Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Dessa flugfän!!  (läst 16431 gånger)

Falin

• -
Re:Dessa flugfän!!
« Svar #20 skrivet: 02 jun-07 kl 16:27 »

Hade inte "den nakna näcken" eller ngt dylikt ett bra medel för några år sedan?

Jo, BromsBroms! Riktigt riktigt bra, framförallt till bromsarna. (Som ju namnet antyder.) Tyvärr verkar han inte sälja det mer, så jag håller hårt i de decilitrar jag har kvar! När jag köpte för två år sedan har jag för mig att han sa det kom från Tyskland, så jag ska kolla om det går att hitta där och skicka svägerskan att köpa i så fall.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #21 skrivet: 08 jun-07 kl 23:51 »
Citera
Har haft liknande erfarenheter som andra av Switch. Tokdyrt, jättestarkt och hjälper inte hela perioden som det lovar.
Är det någon som har något bra tips på någon mygg/flugmedel som inte kladdar så mycket? Jobbigt om hästen är helt nergeggad när man ska rida då jag håller igång henne under sommaren.

Jag tänker nog annorlunda "än ni andra". Eftersom vi jobbar dagligen med våra djur, åker på tävlingar, använder mycket utrustning mm. anledningar så kan jag inte ha hästen nergeggad av massa smet..
Därför tycker jag att switch är toppen, o så har jag inget emot att hälla på det en gång till under en sommar. Det är iallafall lättare än smeta dagligen med nåt annat..

Sen är det så att inget annat jag provat har gjort nån nytta... :-[

Men nån nämnde beck olja, den tror jag på. Men massa annat man kan köpa i div. häst sports butiker tycker jag är svindyrt..Med tanke på att det inte funkar...o så måste man smeta på dom dagligen..Så det går åt rätt mycke...

Observera också att travhästar duschar så gott som efter varje träningspass  ::)

:-[ En sommar när jag struntade i att ha handskar o hällde swich på ca. 50 hästar på en gång blev väldigt myggfri för mig med..så nog funkar det :-[
Sen måste man ju följa doseringen o göra som det står..att bara "dutta" med det här o var förstår jag att det inte ger nån effekt.. Har sett många "ekonomiska" ;) göra så. Snacka om att kasta pengarna i sjön.. ;D
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

Norrsken

• -
« Svar #22 skrivet: 10 jun-07 kl 21:50 »
Med switch följde vi alla anvisningar, och det hjälpte riktigt bra.. i ca en vecka. Hästen i fråga var då på bete, så det var bara att ta till annat kladd efter den veckan. Det blev nog mer switch när tiden gått så att man fick smörja på det igen. Men problemet var ju glappet därimellan. Och jag har full förståelse att man inte kletar ner tävlingshästar.. Men för vanliga skogsmullar finns det som tur var kladd att tillgå ;)!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Jullan i norr

« Svar #23 skrivet: 11 jun-07 kl 16:35 »
Vitlök och andra örter funkar helt klart bäst så färska som möjligt.. men var försiktiga med färsk vitlök då den kan bränna ordentligt! det är inte att rekomendera på känsliga hästar eller känsliga områden..
Vitlök är inget man bör mixa ihop till en smet i oljan å sen smörja på, utan hellre pressa o sen låta dra i oljan o sen sila bort.. Ren, pressad, färsk vitlök som läggs direkt på huden KAN göra skada.. TYVÄRR måste jag säga,  för den är oootroligt effektivt mot ohyra!
Det finns olja med vitlök i på mataffärn förresten! rapsolja o olivolja med vitlök :) den är lagom stark för hud, men luktar inte jättegott :-\
citronella o lavendel luktar godare å skrämmer småkrypen lika effektivt!
lycka till!

Stora bocken Bruse

« Svar #24 skrivet: 17 jun-07 kl 11:53 »
Varje sommar blir jag lika förvånad hur tidigt dessa irriterande varelser kommer.. Den här sommaren var inget undantag och jag hade såklart inte tänkt på att jag måste skaffa Flugmedel.. Testade att hacka vitlök och blanda i vatten.. Min sambo blev jätteglad och tyckte jag var snäll åt honom som började marinera köttet å tidigt haha
Tyckte inte att vitlöken hjälpte nå spec..

Sen inhandlade jag FlyStar för nöt.. Den är väl skaplig men bromsen har ju inte kommit än å det är den som är vidrigaste djuret för mina hästar iaf..

Har även köpt ett medel från usa som jag tror på.. Har dock inte testat det än..
Står på flaskan "Quick knockdown kills and repels"
Behandlade djur får inte gå till livsmedelsproduktion..

hmmmm?? Eftersom mina redan är uteslutna att gå till mat så är det väl värt å testa så dom slipper den eländiga ohyran från helvetet..

Eufemia

• Skåne
    • Naturlig Dressyr
« Svar #25 skrivet: 26 jun-07 kl 10:30 »
Jag sprayar varje dag med Bremsen-Frei från Dr Schaette. Hjälper jättebra mot knottbetten och flugor men håller inte bromsarna helt borta. Mina hästar har även flughuva på huvudet för att slippa alla flugor runt ögonen.
Brinner för Naturlig Dressyr och Natural horsemanship. Uppfödare av Brittisk Korthår. Kindahöns och ryafår!

anette i bugared

• -
« Svar #26 skrivet: 26 jun-07 kl 10:52 »
Jag har i flera år blandat till egen olja. Till bas tar jag vanlig olivolja och häller i Patchouliolja.
Till 500 ml olja tar jag 5 ml Patchouli.
Sedan marinerar jag hästarna. Speciellt i ansiktet, manen, svansrot, juver o kön, ja alla ställen där myggen brukar vara värst. Rikligt ska det vara!
Sen upprepar jag ca en gång per vecka, man ser när hästarna börjar bli besvärade av flygfäna igen. Då är det dags.

Det bästa är att detta är helt ofarligt. Billigt blir det också, under 100-lappen för en halvliter som dessutom är drygt.

Funkar kanonbra.
Vill bara putta upp mitt inlägg. Blandningen är verkligen kanonbra och funkar mot både bromsar, knott, mygg, blinning, styngfluga, fästing, vanliga flugor osv osv.
Mina hästar får en smörjning i veckan och är så gott som fria från bett.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt.

Frances

• Draco Dormiens Nunquam Titillandus
    • Västergötland
« Svar #27 skrivet: 26 jun-07 kl 11:32 »
Har det inte varit lugnt på flygfä fronten i år?
Våra har inte varit minsta besvärade!
" Först vill man bli nånting. Sen tror man att man är det man ville bli. Sen blir man kanske det man trodde att man var"

isa

• Värmland
« Svar #28 skrivet: 26 jun-07 kl 11:36 »
Tycker jag med att det har varit, men så har vi stora öppna beten som det för det mesta fläktar på.
Men snart kommer de dära helikopter hästflugorna.
De som låter som fan och hästarna blir mäkta irriterade över.
Vi har inte smort nåt.
Bara eksemhästen som blivit smord 2 ggr. Han har täcke och luva.
Han ser ovanligt fin ut i år.
Gammal är äldst.

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #29 skrivet: 03 jul-07 kl 00:11 »
Då jag fortfarande var på jägarstadiet, använde vi under många år vitlök som skydd mot spyflugornas äggläggning på köttet.

Man skär av en vitlöksklyfta på mitten så att "köttet" blottas
Gör ett "S" av en metalltråd.
hakar fast vitlöksbiten på ena spetsen och fäster den andra i köttet

Det behövs inte många bitar för att hålla flugorna borta

Gul lök fungerade också. men inte lika effektivt

Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

I@

• Gäst
« Svar #30 skrivet: 03 jul-07 kl 13:11 »
Jag använder Föllinge Häst Deo. Tycker den är super! Men man måste spruta på varje dag. Innehåller endast naturprodukter!
Annars har jag hört utav min hovslagare att hjorthornsolja är superbra, luktar f*n men är effektivt!
MVH I@
« Senast ändrad: 03 jul-07 kl 13:12 av I@ »

Jamte

• I bikupan åker byråkraten ut på hösten.
    • jamte
« Svar #31 skrivet: 03 jul-07 kl 13:53 »
Hjorthornolja
Ja men vart får man ta på det idag?
Den använde vi förr i ladugården och på korna - helt suveränt
Först i ladugården, men då vägrade korna gå in.
Så en "dutt" baktill på juvret så kossorna luktade likadant. Då var flugorna borta resten av sommaren.
Det funkade även mot sorkangrepp på fruktträden. Men effekten räckte inte hela vintern under snön, tyvärr.
Har testat att få tag på den sen men misslyckats.
Så länge jag inser att jag aldrig blir fullärd, så är jag mottaglig för ytterligare lärdom.

Biodlare sedan 1978, så fortfarande nybörjare.

Johone

• Gäst
« Svar #32 skrivet: 05 jul-07 kl 20:01 »
Har det inte varit lugnt på flygfä fronten i år?
Våra har inte varit minsta besvärade!

Ja här är det också lugnt på mygg å otyg. Behöver knappt smörja alls.
Skönt både för folk och fä. :)

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
SV: Dessa flugfän!!
« Svar #33 skrivet: 01 maj-08 kl 23:17 »
Tycker det börjar bli dags att putta upp denna tråd!

Blev rätt så förskräckt när jag tog in hästarna från hagen i kväll, de gick ute natten till i dag, och upptäckte att åringen verkar vara en fästingmagnet utan dess like  :(. Gav väl upp räkningen efter 25 eller nåt sånt.... :o

Det kommer ju inte att funka att plocka dem för hand som jag hade tänkt, så jag måste hitta ett bra fästingmedel omgående. Switch är uteslutet då det finns flera vattendrag i och längs hagen. Vill heller inte hålla på med massa andra giftiga ämnen, oavsett om det är kemikalier eller starka naturpreparat.

Så kom gärna med fler recept på hemgjorda dekokter eller snällare men effektiva naturmedel!
Självhushåll till nytta och nöje

anette i bugared

• -
« Svar #34 skrivet: 01 maj-08 kl 23:20 »
Tycker det börjar bli dags att putta upp denna tråd!

Blev rätt så förskräckt när jag tog in hästarna från hagen i kväll, de gick ute natten till i dag, och upptäckte att åringen verkar vara en fästingmagnet utan dess like  :(. Gav väl upp räkningen efter 25 eller nåt sånt.... :o

Det kommer ju inte att funka att plocka dem för hand som jag hade tänkt, så jag måste hitta ett bra fästingmedel omgående. Switch är uteslutet då det finns flera vattendrag i och längs hagen. Vill heller inte hålla på med massa andra giftiga ämnen, oavsett om det är kemikalier eller starka naturpreparat.

Så kom gärna med fler recept på hemgjorda dekokter eller snällare men effektiva naturmedel!
Olivolja med patchouli. Funkar lika bra mot fästingar som mot mygg och knott. Är dessutom ofarligt och luktar gott.
Den natten jag föddes var skärtorsdagsnatt, nu slåss jag mot ondskan och värnar den svage. Mitt redskap är viljan, en kvast och en hatt.

Uddabudda

• Mitt hem på jorden
    • Västergötland
« Svar #35 skrivet: 02 maj-08 kl 00:29 »
Tack, även om jag såg ditt tips tidigare i tråden. Vet dock inte vad patchouli är eller hur man får tag i det?

Olivolja med patchouli. Funkar lika bra mot fästingar som mot mygg och knott. Är dessutom ofarligt och luktar gott.
Självhushåll till nytta och nöje

anette i bugared

• -
« Svar #36 skrivet: 02 maj-08 kl 09:29 »
Tack, även om jag såg ditt tips tidigare i tråden. Vet dock inte vad patchouli är eller hur man får tag i det?

Ursäkta om jag upprepat mig :-[, läste inte hela tråden, bara Bondelindas inlägg.

"Alternaiv" här på forumet säljer. Kolla in hennes hemsida http://www.tvaleriet.se/
Patchouli är en eterisk essens som svettats ur bladen från en buske. Användes förr mycket i tex Indien mot mal och annan ohyra i textilier

Läs mer här http://www.shenet.se/ravaror/eopatchouli.html

tulipan

• Hon bor i sitt paradis i skogen med sambo och barn
« Svar #37 skrivet: 02 maj-08 kl 22:31 »
Min svägerska som har femton hästar berättade om ett medel (som jag nu inte kommer på namnet) som hon använder till sina hästar. Det är sånt som kossor och får använder. Köpte det själv och det är  helt klart det bästa hittills och håller nästan hela sommaren.. Helt klart nöjdast av alla ihop kok å elände jag blivit tipsad om. :-) *plus flugskydd mot ögonen*

Medlet e effektiv å tar bort flugor, knott fästingar, bromsar och all elände.. inga kryp vill sätta sig på hästarna:-)

Anette Ö

• Livet blir inte alltid som man tänkt sig..
    • Närke
« Svar #38 skrivet: 03 maj-08 kl 09:43 »
Ursäkta om jag upprepat mig :-[, läste inte hela tråden, bara Bondelindas inlägg.

"Alternaiv" här på forumet säljer. Kolla in hennes hemsida http://www.tvaleriet.se/
Patchouli är en eterisk essens som svettats ur bladen från en buske. Användes förr mycket i tex Indien mot mal och annan ohyra i textilier

Läs mer här http://www.shenet.se/ravaror/eopatchouli.html

Hej.

Var in på hemsidan och hittade Patchouli bland eteriska oljor är det den du använder?
Jag har ett russ med eksem och han har fått ett rent h*e redan med knott och klåda så jag testar allt jag kommer åt just nu :-\
Vilken olivolja använder du, det finns ju en hel del att välja på liksom  :P?
Går det att hälla upp blandningen på sprayflaska och spraya på sen eller blir den för "seg"?
Många frågor jag vet men jag klarar inte av att se hästkraken lida och kanske är det här mirakelmedlet jag letat efter :-\

Anette
Följande 2-benta och 4-benta betydelsefulla varelser finns i mitt liv: Sju barn, ett barnbarn, en svärson, en svärdotter, min älskade pappa 2 katter och en hund.

anette i bugared

• -
« Svar #39 skrivet: 03 maj-08 kl 10:24 »
Hej.

Var in på hemsidan och hittade Patchouli bland eteriska oljor är det den du använder?
Jag har ett russ med eksem och han har fått ett rent h*e redan med knott och klåda så jag testar allt jag kommer åt just nu :-\
Vilken olivolja använder du, det finns ju en hel del att välja på liksom  :P?
Går det att hälla upp blandningen på sprayflaska och spraya på sen eller blir den för "seg"?
Många frågor jag vet men jag klarar inte av att se hästkraken lida och kanske är det här mirakelmedlet jag letat efter :-\

Anette
Jag köper vanlig olivolja på ICA eller annan mataffär. Till 500 ml olivolja så tar jag 5 ml Patchouli eterisk olja av den typen som du ser på alternaivs hemsida (Jag köper en storförpackning Patchouli på 500 ml så blir det billigare, jag har 7 hästar + en ko som jag behandlar). Sedan marinerar jag hästen, dränker in med olja, speciellt där knotten brukar bita som värst, dvs man, hals, svansstaden, ljuver/snopp, nederdelen av benen, ansiktet, ja du vet.............

Oljan gör huden smidig och "hållbar" om hästen kliar sig, att den är lite klenig är avskräckande på flygfäna, liksom doften. Patchouli är dessutom hudvårdande, stärkande för huden.
Jag upprepar "behandlingen" en gång i veckan när det är som värst. För våran del är det mest knotten och styngflugan vid midsommar, sedan kommer  blinningar och broms, men det ger ju oftast inte exem i alla fall.

Om det ändå blir så illa att det bildats exem så blandar jag i andra oljor som har läkande effekt, Kamomill (1ml), Lavendel(2 ml), Bensoe(1ml) och Patchouli, gärna i ringblomsolivolja och smörjer 2 ggr/dag på exemet. Det brukar läka ut det rätt snabbt eller åtminstone hålla det i shack.

Jag bor själv på ett ställe med oerhört mycket knott/styng/fästing och broms. Här är skog och våtmarker där kräken trivs så det går åt en hel del för att hålla hästarna besvärsfria, men det är ju relativt billiga grejer så det går ju an. T.o.m. min islänning håller sig fin om jag behandlar i tid.

Förresten, det fungerar mot fästingar också.

Dela detta:

* Inloggade just nu

485 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- En kanontidning på alla vis!
/Michael Andreasson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser