Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Kaninslakt  (läst 4755 gånger)

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
Kaninslakt
« skrivet: 04 maj-07 kl 20:50 »
Jag undrar om det är någon kring Dalslands trakten som skulle vilja lära mig hur man slaktar (med slag i nacken metoden) kaniner?

Avlivar gör jag nu men ej genom att slå i nacken metoden, men vill lära mig denna metod. Men ej hittat någon som kan lära ut det till mig (och bor inom ett rimligt avstånd).

Tidigare lämnade jag bort dom avlivade kaninerna till en jägare som flådde och styckade dom. Sen fick jag tillbaka "köttet". Men har ej möjlighet till detta längre och vill också lära mig göra det själv nu.

:-[

Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
Re:Kaninslakt
« Svar #1 skrivet: 05 maj-07 kl 00:10 »
Hej!

Vad är rimligt avstånd?

Edgar

Disney

• Gäst
« Svar #2 skrivet: 05 maj-07 kl 10:21 »
Hej... Bor också i Dalsland..och är intresserad av lite mer kunskap om att slakta själv....

Gösta

« Svar #3 skrivet: 06 maj-07 kl 19:48 »
Gå in på www.vretakaningard.se
Där finns utbildning
Gösta

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #4 skrivet: 06 maj-07 kl 21:12 »
Såg att Vreta Kaningård hade utbildningar men är lite långt att åka :(

Rimligt avstånd är väl runt hmm.. runt 9-10 mil.
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 09:40 »
"Ibland får man gå långt för att hämta vatten"

Utbildningen på Vreta är bra och gedigen och ger all den information man som nybörjare behöver. Man kan genom K2 stöd få tillbaks större delen av utbildningens kostnad och då sitter man endast med konstnaden för transporten upp dit samt mat och logi vilka är ganska ringa med tanke på att man får en meriterande yrkesutbildning i myndigheternas ögon.

Själv har jag haft nästan 60 mil enkel resa till vreta, en liten ansträngning för ett gott ändamål.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

dfee

« Svar #6 skrivet: 07 maj-07 kl 10:11 »
"Ibland får man gå långt för att hämta vatten"

Utbildningen på Vreta är bra och gedigen och ger all den information man som nybörjare behöver. Man kan genom K2 stöd få tillbaks större delen av utbildningens kostnad och då sitter man endast med konstnaden för transporten upp dit samt mat och logi vilka är ganska ringa med tanke på att man får en meriterande yrkesutbildning i myndigheternas ögon.

Själv har jag haft nästan 60 mil enkel resa till vreta, en liten ansträngning för ett gott ändamål.
Jag har utgått ifrån att Vreta ligger i långtbortistan. Kollade nu och så visar det sig att det ligger en timme hemifrån. ;) Att i framtiden gå kurs känns ju nu mycket enklare. Ibland har man tur. Men jag tror jag kommer att försöka hitta någon som kan ge mig lite handpåläggningshjälp att komma igång (lite skata) innan jag gått kurs.

Izmiljotina

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 09 maj-07 kl 21:05 »
Behöver man utbildning för att slakta kaniner?  ???
Då har ju jag gjort fel hela tiden!  :-[  ;D

Fred

• Fort Stewart, GA, USA
    • Övriga världen
« Svar #8 skrivet: 09 maj-07 kl 21:31 »
Yupp idag krävs utbildning för det mesta som för bara några årtionden sedan var allmän kunskap och utövades av de flesta som bodde, levde och verkade utanför stadsmurarna (och även innanför).
Slaktar du din egen mat är det fortfarande ok så länge du använder vedträ och inte bössa. För bössan krävs ytterligare utbildning.

Så blir det när man lever i samhällen som kallar städare för sanitetstekniker och kräver högskolebetyg av sophämtare.

Fredsivrande knallpåkebärare.
"Freedom isn't free. We all have to give something.
Some give it all."

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #9 skrivet: 09 maj-07 kl 21:38 »

Krav från livsmedelsverket om man säljer köttet är, om man håller sig under 10000 kaniner per år och inte exporterar, att man har lokal som är godkänd av kommunen och är utbildad av person som livsmedelsverket kan godkänna.

Om man ska överstiga 10000 djur per år eller exportera gäller andra regler.

I annat fall gäller djurskyddslagen.

Edgar

Om_Kring

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 21:50 »
Krav från livsmedelsverket om man säljer köttet är, om man håller sig under 10000 kaniner per år och inte exporterar, att man har lokal som är godkänd av kommunen och är utbildad av person som livsmedelsverket kan godkänna.

Om man ska överstiga 10000 djur per år eller exportera gäller andra regler.

I annat fall gäller djurskyddslagen.

Edgar

Om man äger ett slakteri men inte innehar några godkända slaktar dokument men inte slaktar utan låter annan person utföra slakten och som innehar nödvändigt dokument.
Hur ser lagen ut då?

Edgar

• -
    • Kennel Hustomten
« Svar #11 skrivet: 09 maj-07 kl 22:10 »
Om man äger ett slakteri men inte innehar några godkända slaktar dokument men inte slaktar utan låter annan person utföra slakten och som innehar nödvändigt dokument.
Hur ser lagen ut då?

Jag kan inte få det till annat än att slakten utförs av utbildad person, och om slakteriet är godkänt så är allt OK.

Edgar

Vattendoktorn fd

• Vatten o Avlopp, på godkännt sätt
« Svar #12 skrivet: 09 maj-07 kl 23:35 »
Hej, halkade in på sidan av nyfikenhet, samt återuppväkta barndomsminnen.

Min familj bedrev kaninavel för matens skull. Vi hade 1 övervintrande hane, och 2 honor. Dom förökade sig naturligt vis, och det var lite pyssel kring födslarna, men annars var det jag som med fickkniv och jutesäck fick bege mig ut i naturen. Maskrosor och andra mjölkväxter var populär mat. Med tiden blev det dax för slakt, och jag skulle hålla mig undan. Tänk bara att försöka hålla en 10-åring undan för en sådan händelse, omöjligt.

Slakten tilldrog sig enligt följande, kanin togs i nackskinnet, sprattlande för livet, fick en spottloska på nosen, sprattlet upphörde, ett svingande trädstycke for i luften och ett bedövande nackslag följde.

Avsvimmad placerades huvudet på huggkubben, (man var alltid två om slakten, så grannen var assistent och höll i) varefter en välslipad yxa skiljde huvudet från kroppen, buken skars upp och "räntan" togs ur. Kvar återstod avskinning och rensning av slaktdelar, sen var det dags för frysboxsfacket i andelsfrysen.

Så gick det till på landet då, fungerar fortfarande, men är säkert inte tillåtet. Men jag vet hur man gör.

Hälsn Leif  :)

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #13 skrivet: 10 maj-07 kl 02:26 »
Loskan sa en del om hur man såg på djur då.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #14 skrivet: 10 maj-07 kl 05:39 »
Ja, och Vretas kurs där varje deltagare ska slakta 6 kaniner under dagen, varav 3 med godkänt resultat säger lika mycket om idag...
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Charlotte

• -
« Svar #15 skrivet: 10 maj-07 kl 08:17 »
 Spottloskan måste ju ha haft någon annat sorts "Symbolvärde" ungefär som en del spottar på masken när dom fiskar (för att få tur antar jag, eller varför gör en del det egentligen??).
 Fd Vattendoktorn får förklara varför man spottade på kaninen! Jag har aldrig hört nåt om att man spottade på djur man skulle slakta. Kan inte tro att det skulle vara pga något sorts förakt. Djuren hade ju ett större värde för överlevnaden förr så jag har fått för mig att man hade en större respekt runt slakt och död.
 Angående Vretakursen tror jag det är själva flåningen och urtagningen som är det viktiga att få godkänt på för att inte köttet ska bli förstört. Skulle man "halvbedöva" innan man sticker tex på 3 av kaninerna så tror jag man fick bakläxa.
                          Mvh
                       Charlotte
« Senast ändrad: 10 maj-07 kl 08:19 av Charlotte »
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

Dandelia

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 10 maj-07 kl 10:58 »
Spottloskan tycks ha fått kaninen att sluta sprattla??? Märkligt...

/Dandelia

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #17 skrivet: 10 maj-07 kl 12:11 »
Hej.

Har en fråga gällande K2? Ska på kurs till Vreta Kaningård i helgen och läste här i tråden om att man kan få igen pengarna för kursen.

Hälsningar
Magnus

jag är mkt intresserad av att höra mer om det här "K2" vad är det och hur fungerar det ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Vattendoktorn fd

« Svar #18 skrivet: 10 maj-07 kl 12:17 »
Citat från: Dandelia link=board=19;threadid=18711;start=15#msg date=
Spottloskan tycks ha fått kaninen att sluta sprattla??? Märkligt...

/Dandelia
Citera

Ja vi har inom vår familj stor respekt för djur, och allt levande, vi fick inte fästa sig för mycket för djuren som skulle ätas. Vi gjorde inga förnedrande saker med dom.

Spottlosskan var enbart för att disstrahera kaninen, så att ett välriktat bedövningsslag mot skalle / nacken.

Jag själv hade en belgisk jätte, den var bara min, hade speciell vinterbonad, och fick aldrig bli till vår mat.

Hälsn Leif  :)

Vattendoktorn fd

« Svar #19 skrivet: 10 maj-07 kl 14:10 »
Ursäkta grammatiken i ovan givet svar.

Vill också bara göra ett viktigt tillägg, min far såg att jag var nyfiken, och lät mig hållas att titta på. Han gjorde det för att han då ialla fall hade sagt, att hålla mig undan, samtidigt ville han naturligtvis att jag skulle se vad som gjordes, och hur och  varför, det gjordes.

Det har jag förstått, då våra ögon möttes under slakten.

Hälsn Leif   :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

524 gäster, 3 användare (1 dolda)
Be, Galaxie

* Forum

* Om tidningen Åter

- Tidningarna blir utnötta och får fötter. Bara kompletterar gamla tidningar så alla finns :) Viktigt.
/Jandi

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser