"Ibland får man gå långt för att hämta vatten"Utbildningen på Vreta är bra och gedigen och ger all den information man som nybörjare behöver. Man kan genom K2 stöd få tillbaks större delen av utbildningens kostnad och då sitter man endast med konstnaden för transporten upp dit samt mat och logi vilka är ganska ringa med tanke på att man får en meriterande yrkesutbildning i myndigheternas ögon. Själv har jag haft nästan 60 mil enkel resa till vreta, en liten ansträngning för ett gott ändamål.
Behöver man utbildning för att slakta kaniner? Då har ju jag gjort fel hela tiden!
Krav från livsmedelsverket om man säljer köttet är, om man håller sig under 10000 kaniner per år och inte exporterar, att man har lokal som är godkänd av kommunen och är utbildad av person som livsmedelsverket kan godkänna.Om man ska överstiga 10000 djur per år eller exportera gäller andra regler.I annat fall gäller djurskyddslagen.Edgar
Om man äger ett slakteri men inte innehar några godkända slaktar dokument men inte slaktar utan låter annan person utföra slakten och som innehar nödvändigt dokument.Hur ser lagen ut då?
Hej.Har en fråga gällande K2? Ska på kurs till Vreta Kaningård i helgen och läste här i tråden om att man kan få igen pengarna för kursen.HälsningarMagnus
Spottloskan tycks ha fått kaninen att sluta sprattla??? Märkligt.../DandeliaCiteraJa vi har inom vår familj stor respekt för djur, och allt levande, vi fick inte fästa sig för mycket för djuren som skulle ätas. Vi gjorde inga förnedrande saker med dom.Spottlosskan var enbart för att disstrahera kaninen, så att ett välriktat bedövningsslag mot skalle / nacken.Jag själv hade en belgisk jätte, den var bara min, hade speciell vinterbonad, och fick aldrig bli till vår mat.Hälsn Leif