Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarber & bark  (läst 11323 gånger)

Norrsken

• -
Re:Rabarber & bark
« Svar #20 skrivet: 08 jun-07 kl 20:57 »
Aaa..! Då ska jag skaffa koskit, så får gräset växa i två veckor innan jag lägger på klägget! Jag blev så glad när jag såg att det fanns en rabarber så jag vill ju inte börja med att ta kål på den!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

annaofia

• jord under naglarna och frid i själen
    • Öland
« Svar #21 skrivet: 16 jun-07 kl 18:49 »
min far grävde en jättegrop, fyllde den med innehållet från utedasset och satte rabarberna ovanpå. har aldrig sett såna rabarber som då!
de verkar inte vara så knussliga med om gödseln är brunnen ej eller ej heller...

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 09 jul-07 kl 13:49 »
Jag köpte en säck kogödsel på coop. Den luktade nästan ingenting, så jag tryckte bara på den så gott det gick runt rabarberna. Vattnade och väntade. Det hände inte mycket, så jag glömde bort det hela. Och så förra veckan skjöt det upp!! Massor av nya blad, så nu är rabarbern hur frodig som helst! Jag passade på att ta in tio kvistar och koka en ny laddning rabarbersaft!  Så nu väntar jag bara  på värmen, för rabarbersaften är så härligt läskande när det är varmt!

Förresten, hur gör man på hösten då? Klipper man ner den då, eller ska den ruttna bort där den står?

Skågedalen

• -
« Svar #23 skrivet: 17 jul-07 kl 15:08 »
Hörde av våra grannar att de bästa Rabarberbuskarna dom hade sett var någon bekant till dem som när dom sådde nya rötter så doppade dom dessa i utedasset först..

Så vem behöver ko-gödsel när det finns Människor? :P
Lämnade gården för 5 år sedan på grund av anledningar, längtar tillbaka men får bli när livet tillåter det igen.

Norrsken

• -
« Svar #24 skrivet: 17 jul-07 kl 18:59 »
Synd att låta ruttna ned. Jag tar hand om det som finns på höstkanten genom att styckefrysa på en plåt och sen ner i en stor bytta. Då är det lätt att ta vad man behöver under vintern. Inte helt fel med varm rabarber paj en kall och ruggig vinterdag.

I november lägger jag på 10-15 cm hästgödsel över plantorna sen behöver jag inte göra annat än att skörda och njuta tills nästa november.

Så gör jag.
Hadbra/Gunnar

Du klipper alltså ner allt, och så på med dynga över stumparna? Jag vill självklart ta rätt på så mycket jag kan! Kokar rabarbersaft en gång i veckan nu, och den går åt! Misstänker att det inte finns så mycket kvar till kalla ruggiga vinterdagar.. ;) Avkoket från saften blir smarrig rabarberkräm om man slänger på en skvätt vatten med potatismjöl!

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 1 användare
Lomsmyran

* Forum

* Om tidningen Åter

- Längtar alltid till nästa nummer. De kommer aldrig tillräckligt ofta!
/Annelie R

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser