Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderinnehåll  (läst 5859 gånger)

Dandelia

• Gäst
Re:Foderinnehåll
« Svar #20 skrivet: 03 maj-07 kl 11:24 »
Halmen försvinner för att kaninerna äter upp den, vissa kaniner/raser föredrar halm istället för hö. Tänk på att strö extra halm till sådana kaniner så att de inte äter nersmutsad halm. Man kan även prova att ge grövre stråhö för att vänja kaninen av med att äta halm.

/Kimma

Jag har kommit på varför de inte äter hö! Höhäcken satt för högt för mina småttingar :-[ Nu har jag sänkt den men behöver nog justera lite till. Kanske är dom inte vana vid höhäck för de har ingen direkt ätteknik. Kommer dom åt höbalen frossar dom däremot. Det är mer lättillgängligt.

Nån som vet om dom kan vänja sig vid häcken eller ska jag helt enkelt ta bort den och lägga höet löst?

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #21 skrivet: 03 maj-07 kl 11:45 »
Jag har kommit på varför de inte äter hö! Höhäcken satt för högt för mina småttingar :-[ Nu har jag sänkt den men behöver nog justera lite till. Kanske är dom inte vana vid höhäck för de har ingen direkt ätteknik. Kommer dom åt höbalen frossar dom däremot. Det är mer lättillgängligt.

Nån som vet om dom kan vänja sig vid häcken eller ska jag helt enkelt ta bort den och lägga höet löst?

/Dandelia

Det bästa är att anpassa höhäcken så att alla kommer åt och inte ge dem höet löst då det trampas på och så får de i sig smutsigt hö kanske.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #22 skrivet: 03 maj-07 kl 17:21 »
Jag skrev till lantmännen för att höra mig för och fick svaret att deras råvaror är fria från gmo.  :)

Det skulle vara intressant att höra ifall man kunde få det skriftligen och undertecknat av någon på Lantmännen. För idag är det extremt svårt att kunna garantera det. Soya byter ägare ett tiotal ggr. papper skrivs om, soya ligger på lager i världens hamnar.......o.s.v. Tills det blir som i viskleken, en uppgift har förändrats till något helt annat när det kommer fram.
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 17:25 av Gruff »

lenore

« Svar #23 skrivet: 03 maj-07 kl 23:31 »
Större kaniner har större behov av proteiner då de ofta växer fortare än de små raserna samt välbalanserad kost som främjer benstommen.

Det tar ca 1 vecka att köra in kaninen på färskt grönt och jag rekomenderar att samtidigt ge hö den första tiden för att minimera risken för diarré och trumsjuka. Lagen säger även att djuren alltid skall ha fri tillgång till grovfoder. Om sen kaninen väljer bort höet när den bara får gräs (vilket de oftast gör) har man i alla fall följt föreskrifterna.

/Kimma

Okej. Är 14,5% per kilo ett OK proteininnehåll?(/kg), det är Stampes foder. De får fri tillgång till det ..
Ah okej .. Vi får se hur jag gör, då .. Det kanske är bra att slänga in lite andra växter också? Tänkte på vad kaniner äter i det vilda?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #24 skrivet: 04 maj-07 kl 08:23 »
Okej. Är 14,5% per kilo ett OK proteininnehåll?(/kg), det är Stampes foder. De får fri tillgång till det ..
Ah okej .. Vi får se hur jag gör, då .. Det kanske är bra att slänga in lite andra växter också? Tänkte på vad kaniner äter i det vilda?

Stampe är ett vanligt underhållsfoder innehållande alla väsentliga ämnen som kaninen behöver. Det är dock inte att rekomendera som slaktfoder då det har för lågt protein innehåll.
Kaniner brukar uppskatta en kompott av grönt så som maskrosor,gräs,kirskål osv. Kvistar och grenar från olika träd och buskar är också ett mkt bra komplement till den dagliga kosten. Tänk dock på att dra ner pelletsgivan om du ger mycket annat i form av grönt och/eller grönsaker,bröd etc. Kaninen blir annars lätt överviktig.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

dfee

« Svar #25 skrivet: 04 maj-07 kl 08:31 »
Stampe är ett vanligt underhållsfoder innehållande alla väsentliga ämnen som kaninen behöver. Det är dock inte att rekomendera som slaktfoder då det har för lågt protein innehåll.
Surfade runt, och på ett ställe anges 13.5% för Stampe och på ett annat 14.5%. vilket stämmer?
Är det rabfor som gäller som slaktfoder?

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #26 skrivet: 04 maj-07 kl 08:37 »
Surfade runt, och på ett ställe anges 13.5% för Stampe och på ett annat 14.5%. vilket stämmer?
Är det rabfor som gäller som slaktfoder?

Stampe:
Näringsvärde
Protein 14,5%
Råfett 3,0%
Växttråd 11,5%
Mineraler (aska) 8,5%
(Kalcium 1,2%, Fosfor 0,8%)
Vatten 12,0 %

Idag är det bara Rabbfor som gäller som slaktfoder. Dock försöker jag nu hitta alternativ på annat håll.

/Kimma
« Senast ändrad: 04 maj-07 kl 08:41 av Kimma »

Dandelia

• Gäst
« Svar #27 skrivet: 05 maj-07 kl 17:30 »
Stampe:
Näringsvärde
Protein 14,5%
Råfett 3,0%
Växttråd 11,5%
Mineraler (aska) 8,5%
(Kalcium 1,2%, Fosfor 0,8%)
Vatten 12,0 %

Idag är det bara Rabbfor som gäller som slaktfoder. Dock försöker jag nu hitta alternativ på annat håll.

/Kimma

Lantmännen har ej Rabbfor här. Inte vad jag sett iaf. Är det för att kaninerna ska växa fortare som de bör ha särskilt slaktfoder? Men om det inte är bråttom, kan det bli bra köttkaniner på vanliga pellets? Stampe, Lottie etc.

/Dandelia

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #28 skrivet: 06 maj-07 kl 21:09 »
Lantmännen har ej Rabbfor här. Inte vad jag sett iaf. Är det för att kaninerna ska växa fortare som de bör ha särskilt slaktfoder? Men om det inte är bråttom, kan det bli bra köttkaniner på vanliga pellets? Stampe, Lottie etc.

/Dandelia

Lantmännen skall ha Rabbfor, har de inte det kan du be dem ta hem det till dig. Annars kan du ringa direkt till Lantmännen och beställa det, Det blir billigare och du har rabatt om du är med i Sveriges Köttproducenters Förening. Man behöver inte ge rabbfor om man bara skall ha kaninkött för egen del, då växer de utmärkt på spannmål,stampe osv. Skall man däremot föda upp i produktionssyfte krävs ett kraftigare foder för bättre näring åt honor samt bättre tillväxt på slaktdjuren.

Just nu sammarbetar jag med utlänska foderproducenter för att försöka utöka fodervalen på den svenska marknaden. Så om någon känner sig manad att bli återförsäljare och du har utrymmen att lagra foder är du/ni välkomna att höra av er. Just nu söker jag 4 stycken, geografiskt utspridda i sveriges hörn.

/Kimma

Pumaa

• Gäst
« Svar #29 skrivet: 07 maj-07 kl 00:40 »
Kaniner brukar uppskatta en kompott av grönt så som maskrosor,gräs,kirskål osv. Kvistar och grenar från olika träd och buskar är också ett mkt bra komplement till den dagliga kosten. Tänk dock på att dra ner pelletsgivan om du ger mycket annat i form av grönt och/eller grönsaker,bröd etc. Kaninen blir annars lätt överviktig.

/Kimma

Jag har Stampe fodret till alla kaninerna, är det bra för dem eller ska det bytas? Jag och mamma hade inte tänkt slakta så går det då? Halm och hö får de på ett "bord" så det inte blir nerskitat med bajs osv...
De gillar stampe fodret och äter mest halm...

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #30 skrivet: 07 maj-07 kl 09:36 »
Jag har Stampe fodret till alla kaninerna, är det bra för dem eller ska det bytas? Jag och mamma hade inte tänkt slakta så går det då? Halm och hö får de på ett "bord" så det inte blir nerskitat med bajs osv...
De gillar stampe fodret och äter mest halm...

Återigen: Stampe är ett underhållsfoder som duger alldeles utmärkt till alla kaniner i sällskap och enklare uppfödningssyfte. Gäller det däremot slaktkaniner krävs kraftigare foder. Hö kan man servera i höhäck eller någon form av nätkorg på burens vägg så att kaninerna får dra ut ett strå åt gången, då halverar man spillet och det blir mindre att mocka ut. Plus att det är bra sysselsättning för kaninen att sitta och plocka med.

/Kimma

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #31 skrivet: 07 maj-07 kl 17:27 »
Just nu sammarbetar jag med utlänska foderproducenter för att försöka utöka fodervalen på den svenska marknaden. Så om någon känner sig manad att bli återförsäljare och du har utrymmen att lagra foder är du/ni välkomna att höra av er. Just nu söker jag 4 stycken, geografiskt utspridda i sveriges hörn.

/Kimma

Hur lagras pelletsen bäst? Vad är det som krävs? Hur stora mängder?
Landsflykting i storstan...

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #32 skrivet: 08 maj-07 kl 08:09 »
lagringen av pellets är det pallvis eller ska det ske i silo ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #33 skrivet: 08 maj-07 kl 09:51 »
Pelletsen kommer på pall och bör förvaras i torrt mörkt utrymme. Som typ en maskinhall eller liknande med betong golv.

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #34 skrivet: 08 maj-07 kl 10:38 »
krävs det något mer tillstånd eller något annat ?  ? mina föräldrar har tomma ladugårdar stående. jag skulle kunna se om möjligheten fanns ? hur skulle de fungera skulle kunden komma till oss isåfall ?markandsföring hur skulle sånt gå till ?
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Kimma

• -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #35 skrivet: 08 maj-07 kl 15:20 »
krävs det något mer tillstånd eller något annat ?  ? mina föräldrar har tomma ladugårdar stående. jag skulle kunna se om möjligheten fanns ? hur skulle de fungera skulle kunden komma till oss isåfall ?markandsföring hur skulle sånt gå till ?

Det är jag fullt upptagen med att få definierat. Återkommer i ämnet! Tack för visat intresse!

/Kimma

Dela detta:

* Inloggade just nu

586 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Snubblade över tidningen på biblioteket häromdagen. Blev kvar till stängning och lånade till slut hem sista årgången. Så intressant läsning!
Både jag och min man har saknat en tidning med "mer djup" och mindre gloss. Kul att lära sig mer om intressanta, nödvändiga ämnen.
Även om tidningen är fin...
/Jeanette

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser