Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Foderinnehåll  (läst 5867 gånger)

lenore

Foderinnehåll
« skrivet: 27 apr-07 kl 14:35 »
Är det någon som vet vad man ska kolla efter när man köper pellets till kaniner?

Dandelia

• Gäst
Re:Foderinnehåll
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 15:17 »
Det vill jag oxå veta! Nån nämnde nåt om genmanipulerade ingredienser i Lantmännens foder. Finns det ett kravmärkt alternativ eller hur bär man sig åt för att undvika sånt?

/Dandelia

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 20:50 »
Tror knappt det går, ens för människoföda längre. Soyan byter hamnar, destinationer, ägare och papper många gånger om innan det korsar gränsen in till Sverige. Vad jag hört om t.ex. soyamjölk, så kan knappt tillverkaren helt garantera att det inte görs på GMO soya.

En rätt läbbig hantering egentligen.

Hur många olika pellets har vi i sverige förresten? Rabbfor, Svenskt foders kaninfoder....och? Finns det någon mer?

Blandningar som Carrier, är väl mest för hobbykaniner. Eller är det pelleterat också?

Charlotte

• -
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 22:25 »
Jag tror Granngården fortfarande har Stampe också. Sedan finns det något som heter Mästers men jag kommer inte ihåg vad tillverkarna heter. Också div importerade foder...
               Mvh
            Charlotte
"He is your friend, your partner, your defender, your dog.
You are his life, his love, his leader. He will be yours, faithful and true, to the last beat of his heart. You owe it to him to be worthy of such devotion"

lenore

« Svar #4 skrivet: 27 apr-07 kl 22:30 »
Jag tror också det är rätt svårt att veta vart fodret kommer ifrån, exakt vad det innehåller mm. Jag har funderat lite på ifall det finns något man kan göra hemma och ge dem istället?
Det finns en hel del pellets till kaniner, här är en jämförelse;  

http://cassiopeias.thorzen.se/pellets.htm?reload_coolmenus
det finns fler märken också(det är alltså pellets, inte blandningar)
Så vad bör kaninfoder innehålla egentligen? Det är ju ändå skillnad mellan fodren
« Senast ändrad: 28 apr-07 kl 12:09 av lenore »

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #5 skrivet: 28 apr-07 kl 10:41 »
Är det någon som vet vad man ska kolla efter när man köper pellets till kaniner?
Det beror ju på vad det är för kaniner du har, storlek, ålder och "form av kanin ägande".  :)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Lena A

« Svar #6 skrivet: 28 apr-07 kl 11:06 »
Jag köper Stampe till min sällskapskanin.  Hon är ganska liten och jag ger henne 1/2 dl varje kväll. Hon får för övrigt hö och nu på sommaren (snart  :D) gräs. Dessutom får hon morötter (favoritgrönsak), äpple, persilja och, då det finns, en jordgubbe och hallon då och då.  Basilika sägs vara nyttigt, men det gillar hon inte. Äpplegrenar är populärt också och tydligen bra för tänderna samt hallonkvistar. Rönn- och lönngrenar på vintern gillar hon. Spröda maskrosblad får hon nu samt ibland en maskrosblomma.
« Senast ändrad: 28 apr-07 kl 11:12 av Lena A »

lenore

« Svar #7 skrivet: 28 apr-07 kl 12:48 »
Det beror ju på vad det är för kaniner du har, storlek, ålder och "form av kanin ägande".  :)
Jag har två stycken yngre kaniner, en fransk vädur och en blandras fransk vädur/new zeeland.. De är ca 3-4 månader, vad ska jag leta efter när jag köper mat till dem? Just nu får dom Stampe, hö och grönsaker då och då :)
« Senast ändrad: 28 apr-07 kl 18:45 av lenore »

lenore

« Svar #8 skrivet: 28 apr-07 kl 18:46 »
Ifall man tar ut kaninerna sommartid så de har tillgång till gräs, vill de fortfarande ha hö då?

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #9 skrivet: 28 apr-07 kl 20:09 »
skulle gärna vilja veta det oxå. har satt ut en av mina kaniner och han har inte ätit något av höet.....
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 28 apr-07 kl 21:30 »
skulle gärna vilja veta det oxå. har satt ut en av mina kaniner och han har inte ätit något av höet.....

Det skulle inte jag heller göra om jag vore kanin och hade att välja på torrt gräs från förra året eller spätt, färskt vårgräs.

Dandelia

• Gäst
« Svar #11 skrivet: 29 apr-07 kl 00:35 »
Ifall man tar ut kaninerna sommartid så de har tillgång till gräs, vill de fortfarande ha hö då?

Mina är fortfarande inne men äter knappt nåt hö alls. Halmen tycks försvinna däremot. Mysko. Dom får en hel del grönt =maskrosblad, kirskål, gräs, späda nässlor etc. Kanske därför dom nobbar höet? Fast marsvinen äter hö som bara den och dom får ju samma grönkost... Hmm...

/Dandelia

Dandelia

• Gäst
« Svar #12 skrivet: 29 apr-07 kl 00:38 »
Jag köper Stampe till min sällskapskanin.  Hon är ganska liten och jag ger henne 1/2 dl varje kväll.

Oj! Det var mycket! Mina får 4 msk var om dan. Men vänta nu, det blir kanske en halv dl när jag tänker efter? Måste mäta imorron *gäsp* Nu ska jag strax gå och sova men det är svårt att slita sig från denna härliga sida :-)

/Dandelia

lenore

« Svar #13 skrivet: 02 maj-07 kl 19:36 »
Är det verkligen ingen som vet vad man bör kika efter på förpackningen? Vad bör man ge större kaniner?

Okej, vi får se hur jag gör med höet, det sägs att dom kan bli dåliga i magen ifall man går över för fort .. Jag kan ju ge dem lite hö ändå, för säkerhets skull .. Vill inte ha sjuka kaniner :p
« Senast ändrad: 02 maj-07 kl 19:40 av lenore »

Dandelia

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 23:22 »
Jag undrar oxå vilka värden som är bra att jämföra mellan olika märken. Protein? Växttråd? Halt av vitaminer? Om nån foderkunnig kan förklara lite närmare vad som är viktigt att tänka på för just kaniner?

/Dandelia

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #15 skrivet: 03 maj-07 kl 07:45 »
Är det verkligen ingen som vet vad man bör kika efter på förpackningen? Vad bör man ge större kaniner?

Okej, vi får se hur jag gör med höet, det sägs att dom kan bli dåliga i magen ifall man går över för fort .. Jag kan ju ge dem lite hö ändå, för säkerhets skull .. Vill inte ha sjuka kaniner :p

Större kaniner har större behov av proteiner då de ofta växer fortare än de små raserna samt välbalanserad kost som främjer benstommen.

Det tar ca 1 vecka att köra in kaninen på färskt grönt och jag rekomenderar att samtidigt ge hö den första tiden för att minimera risken för diarré och trumsjuka. Lagen säger även att djuren alltid skall ha fri tillgång till grovfoder. Om sen kaninen väljer bort höet när den bara får gräs (vilket de oftast gör) har man i alla fall följt föreskrifterna.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #16 skrivet: 03 maj-07 kl 07:47 »
Mina är fortfarande inne men äter knappt nåt hö alls. Halmen tycks försvinna däremot. Mysko. Dom får en hel del grönt =maskrosblad, kirskål, gräs, späda nässlor etc. Kanske därför dom nobbar höet? Fast marsvinen äter hö som bara den och dom får ju samma grönkost... Hmm...

/Dandelia

Halmen försvinner för att kaninerna äter upp den, vissa kaniner/raser föredrar halm istället för hö. Tänk på att strö extra halm till sådana kaniner så att de inte äter nersmutsad halm. Man kan även prova att ge grövre stråhö för att vänja kaninen av med att äta halm.

/Kimma
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gille

• -
« Svar #17 skrivet: 03 maj-07 kl 10:33 »
En jämförelse finns också på www.kanin-net.nu
Citera
Lagen säger även att djuren alltid skall ha fri tillgång till grovfoder. Om sen kaninen väljer bort höet när den bara får gräs (vilket de oftast gör) har man i alla fall följt föreskrifterna.
Rättelse. Lagen säger grovfoder i form av hö ELLER gräs.
« Senast ändrad: 03 maj-07 kl 10:34 av Gille »
Kaninuppfödare och pelargontant.

dfee

« Svar #18 skrivet: 03 maj-07 kl 10:44 »
En jämförelse finns också på www.kanin-net.nuRättelse.
Men damn vad den var jobbigt formaterad, radbrytning i tabeller är inte skoj.

Dandelia

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 03 maj-07 kl 11:10 »
Det vill jag oxå veta! Nån nämnde nåt om genmanipulerade ingredienser i Lantmännens foder. Finns det ett kravmärkt alternativ eller hur bär man sig åt för att undvika sånt?

/Dandelia

Jag skrev till lantmännen för att höra mig för och fick svaret att deras råvaror är fria från gmo.  :)

Dela detta:

* Inloggade just nu

502 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser