Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rabarber & bark  (läst 9648 gånger)

Marieberg

  • Gäst
Rabarber & bark
« skrivet: 09 maj-07 kl 09:40 »
För två år sedan köpte vi två rabarberplantor som planterades lite kärlekslöst i ett jordhål med omgivande gräs.
Två år senare är det bara att konstatera att den ena plantan har lämnat jordelivet och den andra är lika liten som när den kom hem till oss.
Något måste ske!

Nu har jag grävt upp rabarbern, planterat den i ett nytt hål med fin blomjord och grävt upp en stor plätt (ca 1m2) runt omkring. Jag har börjat täcka denna uppgrävda barmark runt plantan med bark.
Nu undrar jag om någon vet om barken på något sätt kan komma att störa min rabarberplanta på något sätt.

Blir jorden för sur? För basisk? För "någonting annat"? Min lilla planta ska få det bra från och med nu.

Anders Plogen

  • Inlägg: 211
    • -
Re:Rabarber & bark
« Svar #1 skrivet: 09 maj-07 kl 10:13 »
Rabarber kräver SORA mängder näring. Köpt blomjord räcker nog inte riktigt till. Fyll på med komposterad kogödesel, pelleterat hönsgödsel eller något annat kväverikt. Om ni skördar av den måste ni gödsla rejält varje år. Barken ställer nog inte till några problem..

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Rabarber & bark
« Svar #2 skrivet: 09 maj-07 kl 11:59 »
Hade jag varit i ditt ställe så hade jag valt stallgödsel, kompost eller nåt annat med "krut" i istället för barken. Möjligen hade jag sen lagt barken ovanpå "krutet" som hjälp mot ogräs.

Som Anders skriver, rabarber behöver MASSOR av näring.

Lycka till :D.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Marieberg

  • Gäst
Re:Rabarber & bark
« Svar #3 skrivet: 09 maj-07 kl 12:21 »
Barken har ingen annan funktion än att hålla borta ogräs.
Om ett par veckor får vi kor på ängarna runt trädgården, i kotider brukar jag bränna kogödsel i en hink med vatten under ett par veckor. Det tänkte jag gödsla med.

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Rabarber
« Svar #4 skrivet: 09 maj-07 kl 17:44 »
Håller med de tidigare - Rabarber älskar kogödsel !

Så här säger proffsen:
Rabarber växer starkt på försommaren och vill ha kraftigt gödslad jord.
För att få kraftig växt bör man använda naturgödsel, bäst är tung och kall gödsel alltså kogödsel.

Rabarber vill ha djup och tung jord (och den bästa jord som finns i handeln är rosjord),
men bäst är riktig lera som blandas med planteringsjord.
För att få kraftig växt bör man använda naturgödsel, bäst är tung och kall gödsel alltså kogödsel.

Mvh Rosa som  :-* sina Rabarber.
« Senast ändrad: 11 maj-07 kl 10:19 av Rosa »
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Sia

  • Inlägg: 1237
    • Dalarna
Re:Rabarber & bark
« Svar #5 skrivet: 09 maj-07 kl 20:25 »
Om du vill täcka med något för att kväva ogräs så lägg på ett 5-10cm tjockt lager gräsklipp, det ger bra näring också!
Varför ska man gå upp så tidigt på morgonen? Det är iallafall på kvällen det är som roligast.

Marieberg

  • Gäst
Re:Rabarber & bark
« Svar #6 skrivet: 10 maj-07 kl 07:59 »
Om du vill täcka med något för att kväva ogräs så lägg på ett 5-10cm tjockt lager gräsklipp, det ger bra näring också!
Jag vet, det är jättebra! Men min jättestora gräsmatta räcker knappt till mina andra grönsaker...

javill

  • Inlägg: 11423
    • Blekinge
    • Glirnashopen
Re:Rabarber & bark
« Svar #7 skrivet: 11 maj-07 kl 09:43 »
Jag har precis köpt en rabarberplanta. Har tidigare lyckats svälta ihjäl två, en efter en ovänlig flytt och en efter ihållande torka. Nu tänkte jag göra en odlingsbädd av brädor fylld med smaskig och nyttig jord till den nya plantan. Hur stor odlingsbädd behöver en rabarber egentligen?
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

Rosa

  • Inlägg: 3282
  • ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
Re:Rabarber & bark
« Svar #8 skrivet: 11 maj-07 kl 10:18 »
Mina står jätte trångt tror inte dom bryr sig så mycket om ytan.
Utan gödsel, vatten o viktigt: kalla rötter gillar dom.

Det kanske syns på bilden av mina  ;)

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Rabarber & bark
« Svar #9 skrivet: 11 maj-07 kl 10:31 »
De frodigaste rabarber jag nånsin skådat stod på mina morföräldrars lantställe.
De hade utedass, och rabarberna stod planterade i en gammal "tömningsgrop".
Jorden runt om var mager skogsmylla, men det rabarberna stod i var tydligen rena dynamiten.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

täppan 44

  • Gäst
Re:Rabarber & bark
« Svar #10 skrivet: 16 maj-07 kl 09:35 »
Jag inser att jag håller på att svälta ihjäl min rabarber och vill göra något åt det omgående så jag har en fråga: Går det att plantera om den nu när det är säsong? Vår jord är lerig men den står i en alldeles för liten odlingslåda så jag tänkte plantera ut den på barmark och preparera med gödsel. Helst skulle jag vilja göra det redan i helgen. Tror ni det är görbart?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Rabarber & bark
« Svar #11 skrivet: 16 maj-07 kl 13:28 »
Det går säkert bra. Har den mycket bladmassa så plocka av lite blad. Detta för att den lättare skall kunna försörja bladmassan med vatten o näring medan den etablerar sig på det nya stälet.

Lycka till ;).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

täppan 44

  • Gäst
Re:Rabarber & bark
« Svar #12 skrivet: 21 maj-07 kl 22:30 »
Jag gör ett försök. Just nu delar rabarbern låda med sparrisen och det är inte en särskillt bra lösning. Jag hoppas kunna gräva lite imorgon och vet att jag har både planteringsjord och kogödsel hemma. Dessutom är vår josd leeeerig. en blandning av dessa skulle väl funka bra om jag förstår saken rätt. Eller?

anette i bugared

  • Inlägg: 6137
    • -
Re:Rabarber & bark
« Svar #13 skrivet: 22 maj-07 kl 08:38 »
Lägg mycket gödsel i botten på en så djup grop, så finns näringsreserven där sedan. Blanda sen som du skriver, gödsel/köpejord/lite av din lerjord. Det är mitt råd.

Lycka till :).
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

AnnaPanna

  • Gäst
Re:Rabarber & bark
« Svar #14 skrivet: 22 maj-07 kl 19:52 »
Det här med gödsel...
Hur kommer det sig att rabarber som man inte alls bryr sig om växer som bara den!? De är ofta jättestora och breder ut sig, särskilt i gamla trädgårdar. Jag menar, där är det ingen som gödslar varje år.
Min planta har inte fått gödsel (för jag visste inte om det, då jag trodde de var så frodiga av sig själva p.g.a ovan) och jag har kunnat göra en paj i år. Plantan satte jag för 2 år sedan.
/A

Vitis

  • Inlägg: 4111
    • Skåne
Re:Rabarber & bark
« Svar #15 skrivet: 22 maj-07 kl 21:54 »
Det här med gödsel...
Hur kommer det sig att rabarber som man inte alls bryr sig om växer som bara den!? De är ofta jättestora och breder ut sig, särskilt i gamla trädgårdar. Jag menar, där är det ingen som gödslar varje år.
Min planta har inte fått gödsel (för jag visste inte om det, då jag trodde de var så frodiga av sig själva p.g.a ovan) och jag har kunnat göra en paj i år. Plantan satte jag för 2 år sedan.
/A


I gamla trädgårdar där ingen är och gödslar kanske ingen är och skördar heller ?? Ju mer man skördar desto mer får man ju gödsla.

Vi planterade första spinkiga rabarberknölen förra året och jag äter sista biten av en rejäl paj idag,

Sommartorparn

  • Inlägg: 2834
Re:Rabarber & bark
« Svar #16 skrivet: 22 maj-07 kl 22:04 »
Såvitt jag vet har morsan aldrig gödslat sina urgamla rabarberplantor. Vi åt ganska mycket av dem för ca 25-30 år sen, men numera ser de inte fullt så stora ut, fast jag tror inte att hon äter så mycket rabarberpaj längre. De har alltid varit härligt sura, inte så mesiga som köpt rabarber. Kanske är rabarber individualister, en del kräver mer, en del mindre.

olaus

  • Gäst
Re:Rabarber & bark
« Svar #17 skrivet: 26 maj-07 kl 09:45 »
Rabarber älskar gödsel. Jag använde en stor full trädgårdskärra per planta sent på hösten. De ska simma i gödsel. Jag tog gödsel ur häststallet, alltså färsk hästskit med mycket träspån. Rabarbern verkade inte må illa av färskt spån utan bredde ut sig och växte nästan manshög. Och blev delikat. Därför tror jag den klarar även bark. Men gödsel är det avgörande.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
Re:Rabarber & bark
« Svar #18 skrivet: 08 jun-07 kl 16:07 »
Hur gör man då? är det bara att slänga på ett lass koskit direkt på jorden? På vår lilla radhustäppa stod en stor och frodig rabarber. Nu har jag skördat några stjälkar, och den har börjat hänga och se ledsen ut. Kan värmen spela in? Ska man vattna? Minns inte att vi vattnade så värst mycket på rabarbern vi hade när jag väste upp. Och pajer bakade vi. Den stod skuggigt. Min nuvarande står i solen några timmar per dag. Den tycktes ju frodas utan vidare skötsel, men jag vet ju inte heller jur mycket de som bodde här innan skördade. Och en till fråga, hur gör man på hösten, klipper man ner den då eller?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Marieberg

  • Gäst
Re:Rabarber & bark
« Svar #19 skrivet: 08 jun-07 kl 20:10 »
Jag har "bränt" koskit genom att lägga den i vatten under två veckor. (Någon annan får förklara vad som har hänt med koskiten under de båda veckorna. ::) )
Jag häller den kletiga sörjan runt stammarna, väntar tills det har sjunkit ner i jorden och vattnar därefter dagligen på gödslet. I ditt fall (radhus?) skulle jag nog läga ett lager gräsklipp ovanpå för att slippa stink-gnäll från grannarna. Det luktar inte alls speciellt mycket, men man vet ju aldrig vad grannar har för idéer... ;)


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

342 gäster, 1 användare
Oskari

* Forum

* Om tidningen Åter



- Det här är tidningar som jag kommer hålla reda på och spara på samma ställe, de fungerar som en uppslagsbok!
/Lovisa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser