Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvny vs halvgammal bil?  (läst 10227 gånger)

Själv är bäste dräng

• Östergötland
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #20 skrivet: 09 maj-16 kl 22:54 »
64 hk drar trots allt upp den i 110 km/h. Skall man inte dra släp så räcker det väl, men provkör så du inte blir missnöjd. Jag var nöjd med min bagge med 32 hk fast jag inte kunde rita svarta streck med den.

Norrsken

• -
« Svar #21 skrivet: 09 maj-16 kl 23:04 »
Bilhandlaren har haft den bilen i nästan fyra månader nu, så det är nog prutläge. Men 64hk är lite i klenaste laget.

Vart utläser du att bilhandlaren haft den i fyra månader (nyfiken på vad jag missat). Spanar ju på fler annonser, så det kan ju vara bra att kunna utläsa eventuellt pruttläkarna själv! :)

64 hk drar trots allt upp den i 110 km/h. Skall man inte dra släp så räcker det väl, men provkör så du inte blir missnöjd. Jag var nöjd med min bagge med 32 hk fast jag inte kunde rita svarta streck med den.

Släp får Volvon dra! Och 110 km/h räcker ganska långt, så länge den puttrar på någorlunda bekvämt där... Visst, jag erkänner glatt att det är skitroligt att bränna på med en fräsig v8, men det är sånt man får göra när man dejtar män med storlekskomplex, och sånt gör jag inte längre! ;)
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #22 skrivet: 09 maj-16 kl 23:07 »
Vart utläser du att bilhandlaren haft den i fyra månader (nyfiken på vad jag missat). Spanar ju på fler annonser, så det kan ju vara bra att kunna utläsa eventuellt pruttläkarna själv! :)

Skriv in regnumret här: http://biluppgifter.se/

Tännlappen

• -
« Svar #23 skrivet: 10 maj-16 kl 01:29 »
 :o ...Kan verkligen stå en dyrt o m man vill vara snåljoppe och bränna diesel i sin puttra  :o ...Snacka om tickande bomb...

http://www.vibilagare.se/reportage/partikelfiltret-kan-bli-en-prisbomb-34306

Alexn72

• Skåne
« Svar #24 skrivet: 10 maj-16 kl 08:32 »
vad är det längsta du måste kunna köra i ett sträck utan att stanna för något?
Samt hur mycket kör du normalt per dag och hur mycket kör du max per dag?
Hur mycket kör du per år i genomsnitt?
Du ska kunna dra släp?

Norrsken

• -
« Svar #25 skrivet: 10 maj-16 kl 11:07 »
Skriv in regnumret här: http://biluppgifter.se/

Tack! :)
:o ...Kan verkligen stå en dyrt o m man vill vara snåljoppe och bränna diesel i sin puttra  :o ...Snacka om tickande bomb...

http://www.vibilagare.se/reportage/partikelfiltret-kan-bli-en-prisbomb-34306

Tack. Just nu lutar det åt en snålare bensinvariant. Om en bensinare drar 0,5, och en diesel 0,4 är skillnaden inte farlig...
vad är det längsta du måste kunna köra i ett sträck utan att stanna för något?
Samt hur mycket kör du normalt per dag och hur mycket kör du max per dag?
Hur mycket kör du per år i genomsnitt?
Du ska kunna dra släp?

Jag har 1,5 mil till byn, där jag hämtar barnet efter träningen. Drygt två mil till stan, med jobb, handling och annat. Långkörningar tänker jag mig lite då och då. Jag har familj och vänner utspridda lite varstans, och känner mig rätt isolerad här... Dra släp får Volvon göra. Tror det blir svårt att komma under 2000 mil/år. Längsta jag kör per dag... Tja, är det långtur så är det längsta jag kört på en dag 120 mil. Det var lite tröttsamt sista milen dock. Men 40-50 mil är inga konstigheter när man ska åka långt. Häromdagen blev det drygt sjutton mil för att pojken skulle spela fotboll, så elbil är rätt så uteslutet.
« Senast ändrad: 10 maj-16 kl 11:23 av Fru Jansson »

kackelmann

• Skåne
« Svar #26 skrivet: 11 maj-16 kl 06:24 »

Tack! :)Tack. Just nu lutar det åt en snålare bensinvariant. Om en bensinare drar 0,5, och en diesel 0,4 är skillnaden inte farlig...Jag har 1,5 mil till byn, där jag hämtar barnet efter träningen. Drygt två mil till stan, med jobb, handling och annat. Långkörningar tänker jag mig lite då och då. Jag har familj och vänner utspridda lite varstans, och känner mig rätt isolerad här... Dra släp får Volvon göra. Tror det blir svårt att komma under 2000 mil/år.

Tänk på att de angivna förbrukningssiffrorna alltid är felaktiga. Förbrukningen mäts med en av EU standardiserad körmetod. Kommer du ihåg avgasskandalen, bilarna själv märkte när de blev testade och släppte ut mindre. Tror du inte det är så med testet av bränsleförbrukningen med. Dessutom verkar det inte vara någon verklighetstrogen metod hur som helst.

Nej jag rekommenderar att du alltid tittar på riktig förbrukningsdata, loggat av riktiga användare. Det är så du kommer att köra själv också, och inte enligt något EU-körschema. Den bästa siten för sådant är den tyska Spritmonitor. Leta upp din tilltänkta bil där och kolla vad den egentligen drar.
http://www.spritmonitor.de/en/search.html

Sen är förbrukningen inte hela världen. Skillnaden mellan 0,4 och 0,5 liter milen är 0,1 liter milen vilket blir 200 liter på 2000 mil. Med ett soppapris på 14 kr litern är det bara 2800 kr om året. Tänk på det när du tittar på en snålare bil som kostar betydligt mer än en törstigare. Nu ska man väl säga att letar du en begagnad bensinbil så kommer du knappast ligga i det spannet utan snarare köpa något som drar 0,6-0,8 liter milen.

Exempelsökning på den Skoda Fabia 1,2:an du länkade till, majoriteten av användarna kör runt 0,7 liter milen.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2006&constyear_e=2009&powerunit=2

Om ett partikelfilter kostar 10.000 kr att byta så har du tjänat in den kostnaden på två år om du väljer diesel-Skodan istället som enligt Spritmonitor drar 0,52 bland majoriteten av de som kör. Då kommer du spara 5000 kr i bränslekostnader per år (räknat på 14 kr litern). Det som kan bli dyrt är skatten som är högre på äldre dieselbilar. På nyare bilar verkar det inte vara alls så stor skillnad. Du kan kolla skatten hos Transportstyrelsen
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb
Blommehöns, kaniner, häst, gårdskatt, hundar, lantrasbil

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #27 skrivet: 11 maj-16 kl 08:56 »
De Fabia-exemplar som jag nämnde, brukar hålla sig omkring 0,53-0,57 l/mil.  Det är alltså bensinmotorer, den ena av dem brukar gå på enbart bensin, på den andra drygas bränslet ut med ca 30 % E85 vilket inte verkar påverka förbrukningen alls.
Driftprofilen för dem rör sig om till större delen landsvägskörning. Den ena används för långa landsvägskörningar på 30-40 mil per gång varvat med småkörningar på några km,  den andra används mest i till-och-från-jobbet-körningar, ca 2 x 20 km per dag på huvudsakligen 90-väg.

När det gäller servicebehov på dieselbilar så bör man tänka på att det inte bara är partikelfiltret som kostar pengar. Dieselmotorer sotar ner oljan mer än vad bensinare gör, så om man är ute efter lång livslängd är det lämpligt att byta olja och oljefilter med inte alltför långa intervall.  Ofta är det också kortare bytesintervall på kamrem, bränslefilter mm på dieselbilar. På moderna dieslar med common rail-system så har man alltid risken för haveri på högtryckspump, krånglande spridare mm hängande över sig, äldre typer med mekanisk dieselpump, eventuellt med överordnad elektronisk styrning, verkar mer driftsäkra.

Norrsken

• -
« Svar #28 skrivet: 11 maj-16 kl 11:24 »
Tänk på att de angivna förbrukningssiffrorna alltid är felaktiga. Förbrukningen mäts med en av EU standardiserad körmetod. Kommer du ihåg avgasskandalen, bilarna själv märkte när de blev testade och släppte ut mindre. Tror du inte det är så med testet av bränsleförbrukningen med. Dessutom verkar det inte vara någon verklighetstrogen metod hur som helst.

Nej jag rekommenderar att du alltid tittar på riktig förbrukningsdata, loggat av riktiga användare. Det är så du kommer att köra själv också, och inte enligt något EU-körschema. Den bästa siten för sådant är den tyska Spritmonitor. Leta upp din tilltänkta bil där och kolla vad den egentligen drar.
http://www.spritmonitor.de/en/search.html

Sen är förbrukningen inte hela världen. Skillnaden mellan 0,4 och 0,5 liter milen är 0,1 liter milen vilket blir 200 liter på 2000 mil. Med ett soppapris på 14 kr litern är det bara 2800 kr om året. Tänk på det när du tittar på en snålare bil som kostar betydligt mer än en törstigare. Nu ska man väl säga att letar du en begagnad bensinbil så kommer du knappast ligga i det spannet utan snarare köpa något som drar 0,6-0,8 liter milen.

Exempelsökning på den Skoda Fabia 1,2:an du länkade till, majoriteten av användarna kör runt 0,7 liter milen.
http://www.spritmonitor.de/en/overview/45-Skoda/398-Fabia.html?fueltype=2&vehicletype=1&constyear_s=2006&constyear_e=2009&powerunit=2

Om ett partikelfilter kostar 10.000 kr att byta så har du tjänat in den kostnaden på två år om du väljer diesel-Skodan istället som enligt Spritmonitor drar 0,52 bland majoriteten av de som kör. Då kommer du spara 5000 kr i bränslekostnader per år (räknat på 14 kr litern). Det som kan bli dyrt är skatten som är högre på äldre dieselbilar. På nyare bilar verkar det inte vara alls så stor skillnad. Du kan kolla skatten hos Transportstyrelsen
https://fu-regnr.transportstyrelsen.se/extweb

I så fall undrar jag hur faaan majoriteten kör egentligen?!

Jag knappade för skojs skull in den modell av Opel corsa jag själv hade, och det verkar som att majoriteten körde den på 0,64 liter milen... Jag körde min på ganska nära 0,5, och på långkörningar neråt 0,48, trots att jag var betydligt tuffare på gaspedalen på den tiden än jag är nu. Hittar inga uppgifter från Trafikverket på den modellen, men för de som är snäppet nyare var siffran 0,58.

Jag, har även kört min gamla Volvo på 0,8 med de däcken som satt på när jag köpte den. Med nyare däck har den dragit 0,9 om vi skött servicen. På sistone har det varit svårt att få den under litern, trots nyservad. Misstänker att inblandningen av E85 har ökat. Och av den anledningen är det ju intressant med en motor som fixar högre inblandning av E85 utan att förbrukningen skenar iväg!

På de bilar jag kört i jobbet som haft färddator har jag roat mig med att sänka förbrukningen för de senaste 100 kilometrarna. Och enda gången jag inte lyckats är de gånger jag haft tre stopp på ett par kilometer. Kör jag minsta lilla landsvägssträcka så sänker jag förbrukningen. Och då har ändå många kollegor fått eco-drivingutbildning av jobbet. Så jag vågar påstå att jag är hyfsat kapabel att köra snålt!

kackelmann

• Skåne
« Svar #29 skrivet: 11 maj-16 kl 13:52 »
I så fall undrar jag hur faaan majoriteten kör egentligen?!
...
Kör jag minsta lilla landsvägssträcka så sänker jag förbrukningen. Och då har ändå många kollegor fått eco-drivingutbildning av jobbet. Så jag vågar påstå att jag är hyfsat kapabel att köra snålt!

Snålkörning är kul. Kanske påverkas Spritmonitor av att det är i grunden en tysk site med många tyska användare och de kör fort på motorvägarna. Hastigheten påverkar bränsleförbrukningen något enormt. Kör man 80 pannor istället för 110 på motorvägen vilket ju är fullt möjligt utan att irritera någon så sänker man förbrukningen en hel del.

kackelmann

• Skåne
« Svar #30 skrivet: 11 maj-16 kl 14:07 »
När det gäller servicebehov på dieselbilar så bör man tänka på
...

Lustigt, under 8 år jag hängt på forumet ser jag att du aldrig missar en chans att racka ner på dieselbilar; hur usla och kostsamma de är. Konstigt att de är så populära att på kontinenten är över hälften av nybilsförsäljningen är dieslar.

Har stor respekt för ditt kunnande inom allehanda ottobaserade motorer och verkligen glad att du gillar att dela med dig av den. Men misstänker att du börjat skruva på mopeder i din barndom, sen en massa bensinvolvos, vidare till andra bensinfordon kanske yrkesmässigt (då Sverige länge sen inte hade så många dieslar) och aldrig "kommit in" på dieslar vilket till slut gjort att det är ett skrämmande läger och du måste i varje inlägg befästa dina positioner (trist).

Önskar att du som moderator kunde väl haft en lite mer neutral hållning?

Nu har du talat om vilka kostnader en dieselbil har.
Vilka extra kostnader har en bensinbil som du inte redovisar?
Hur står sig andrahandsvärdet på en bensinbil jämfört med diesel-dito? (tips, kolla blocket: dieslar med samma mil är alltid mycket dyrare)
Hur ofta byter du tändstift, tändfördelare på en dieselbil?
Hur ofta behöver du justera förgasaren på en dieselbil?
Hur ofta behöver du byta inspruten på en modern bensinbil och vad kostar det?
Hur står sig dieselbilens lägre förbrukning i en totalekonomisk kalkyl?
Hur står sig dieselbilens längre livslängd i en totalekonomisk kalkyl? Få kör bensinbilar över 30.000 mil längre, medans dieslar ofta går det dubbla.

Nä lite balans i kalkylen va  ;D

kackelmann

• Skåne
« Svar #31 skrivet: 11 maj-16 kl 14:45 »
Smällde ihop en tabell med några slumpmässigt utvalda bilar med både bensin- och dieselvariant.
Förbrukningen är från Spritmonitor och bör reflektera verklig skillnad mellan modellerna.

På 30.000 mil spar man alltså 76.000 - 89.000 kr på att välja dieselbilen, i bränslekostnader.
Hur många partikelfilterbyten (som man inte ens gör på bilar med självgenererande filter) och extra oljebyten är detta?

Och efter 30.000 mil så har man en bensinbil värd betydligt mindre än en diesel-dito.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #32 skrivet: 11 maj-16 kl 14:49 »
Glöm inte skillnaden i fordonsskatt, speciellt på den där gamla passaten du tagit med i listan. Om det skiljer 3000kr per år så blir det 30.000kr på tio år, det gör ganska stor skillnad i beräkningen.

kackelmann

• Skåne
« Svar #33 skrivet: 11 maj-16 kl 14:58 »
Glöm inte skillnaden i fordonsskatt, speciellt på den där gamla passaten du tagit med i listan. Om det skiljer 3000kr per år så blir det 30.000kr på tio år, det gör ganska stor skillnad i beräkningen.

Du har rätt, skatten var tidigare en riktig killer. Tog mest med passaten för jag ägde en sån innan (och körde 0,52 i snitt med den)
Idag är väl skillnaden försumbar på miljöklassade bilar. Någon med siffror på motsvarande bilars skatt?

kackelmann

• Skåne
« Svar #34 skrivet: 11 maj-16 kl 15:09 »
Tittar på blocket just nu.
Årsmodell 2005 och nyare, mer än 30.000 mil:

Bensinbilar 71 st
Dieselbilar 460 st

Då det har sålts ungefär lika många diesel- som bensinbilar kan man inte tolka det på så många andra sätt än att dieselbilar har ett betydligt högre ekonomiskt värde efter 30.000 mil. Dvs bensinbilarna är vid detta miltal oftare slutkörda, värdelösa, skrotfärdiga och man måste helt enkelt köpa en helt annan bil för sitt fortsatta färdande.
Vad gör det för ens totala ägandekostand?..

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #35 skrivet: 11 maj-16 kl 15:17 »
Det är väl snarare så att folk som kör väldigt mycket har köpt en dieselbil, och det är därför det finns så många sådana långmilare?

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #36 skrivet: 11 maj-16 kl 15:20 »
Lustigt, under 8 år jag hängt på forumet ser jag att du aldrig missar en chans att racka ner på dieselbilar; hur usla och kostsamma de är. Konstigt att de är så populära att på kontinenten är över hälften av nybilsförsäljningen är dieslar.

Har stor respekt för ditt kunnande inom allehanda ottobaserade motorer och verkligen glad att du gillar att dela med dig av den. Men misstänker att du börjat skruva på mopeder i din barndom, sen en massa bensinvolvos, vidare till andra bensinfordon kanske yrkesmässigt (då Sverige länge sen inte hade så många dieslar) och aldrig "kommit in" på dieslar vilket till slut gjort att det är ett skrämmande läger och du måste i varje inlägg befästa dina positioner (trist).

Önskar att du som moderator kunde väl haft en lite mer neutral hållning?

Nu har du talat om vilka kostnader en dieselbil har.
Vilka extra kostnader har en bensinbil som du inte redovisar?
Hur står sig andrahandsvärdet på en bensinbil jämfört med diesel-dito? (tips, kolla blocket: dieslar med samma mil är alltid mycket dyrare)
Hur ofta byter du tändstift, tändfördelare på en dieselbil?
Hur ofta behöver du justera förgasaren på en dieselbil?
Hur ofta behöver du byta inspruten på en modern bensinbil och vad kostar det?
Hur står sig dieselbilens lägre förbrukning i en totalekonomisk kalkyl?
Hur står sig dieselbilens längre livslängd i en totalekonomisk kalkyl? Få kör bensinbilar över 30.000 mil längre, medans dieslar ofta går det dubbla.

Nä lite balans i kalkylen va  ;D

Mina egna dieselerfarenheter baserar sig dels på en massa skruvande med kompisars dieselmercor i ungdomen på 80-talet, dels tunga fordon i militärtjänsten, dels diverse traktorer, motorredskap mm på senare år. Jag har haft en egen dieselbil, Peugeot Partner '97 som tyvärr inte blev så långlivad pga att en epatraktor plötsligt stod ivägen. Jag hann i alla fall med att bl a renovera dieselpumpen på den.  De nyaste dieslar jag har skruvat med själv eller bistått med rådgivning om har varit tillverkade kring 2003-2005.

Den främsta anledningen till att dieselbilar är (eller var) så populära nere på kontinenten är lyckad lobbyverksamhet från de biltillverkare som under 90-talet lade ner enorma summor på vidareutveckling av dieseltekniken och sedan till varje pris försöker rädda sina investeringar sedan det har visat sig att man inte kommer i närheten av ottomotorernas fördelar ur miljösynpunkt beträffande kväveoxider, partikelutsläpp mm utan att antingen fuska på olika sätt eller påverka myndigheterna till att anpassa avgasbestämmelser och provningsmetoder så att dieselfordonen passar in i dem.
Jag ogillar mycket bestämt de här kraven på partikelfilter som tar bort s k pm10-partiklar, dvs i princip det grova, svarta, synliga sotet, medan de mikroskopiska pm2,5 -partiklarna, som är de som verkligen är hälsofarliga och cancerframkallande, slipper igenom utan vidare. Faktum är att enligt vissa uppgifter lär en dieselmotor utan partikelfilter ha mindre cancerogena avgaser, eftersom en stor del av pm2,5 klibbar ihop med de grövre partiklarna längre bort i avgassystemet där temperaturen är lägre.
Och kväveoxidproblemen är ju mycket väl ältade i massmedia på senare tid. Det är intressant att gränsvärdena på kväveoxider (även kallat NOx) är så lindrigt satta även för de högsta miljöklasserna av dieslar, att en bensinmotor av 70-talstyp, helt utan avgasrening, i stort sett skulle klara dem. Medan det råder mycket strängare kväveoxidkrav för bilar med andra bränslen.

Man kan också notera att åtskilliga länders myndigheter har börjat bli mer skeptiska till dieselbilar på senare år, redan före den senaste skandalen.  Frankrike, som ju tidigare var ett mycket dieselvänligt land, har t ex infört restriktioner för personbilsdieslar i Paris. I Norge lär något liknande förekomma i Oslo.  Och främsta anledningen till detta var att man, efter många års mätningar, har märkt att luftkvaliteten inte har förbättrats så mycket som man skulle kunna vänta sig om man tittar på hur myndighetskraven för olika slags utsläpp har skärpts för nyare årsmodeller.

Ett annat argument mot dieslar är att om man skulle ställa om till icke-fossil (eller bara inhemsk) bränsleförsörjning av befintlig bilpark så skulle det krävas rent orimliga åkerarealer för att odla oljeväxter för att få fram någonting liknande dieselbränsle. Jag har hört en siffra att om man skulle odla raps på all åkermark som överhuvudtaget går att använda för detta ändamål i Sverige, så skulle det kunna täcka 7 % av Sveriges dieselförbrukning. Produktion av biobränslen som mer eller mindre lätt kan ersätta bensin är betydligt mer arealeffektiv.

Beträffande servicefrågorna för bensinbilar så gäller följande:
Tändfördelare har knappast förekommit på bensinbilar de senaste 15 åren. Och på de sista generationerna bilar med fördelare var det ytterst sällan något överhuvudtaget behövde göras med den. Visst hände det ibland att folk bytte fördelarlock och rotor, men oftast i onödan. En del bilar hade mindre lyckade typer av pulsgivare för brytarlös tändning i fördelaren som kunde gå sönder någon gång emellanåt. Sådana pulsgivare finns även på bensinbilar utan fördelare samt på modernare dieslar, och kan gå sönder emellanåt där också. Men då sitter de någonstans vid vevaxeln eller kamaxeln.

Tändstiftsbyte är ju ingen nämnvärd kostnad, och sedan biltillverkarna fick tillgång till elektroniska tändsystem med väl kontrollerad tändenergi osv så håller tändstiften mycket länge, det är inte ovanligt med bytesintervall på 10000-15000 mil.

Insprutningssystemet är det så gott som aldrig frågan om att byta komplett. Visst ska bränslefiltret bytas förebyggande på en del bilmodeller, en och annan givare kan gå sönder osv, men sådant förekommer ju i precis samma omfattning på dieslar. Spridarna krånglar ytterst sällan och om de ändå gör det så beror det nästan på yttre åverkan (t ex svår överhettning i samband med att motorn har blivit av med kylvattnet under drift, eller förorening som följd av dåliga piratbränslefilter som släpper ifrån sig ludd).
Det faktum att bensininsprutningssystemen arbetar med mycket lägre tryck än dieselsystem gör ju också att det är lättare att få pumpar, tryckregulatorer, spridare mm att bli driftsäkra, och de blir också mindre känsliga för smuts. De flesta bensininsprutningssystem arbetar med mellan 2,5 och 5 bar, vissa s k centralinsprutningssystem som förekom på 80- och 90-talet var nere runt 1 bar. Äldre dieslar med mekanisk insprutningspump brukar röra sig med 100-200 bar och moderna commonrail-system har ännu högre tryck.

I praktisk körning, åtminstone under svenska förhållanden, så är skillnaden mellan bensin och diesel mycket mindre än bränsledeklarationerna antyder. I all synnerhet vintertid, då många moderna dieselbilar kör en värmare under stora delar av körtiden.

Det är ingen skillnad på livslängd mellan bensin- och dieselbilar, däremot har ju skatteregler mm gjort att många av de bilägare som har långa årliga körsträckor har köpt en ny dieselbil, så de får många mil på mätaren under de första åren då bilen har ett relativt högt värde i förhållande till körsträckan. När bilar skrotas idag är det mycket sällan som motorn är direkt utsliten, det är andra saker (t ex rost eller allmän risighet) som fäller avgörandet att köra bilen till skroten. De vanliga orsakerna till att en motor "tog slut" för 25 år sedan eller ännu längre tillbaka, nämligen utslitna kolvringar och cylinderlopp, har i stort sett upphört att existera sedan svavelhalten i bensin och diesel sänktes under 90-talet, förmodligen har det också bidragit en hel del att motoroljorna har förbättrats. Om man idag lyfter av toppen på en motor som har gått 20000-30000 mil i en personbil så brukar man inte hitta ett spår av vändkanter, och cylinderloppen är inte mer slitna än att man fortfarande kan se honingsreporna från fabriken. Givetvis med undantag för enstaka misslyckade konstruktioner.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #37 skrivet: 11 maj-16 kl 15:22 »
Tittar på blocket just nu.
Årsmodell 2005 och nyare, mer än 30.000 mil:

Bensinbilar 71 st
Dieselbilar 460 st

Då det har sålts ungefär lika många diesel- som bensinbilar kan man inte tolka det på så många andra sätt än att dieselbilar har ett betydligt högre ekonomiskt värde efter 30.000 mil. Dvs bensinbilarna är vid detta miltal oftare slutkörda, värdelösa, skrotfärdiga och man måste helt enkelt köpa en helt annan bil för sitt fortsatta färdande.
Vad gör det för ens totala ägandekostand?..

Och du tror inte att det är tvärt om, nämligen att bensinbilsägarna är mer nöjda med sina åk och mindre benägna att sälja dem än vad dieselägarna är?

kackelmann

• Skåne
« Svar #38 skrivet: 11 maj-16 kl 15:34 »
Och du tror inte att det är tvärt om, nämligen att bensinbilsägarna är mer nöjda med sina åk och mindre benägna att sälja dem än vad dieselägarna är?

Du är rolig du.  ;D ;D ;D
Kolla V70 diesel vs bensin. Bensinarna går för runt halva priset. Måste vara väldigt nöjda ägare som vill bli av med bilarna så pass billigt.

kackelmann

• Skåne
« Svar #39 skrivet: 11 maj-16 kl 15:44 »
..man inte kommer i närheten av ottomotorernas fördelar ur miljösynpunkt beträffande kväveoxider, partikelutsläpp mm utan att antingen fuska på olika sätt eller påverka myndigheterna till att anpassa avgasbestämmelser och provningsmetoder så att dieselfordonen passar in i dem.

Du har rätt i att dieselbilar släpper ut mer föroreningar som är farliga för den omedelbara närmiljön. Därför är de inte särskilt lämpliga i högre koncentrationer, ex.vis. städer, men det är väl knappast där vi alternativar bor heller. När det gäller det stora problemet världen står inför, global uppvärmning, är CO2-utsläppen boven och det är dirkt relaterat till mängden bränsle man förbränner. Dvs. lägre förbrukning, bättre för miljön.

Ett annat argument mot dieslar är att om man skulle ställa om till icke-fossil (eller bara inhemsk) bränsleförsörjning av befintlig bilpark så skulle det krävas rent orimliga åkerarealer för att odla oljeväxter för att få fram någonting liknande dieselbränsle. Jag har hört en siffra att om man skulle odla raps på all åkermark som överhuvudtaget går att använda för detta ändamål i Sverige, så skulle det kunna täcka 7 % av Sveriges dieselförbrukning. Produktion av biobränslen som mer eller mindre lätt kan ersätta bensin är betydligt mer arealeffektiv.

Det finns redan skogsråvara att tanka om man vill till dieselbilar. Ska du jämföra odling av drivmedel på åkermark så kan du jämföra raps med majs-etanol. Vad har du för värden per hektar här?

Beträffande servicefrågorna för bensinbilar så gäller följande:

Sammanfattningsvis. Jag är inte tillräckligt kompetent att peka ut vilka de höga kostnaderna är på bensindrivna bilar och du vill inte heller själv nämna dem frivilligt. Gemensamt är dock en del givare, till dieselbilens specifika nackdel talar partikelfilterbyten och tätare oljebyten MEN väg detta mot snålare motor så har du redan nollat den differensen.

Det är ingen skillnad på livslängd mellan bensin- och dieselbilar,

Jo. Det är det.
Hur många bensinbilar går 50.000 mil och längre?
Åter igen, kolla begagnatmarknaden. Över 3 ggr fler dieselbilar som överlevt det miltalet än bensinare. Och mycket dyrare är dieslarna. Det reflekterar deras användbarhet.

Vet inte varför du envisas med att bortse från hårda fakta.

Har du någon plausibel förklaring till varför samtliga yrkeschaufförer väljer dieselbilar? Det har inget med .. eh .. ekonomin i bilägandet att göra? Trots högre skatt, trots partikelfilter, trots allt. Så kör alla taxichaufförer, budbilar, yrkesmänniskor dieselbilar. Har samtliga dessa fel tror jag att du har ett uppdrag att höja Sveriges BNP med mätbart antal procent.

Dela detta:

* Inloggade just nu

471 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Genuin och läsvärd! Bra tips och idéer för att stå på egna ben.
/Camilla W

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser