Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Turbil till slakt.  (läst 12448 gånger)

Gösta

Re:Turbil till slakt.
« Svar #60 skrivet: 06 maj-07 kl 19:42 »
Går in här med lite synpunkter och förslag.
Du som går i tankar att starta/utöka din besättning av köttkanin. Tänk lite kreativt! Tro inte att kunder spårar upp dig för att ev. se om du har kaniner. Du måste själv få ut budskapet till dina framtida kunder.
Du som inte själv vill ha hanteringen med slakt och försäljning men vill syssla med uppfödning, tag kontakt med godkänt slakteri och teckna ett leveransavtal. Hur du hittar slakterier? Ring din kommuns miljökontor. De skall ha uppgifter på detta. När du tecknar ett avtal så ingår en lösning av transporten.
Slakt av enstaka djur för egen konsumtion får du utföra själv. OBS! bara till din egen familj.
Du kan låta legoslakta och på så sätt sälja vidare.
Gösta

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #61 skrivet: 06 maj-07 kl 20:56 »
Tack Kimma, för att du delar med dig. Det dimper nog ner följdfrågor som PM eller mail till dig sen, om det är ok?

De é ba´re å frå´g :)
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #62 skrivet: 06 maj-07 kl 23:34 »
You've got mail! Hade det redan färdigskrivet  ;D

bondelinda

• Stöd globalt - handla lokalt
    • Västergötland
    • Svingsåsen
« Svar #63 skrivet: 07 maj-07 kl 07:33 »
Kan bara tillägga att det tar ett tag innan uppfödningen kommer igång. Jag har i alla fall haft en inkörningsperiod med både avelsdjur och burar. De första djuren jag köpte in och startade med var inte lämpade för produktion vilket resulterade i för låga vikter. Visserligen är det ingen hinder om du vill äta allt själv, men ska man sälja till slakt bör kaninen väga runt 3 kg.

Har 12 avelshonor och har sålt de tre sista leveranserna till slakteri vilket resulterat i att jag har inte ätit kaninkött sen i julas.... Så nu får jag ta till hemslakt nu för att fylla frysen igen.

Ni som vill starta upp i större skala, ta kontakt med någon etablerad uppfödare i närområdet och åk på studiebesök! Då kan ni få tips och råd om hur burarna bör byggas och andra bra skötselråd! Forumet här är också bra men det är lättare att se och ta på allt i verkligheten också.
Litet småskaligt jordbruk med brukshästar. Gårdsbutik öppen ons 15-18 lör 10-15. Kaninkött, honung, bär, ägg, potatis, mensskydd, ekologiska garner samt miljövänliga och naturliga hud- och hårvårdsprodukter från Eilas och tvättnötter från tvåleriet. www.svingsasen.se

Kimma

• De beste spiegel is een oude vriend
    • -
    • Klockarens Kaningård
« Svar #64 skrivet: 07 maj-07 kl 09:30 »
You've got mail! Hade det redan färdigskrivet  ;D

;D
Du har svar  ;D
"Följ hjärtat, inte logiken, logiken gör dig inte lycklig den får dig bara att stå ut lite längre."

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
Kaninproduktion
« Svar #65 skrivet: 07 maj-07 kl 17:19 »
Tack, tack. Och du har svar på svar  :-[

Jo, hörni. Då denna tråd verkar utveckla sig till att handla om kaninproduktion i stort. Ställer jag nu frågan rakt ut här.

Är det någon "kaninproducent" som har bild på sina burar? Alltså inte någon som har en sexfackare längs en lagårdsvägg, utan någon som har 50-60.....eller varför inte 150 burar att visa?

Potatisblomma

• Södermanland
Re:Kaninproduktion
« Svar #66 skrivet: 07 maj-07 kl 17:50 »
Är det någon "kaninproducent" som har bild på sina burar? Alltså inte någon som har en sexfackare längs en lagårdsvägg, utan någon som har 50-60.....eller varför inte 150 burar att visa?

Eh, jag har faktiskt 63 burar av den inomhusmodell jag visade i en annan tråd...  :-[ Hälften i ladugården den andra hälften i ett lastbilsskåp. Lastbilsskåpet har inte hunnit med i flytten än så antalet avelshonor håller sig under 20 just nu.
Landsflykting i storstan...

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #67 skrivet: 07 maj-07 kl 19:11 »
Eh....hmjo....asså. Jag vill se flera olika lösningar.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #68 skrivet: 07 maj-07 kl 19:51 »
Ja men, okey då  ;) Fast jag tror de flesta uppfödare har varit på Vreta och annamat burtypen där...

Edgar har något annorlunda tror jag? Om han är med och svarar?

I en annan tråd pratades det om franska betesburar med hjul, en bild eller länk till dem skulle vara inspirerande! (Jag kan inte franska så det är svårt att googla).

Och till vintern vill jag ha kaninboxar med djupströbädd i ett bågväxthus, på sommaren odlar man i färdiggödslade bäddar  :)
Det blir till att länsa plånboken eller fortsätta drömma!

AG

• Galfvensjös Kaningård
    • Min hemsida
« Svar #69 skrivet: 07 maj-07 kl 21:04 »
I en annan tråd pratades det om franska betesburar med hjul, en bild eller länk till dem skulle vara inspirerande! (Jag kan inte franska så det är svårt att googla).

Här är länken:
http://www.cuniculture.info/Docs/Phototheque/Materiel07.htm

Sådana betesburar skulle man ha..
« Senast ändrad: 07 maj-07 kl 21:15 av Galfvensjö »
Galfvensjös Kaningård
Uppfödning av Svensk Pälskanin (gammal svensk ras), Californian och NZW.

Potatisblomma

• Södermanland
« Svar #70 skrivet: 07 maj-07 kl 21:16 »
Tack!
Wow! Det där kan inte vara alltför omöjligt  ;D

Det ser ut som om de har vanligt hönsnät i flera burar och extra staket runt ängen  ;)

Kul vattenautomater! Fast jag skulle nog ha strö i husen...

Kan någon översätta texten till bilden längst ner till vänster?

Ulric Eriksson

• Gäst
« Svar #72 skrivet: 07 maj-07 kl 23:15 »
Kan någon översätta texten till bilden längst ner till vänster?

Någon kan åtminstone göra sig till åtlöje med hjälp av sin gymnasiefranska.

"Vy med tre flyttbara burar på ängen. Lägg märke till spåret i gräset efter de dagliga burförflyttningarna."

Vi har byggt något liknande till i år. Några erfarenheter:

- om konstruktionen blir för tung är den inte särskilt flyttbar
 - det är lätt att göra den för tung
 - liten tuva stoppar ofta stor bur
 - om buren är en meter hög blir det svårt att lyfta upp kaninerna :P

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #73 skrivet: 08 maj-07 kl 08:16 »
jag har byggt stora uteburar till mina kaniner. Än så länge har jag bara 2 vuxna och tre ungar av Tysk Jättescheck, men jag bygger en utebur i taget, jag har planer på att sätta hjul på mina oxå, för att underlätta förflyttningen. Det märks att min store hane tycker om att kunna vara ute och hoppa. jag ska ta kort på buren i eftermiddag så kan jag föröka att lägga in ett kort.
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #74 skrivet: 08 maj-07 kl 09:22 »
Jag har sett betesburar med medar också. Man lyfter i ena änden och så går dom i marken och så släpar man den en bit. Fungerar väl bäst på plana ytor. Men någon har kanske stora gräsmattor hemmavid.
« Senast ändrad: 08 maj-07 kl 09:56 av Gruff »

brantas

• www.brantas.se
    • Halland
    • brantas
« Svar #75 skrivet: 08 maj-07 kl 15:46 »
jag vet inte hur jag lägger in bilderna, det blir bara för stora, men på min hemsida har jag gjort uteburar till mina kainer. de är stora 180*60*100. så de väger ju en del. jag har planer på att sätta hjul på dom......
www.brantas.se
Planerar Hönsbytardag i Väröbacka den 20/4 mer info på www.brantas.se
ALLA är välkomna !

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #76 skrivet: 08 maj-07 kl 19:12 »
Åh, det är så fint med stora niner!

Vitis

• Skåne
« Svar #77 skrivet: 08 maj-07 kl 19:38 »
Åh, det är så fint med stora niner!

Frågan är vilka som behöver hjul för att dom är för stora ... burarna, bilderna eller ninerna ??  :D

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #78 skrivet: 09 maj-07 kl 00:04 »
Min belgiska jättehona behöver snart rullgrillor i alla fall.

Gille

• -
« Svar #79 skrivet: 10 maj-07 kl 15:17 »
Lite OT det här kanske... Men mina stora uteburar (åretrunt-odell) är på ca 100 x 200 och kommer få hjul.
Kaninuppfödare och pelargontant.

Dela detta:

* Inloggade just nu

511 gäster, 3 användare
Lilla i, Trollsmultron, Lasse-hatten

* Forum

* Om tidningen Åter

- Förvånansvärt väl sammansatt och innehållsrik tidning! Kanske är det just för att den är skriven av entusiaster, inte professionella skribenter, som den andas så mycket glädje och inspiration.
/Jeuce

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser