Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Rymning och getter  (läst 5413 gånger)

ligator

• Gäst
Rymning och getter
« skrivet: 22 apr-07 kl 20:01 »
En fråga till er alla från en som inte ännu har getter men som vill ha getter i mitt framtida boende.

Hur gjorde man förr för att hålla getter i hagen? Dvs innan elektriciteten och elstängsel infördes för att hålla de små rackarna på plats?

Lät de getterna gå fritt på allmänningen eller? Knappast, så hur gjorde de?

Det måste finnas andra metoder också känner jag på mig!

/Torbjörn

Anders Plogen

• -
Re:Rymning och getter
« Svar #1 skrivet: 22 apr-07 kl 20:09 »
Här uppe i dalarna tror jag att det var vanligt att man lät getterna och korna gå "på skogen" dvs helt lösa. Man hägnade istället in det man ville skydda, tex grönsakslandet. Då använde man sig av höga gädesgårdar, vilket borde funka idag också. Jag känner flera personer som har sina djur så än idag. Inte på fäbod alltså, utan lösa hemma på gården. Det blir lite stökigt, men det är mysigt också.

Balbina

• -
« Svar #2 skrivet: 22 apr-07 kl 20:57 »
Gärdesgårdar ska vara ganska effektiva för att hålla getterna instängda men det är mycket arbete med gärdesgårdar...

Rödskägg

• Småland
« Svar #3 skrivet: 22 apr-07 kl 22:06 »
Vallpojke.
"Varje generation skrattar åt gamla moden, men följer rättroget de nya"

Henry David Thoreau

Trollmor

• Måtte jag inte leva förgäves.
    • -
« Svar #4 skrivet: 23 apr-07 kl 04:51 »
Gärdesgård och hinderdon.  Det senare är mig veterligt förbjudet idag.  Lika bra, tycker jag.  Och så tjudrade man dem nog ofta, med strypningsrisk som följd.  De är också väldigt utsatta om det kommer en hund eller varg och de är bundna.  Och så fanns det som sagt mera arbetskraft, på gott och ont.
En får va gla att en ä sum en ä, när en nu ente ä sum en saa.

fröken fröken

• skogstokig
« Svar #5 skrivet: 07 maj-07 kl 22:09 »
 ???
bor med lappgetter, kanin, katt och kille

Sajjbertjorven

• www.getter.se
    • www.getter.se
« Svar #6 skrivet: 08 maj-07 kl 18:43 »
Högt lammstängsel är mitt heta tips!
20 Dvärggetter och några Dvärgvädurar.

Trollmor

• -
« Svar #7 skrivet: 09 maj-07 kl 06:41 »
Om Du inte vill/kan ha elstängsel, men har gott om arbetskraft, så är en hyfsat hög gärdesgård effektiv.  Annars är det fårstängsel som gäller, gärna inemot dubbel höjd om Du ska vara säker.  Eller ännu hellre något tätare, typ Gunnebo i nedre halvan.  Och så A och O:  "Ett gott bete är bästa stängslet."  Ge kräken vad de behöver inne i hagen!  Lättare sagt än gjort, men ändå viktigast.

Sommartorparn

« Svar #8 skrivet: 09 maj-07 kl 08:07 »
Är det inte självhushållarpåven John Seymour som propagerar för täta häckar i djurhållningen? Det tar visserligen åratal innan de blir färdiga och måste väl först kompletteras, men samtidigt som det är effektivt så hjälper man småfåglar och igelkottar till ett gott hem. Man ska tvinga ner kvistarna och fläta dem i varandra. Sen växer de uppåt, tvingas ned igen och blir till slut tät. Den som är intresserad bör nog titta efter själv i boken hur han menar.

Trollmor

• -
« Svar #9 skrivet: 09 maj-07 kl 17:27 »
Intressant.  Vilka buskslag kan man tänka sig?  Hur många år (årtionden??) innan den börjar stänga såväl in som ut (grannens hundar och sånt)?  Måste man klippa den årligen?  Kan den rent av växa på samma plats som ett mera kortlivat stängsel, och på sikt ersätta detta???

Skrutt

• ..one is only poor only if they choose to be..
    • -
« Svar #10 skrivet: 09 maj-07 kl 19:02 »
Vi gjorde ett försök med fårstängsel men det funkade inte, de var ute på tre röda.
Vi kör med gunnebostängsel och el o det fungerar.
Förr så byggde man väl sten och trägärdesgårdar för att stänga ute djuren eller är jag helt ute och cyklar ???

Balbina

• -
« Svar #11 skrivet: 09 maj-07 kl 21:29 »
Vi har planer på att bygga ett "plank"stängsel med bakar. Någon som har erfarenhet av det eller som har några bra tips att komma med??

Torptomten

• Ljuset lyser i mörkret ...
    • -
« Svar #12 skrivet: 12 maj-07 kl 04:49 »
Vanliga fårstängsel med låsring eller vridknutar anpassar getterna efter eget behov - de går rakt igenom - om det som finns i hagen inte är godare än det som finns utanför.
Cyklonnätet har en enorm styrka och en speciell låsknut som bara inte går att flytta  ens för en kärlekskrank ungbock!  ;)Tyvärr är priset därefter också! :-\
Ett annat sätt är att använda viltnät med vridknutar 120-160 cm högt men innan för detta sätta upp ett kycklingnät 60-90cm högt.
Dd tunna trådarna håller trotts klenheten då de dels stödjes av det yttre nätet (vari det måste fästas och icke endast i stolparna) men även har så små maskor att bocken / geten inte får in hornen i nätet. De små maskorna hindrar också killingar från att fastan/ rymma eller lära sig klättra upp i nätet. Det senare  iaf hos mig. Vill man kan man för att stänga hundra ute även sätta ett par vanliga släta trådar ovanför nätet med ett avstånd på 10-20 cm. (Under älgjakten sätter jag olikfärgade plastband och reflexer i dessa.)
Djurägare, medmänniska på landsbygden och en liten del av den oändliga Skapelsen.

Motto: Ora et Labora!

fäbodbrukare

• Gäst
« Svar #13 skrivet: 12 maj-07 kl 11:34 »
Någon som prövat att sätta upp fårnät och sedan lägga el på nätet från ett vanligt stängslingsaggregat? (Metoden bygger givetvis på att nätet måste isoleras från stolparna)

Kan även tänka mig detta nät med en eltråd närmast marken på säg en dm höjd, därefter nätet på cirka en meter, därefter ytterligare en tråd cirka en dm ovanför nätet ifråga.

Verkar ju rymningssäkert. Men fungerar det i praktiken?

Rosa

• ♥♥ Limousin ♥♥
    • -
« Svar #14 skrivet: 12 maj-07 kl 11:52 »
Någon som prövat att sätta upp fårnät och sedan lägga el på nätet från ett vanligt stängslingsaggregat? (Metoden bygger givetvis på att nätet måste isoleras från stolparna)

Det kommer inte att godkännas av djurskyddet !
Nån tusenlapp i böter skulle jag tro  8)
Ekologisk Limosinkor Blondekor och Fjäll/Fjällnärakor.
25Leicesterfår & 9 Helsingefår.Limousine ♥ har lägst foderförbrukning/kg tillväxt.

fäbodbrukare

• Gäst
« Svar #15 skrivet: 12 maj-07 kl 15:20 »
???? Det var inte 220 v starkström som skulle kopplas till fårnätet, utan ett vanligt stängslingsaggregat!!!!

Gruff

• Östergötland
    • Caprifool
« Svar #16 skrivet: 12 maj-07 kl 16:17 »
Tror nog inte Rosa ville vara dum där. Det är helt enkelt inte lämpligt att sätta stängselaggregat på fårnät för risken att dom fastnar med huvudet. Tror inte ens det är lagligt. Därav böterna.

Balbina

• -
« Svar #17 skrivet: 12 maj-07 kl 18:22 »
Nej det är inte tillåtet med el på vanligt fårnät. Då får du använda s.k flexinät istället. det är avpassat för el.
Det mest rymmningssäkra jag provat hittils är fårnät och en tråd 15 cm från marken och en tråd en bit ovanför nätet. Har provat bara el ett par veckor nu och det funkar. INTE ALLS. Bygger därför om med fårnät och eltrådar nu igen.

fäbodbrukare

• Gäst
« Svar #18 skrivet: 12 maj-07 kl 22:50 »
Bygger om igen - hur då? Fårnät? Utan el? Eltrådar uppe och nere? Eller? Själv har jag prövat flexinät och det fungerar ok. Men det är en lösning som inte håller särskilt länge i väder och vind....

Trollmor

• -
« Svar #19 skrivet: 13 maj-07 kl 08:28 »
Men el på ett vanligt fårnät tar väl en oherrans massa ström?  Det borde bli induktionsströmmar omkring nätet.

Men om detta är förbjudet, hur kan då Flexinät med mjuka lodräta trådar (den oranga/röda sorten) vara tilllåtet?  Där fastnade mina faktiskt flera gånger, trots att det var väl sträckt.

Dela detta:

* Inloggade just nu

331 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser