Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Grönsaksland för barn  (läst 2719 gånger)

JB

• Gäst
Grönsaksland för barn
« skrivet: 23 apr-07 kl 20:45 »
Hej,

Skall starta en grönsaksodling på vår förskola. Lekgården är en gammal åker så jorden bör vara bördig. Vi har grävt upp land, men vad är nästa steg? Måste jorden "fräsas" innan vi kan börja odla?

Vad skulle ni tipsa om för grönsaker som går relativt snabbt och är "lätta" att sköta?

TACK

Bo

Störbönor och squash
« Svar #1 skrivet: 23 apr-07 kl 21:01 »
Pricewinner heter en rosenböna som ger enorm skörd och man kan låta bönorna mogna och samla dem i en glasburk. Mycket dekorativa.

rebec

Re:Grönsaksland för barn
« Svar #2 skrivet: 23 apr-07 kl 21:34 »
Hej! Jag har startat ett litet odlingsprojekt (med betoning på litet - stadsbor som vi är) med en väns dotter (som är fem år) - valde frön et cetera just ifrån "barnperspektivet" (försökte åtminstone); hyfsat lätt, roligt/lustfyllt.. så att det inte blir så svårt (vilket ju gäller vare sig man är barn eller vuxen..) att det blir lustdödande och enbart prestationsfyllt, krävande osv..

Alltså, vad jag ska komma till är - utifrån vår påbörjade lilla odling - några små tips:

Vi satte frön i krukor inomhus, s k "försådd" (el likn), för att senare (när de växt till sig lite) sätta ut dom (på hennes - barnet alltså - gård, i rabatter och andra jordplättar) - det är ett bra tips; det kan ni göra NU och så blir det perfekt att sätta i nya landet i maj eller så..!

Vi har satt smultron (de kommer ganska så sakta - långsamväxande), indiankrasse (roligt och spännande eftersom man kan äta blommorna!! dessutom färgglatt och lättodlat!) och solros!
Solroser finns ju i en mängd varianter.. Olika stora.. En del att direktså, men det funkar ju att förkultivera också.. (beror ju, såklart, på väderförhållanden, temperatur osv..)

Så smultron, indiankrasse och solros skulle jag tipsa om. (Ja, morötter och så vidare - men det där kommer ni nog på ändå!)
Dessutom skulle jag tipsa om några (barn)böcker:
"Castor odlar" och "Linneas trädgård" (böckerna om Castor går hem hos 4-6-åringar, av min erfarenhet att döma åtminstone).

Lycka till med landet!!
- hjärtat är inte en konjunktur -

Vitis

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 23 apr-07 kl 23:12 »
Har barnen på förskolan sommarlov ? Isåfall kan det ju vara bra att inte bara så sånt som är moget i juli.

Solrosor som sagt, växer snabbt så att till och med de otåligaste (barn och vuxna) tycker det är kul. Finns dessutom massa olika färger och storlekar om man inte bara vill ha de vanliga gula.

Min brorsas barns har "vadslagning" hela sommaren om vilken tomatplanta som ska växa snabbast ... men dom behöver en del pyssel hela sommaren så det kanske blir krångligt.

Prydnadspumpor tycker jag absolut att ni borde ha, dom växer också väldigt snabbt och så får man fina små och 'knasiga' pumpor att pyssla med på hösten. Dom blir jättefina och är tacksamma ... men var beredd på att dom brer ut sig

Sallad växer väldigt snabbt och finns massa roliga sorter ... men gillar barnen sallad ?  ;)

Sommartorparn

« Svar #4 skrivet: 24 apr-07 kl 07:41 »
Lyssnade med ett halvt öra på ett samtal i trädgårdsaffären. En mamma och hennes dotter 6-7 år ville köpa frön till en barngrupp och valde ut blandad plocksallad (röd och grön), färggranna bönor mm. På slutet krävde dottern gräslök - jätteviktigt. Är det inte roligare med grödor som växer ovan marken? Minns att jag som barn odlade rädisor och inte kunde låta bli att kika på dem hela tiden...

Jullan

• Småland
    • Sevedstorp Rådgivning
« Svar #5 skrivet: 24 apr-07 kl 08:21 »
Mina barn älskade stevia-plantan jag hade förra året. "Sockerblomma" kallades den då och de gillade att smaska på bladen, illsöta är dem ju. Dessutom växer stevia ganska kraftigt på en sommar om de får stå varmt. De klarar sig även ute. Sockerärter kanske också kan vara nåt? De växer ju kraftigt och man kan ta dem ganska tidigt. Och majs.

Pumpor och squash är också kul för de växer så otroligt mycket och blir så stora. Egna halloweenpumpor är ju inte så dumt? SÅ kan man göra paj av inkråmet och godis av fröna...

JB

• Gäst
« Svar #6 skrivet: 24 apr-07 kl 10:12 »
Hej,

TACK för alla bra tips! Verkligen användbart!
En annan fråga, bör vi först använda en jordfräs innan vi börjar odla eller räcker det med att bara vända jorden för hand?

Tack

Vitis

• Skåne
« Svar #7 skrivet: 24 apr-07 kl 11:00 »
Skippa jordfräsen om det går bra att gräva för hand, det enda fräsen gör är att ta död på alla nyttiga maskar.

Släng på några säckar kogödsel (eller äkta vara -gödsel/kompost- om ni kan få tag på) och vänd runt med en grep så blir det finfint.

hannaåsamuel

« Svar #8 skrivet: 25 apr-07 kl 09:21 »
Sallad växer väldigt snabbt och finns massa roliga sorter ... men gillar barnen sallad ?  ;)

Min erfarenhet är att även om barnen inte gillar vissa saker i vanliga fall så blir det godare när de odlat själva. Det är ett ypperligt tillfälle för barnen att testa att äta sånt de inte törs smaka...

Rödbetor är favoriter hos mina barn, luftlök och morötter såklart. Squash vägrar de äta, men det växer ju fort. Västeråsgurkor kan vara en höjdare och så får de vara med och syra eller lägga in dem till hösten...
Hanna

Eulalia

• Gäst
« Svar #9 skrivet: 25 apr-07 kl 10:46 »
Mina barn älskade stevia-plantan jag hade förra året. "Sockerblomma" kallades den då och de gillade att smaska på bladen, illsöta är dem ju. Dessutom växer stevia ganska kraftigt på en sommar om de får stå varmt. De klarar sig även ute.

bra tips!
 läste nånstans (här på alternativ?)  att några ungar (var det dina Jullan?) gjorde egna "polkagrisar" av stevia och myntabladen, som de rullade ihop  :D
Överhuvudtaget är olika örter och kryddor bra,.
Många intressanta smaker, många återkommer år efter år, vilket är en kul aspekt när man ska lära ungarna om växtcykler osv.. samt drar de till sig lite intressanta insekter, fjärilar, lite bin...och då kan man komma in på småkrypens viktiga roll som pollinerare!
Och så är örter lättskötta..

ps: har ni tänkt ha en liten kompost också, så vore det ju pricken över i:et!
« Senast ändrad: 25 apr-07 kl 10:52 av Eulalia »

JB

• Gäst
« Svar #10 skrivet: 01 maj-07 kl 14:29 »
Toppen, då är det bara att köra igång då! Åter igen, tack för alla bra tips!

Japp, vi hade också tänkt att ha en kompost på gården som de skall lära sig att använda.

Ska bli mycket spännande att se hur det artar sig....

MVH

Dela detta:

* Inloggade just nu

570 gäster, 1 användare
matematiker

* Forum

* Om tidningen Åter

- Som alltid mycket nöjd. Stycket med "Att ta vara på en gris" var kanon på alla sätt! Gillar nybörjarbreven mycket.
/Marie Mårtensson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser