Hej! Jag har startat ett litet odlingsprojekt (med betoning på litet - stadsbor som vi är) med en väns dotter (som är fem år) - valde frön et cetera just ifrån "barnperspektivet" (försökte åtminstone); hyfsat lätt, roligt/lustfyllt.. så att det inte blir så svårt (vilket ju gäller vare sig man är barn eller vuxen..) att det blir lustdödande och enbart prestationsfyllt, krävande osv..
Alltså, vad jag ska komma till är - utifrån vår påbörjade lilla odling - några små tips:
Vi satte frön i krukor inomhus, s k "försådd" (el likn), för att senare (när de växt till sig lite) sätta ut dom (på hennes - barnet alltså - gård, i rabatter och andra jordplättar) - det är ett bra tips; det kan ni göra NU och så blir det perfekt att sätta i nya landet i maj eller så..!
Vi har satt smultron (de kommer ganska så sakta - långsamväxande), indiankrasse (roligt och spännande eftersom man kan äta blommorna!! dessutom färgglatt och lättodlat!) och solros!
Solroser finns ju i en mängd varianter.. Olika stora.. En del att direktså, men det funkar ju att förkultivera också.. (beror ju, såklart, på väderförhållanden, temperatur osv..)
Så smultron, indiankrasse och solros skulle jag tipsa om. (Ja, morötter och så vidare - men det där kommer ni nog på ändå!)
Dessutom skulle jag tipsa om några (barn)böcker:
"Castor odlar" och "Linneas trädgård" (böckerna om Castor går hem hos 4-6-åringar, av min erfarenhet att döma åtminstone).
Lycka till med landet!!