Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Loppisfynd  (läst 16063 gånger)

Moa-Lisa

• Gäst
Loppisfynd
« skrivet: 30 jan-07 kl 10:17 »
Vad har du hittat för bra att ha grejor på loppis och vad kostade det?

En telemax- kikare i går på rödakorset för 100 kr.
Vad skulle en sådan i nyskick kunna kosta?
Det står 7x50 på den och 7.1 (grader).

Nyskick på den och en fin läderväska till.Fynd!!!!

Vitis

• Skåne
Re:Loppisfynd
« Svar #1 skrivet: 30 jan-07 kl 11:34 »
Vi var på Emmaus i lördags och jag hittade en E-kolv på 5000ml ... för mig som samlar på laboratorieglas var det en trevlig överaskning. 60:- kostade den, 1/10 av nypris. Nu väntar nya spännande laborationer hemma i köket ...  ;D

Yrian hittade en jättefin plättlagg i gjutjärn, Skeppshult, i perfekt skick. 30:- ... jag åkte på att steka plättar senare på dagen !  :) Mums mums ...

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #2 skrivet: 30 jan-07 kl 17:36 »
halleluja! fick nästan gratis en tavla som jag inte ens har vågat värdera än för tror den är värt nån krona eller två...  ::) gubben hittade en gammal handskriven prisuppgift på den.. (16,300) mammamia!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Varg-älva

• Finland
« Svar #3 skrivet: 30 jan-07 kl 18:28 »
Hittade ca 4 m mörkblå, tjock, rutig flanell på 1,5 m bredd för 2 euro... nu ska jag bara tvätta flanellen så att den är färdigkrympt innan jag börjar sy (fast jag vet inte ännu vad den ska bli till....)

Annars har jag hittat fina gjutjärnsgrytor och -pannor av olika slag. De är min stora svaghet...

Spraka

• Till vänster The Real Spraka!
« Svar #4 skrivet: 30 jan-07 kl 21:03 »
Jag har två loppisfynd som jag tycker är bäst båda två.

Det första är en orörd röd trästol i Carl-Larssonstuk som har minst hundra år på nacken, med originalstoppning. Den är skitsnygg.  :D
Jag gav 25  kronor för den...

Mitt andra fynd är en nästan äkta Degas-tavla på en balettflicka som såg mycket autentiskt ut och till och med färgade av sig när jag strök över den. Jag blev blev alldeles vimmelkantig och trodde (mot alla odds) att den kanske var äkta...
Tog därför upp tavlan till Nationalmuseet i Stockholm där de höll med mig (!) och tog det hela på stort allvar. Den fick vara kvar i några veckor för undersökningar, men till slut kom man fram till att det var en extremt välgjord kopia, gjort på 20-talet med en väldigt speciell tryckteknik som bara fanns under den perioden...

Ja, sicken rysare!  ;D  Tänk om den hade varit äkta?! Då hade det varit frågan om mångmiljonbelopp...
Nu hänger den i mitt sovrum och jag gillar den skarpt. Tittar på den ibland och minns det här äventyret med ett stort leende  :D  Jag gav 375 spänn för den och det är den verkligen värd...  :D

Klart du ska värdera din tavla, Tessmolis! Kanske har du mera tur än jag! ;)
Why be normal when you can be yourself?

Tingeling

• -
« Svar #5 skrivet: 30 jan-07 kl 22:50 »
Ett loppisfynd som vi är speciellt glada för är en ljuskrona i smide....köpt i höstas för 50 kronor  :D Den lyser upp hela rummet med sina 8 ljus. Röda i julas och nu vita.
En gjutjärnsgryta utanför ytterdörren är också ett loppisfynd...fin med blommor i på sommaren, gav 30 kronor för den.
En porslinhöna som jag har vid hönsdörren är kul.......20 kronor.
Gun
Det svåra är inte att åldras...
Det svåra är att vänja sej av med att vara ung

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #6 skrivet: 30 jan-07 kl 23:28 »
Okej, utöver ovan nämnda plättlagg (goda plättar blev det):

En soffa som köptes på Kupan för ett år sedan, 150 kr och hur fin som helst. Inte alls nedsutten, inte alls sliten. Nätt och fin, skön och mysig, passar perfekt!
En liten gjutjärnsgryta för 40 kr (jag är också svag för gjutjärn, och emalj, men det är vanligtvis lite dyrare).
I helgen trillade jag över gamla handknypplade spetsar, typ 30 kr för en meter. Köpte dock inte...  :'( Och en helfräck lampa för 160 kr, som jag inte heller köpte...  :'( :'( Men, jag kan ju inte köpa allt jag ser, måste kunna ha någon användning för det också, och plats.
Men spetsarna... *suck*  :'(
Höns, stickning och pelargoner

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 30 jan-07 kl 23:55 »
Okej, utöver ovan nämnda plättlagg (goda plättar blev det):

En soffa som köptes på Kupan för ett år sedan, 150 kr och hur fin som helst. Inte alls nedsutten, inte alls sliten. Nätt och fin, skön och mysig, passar perfekt!

Jag och lilla hunden ligger i soffan just nu ... saknar bara dig, sen är soffan "hel" igen.

Och du, spetsarna finns nog kvar nästa lördag också ... det verkade inte vara nån strykande åtgång.

SvenS

• Gäst
« Svar #8 skrivet: 31 jan-07 kl 01:13 »
Spanade in en nylonsträngad gitarr på en loppis som såg ovanligt välgjort ut. På innerdekalen stod det " Takamine"

Nu vet jag att Takamine är handgjorda japanska dyrgripar och då steg blodtrycket en aning.

Efter lite kohandel med loppisförståndaren , som inte hade en aning om vad han hade, enades vi om 450 riksdaler.

Torr i munnen och med en total bliss åkte jag hem med drömgitarren och jag spelade på den i många år . Roade mig med att få ett ungefärligt nypris på modellen, vissa fans till salu på nätet, samma modell med mellan 16 000 - 23 000 på prislappen !

manna

• -
« Svar #9 skrivet: 31 jan-07 kl 05:40 »
Jag har ett exemplar av Carl Malmstens "Farmor". Betalade 100 pix. Har oxå en vacker armlänsstol från Thonet. Den kostade mig nada, men min vän köpte två och betalade 300 spänn. Tyckte att vi gjorde ett fynd när vi köpte en utdragssäng till min födelsedag i höstas. Ett provinsarbete, troligen tidigt 1800-tal, 1600 kr. Orörd drickamålning som imiterar valnöt. UNDERBAR!!!  

Annars är jag svag för omärkta möbler oxå och just loooove tapetserarestilen med sina små svarvade hjulförsedda ben, tofsar, fransar, snoddar och djuphäftningar. Samlar på mig och samlar på mig och älskar de slitna små fåtöljerna. 7 meter Dunderklumpentyg i både röd och brunfärgställning är oxå en lycka. Och karusellhästen! Och chesterfieldgruppen med anor från Krapperup!

Ja, jag är en ruinromantiker...  ;)
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

http://hemmaljunga.blogspot.se/

javill

• Blekinge
    • Glirnashopen
« Svar #10 skrivet: 31 jan-07 kl 21:40 »
Åhh.. jag älskar att gå på loppis! Har gjort massor med fynd om jag får säga det själv. Är inte säker på att maken är lika lyrisk.  ;D Min åttaårige son gillar också loppisar så vi brukar gå ihop. I somras köpte jag en liten nätt soffa i Carl Malmstenstil (inte äkta men, jättefin ändå) originalklädseln är ulltyg som går åt limegrönt. Skulle kanske behövas kläs om men, duger bra som den är. Samtidigt köpte jag ett 50-tals bord som passade perfekt till, det har en hylla av ljusgrå perforerad masonit också. Samma loppis igen så köpte jag ett skrivbord till sonen två grå hurtsar med teaklådor och en teakskiva, skitsnyggt!  :D Skivan var ngt sliten men, det trollades bort med ett skrivbordsunderlägg med en dödskalle på. Soffan, bordet och skrivbordet gav jag 20:- styck för. Samtidigt köpte sonen en motionscykel av äldre modell för 10:- som han var mycket nöjd med. Han köpte också en nikotingul dialogtelefon för 1:- som han var lika nöjd med.  :P

Andra fynd jag har gjort är fina trasmattor (varav några nya) för 10:-/st på samma loppis köpte jag en skitsnygg stor ullmatta (typ 3x4 m) för 20:- och ett par orientaliska mattor för samma pris som var lite slitna men, som kom väl till pass när jag hade kalas på logen i somras. Så gillar jag att köpa lampor också, minst 10 av husets lampor är loppisfynd. Sen har jag några lampor till men, som behöver renoveras innan jag vågar använda dem. Längtar riktigt till sommarens loppisar nu! Det blir en del bra och ha prylar också när man är på loppis men, det är ju riktiga fynd det också.  ;D Eller vad sägs om ett par oanvända svarta trätofflor i min storlek för 10:- Trätofflor på landet är ju ett måste.
"Passa på och var glada nu. Man vet aldrig när det blir roligt nästa gång."

flygtyg

• svamlar efter drömlivet, njuter av nuet.
    • Småland
« Svar #11 skrivet: 31 jan-07 kl 22:02 »
Jag älskar oxå loppis och 2hand, men de mes prisvärda fynden har jag nog gjort på auktion!
På auktioner ute på landet under lågsesong (ej sommarhalvåret) Har köpt skänkar, byråer, ett antal vackra träkistor i olika storlekar, spinnrockar som fungerar hjälpligt, en asskön gungstol, massa fina gamla lakan med spetts och broderier på, gigantiska mängder garner och tyger bland annat en riktigt STOR rulle med vävt randigt ulltyg vinrött med naturgula ränder!
Senaste fyndet var idag då jag köppte en knyppeldyna för 150 spänn på Erikshjälpen.
Second hand is best!!! ;D
peak oil-intresserad, misslyckad fru, mamma med självhushållnings ambitoner med en "hamstrande" läggning.

Morran

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 01 feb-07 kl 15:08 »
Det allra bästa loppis - eller rättare sagt second hand - fynd jag gjort är vårt köksbord för 100:-. Det är från (förra) sekelskiftet, har två utdragsskivor så det finns plats för en 12-14 personer och det är målat så att det ser ut som "finträ", mahogny eller ek, fast det är ett helt vanligt furubord. Det finns ett namn på målartekniken men det har jag glömt bort.

Vi köpte också en nästan ny Duxmadrass 160x200, för 500:- över 13 år sedan och den har vi fortfarande i sängen.

En päls från 40-talet för 50:-, den är otroligt mjuk så jag tror att det kan vara kanin eller liknande och den ser nästan ut som en fuskpäls så jag slipper bli påhoppad av militanta veganer...nu behövs bara en riktigt smällkall vinter.

En jättefin byrå för 25:-...listan skulle kunna bli hur lång som helst  :P

Jag brukar också köpa böcker på Myrorna, speciellt om jag ska ut och resa. Då gör det inget om jag lämnar kvar dom någonstans om jag läser ut dom.

manna

• -
« Svar #13 skrivet: 01 feb-07 kl 15:18 »
Det finns ett namn på målartekniken men det har jag glömt bort.

Ådringsmålning.
Tycker du att det är upprörande? Jag tycker att det är roligt. Det är därför jag är gladare än du är.

Morran

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 01 feb-07 kl 15:21 »
Tackar för det  :) nu gäller det bara att jag kommer ihåg det också  :P

manna

• -
« Svar #15 skrivet: 01 feb-07 kl 15:22 »
Du kan ju skriva det på en lapp och fästa under bordet. Annars får du gärna fråga igen.

Morran

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 01 feb-07 kl 15:36 »
 :D det vore ju en idé förstås men tänk om jag vill skryta om mitt fina bord på stan, då är det nog bättre om jag skriver en lapp och har i fickan  :P

Varg-älva

• Finland
« Svar #17 skrivet: 03 feb-07 kl 15:44 »
På ett loppis hittade jag en bok från 1870, den kostade 1 euro, jag kommer inte att läsa den, bokstäverna är omöjliga,  men den är i hyllan i alla fall. Den är nött, med läderpärmar och känns helt enkelt underbar att hålla i...
Så är det att vara beroende av böcker...

Sågaren

• Medelpad
« Svar #18 skrivet: 04 feb-07 kl 14:48 »
man kan verkligen fynda på loppisar, det gör ont i en när man tänker på vad folk kastar på soptippen idag, en granne hittade en riktig motorsåg bara att byta luftfiltret sen gick den hur bra som helst. själv köpte jag en bok för 5 kronor värde 600-800 kronor.
Med många kulörta lyktor jag gick mig i världen ut. De slocknade - ljudlöst och oförmärkt,
och så tog det vackra slut...

yrian

• Skåne
    • Hannasgården
« Svar #19 skrivet: 04 feb-07 kl 15:01 »
Skänken som vi köpte på loppis i höstas går inte av för hackor direkt. Ljus ek, raka rena linjer med enkla vackra beslag. 275 kr. Var tvugna att hyra ett släp för att få hem den, men det var det helt klart värt. En riktigt favorit och rymmer ju hur mycket som helst.
Höns, stickning och pelargoner

Dela detta:

* Inloggade just nu

638 gäster, 3 användare (1 dolda)
Bokohammare, javill

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bästa tidning jag någonsin har läst!
/Jeya M

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser