Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvny vs halvgammal bil?  (läst 10216 gånger)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #60 skrivet: 13 maj-16 kl 10:01 »
Den dieseln jag fick erbjudande om att köpa gick visserligen inte att köra på om vintern då den var för tjock i kyla men på sommaren skulle den vara bra. Men jag köpte aldrig någon, eftersom man var tvungen att köpa per kubik och det hade jag inte plats till

Neon Knight

  • Inlägg: 933
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #61 skrivet: 13 maj-16 kl 14:49 »
Skriv in regnumret här: http://biluppgifter.se/


Haha, "Det finns 8 st fordon registrerade på samma brukare." Jag ser ut som en målvakt.

Neon Knight

  • Inlägg: 933
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #62 skrivet: 13 maj-16 kl 14:56 »
Men hur ofta skrotas en bil för att motorn är utsliten? De flesta skrotas ju på grund av rost. Väldigt sällan man ser någon bensinmotor som är utsliten, och skulle något lager bli dåligt eller kamaxeln eller vad det kan vara, så går det att byta. Det samma kan hända i en diesel, skillnaden är att när dieselpumpen krånglar så är den svår att renovera själv hemma.

När min 242 med glödtändande B230A blev stående vid vägkanten lät jag skroten hämta den där den stod och köpte en sprillans ny bil istället. Så visst händer det. Skrotat en bil pga rost har jag aldrig gjort, plåt är billigt.

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #63 skrivet: 13 maj-16 kl 16:51 »
Hur många kubik kan man komma ner och köpa av dig?
Köp från Finland eller ännu hellre Danmark de har mycket bättre skatter än vi.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #64 skrivet: 13 maj-16 kl 22:46 »
Haha, "Det finns 8 st fordon registrerade på samma brukare." Jag ser ut som en målvakt.

Något säger mig att den sortens fordonsägare är överrepresenterad på detta forum :)

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #65 skrivet: 13 maj-16 kl 22:49 »
Jag har sju fordon stående på mig, men tre finns inte längre, en är felaktigt exporterad och en är såld till brorsan för flera år sedan så egentligen är det bara två  :P

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14985
    • Östergötland
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #66 skrivet: 14 maj-16 kl 11:56 »
Det där var en smidig sida! Och med ett klick så såg jag att ett fordon tydligen inte blivit överfört på nuvarande ägare och att jag dessutom borde städa upp...

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #67 skrivet: 14 maj-16 kl 20:07 »
Den dieseln jag fick erbjudande om att köpa gick visserligen inte att köra på om vintern då den var för tjock i kyla men på sommaren skulle den vara bra. Men jag köpte aldrig någon, eftersom man var tvungen att köpa per kubik och det hade jag inte plats till

Det där låter som s k FN-diesel, dvs sådan som upphandlas centralt av FN, ofta via mer eller mindre korrumperade oljenasare, och levereras till bl a svenska FN-förband.  Den brukar vara utblandad med så mycket emulgeringsmedel och vatten som är möjligt utan att den blir tydligt grumlig. Dessutom är den ofta kraftigt svavelhaltig.
Den svenska FN-styrkan som var i Liberia för ca 10 år sedan var tvungen att halvera oljebytesintervallet på alla fordon och elverk när man körde på det bränsle som FN levererade.  Vid ett tillfälle fraktades en CV90 med hydraulikhaveri hem till Sverige med fartyg för reparation, den var tankad med FN-diesel och när den hade lossats från båten i Göteborg, temperaturen var väl ungefär +10 grader, så gick det inte att få igång motorn på det där bränslet.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #68 skrivet: 14 maj-16 kl 20:22 »
Kanske var därför dom ville bli av med den här dieseln. Tur man inte köpte något.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #69 skrivet: 17 maj-16 kl 22:49 »
Jag blev med Skoda idag. En bensinare 1,2:a från 2008. Hade spanat mer på årsmodellerna 2005-2007, men nu hittade jag denna till rätt pengar, och inte oöverstigligt långt bort. Så jag hoppas verkligen att det är något vettigt!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Caffe

  • Inlägg: 31
    • Östergötland
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #70 skrivet: 19 maj-16 kl 20:45 »
Jag blev med Skoda idag. En bensinare 1,2:a från 2008. Hade spanat mer på årsmodellerna 2005-2007, men nu hittade jag denna till rätt pengar, och inte oöverstigligt långt bort. Så jag hoppas verkligen att det är något vettigt!

Har du gjort bort dig så är vi två. Efter mycket funderande köpte jag en av samma generation. Bara kört 1500 mil än så länge men är mycket nöjd.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #71 skrivet: 06 jun-16 kl 21:41 »
Har du gjort bort dig så är vi två. Efter mycket funderande köpte jag en av samma generation. Bara kört 1500 mil än så länge men är mycket nöjd.

Hittills nöjd. Bara att ha fungerande ac i det här sommarvädret är guld! Kör den på 0,54, och det tycker jag är helt okej!
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #72 skrivet: 06 jun-16 kl 21:54 »
Ett tips när det gäller AC på VAG-bilar av den generationen (ca 2004-2005 och fram till idag), gäller även en del andra märken som t ex Saab och Opel:

Om det blir problem med AC:n (t ex att kyleffekten avtar eller den lägger av helt och hållet), så felsök omedelbart och ta reda på vad problemet beror på, skjut inte upp det till vårkanten nästa år.  Till skillnad från på äldre bilar så finns det ingen magnetkoppling till AC-kompressorn, utan den snurrar med hela tiden oavsett om det behövs kyla eller inte, sedan är det en mekanism inne i kompressorn som styr kyleffekten. Om vi nu antar att det skulle bli en läcka i AC-anläggningen så att allt kylmedium ger sig iväg, så slutar också oljecirkulationen att fungera, och då skär kompressorn snart ihop även om man inte har AC igång. Och om kompressorn har havererat så blir reparationen dyrare än nödvändigt. Inte bara pga ett kompressorbyte utan även för att den rasade kompressorn kan ha spritt skräp i systemet.
På vissa bilar, där kompressorn drivs av en egen rem, är det förstås lätt gjort att lägga av remmen om man måste använda bilen innan man hinner åtgärda AC:n.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #73 skrivet: 06 jun-16 kl 22:38 »
Ett tips när det gäller AC på VAG-bilar av den generationen (ca 2004-2005 och fram till idag), gäller även en del andra märken som t ex Saab och Opel:

Om det blir problem med AC:n (t ex att kyleffekten avtar eller den lägger av helt och hållet), så felsök omedelbart och ta reda på vad problemet beror på, skjut inte upp det till vårkanten nästa år.  Till skillnad från på äldre bilar så finns det ingen magnetkoppling till AC-kompressorn, utan den snurrar med hela tiden oavsett om det behövs kyla eller inte, sedan är det en mekanism inne i kompressorn som styr kyleffekten. Om vi nu antar att det skulle bli en läcka i AC-anläggningen så att allt kylmedium ger sig iväg, så slutar också oljecirkulationen att fungera, och då skär kompressorn snart ihop även om man inte har AC igång. Och om kompressorn har havererat så blir reparationen dyrare än nödvändigt. Inte bara pga ett kompressorbyte utan även för att den rasade kompressorn kan ha spritt skräp i systemet.
På vissa bilar, där kompressorn drivs av en egen rem, är det förstås lätt gjort att lägga av remmen om man måste använda bilen innan man hinner åtgärda AC:n.

Tack för tipset! Lite svårt dock att mörka om den lägger av mitt i vintern... Eller finns det nåt knep för det också, för oss som inte har uppvärmt garage?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #74 skrivet: 06 jun-16 kl 23:22 »
Sannolikheten för att något allvarligt ska hända är mindre på vintern, då allting är kallt och kylmedietrycket lågt.

 

malarmaster

  • Gäst
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #75 skrivet: 07 jun-16 kl 07:38 »
Jag har sju fordon stående på mig, men tre finns inte längre, en är felaktigt exporterad och en är såld till brorsan för flera år sedan så egentligen är det bara två  :P
kostar inte det pengar? registreringsavgift måste ju betalas så länge bilen finns i registret.

Själv äger jag inga bilar längre personligen,kör bara företagsbilar. där har jag tre att välja på,rover 75,citroen berlingo, Ford transit-78. transiten körs dessutom bara som veteranfordon så den är i stort gratis.Det är en nostalgibil från min ungdom när man raggade tjejer,utrustad som van med fräck lackeringgangsterkeps ,stereo i lastutrymmet ihop med snygg madrass var succe på den tiden.
Dock rekommenderar jag ingen att köra veteranbil som bruksbil,svårt att hitta delar,miljöhänsyn,inget krockskydd samt låg standard.
just transiten är dessutom värdelös på vintern,kör fast i snö direkt pga bakhjulsdrift.
köp en så ny bil som ekonomin tillåter,undvik bilar med kända rostproblem.kolla också kostnader för service,kamremsbyten m.m.
Ulf
 


Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #76 skrivet: 07 jun-16 kl 13:01 »
kostar inte det pengar? registreringsavgift måste ju betalas så länge bilen finns i registret.

Själv äger jag inga bilar längre personligen,kör bara företagsbilar. där har jag tre att välja på,rover 75,citroen berlingo, Ford transit-78. transiten körs dessutom bara som veteranfordon så den är i stort gratis.Det är en nostalgibil från min ungdom när man raggade tjejer,utrustad som van med fräck lackeringgangsterkeps ,stereo i lastutrymmet ihop med snygg madrass var succe på den tiden.
Dock rekommenderar jag ingen att köra veteranbil som bruksbil,svårt att hitta delar,miljöhänsyn,inget krockskydd samt låg standard.
just transiten är dessutom värdelös på vintern,kör fast i snö direkt pga bakhjulsdrift.
köp en så ny bil som ekonomin tillåter,undvik bilar med kända rostproblem.kolla också kostnader för service,kamremsbyten m.m.
Ulf

Vadå? Jag har kört min 72:a som bruksbil i 10-15 år.    Inga som helst problem med reservdelar. Några dagar om jag har brottom och 1 månad om jag är snål.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #77 skrivet: 11 jun-16 kl 12:58 »
Sannolikheten för att något allvarligt ska hända är mindre på vintern, då allting är kallt och kylmedietrycket lågt.

Okej. Då hoppas jag att det håller länge! Polon jag hade köpte jag mitt i vintern. Ac:n skulle funka sas  det. Märkte först mär det blev sommar och varmt att den inte funkade nåt vidare alls! Mindre kul...

just transiten är dessutom värdelös på vintern,kör fast i snö direkt pga bakhjulsdrift.
köp en så ny bil som ekonomin tillåter,undvik bilar med kända rostproblem.kolla också kostnader för service,kamremsbyten m.m.
Just bakhjulsdriften är ju en av de bästa sakerna med Volvon! Framhjulsdrift däremot är som gjort för att fastna. Så ny bil som möjligt är inte egentligen min melodi. Gillar när värdeminskningen i stort sett är bortgjord. Så jag säger snarare såpass gammal bil att priset gör det okej att köra den tills den tar slut! Jag har inte nerver till att hålla på och sälja och byta och ha mig, så de pengar jag köper bil för har jag bränt. Därav tilltalas jag även av en komplett ifylld servicebok, men föredrar att göra framtida service själv. Nu blev det  en relativt ny bil ändå, men pris och övriga omständigheter var rätt.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

693 gäster, 2 användare
Tur-Johan, barney the bear

* Forum

* Om tidningen Åter



- Mycket intressant och inspirerande läsning! Jag har lärt mig mycket användbart, bl.a inför eventuella framtida getter. Tidningen är dessutom väldigt fin att bläddra i. Otroligt prisvärd! En får mycket för sina 30 kronor.
/Sofie S

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser