Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymning och getter  (läst 5442 gånger)

Balbina

• -
Re:Rymning och getter
« Svar #20 skrivet: 13 maj-07 kl 09:46 »
Men el på ett vanligt fårnät tar väl en oherrans massa ström?  Det borde bli induktionsströmmar omkring nätet.

Men om detta är förbjudet, hur kan då Flexinät med mjuka lodräta trådar (den oranga/röda sorten) vara tilllåtet?  Där fastnade mina faktiskt flera gånger, trots att det var väl sträckt.

Jadu, säg det. jag förstår faktiskt inte hur det kan var tillåtet. För mig ter det sig som rena dödsfällan med nät med el i.
Men det är inte tillåtet att ha el i någon typ av stängsel som inte är gjorda för el. ex. taggtråd är inte heller tillåtet att ha el i.

Balbina

• -
« Svar #21 skrivet: 13 maj-07 kl 09:50 »
Bygger om igen - hur då? Fårnät? Utan el? Eltrådar uppe och nere? Eller? Själv har jag prövat flexinät och det fungerar ok. Men det är en lösning som inte håller särskilt länge i väder och vind....

Vanligt fårnät och två eltrådar. En högt och en lågt.
Funkar bra till dvärgarna.

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #22 skrivet: 14 maj-07 kl 10:43 »
Jadu, säg det. jag förstår faktiskt inte hur det kan var tillåtet. För mig ter det sig som rena dödsfällan med nät med el i.
Men det är inte tillåtet att ha el i någon typ av stängsel som inte är gjorda för el. ex. taggtråd är inte heller tillåtet att ha el i.
Taggtråd och el är ju självklart livsfarligt.  Men ett vanligt fårstängsel, hur kan någon råka illa ut i det?  Min fantasi räcker inte riktigt till.  För inte kan det väl vara ett fall av de berömda byråkratexperternas ovisa nitälskan?
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

Balbina

• -
« Svar #23 skrivet: 14 maj-07 kl 13:57 »
Taggtråd och el är ju självklart livsfarligt.  Men ett vanligt fårstängsel, hur kan någon råka illa ut i det?  Min fantasi räcker inte riktigt till.  För inte kan det väl vara ett fall av de berömda byråkratexperternas ovisa nitälskan?

Det är inte allt för svårt att trassla in sig i ett dåligt spänt nät. Ett djur som av misstag trampar igenom nätet och när det får stötar får panik börjar sparka vilt omkring sig fastnar lätt även i ett väl spänt nät. Sedan tar det bara ca 10-15 min innan djuret är avlidet. Hjärtat tål inte strömstötarna under längre tid. Eller tänk den hemska tanke med ett litet barn som snubblar in i nätet *ryser*

Kråknäbban

• Vi tar livet som det kommer..
    • Kråknäbban
« Svar #24 skrivet: 14 maj-07 kl 18:26 »
En fråga till er alla från en som inte ännu har getter men som vill ha getter i mitt framtida boende.

Hur gjorde man förr för att hålla getter i hagen? Dvs innan elektriciteten och elstängsel infördes för att hålla de små rackarna på plats?

Lät de getterna gå fritt på allmänningen eller? Knappast, så hur gjorde de?

Det måste finnas andra metoder också känner jag på mig!

/Torbjörn

Läs och ta ett beslut http://www.bmsab.se/ //Uffe
Sörj inte över en missad chans, du får snart chansen att missa en ny..

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #25 skrivet: 14 maj-07 kl 21:56 »
Hur gjorde man förr för att hålla getter i hagen?
Dvs innan elektriciteten och elstängsel infördes för att hålla de små rackarna på plats?
Lät de getterna gå fritt på allmänningen eller?
Knappast, så hur gjorde de?

Det måste finnas andra metoder också känner jag på mig! /Torbjörn

De djur som inte höll sig innanför gärdesgårdarna satt man på hinderdon*.

*Hinderdon bestod av rep, remmar, vidjor, vassa pinnar, störar, brädor
och tyngder i olika kombinationer som fästes på djuren.

Mvh Rosa
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

500 gäster, 2 användare
krokodil, Nock

* Forum

* Om tidningen Åter

- Bääästa julklappen!
/Emma

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser