pyrolys (tjärbränning) och raffinera fram ett användbart motorbränsle ur trätjäran?

En annan möjlighet, även om den kanske passar bäst för en lite större anläggning, är att göra syntesgas och tillverka syntetisk bensin eller diesel via Fischer-Tropsch, hydrering eller någon annan lämplig process.

malarmaster

  • Inlägg: 3569
    • Småland
SV: Etanolframställning?
« Svar #81 skrivet: 13 mar-18 kl 14:08 »
Som jag sa i början av tråden så är det så är inte detta för att köra bil utan för att driva en gräsklipparmotor som jag vill koppla tilll en generator för att alstra ström
blir inte det väldigt dyr ström?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 8851
    • Östergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #82 skrivet: 13 mar-18 kl 14:16 »
problemet med dom alt som du räknar upp är att dom är antinge skrymande eller svåra att anv atomatladdare till

Och det blir inte skrymmande med etanoltillverkningen då?

Skall du få någon ekonomi på det hela så måste du utnyttja värmen. Det går bra att använda automatladdare till de jag räknat upp.

torbjorn

  • Inlägg: 10268
    • Medelpad
SV: Etanolframställning?
« Svar #83 skrivet: 13 mar-18 kl 17:09 »
blir inte det väldigt dyr ström?

Frågan är väl om den elenergi man får ut ens räcker för att destillera fram bränslet. En gräsklipparmotor har ju tämligen dålig verkningsgrad även jämfört med andra ottomotorer, som följd av låg kompression, opraktiskt format förbränningsrum och sen tändning (tillverkarna brukar inte kosta på någon tändförställningsmekanism, varken mekanisk eller elektronisk, utan motorn får oavsett varvtal gå med den sena tändning som behövs för att undvika bakslag vid start).

Karlsdotter

  • Inlägg: 1212
    • Ångermanland
SV: Etanolframställning?
« Svar #84 skrivet: 13 mar-18 kl 17:11 »
Alkoholen kommer att innehålla så mycket vatten att det kan skapa många problem. Hur ska du rena alkoholen? Det är ju inte bara att avdunsta vattnet det krävs nåt som suger upp det men inte alkoholen. Vissa typer av lermineral har den förmågan och används i stordrift. 98,9-99,9% ren alkohol är svårt. Och även gräsklipparmotorn får det jobbigt

Fundera över biogas istället för du skiter väl var dag? Lättare att rena och flesta småmotorer/generatorer klarar det

torbjorn

  • Inlägg: 10268
    • Medelpad
SV: Etanolframställning?
« Svar #85 skrivet: 13 mar-18 kl 17:25 »
Nja, litegrann vatten är inget hinder för motordrift.  Det finns folk som har provat att blanda ut E85 med vatten och konstaterat att en bil fortfarande trots allt ÄR körbar med upp till 45 % vatten i bränslet (men då var det knappt den gick, och kallstart var helt uteslutet).
Den E85 som säljs i Sverige blandas till av vattenfri etanol och bensin, men man kan inte undvika att den drar åt sig en del fukt under lagring och transport. Om vattenhalten når över 10 % händer det att kunder börjar klaga på bränslet, det kan t ex ge kallstartproblem, hög bränsleförbrukning, dålig gång innan motorn är varm.
Det etanolbränsle som säljs på mackar i Brasilien består av ren, icke vattenfri etanol, så där är vattenhalten normalt 4 %. Skumma mackägare drygar ibland ut bränslet med vatten där.

Karlsdotter

  • Inlägg: 1212
    • Ångermanland
SV: Etanolframställning?
« Svar #86 skrivet: 13 mar-18 kl 19:25 »
Jovisst motorn kanske går men vattnet kokar och bildar kavitationsliknande skador i motorn. Och gräsklipparmotorer brukr dessutom vara av sämre kvalite på material då de inte har samma krav på långvarig funktion mm

Gröfre Slissing

  • Inlägg: 1245
    • -
SV: Etanolframställning?
« Svar #87 skrivet: 13 mar-18 kl 20:19 »
Nu börjar det räta till sig! Att köra motorer på etanol är spritmissbruk! Kom ihåg livmedicus Pehr Henrik Malmstens ord :"Visste folk hur nyttigt konjak är , skulle de supa ihjäl sig!"
Tyvärr fordras en speciell apparat (alambique) för konjakstillverkning ; vi får väl nöja oss med nutida , avancerad utrustning! (nej, jag har ingen sådan!)
Hälsningar!
G S
Likt den ringaste bland knektar låg han i en snygg
hvit skjorta af gröfre slissing…

torbjorn

  • Inlägg: 10268
    • Medelpad
SV: Etanolframställning?
« Svar #88 skrivet: 13 mar-18 kl 21:08 »
Jovisst motorn kanske går men vattnet kokar och bildar kavitationsliknande skador i motorn. Och gräsklipparmotorer brukr dessutom vara av sämre kvalite på material då de inte har samma krav på långvarig funktion mm

Hur skulle det gå till? Varför skulle vatten orsaka skador vid förångningen, som inte bensin eller etanol orsakar vid sin förångning?
Vatten i stora mängder bildas ju ändå vid förbränningen - allt väte som ingår i de kolväten som bränns upp, bildar ju vatten tillsammans med luftens syre.
Och om man ser på vatten som tillförs motorn före förbränningen så spelar det ingen roll för motorn om en viss andel vatten kommer iblandad i bränslet eller om den följer med i form av fuktighet i den luft som motorn suger i sig.  Tänk på att förbränningsmotorer ju faktiskt klarar av att gå utan skador även i tät dimma, dvs luftfuktighet över 100 % !
När man kör en förbränningsmotor på gengas så kan det ibland följa med så mycket vatten med gasen att det kondenserar på kalla ställen, t ex i insugningsröret. I all synnerhet gäller detta om man använder våtrenare (scrubber) för att få bort sot och askpartiklar ur gasen.


Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 8851
    • Östergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #89 skrivet: 13 mar-18 kl 23:38 »
Och vatteninsprutning används i motorer när man skall ha ut mycket effekt. Nu är det länge sedan jag lekte med sådant, men hörde inte om några sådana skador på motorerna.

Skadorna som man pratar om på utombordare när de går över till E85 skylls ofta på etanolen eller vatteninnehållet, men jag tror att de beror på för mager blandning och därmed för oxiderande miljö i förbränningsrummet.

ensamhet

  • Inlägg: 3140
    • Lappland
SV: Etanolframställning?
« Svar #90 skrivet: 14 mar-18 kl 08:50 »
Såg nåt på TV för länge sen om att Ryska fartyg körde på stor del vatten, när de fått upp värmen.

Om jag inte mins fel så var det bra mycket över 50 % vatten, de körde på.

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 8851
    • Östergötland
SV: Etanolframställning?
« Svar #91 skrivet: 14 mar-18 kl 10:00 »
Såg nåt på TV för länge sen om att Ryska fartyg körde på stor del vatten, när de fått upp värmen.

Om jag inte mins fel så var det bra mycket över 50 % vatten, de körde på.

 ;D 99% vatten 1% grund ;D

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #92 skrivet: 14 mar-18 kl 12:54 »
Om du nu absolut vill ha flytande bränsle ur träavfall, varför inte sikta på pyrolys (tjärbränning) och raffinera fram ett användbart motorbränsle ur trätjäran?

En annan möjlighet, även om den kanske passar bäst för en lite större anläggning, är att göra syntesgas och tillverka syntetisk bensin eller diesel via Fischer-Tropsch, hydrering eller någon annan lämplig process.

Har tittat lite på biodiesel och ev införskaffa en sådan liten anl( med matfett och den typen av avfall, hyfsat billig anl )

 

x-lab

  • Gäst
SV: Etanolframställning?
« Svar #93 skrivet: 14 mar-18 kl 12:56 »
blir inte det väldigt dyr ström?

det vet jaginte, vet inte vad det kostar att renframställ etanol. tittar på andra lösningar åxå så som biodiesel

Thomas_

  • Inlägg: 1661
  • Biodling sedan -94, Möbel/Finsnickare sedan -97.
    • Skåne
SV: Etanolframställning?
« Svar #94 skrivet: 14 mar-18 kl 19:25 »
Egenföretagare som lever på bi, pollineringstjänster, Drottningodling, uthyrning av bisamhälllen till företag och privatpersoner, honung, samt snickeriarbeten. Avelsarbetare i Lunds Biavelsklubb. Korsvirkeshus med 8 rum och kök, jordvärmepump med 1 000 meter kollektorslang + Contura 520 Täljsten

kretslopp

  • Inlägg: 1142
  • 66 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Etanolframställning?
« Svar #95 skrivet: 17 mar-18 kl 08:25 »
Trä för motordrift måste bli gengas. Då i form av pellets.
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 10268
    • Medelpad
SV: Etanolframställning?
« Svar #96 skrivet: 17 mar-18 kl 09:20 »
Trä för motordrift måste bli gengas. Då i form av pellets.

Nja, det är många som har försökt köra gengasaggregat på pellets och hittills har man inte lyckats riktigt bra.

Svenska pellets faller sönder under pyrolysen så att okolat spån rasar rakt ner genom reduktionszonen, kolar färdigt för långt ner i gasgeneratorn och ger tjärhaltig gas som kletar igen motorn.
Finska pellets fungerar bättre under drift, men tål inte kombinationen av värme och kondensvatten som uppstår när man har stängt av för dagen. Risken är stor att man har en enda stor, stenhård pellet som måste spettas loss ur bränslebehållaren nästa morgon.

Ett annat problem med träpellets är den ojämna tillgången och tendenser till regionala monopol som gör att pellets är ett ganska dyrt bränsle i vissa delar av Sverige.

Man slipper en mängd problem både med drift och anskaffning av bränsle, om man konstruerar sina gengasanläggningar för träflis eller kubb.

Om man absolut måste ha flytande bränsle, så man nog rikta in sig på Fischer-Tropsch eller hydreringsprocesser. Eller också väntar man och hoppas att problemen med förjäsning av skogsavfall ska få en industriellt fungerande lösning. För att få fram dieselbränsle fungerar såklart också tjärdestillation, men om det ska bli lönsamt måste man också hitta en avsättning för de kopiösa mängder träkol som man får som biprodukt.
Mindre mängder etanol får vi ju redan idag ut som biprodukt från sulfitmassafabriker, och biodiesel tillverkas av tallolja som utvinns vid vissa sulfatfabriker. Men man ska vara medveten om att om det blir ett riktigt svårt krisläge med stopp för exporten av pappersmassa, så kommer de där fabrikerna att stängas och då blir det inga biprodukter heller.

kretslopp

  • Inlägg: 1142
  • 66 år arbetat med lantbruk skog, har mindre gård
    • Småland
SV: Etanolframställning?
« Svar #97 skrivet: 17 mar-18 kl 10:34 »
OK skippa pelletsen, men gengas varför inte?
kretslopp

torbjorn

  • Inlägg: 10268
    • Medelpad
SV: Etanolframställning?
« Svar #98 skrivet: 17 mar-18 kl 13:53 »
På fordon som har motorer som är lätta att konvertera till gengas (framför allt fyrtakts ottomotorer), så är det ett utmärkt alternativ. Och under förutsättning att det finns plats för gengasverket ombord på fordonet i fråga.

Men dieselmotorer är mer besvärliga att gengaskonvertera.
Dels finns den halvdana lösningen som kallas blandgasdrift eller dieselgasdrift, där man behåller dieselinsprutningen för tändning och tillför en gengas/luftblandning till insugningsröret. Det är lätt och billigt att konvertera en motor på det sättet, men nackdelarna är kraftigt "dieselknack" och extremt höga utsläpp av partiklar och kväveoxider, t o m värre än VAG:s fuskdieslar.
Och dels finns möjligheten att bygga om dieseln till en ottomotor som körs på gengas - ta bort spridare och ev förkammare, montera tändstift istället, ordna ett tändsystem, ev sänka kompressionen. Men det innebär en hel del omständliga verkstadsarbeten och blir tämligen dyrt. I synnerhet om man ska bygga om enstaka exemplar, det skulle nog vara lättare om en och samma verkstad får uppdrag att konvertera hundratals likadana motorer. Har man väl gjort den ombyggnaden blir det också dyrt och besvärligt att återställa motorn till dieseldrift om det skulle bli aktuellt senare.

Tvåtaktsmotorer och allehanda småmaskiner är mindre lämpliga att köra på gengas, där måste man se sig om efter ett inhemskt flytande bränsle.


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

* Forum

* Nyheter

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser