Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kan vara svårt att motivera elbilsköp.  (läst 53409 gånger)

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Kan vara svårt att motivera elbilsköp.
« Svar #60 skrivet: 06 jun-17 kl 22:11 »
Jag hoppas verkligen någon räknat fel eller tryckfelsnisse smugit sig in.
För med denna uträckningen så blir det ruskigt dyrt att köra elbil.

http://www.gd.se/opinion/insandare/ladda-elbilen-hemma-da-blir-det-dyrt
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #61 skrivet: 06 jun-17 kl 23:02 »
"Om vi tar ett enfamiljshus (ett uttag) så bör det bli enligt följande:

1) Batteriladdare 40 kW + husbehov 10 kW = totalt till huset behövs 50 kW i ett trefas 400 voltssystem.

2) Laddning en gång per dygn x 350 dagar/år inneäbr 350 laddningar på cirka en timme vilket innebär 40 kW x 350 ggr x en timme = cirka14 000 kWh.

3) Årlig elkostnad: 14 000 kWh X en krona per kWh = 14 000 kronor

4) Om bilen körs 1 500 mil per år innebär det cirka 9:35 kr per mil.

5) Fasta elkostnader för huset 63 amp behov. Att säkra upp från 3x16 ampere till 3 x 63 ampere kostar cirka 100 000 kronor.

6) Byte matningskabel till huset med med grävning/rör/återfyllning på egen tomt: Cirka 20 000 kronor

7) Byte elcentral, omkoppling av elmatningar utökning från 16 ampere till 63 ampere samt byte av elmätare: 30 000 kronor

8) Köp och installation av CCS-uttag med elmatning: 20 000 kronor

9) Justeringar utomhus och målning efter arbetet: 10 000 kronor. Fasta kostnader cirka 180 000 kronor.

Fast installation, avskrivning på 20 år: 80 000 delat med 20 år = 4 000 kronor per år. Årlig fast kostnad för 63 Ampere (40 kW) = 100 000 kronor per år.

Rörlig kostnad per år = 14 000 kronor per år. Total kostnad: 118 000 kr/å vilket blir 78 kronor per mil om man kör 1 500 mil om året.

Extremt hög elkostnad. Kommentarer välkomna så att kalkylen blir korrekt.
"

Om man kör 1500 mil om året så behöver man absolut inte ladda i 40 kWh per dygn i sin bil. 1500 mil kräver på sin höjd 3650 kWh (väl tilltaget för att få en snygg siffra) och det skulle då kräva 10 kWh per dygn, vilket om man envisas med att det måste ske under en timma (varför inte under 10 timmar nattetid?) klaras av på vanlig trefas 16 A.

Och jag begriper inte var han får betala årlig fast kostnad för 63 A på 100 000 kronor. Vattenfall tar 19 000 kr vilket redan det är för högt för att det skall vara ett alternativ. Skulle jag vilja ha ett högt uttag så skulle jag säkra upp från mina 3x16 A med årlig fast kostnad på 4000kr till 3x25 A för 7000kr. Slarvigt räknat så får man ut 30 kW ur ett sådant abonnemang vilket gör att det tar 2 timmar att ladda fullt om man envisas med att förbruka sina 10 kW hushållsel samtidigt. Det kräver inga kabelbyten eller annat trams och man får alltså 3650 kr + 3000 kr i kostnad att dela på de 1500 milen att köra, alltså en milkostnad på knappa 5 kr/mil. Men gasar man inte så förbaskat och nöjer sig med att ladda över natten så man kan ligga kvar på sin 16 A tariff så hamnar man under 2 kr/mil. Laddar man på jobbet så kan det bli gratis ;)

Den elektrikern vill inte jag ha som elkonsult >:( Han kunde börja jobba som negativitetskonsult istället ;D
« Senast ändrad: 07 jun-17 kl 00:08 av Själv är bäste dräng »

simon.arvestrand

• Västerbotten
    • arvestrands
« Svar #62 skrivet: 07 jun-17 kl 06:57 »
Den första siffran ca 9 kr är den siffra jag fått av en kille som jag vet är duktig på att räkna inte en elektriker som tror han kan räkna.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

malarmaster

• Gäst
« Svar #63 skrivet: 07 jun-17 kl 07:44 »
Jag hoppas verkligen någon räknat fel eller tryckfelsnisse smugit sig in.
För med denna uträckningen så blir det ruskigt dyrt att köra elbil.

http://www.gd.se/opinion/insandare/ladda-elbilen-hemma-da-blir-det-dyrt
om du laddar sidan ser du att där finns flera svarsinsändare där man kan följa den debatt som ursprungsinsändaren gav upphov till.
sammantaget kan man säga följande. du behöver inte bygga om något hemma,ett jordat uttag med 16 ampere räcker för normal laddning.utförs nattetid när blien vilar sig eller dagtid när bilen står parkerad på jobbet.Normalt behövs 3-4 timmars laddning om man kör 6-8 mil om dagen.
Snabbladdning utförs inte hemma utan på långresa där man använder en snabbladdningsstation byggd för ändamålet
Förbrukning per mil ligger vid normal körning runt 2 kWh vilket ger en milkostnad vid hemmaladdning på 2 kr milen.

detta är vad som kan utläsas av de insändare som skrivits och det är både elbilsägare och en docent i fysik som svarat för att vederlägga den alternativa fakta som drängen okritiskt vidarebefodrat.
Läser man vidare på de sidor som förordar elbilar så ser man att de också ger elkostnader/milkostnader på ungefär samma siffror ,20 öre/km.
Vill du installera snabbladdare hemma blir det ju en annan sak då de mycket riktigt kräver större effektuttag.
Men det är alltså helt onödigt såvida inte bilen går dygnet runt.
Avseende elframställning och elbehov så kommer ju elbehovet att öka. framställning ökar också då alltfler installerar solceller och vi har faktiskt överskott på el just nu.
Nya fastigheter drar allt mindre el till värme och det finns alltså utrymme till elbilar. Observera att insändaren endast talar om rena elbilar,bränsleceller och ev. biobränslen inte är medtagna i dennes funderingar.

Jag ser det som ett försök att leverera alternativa fakta för att hindra den utveckling som påbörjats,insändaren ger ju inte heller något förslag till alternativ utan vill alltså med en total felkalkyl visa på hur dyra elbilar är. Min personliga åsikt är att rena elbilar kommer att bli stadsfordon för mindre sträckor. bränslecellsbilar kommer att användas inom transportsektorn ihop med de individer som kör mycket varje dag.
Svårt att sia om framtida transportsektor då den sannolikt kommer att förändras radikalt.ett är däremot redan spikat,fossilbränslen tillhör det förgågna. Alltfler biltillverkare lägger ner sina forsknings/utvecklingsavdelningar på förbränningsmotorer.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #64 skrivet: 07 jun-17 kl 08:24 »
om du laddar sidan ser du att där finns flera svarsinsändare där man kan följa den debatt som ursprungsinsändaren gav upphov till.
sammantaget kan man säga följande. du behöver inte bygga om något hemma,ett jordat uttag med 16 ampere räcker för normal laddning.utförs nattetid när blien vilar sig eller dagtid när bilen står parkerad på jobbet.Normalt behövs 3-4 timmars laddning om man kör 6-8 mil om dagen.
Snabbladdning utförs inte hemma utan på långresa där man använder en snabbladdningsstation byggd för ändamålet
Förbrukning per mil ligger vid normal körning runt 2 kWh vilket ger en milkostnad vid hemmaladdning på 2 kr milen.

detta är vad som kan utläsas av de insändare som skrivits och det är både elbilsägare och en docent i fysik som svarat för att vederlägga den alternativa fakta som drängen okritiskt vidarebefodrat.

Nu vet jag inte hur du läser mina inlägg, målarmäster, men jag citerade elektrikerns uträkning för att man i tråden skall kunna se galenskaperna utan att behöva öppna länken (som kanske inte blir kvar). Dessutom så räknar jag lite snabbt ut hur det faktiskt förhåller sig därunder. Det är inte okritiskt, utan faktiskt en riktig sågning av elektrikerns räkneförmåga.

Kul att han fått svar på sitt inlägg, jag läste inte vidare efter inlägget.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #65 skrivet: 07 jun-17 kl 08:30 »
Den första siffran ca 9 kr är den siffra jag fått av en kille som jag vet är duktig på att räkna inte en elektriker som tror han kan räkna.

Skickat från min SM-G935F via Tapatalk

Skulle inte förvåna mig om han inte är elektriker, utan endast säger det för att få någon tyngd bakom sitt ljug. Sådant verkar vara vanligt bland tangentbordskrigarna.

JohnA

• Snål nord-vallentunisk skrotfyndande återanvändare
    • Uppland
    • EM34
« Svar #66 skrivet: 07 jun-17 kl 10:41 »
Detta ämne är lika intressant som skitsvårt! De flesta av oss som diskuterar i forum är väl mer eller mindre glada amatörer, inte sällan med väldigt olika bakgrund, faktiska kunskaper men också övertygelser. Proffsen å andra sidan, de som styr landet, verkar sällan mycket bättre de. Min personliga övertygelse om politiker, mest byggd på fördomar och enstaka iakttagelser, är att de ofta är dåligt insatta men petar i saker de inte förstår av ren prestige eller något slags självutnämnd godhet. Inte helt sällan finns säkert också en dold agenda, där i synnerhet vissa politiska inriktningar känner ett ansvar att smörja det ekonomiska maskineriet så det kan fortsätta accelerera. Politikerna ska så vitt jag vet anlita experter när de själva inte har sakkunskap, men dels kan experterna ha SIN dolda agenda, dels blir de ibland inte lyssnade på om politikernas övertygelser (okunnighet) pekar starkt åt andra hållet. Nej, "det är ont om proffs bland proffsen" brukar jag säga.

Beträffande tekniken och våra fordon är JAG fortfarande övertygad om att det är mindre skadligt för miljön och naturresurserna att behålla gamla teknikprylar så länge det går, och naturligtvis sköta om dem väl. Om jag har rätt kan man ifrågasätta vägsaltet på fler sätt än vad det gör för trafiksäkerheten. (fast man ska så klart tänka globalt och då är det nog försumbart att några frusna småländer saltar sönder sina bilar i förtid) Att det innebär STOR miljöbelastning och energiåtgång att smälta ner en gammal bil och bygga en ny är nog ganska väl bekräftat. Om det sedan är bäst att bygga en ny likadan eller en supermodern elbil tål att diskuteras.

Resonemanget att bästa miljövalet är att behålla det gamla så länge det går är naturligtvis en återvändsgränd. Det löser inte själva problemet, snarare skjuter det upp problemet på framtiden. Förr eller senare är de gamla prylarna slutkörda och då har jag svårt att se argument för att INTE försöka tänka nytt och smartare. Om det sedan är elbilen i dess nuvarande form ställer jag mig skeptiskt till, men bakåtsträvande har sällan gett en rörelse framåt. Kanske är dagens "elbilsbluff" därför ett nödvändigt felsteg som behövs för att något bättre ska kunna födas? I slutänden (åtminstone i icke-totalitära samhällen) är det konsumenterna som väljer hur det ska vara och den växande mängden elbilar talar för att en ganska stor förändring i attityd och vilja till nytänkande är på gång. Jag har faktiskt helt nyss bestämt mig för att tagga ner på kritiken av elbilar och i stället tänka att de representerar en ny barndom i bilbranschen och därför kommer mogna så småningom. Det faktum att bilköpare håller på att ändra attityd är oerhört positivt. Frågan är bara om folk kan fås att tänka smartare också, inte bara annorlunda och nytt?

Även om el- och hybridbilar håller på att bli mainstream på riktigt nu, verkar det vara väldigt få människor som förstås att den verkligt stora skillnaden kan göras genom att inte bara byta teknik för att få ungefär samma funktioner som vi är vana vid, utan att faktiskt också våga ropa på teknik som sparar energi och miljö genom att vara mindre, enklare och ha lägre prestanda. Det sista bör läsas som "har prestanda som mer exakt matchar det faktiska behovet".

En sak som bilarna definitivt var bättre på förr var att innehålla färre sammansatta och syntetiska material. Trots tjockare plåt och klumpigare produktionsmetoder var de också betydligt lättare. Behöver vi verkligen alla de där 100-talen kilo utrustning som saknades för 50 år sedan? Behöver vi verkligen ha så bråttom? De flesta använder sina bilar för relativt korta resor, och hur mycket bättre blir livet totalt sett av att kanske 5% av våra liv omges av AC sommartid, maxat grepp med högfartsdäck och en ljudnivå låg nog för att kunna kompenseras av ett präktigt stereodunk? Behöver vi ens alla airbags, bältessträckare, antisladdsystem m.m, eller skulle man kunna nå säkerhetsmålen genom att lära folk ta det lite coolare i trafiken i stället? (inte minst ge fan i att klämma på sina mobiltelefoner när de kör)

Det har under ganska lång tid byggts konceptbilar som är extremt energieffektiva, främst genom bra aerodynamik på riktigt, vilket innebär ganska extrema former, lite annorlunda disponerade utrymmen (och så klart även användandet av moderna material, vilket jag är en smula skeptisk till). Att folk kan lära sig acceptera mer radikalt nytänkande med tiden är uppenbart, det är trots allt stor skillnad på en Volvo PV och en Toyota Prius i formen. Att de senaste decenniernas verkligt energisnåla konceptbilar kommer ut på gatorna i framtiden är nog oundvikligt, frågan är bara hur desperat situationen måste hinna bli för miljön och naturresurserna innan både politiker och konsumenter verkligen tar in det?

Jag tror i vilket fall elbilarna mycket väl kan vara framtiden, men inte i den form vi ser dem idag. Detta är dock ett nödvändigt felsteg i utvecklingen, så låt oss förlåta, men absolut inte förneka, bristerna hos dagens elbilar! De är omogna snorungar som behöver lite kärlek och uppfostran.  :) -Och tills de vuxit upp behövs en stabil äldre generation som kan sköta markservicen, och den generationen ska också mötas med respekt och omvårdnad.
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

• -
« Svar #67 skrivet: 07 jun-17 kl 10:47 »
Det kan fortfarande vara svårt att motivera elbilsköp.   ;D
Men inte nödvändigtvis.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #68 skrivet: 07 jun-17 kl 10:52 »
En "universallösning" på alla former av miljöproblem kanske kan hittas genom att våga ställa den obekväma frågan om vad 17 vi ska ha alla människor till? Det vore grymt och barbariskt att börja slå ihjäl folk bara för att mängden tär på miljön och resurserna, men det kan väl ändå inte vara synd om de som varken blivit födda eller ens planerade? Är det verkligen en mänsklig rättighet att yngla av sig? För vems skull gör vi det? Knappast för de oföddas!

Om vi inte var så förbaskat många skulle vi kunna leva som kungar med dagens teknik, utan att oroa oss för naturkatastrofer och svält. Hur coolt vore inte det? Att vi varit och faktiskt ÄR så många har hjälpt oss pressa på teknikutvecklingen, men det är kanske dags att mjukt börja lugna ner oss nu. För om vi inte självmant börjar minska vårt antal kommer naturen snart ta ut sin hämnd. Resultatet blir detsamma, men med otroligt mycket större lidande. Fast förmodligen kommer insikten först när det är för sent...

Så medan vi väntar på den självförvållade apokalypsen kan vi ju ändå roa oss med att utveckla smartare teknik som framtidens överlevare kan behöva. Och så är det ju också bra mycket coolare att faktiskt bygga smartare prylar än att bara blunda, köra på som förut och låta hela skiten brinna upp. (planeten alltså)
Skitless på översittare med attityden "köp en xxx istället så funkar det bättre". -Inte mitt fel att jag har gott om egna idéer medan de måste låna andras. Kör min 40 år gamla Saab V4 på drygt fyra deciliter milen till vardags. http://ecomodder.com/forum/em-fuel-log.php?vehicleid=847

Skogsvilde

• -
« Svar #69 skrivet: 07 jun-17 kl 11:19 »
Menar du att det blir svårt att motivera elbilsköp med den synen?
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #70 skrivet: 07 jun-17 kl 11:51 »
Nää, köp en Tesla och gasa mot avgrunden ;D

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #71 skrivet: 07 jun-17 kl 12:09 »
Menar du att det blir svårt att motivera elbilsköp med den synen?
Var frågan riktad till mig? Jo, i så fall svarar jag att ja, det känns SVÅRT att motivera sig till att köpa elbil, men det betyder inte att slutsatsen måste bli att man ska avstå. Längre tillbaka trodde jag starkt på elbilen, sedan kom jag till insikt med allt läskigt kring tillverkningen av ALLA slags fordon, från naturtillgångarna via energibehoven för tillverkningen fram till en startklar bil i försäljningshallen. Och så förstås de processer som krävs när den uttjänta bilen ska tas omhand.

Helt nyligen har jag svängt igen i frågan, och tänker att el- och hybridbilarna kanske ändå är bättre än att inte göra något alls. Bara genom att över huvud taget börja bry sig om miljöfrågorna, få ut dem i dagsljuset och inte minst få vanligt folk att ta del av dem, kan vi förändra till det bättre.

Nu tyder ju mycket på att el- och hybridbilarna så som de ser ut idag faktiskt kan vara SÄMRE för miljön än våra gamla trotjänare med kolvmotorer, men det betyder knappast att utvecklingen kommer stanna där. Så jo, av den anledningen tror jag faktiskt det kan vara BRA att stötta elbilsindustrin och hoppas att det hjälper tekniken att mogna fortare. Var vi hamnar om vi inte ändrar något har nog de flesta i åtminstone de mer utbildade delarna av världen förstått.

Parallellt med detta tror jag det är jätteviktigt att jobba med trender och attityder kring bilars design, storlek och utrustning för att få ner både energi- och materialbehoven vid tillverkning (och återvinning) men så klart också energibehovet vid fordonens användning. Så som beräkningarna tycks peka finger åt elbilarna idag tror jag det rent av kan vara viktigare att få fram enklare och billigare bilar med förbränningsmotorer (som kan drivas på biobränslen) än att använda el- och hybdridtekniken på stora tunga fartmonster med allsköns finesser. Där är Teslan ett skräckexempel som den kanske mest framgångsrika elbilen i lyxklassen. -Den är så snuskigt full av en massa onödigt, men jag tror tyvärr också detta behövs som ett led mot något nytt och bättre på sikt. Medelklassen har inte råd att betala för det nya coola, så ge storfräsarna all lyx de vill ha ett tag och låt dem leka, så ger det med tiden bättre och billigare prylar för vanligt folk.

Så ja, jo... KÖP EN ELBIL, och känn ett gott samvete! Men bli inte för kaxig och tro att just din elbil är med och räddar miljön. Erkänn i stället att ditt köp är ett slags nödvändigt ont som först i senare generationer kommer börja jobba på det godas sida.

JohnA

• Uppland
    • EM34
« Svar #72 skrivet: 07 jun-17 kl 12:24 »
Tills vidare fortsätter jag tro på hybridfordon, men inte så som t.ex. lyxiga Lexus, BMW och Mercedes, där förbränningsmotorn oftast har betydligt större kraftresurser än eldriften, och energikapaciteten totalt sett är rejält överdriven vardagsbehoven enbart för skojs skull. Det jag tror på är i stället hybridfordon där en kolvmotor (som kan gå på biobränslen) eller bränslecell som med en mindre marginal räcker till för en dräglig marschfart. Utan att påstå mig vara ordentligt påläst tror jag bilar som The Rasa är en bra representant för detta tänkande. Rasa har bränslecell men enligt mitt tänkande skulle det också kunna vara en kolvmotor. (diesel- eller ottomotor)

The Rasa:
https://www.youtube.com/watch?v=hRKg2ajTF4U

Lite radikalt och minst lika naivt kanske, men jag drömmer om ett slut på vägsaltet, bra och trevligt motiverande metoder för att ändra bilförares attityd och körsätt samt en verksamhet där både gamla och lite nyare bensin- och dieselbilar kan konverteras till hybrider av den typ jag föreslagit ovan, så så mycket som möjligt av redan tillverkade bilar kan behållas länge.

Om elbilarnas batterier är den stora miljöboven i elbilarna borde en vettigare typ av hybridbil med kraftfulla elmotorer men förhållandevis små batterier lätta ordentligt på det problemet. Och så biobränslen när man väl bränner bränslen! Och som sagt mindre, lättare och enklare fordon med radikalt förbättrad aerodynamik. -Och lära folk köra smartare. -Och GE FAN I ATT flyga på semester hela tiden! Och gå över MER till vegansk kost, UTAN att det resulterar i att ännu mer mat ska färdas kors och tvärs kring klotet.

• Gäst
« Svar #73 skrivet: 07 jun-17 kl 20:41 »
Har också tänkt sådär, det är svindyrt att elda med el.
Och har altid hört, el ska man inte elda med, det är finenergi.
Som jag alltid tänkt mig 220 -480 voltsmotorer som används till arbete.

Tänk att värma huset med batteridrift, vilket förbannat slöseri.
Men det är precis vad man gör när man kör elbil.
Bara att värma huset med el, är aja baja, om inte nöden kräver det.

Man laddar inte ett bilbatteri, kopplar in 12 till 220 volts omvandlare, och sedan kör el element på batteriet.
Ändå är en fast installation mer försvarbart, med bil kör man även runt med allt detta, vilket är quadruppel galenskap.

Lägger man bara det på minnet, elfordon som inte är kopplade till fast elnät är quadruppel galenskap.

Elfordon som är kopplade till fast elnät är däremot en helt annan sak.
Det går inte att jämnföra.

ensamhet

• Lappland
« Svar #74 skrivet: 07 jun-17 kl 21:17 »
Känns som någon tittat för djupt i flaskan.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #75 skrivet: 07 jun-17 kl 23:25 »
Näe, en limtub och en ICA kasse ;D Eller var det en sopsäck ::)

malarmaster

• Gäst
« Svar #76 skrivet: 08 jun-17 kl 08:48 »
Har också tänkt sådär, det är svindyrt att elda med el.
Och har altid hört, el ska man inte elda med, det är finenergi.
Som jag alltid tänkt mig 220 -480 voltsmotorer som används till arbete.

Tänk att värma huset med batteridrift, vilket förbannat slöseri.
Men det är precis vad man gör när man kör elbil.
Bara att värma huset med el, är aja baja, om inte nöden kräver det.

Man laddar inte ett bilbatteri, kopplar in 12 till 220 volts omvandlare, och sedan kör el element på batteriet.
Ändå är en fast installation mer försvarbart, med bil kör man även runt med allt detta, vilket är quadruppel galenskap.

Lägger man bara det på minnet, elfordon som inte är kopplade till fast elnät är quadruppel galenskap.

Elfordon som är kopplade till fast elnät är däremot en helt annan sak.
Det går inte att jämnföra.
funderingar är ju en sak men det finns något grundläggande som gäller alla yttranden. man bör ta reda på fakta innan man funderar för mycket.
El är egentligen det absolut bästa alternativet till det mesta. rätt producerat dessutom det renaste som finns.relativt lätt att transportera och distribuera. ny teknik gör den dessutom väldigt flyttbar.
jag värmer mitt hus med el,en luftvärmepump står för huvuduppgiften understödd av ved när så krävs. Dyrt? nej,nästan det billigaste alternativet.Ved är billigast om man har tillgång till egna träd,annars tror jag faktiskt en värmepump är billigast. Man slipper dessutom alla utsläpp.
köttkyckling verkar ha fastnat i tiden,jag har faktiskt lite svårt att placera honom. kör moped,gör gamla gubbar utan körkort och femtonåringar.misstror teknik,det är det många som gör oavsett ålder men oftast tyder det på bristande utbildning och en djup okunskap.indicerar återigen gubbålder.Men å andra sidan,det är oftast ungdomar (väldigt unga) som ännu inte lärt sig teknik som funderar på alternativ som i praktiken inte fungerar.
har vi här ännu en individ som blir marginaliserad i framtidens samhälle? utan bränsle till sin moped får han se grannen köra om honom på sin elcykel.
macken är nerlagd och ersatt med en vätgasstation och snabbladdstolpar. på bilverkstan har nu fordonselektriker blivit den dominerande yrkeskategorin och cykelhandlarn slår nya försäljningsrekord.förarlösa elbilar har ersatt bussen och erbjuder flexibla körningar till valfritt mål för samma pengar som bussbiljetten.
alla nybyggda hus har integrerade solceller som producerar hushållsel och där överskottet används till att producera vätgas som används både till bilen och till bränslecellen i källaren som används när solen inte lyser.regnvattnet tas tillvara i tankar belägna under huset och vattnet kan användas till bevattning och toalett och tvätt.solpaneler värmer dessutom vatten som lagras i isolerade tankar för kommande uppvärmningsbehov.kompletterat av berg o luftvärmepumpar är huset självförsörjt på el o värme.
vedeldning är förbjuden då utsläppen är hälsofarliga och även biobränslen är pålagda restriktioner.
science-fiction? husen byggs redan,bilarna är på gång och inom en snar framtid kan detta vara verklighet.
Ett är dock säkert, fossilbränslen är historia inom en väldigt snar framtid. kan du köra moppen på etanol,köttkyckling?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #77 skrivet: 08 jun-17 kl 18:39 »
Inget är nytt under solen. Läs noga och begrunda!
http://runeberg.org/tektid/1946/0497.html

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #78 skrivet: 08 jun-17 kl 19:05 »
Fantastisk historia. Men vilka förluster de hade, 7 kWh/mil är inte lite mot de ca 2 som går åt idag.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #79 skrivet: 08 jun-17 kl 21:24 »
Nu var det ju i och för sig ett lite tyngre fordon - 1,5 ton lastbil - än en vanlig person-elbil, som drog 7 kWh per mil. Och det är klart att förlusterna blev höga innan det fanns elektroniska motorstyrningar och man var tvungen att ordna pådraget med seriemotstånd. Speciellt i stadstrafik med täta starter och stopp. 40-talets elbilar hade ju som regel bara en motor, så man kunde inte effektivisera regleringen på samma sätt som i spårvagnar, där man använde 4 motorer som kunde serie- eller parallellkopplas, eller kopplas in en i taget i olika kombinationer beroende på önskad effekt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

571 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Dessa välarbetade tidningar ger stor inspiration till att klara sig själv.!
/Inspiration

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser