Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa flugfän!!  (läst 16473 gånger)

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
Dessa flugfän!!
« skrivet: 27 apr-07 kl 08:53 »
Tänkte höra hur ni gör för att underlätta för hästarna på sommaren. Det börjar ju bli högst aktuellt!
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
Re:Dessa flugfän!!
« Svar #1 skrivet: 27 apr-07 kl 10:59 »
När det är som värst -ute pånatten -inne pådagen.

Switch + hjorthornsolja är det enda effektiva. + Nätttäcke om dom MÅSTE va ute på dagen.
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 27 apr-07 kl 12:16 »
Vet att vi för många år sedan hade nåt jättebra medel som innehöll tea-tree-olja. Det var dyrt, men funkade! Nåt år senare var samma medel inte alls lika bra, då hade de misnkat på tea-tree >:(. Switch funkar jättebra i en vecka ungefär. Problemet är bara att det är så giftigt att man bara får smörja på det en gång i månaden (oj, visst minns jag rätt nu, rätta mig om jag nämnde fel preparat, länge sedan jag använde det). Jag vet att jag läste nånstans om nån "hemmablandning" som visst skulle vara effektiv. Gjord på sånt som man normalt har hemma. Typ, vatten såpa och ättika eller nåt. Minns tyvärr inte. Då det är svårt att hitta vettiga preparat har vi övergått till att mest använda 4s-salvan (tjärsalva) eller liknande "hästcreme" med tjära som de säljer på hööks. Tycker att det funkar skapligt, och dessutom lindrar de där hästen redan har blivit biten. Tror att min farfar hade nåt tips om tjära och terpentin som de smorde in timmerhästarna med innan de släpptes till skogs.. Tyvärr är farfar död sedan länge.. Men prova med hästcremen eller tjärsalvan. De kräver ju daglig insmorning, men gör man det fungerar de ganska bra!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

klorofyll

• Gäst
« Svar #3 skrivet: 27 apr-07 kl 15:08 »
Min gamle vallack blir otroligt igensvullen i ögonen av flugor, vad de nu gör.. Jag har provat flugpannband och näthuva. Men han kliar av dej den, så nu får han ha grimma över näthuvan, men idag hade han lyckats gno upp huvan till ett vackert pannband!  :-\

Ibland smörjer jag in honom med Skillingaryds hästsalva eller hemgjort gegg jag kör i mixern: matolja, vinäger, vitlök, rölleka. Förra sommaren hade jag i nån annan växt med, men glömt namnet.

Grannen använder Nylanders hästkräm och är nöjd, tänker prova den i sommar....

Norrsken

• -
« Svar #4 skrivet: 27 apr-07 kl 15:30 »
Min gamle vallack blir otroligt igensvullen i ögonen av flugor, vad de nu gör.. Jag har provat flugpannband och näthuva. Men han kliar av dej den, så nu får han ha grimma över näthuvan, men idag hade han lyckats gno upp huvan till ett vackert pannband!  :-\

Ibland smörjer jag in honom med Skillingaryds hästsalva eller hemgjort gegg jag kör i mixern: matolja, vinäger, vitlök, rölleka. Förra sommaren hade jag i nån annan växt med, men glömt namnet.

Grannen använder Nylanders hästkräm och är nöjd, tänker prova den i sommar....

Nylanders var namnet! Hade glömt.. Jo den är bra. Men jag tycker skillingaryd är likvärdig. Fast krämen går väl in i pälsen bättre. Näthuvor får man se upp så att de inte skaver.. Det fina med skillingaryd och nylanders är att de går att stryka på relativt nära ögonen utan att det blir problem. Lycka till!

A9kha

« Svar #5 skrivet: 27 apr-07 kl 18:53 »
Ja usch ja nu är det dax igen ::)
Jag ger mina  pållar en gnutta vitlök varje dag
Sedan är det skillingaryds salva som gäller ,då jag haft negativa erfarenheter av dessa giftiga medel .

Norrsken

• -
« Svar #6 skrivet: 27 apr-07 kl 19:52 »
Ja usch ja nu är det dax igen ::)
Sedan är det skillingaryds salva som gäller ,då jag haft negativa erfarenheter av dessa giftiga medel .

Tänk att det kan ta några år med diverse kemikalier innan man kommer fram till att det naturlgaste är det bästa ;)!

anette i bugared

• -
« Svar #7 skrivet: 27 apr-07 kl 20:09 »
Jag har i flera år blandat till egen olja. Till bas tar jag vanlig olivolja och häller i Patchouliolja.
Till 500 ml olja tar jag 5 ml Patchouli.
Sedan marinerar jag hästarna. Speciellt i ansiktet, manen, svansrot, juver o kön, ja alla ställen där myggen brukar vara värst. Rikligt ska det vara!
Sen upprepar jag ca en gång per vecka, man ser när hästarna börjar bli besvärade av flygfäna igen. Då är det dags.

Det bästa är att detta är helt ofarligt. Billigt blir det också, under 100-lappen för en halvliter som dessutom är drygt.

Funkar kanonbra.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #8 skrivet: 29 apr-07 kl 17:36 »
Jag minns att vitlöksspray var effektivt att spraya på de mest utsatta delarna.
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #9 skrivet: 29 apr-07 kl 22:20 »
Jag minns att vitlöksspray var effektivt att spraya på de mest utsatta delarna.
Så intressant!  Kan man göra den själv av färsk vitlök?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

KarinLinnea

• Småland
    • Tillökningsbloggen
« Svar #10 skrivet: 29 apr-07 kl 22:26 »
Det kan man säkert. Det borde kanske gå att gör ett avkok eller nåt...

Vi köpte av en snubbe som sålde alternativa djurmedecinska preparat, men har sett att det finns på vanliga, lite större, hästbutiker också.

Det är väldigt smidigt. Bara att spraya. Men hästen luktar ju lite... hmm, ja vitlök helt enkelt...
"Vi ärver inte jorden av våra föräldrar. Vi lånar den av våra barn!"
Som förälder och politiker för MP, måste dessa ord leda mig. En möbelsnickare med intresse för hantverk, natur och jakt. Och jag erkänner, jag är tyvärr för lat för 100% självhushållning.

Trollmor

• -
« Svar #11 skrivet: 30 apr-07 kl 07:05 »
Men om man kokar den försvinner väl både lukt och effekt???

Norrsken

• -
« Svar #12 skrivet: 30 apr-07 kl 08:36 »
Kanske inte lukten.. Men i matlagning ska man ju lägga i vitlöken sist, när maten inte ska koka nåtmer, för att behålla alla nyttigheter som finns i den. Om det är dessa nyttigheter eller om det är själva lukten som skrämmer insekter är då svårare att veta. Men hur står det till med hållbarheten om den används färsk? Och hur funkar det i ansikte och mer känsliga delar?
« Senast ändrad: 30 apr-07 kl 08:37 av drömmare »

klorofyll

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 30 apr-07 kl 13:33 »
Vår hemgjorda blandning, kom på de övriga örterna...
Matolja, äppelcidervinäger, vitlök, pors, rölleka och renfana. Vitlöken är viktigast, de andra växterna tar jag efter tillgång. Kör blandningen i mixern, så allt blandas och hackas ihop.

Proportionerna blir lite olika från gång till gång.... Men ca 5 dl matolja, 1-2 dl vinäger, en vitlök och sen trycker jag i det andra lite på måfå.

Har upptäckt att det även har en lugnande verkan på redan stucken hud, men då gäller det att man inte har för hög halt äppelcidervinäger, för det svider då.

Trollmor

• -
« Svar #14 skrivet: 02 maj-07 kl 04:45 »
Jösses, vore jag fluga skulle jag ta till vingarna redan när jag såg mixern gå igång...

Johone

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 02 maj-07 kl 20:11 »
Tänkte höra hur ni gör för att underlätta för hästarna på sommaren. Det börjar ju bli högst aktuellt!

Vi provade förra sommaren att plocka skvattram som vi hackade, hällde i glasburkar och som vi sedan fyllde matolja i, sen fick det stå i fönstret så att solstrålarna kom åt att värma upp det under några dagar. Det blev en myr-doftande olja som myggorna väjde undan för (men kanske inte höll effekt så jättelänge) Vänligt för huden att gno in i juver och bringan. Helt klart hade det effekt och i kombination med vitlök och andra inköpta myggmedel (dyra) och giftiga  :( var det ett alternativ väl värt mödan.
Rekommenderas att testa. :)

Johone

• Gäst
« Svar #16 skrivet: 26 maj-07 kl 09:45 »
Vi provade förra sommaren att plocka skvattram som vi hackade, hällde i glasburkar och som vi sedan fyllde matolja i, sen fick det stå i fönstret så att solstrålarna kom åt att värma upp det under några dagar. Det blev en myr-doftande olja som myggorna väjde undan för (men kanske inte höll effekt så jättelänge) Vänligt för huden att gno in i juver och bringan. Helt klart hade det effekt och i kombination med vitlök och andra inköpta myggmedel (dyra) och giftiga  :( var det ett alternativ väl värt mödan.
Rekommenderas att testa. :)

Puttar upp "i dessa myggtider"

Sar

• hvilaro.blogspot.com
    • Hvila Ro - Prästgård anno 1700
« Svar #17 skrivet: 27 maj-07 kl 23:51 »
Tänk bara på att inte smörja in de delar som "steks" av solen med medel som det är mycket olja i. De kan bränna hästen. Juvet, under magen, mellan frambenen och undersida hals fukar dock fungera utmärkt.
Hade inte "den nakna näcken" eller ngt dylikt ett bra medel för några år sedan?

Iskristall

• Västerbotten
« Svar #18 skrivet: 29 maj-07 kl 17:09 »

Jag hoppas att du menar att du har vitlöken i geggan för att motverka flugor och inte i fodret. Enligt ett forskningsprojekt som pågår tycks rå vitlök, som vanlig lök, vara giftig för hästar. Det leder till anemi, blodbrist. Hela artikeln finns på:

http://www.alltomhastar.se/article.asp?article_id=400&infogrp_id=38

Det är logiskt eftersom hästar i naturligt tillstånd undviker att äta lök/vitlök. Oftast får man ju försöka lura i dem det genom att lägga i betforen eller liknande. Tydligen ska pulvret inte vara giftigt men å andra sidan har jag hört att det där igenom förlorar effekten.

Ang flugorna:
Är halvt uppvuxen i Jämtland där mygg, knott och broms är ett helvete på sommaren. Det enda som hjälper där är beckolja, så i somras provade vi att blanda matolja, beckolja och vitlök och smeta ut på hästen. Hon luktade inte gott men det tyckte nog inte myggen heller för de lämnade henne någorlunda i fred. (Fast vi stod ute på Färingsö, Sthlm, och där är ju inte myggproblemet lika stort som i jämtlandsskogarna.)

Har haft liknande erfarenheter som andra av Switch. Tokdyrt, jättestarkt och hjälper inte hela perioden som det lovar.
Är det någon som har något bra tips på någon mygg/flugmedel som inte kladdar så mycket? Jobbigt om hästen är helt nergeggad när man ska rida då jag håller igång henne under sommaren.
Sargad flyttfågel som finner tröst i naturen.

Jullan i norr

« Svar #19 skrivet: 30 maj-07 kl 08:11 »
Här kommer några tips från norrlands-skogen!
observera att detta är inga veterinära tips, utan råd jag fått av en "klok gumma" i släkten samt själv märkt effekten av.. säkert finns dom som säger att vissa oljor inte ska va på djur mm, men jag skriver nu bara vad som funkat på oss o våra djur i 20 års tid.. inget djur har fått utslag eller blivit sjuka, men undantag för en arab som inte tålt vitlöksoljan. hon tålde heller inga myggmedel från fackhandeln.

Om man har turen att ha kvar en skvätt hjorthornsolja så är sommarn räddad.. men då vill man inte gärna gå när hästen sen.. så på betesgående hästar funkar det väl, men..
vi smörjer iaf våra hästar med en oljeblandning innehållande vitlöksolja, lavendelolja och citronella.. denna olja har hjälpt jättebra! men alla hästar tål den olika så börja med att blanda den svagt och applicera på enstaka ställen.. om hästen tål den så är det bara att köra! araber och andra fullblod är de enda hästar som inte tålt den så stark enligt min erfarenhet.. men var försiktig ändå!

vitlöksoljan tillverkar vi själva genom att låta pressad vitlök dra i olivolja ett par dagar och sedan sila.. lavendelolja kan man göra på samma sätt, men att köpa den på hälsokostaffär är enklare.. köp då ren eterisk olja..
citronella-oljan finns åxå på hälsokost affären..
2 vitlökar, en flaska lavendel och en flaska citronella till 6 dl olja är vår standardbladning.. men avgör själva utifrån er häst vad som blir bäst för er!

om hästarna  fått sår eller såriga utslag som sommareksem eller dyl, så smörjer jag med en hemmagjord salva som jag tyvärr inte har lov att ge ut recept på, men som jag kan skicka till den som behöver! den läker sår, stillar klåda och håller flugor borta från sår.. hör av er om ni är i behov av den!

om hästen bara har eksem, så tag en flaska salubrin till 5-9 dl vatten om badda området..detta stillar klådan. därefter smörj med fuktcreme som inehåller Tee-tree oil & lavandelolja! om ni inte har tillgång till sån fuktcreme kan man tillverka den själv! tag då typ aco fuktcreme och tillsätt oljan.. kolla på flaskan så att du späder oljan tillräckligt.. lavendeloljan funkar lite som antibiotika och tee-treeoljan har läkande effekt.. OBS! på tee-tree flaskar står: EJ FÖR DJUR, men vi har använt den i alla tider ändå.. men bara på häst! inte på hund då det kan framkalla kramper enl vissa..

på övringa sår som inte kliar eller är infekteradem alltså nya sår, kan man sätta färsk aloevera.. såret läks på ett kick! plantor finns att köpa på nästan alla blomsteraffärer idag..

undvik alltid området runt ögon och mun, samt juver o dyl om ni använder oljor.. solen bränner stekhet på såna ställen om man oljat dom..
salvor baserade på bivax funkar något bättre där, men i stekhet sol är det bättre att skippa oljan o istället blanda sin mygg/flugolja med solskyddscreme från apoteket.. funkar jättebra med kostar en hel del..

lycka till i sommar allihopa!

Dela detta:

* Inloggade just nu

398 gäster, 3 användare
Karlsdotter, kretslopp, Rosanne

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har dessa godingar i mitt fritidshus och har lagt band på själv att inte läsa de förens jag har läst ut en annan bok, mycket tråkigare bok, vilket gett mig en rejäl sporre att läsa ut den och börja med dessa tidningar! Har tjuvläst en och spoiler, den var jätteintressant!
/Rebecca B

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser