Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvny vs halvgammal bil?  (läst 10232 gånger)

Tännlappen

  • Inlägg: 3160
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #40 skrivet: 11 maj-16 kl 15:56 »
 :D  ...Glöm inte Volvos ödödliga rödblockare  :D ...Där kan man snacka miltal  :D.. Läste om diselbilar på ett forum,dom med självrengöring av partikelfiltret (en kostnad som lätt kan drabba en andrahandsköpare) Verkar som dom fungerar som bläckstråleskrivare  :D ...plötsligt ökar dieselförbrukningen markant...blir en dold kostnad om systemet får för sig att rensa stup i kvarten...

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #41 skrivet: 11 maj-16 kl 16:31 »
Diesel blir mycket billigare för oss på landet än bensinbil. Ligger bensin på 12kr/l så får man diesel för 8kr/l och där till lägre förbrukning.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #42 skrivet: 11 maj-16 kl 18:26 »
Men hur ofta skrotas en bil för att motorn är utsliten? De flesta skrotas ju på grund av rost. Väldigt sällan man ser någon bensinmotor som är utsliten, och skulle något lager bli dåligt eller kamaxeln eller vad det kan vara, så går det att byta. Det samma kan hända i en diesel, skillnaden är att när dieselpumpen krånglar så är den svår att renovera själv hemma.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #43 skrivet: 11 maj-16 kl 18:44 »
Du har rätt i att dieselbilar släpper ut mer föroreningar som är farliga för den omedelbara närmiljön. Därför är de inte särskilt lämpliga i högre koncentrationer, ex.vis. städer, men det är väl knappast där vi alternativar bor heller. När det gäller det stora problemet världen står inför, global uppvärmning, är CO2-utsläppen boven och det är dirkt relaterat till mängden bränsle man förbränner. Dvs. lägre förbrukning, bättre för miljön.
Kväveoxiderna har också stor betydelse för den globala miljön, dels genom växthuseffekt och dels genom att en del av dem bildar salpetersyra tillsammans med vatten.
Det är ändå betydligt lättare att konvertera en ottomotor för drift på icke-fossilt bränsle, än en diesel.

Det finns redan skogsråvara att tanka om man vill till dieselbilar. Ska du jämföra odling av drivmedel på åkermark så kan du jämföra raps med majs-etanol. Vad har du för värden per hektar här?
Nja, i ytterst små kvantiteter (t ex tallolja som uppstår som biprodukt i vissa massafabriker). DME-pilotanläggningen har det väl fattats nedläggningsbeslut på nu?  Under kriget raffinerade man trätjära till något som åtminstone gick att använda som bränsle till tändkulemotorer, den tekniken skulle man säkert kunna använda även idag men det är ju en förutsättning att man har avsättning för allt träkol som bildas som biprodukt.
Majs-etanol produceras väl knappast idag, i varje fall inte annat än i USA eller möjligen Mexico. Och den etanol som görs där går inte på export utan används för låginblandning i bensin på hemmamarknaden.

Sammanfattningsvis. Jag är inte tillräckligt kompetent att peka ut vilka de höga kostnaderna är på bensindrivna bilar och du vill inte heller själv nämna dem frivilligt. Gemensamt är dock en del givare, till dieselbilens specifika nackdel talar partikelfilterbyten och tätare oljebyten MEN väg detta mot snålare motor så har du redan nollat den differensen.
Det finns redan idag ottomotorer som är gott och väl i klass med dieslar när det gäller verkningsgrad och låg bränsleförbrukning i praktisk körning. Skulle vi jämföra med dieslar som är nertvingade i samma kväveoxidutsläpp som ottomaskinerna, så är frågan om inte otto börjar bli överlägsen ändå.

Jo. Det är det.
Hur många bensinbilar går 50.000 mil och längre?
Åter igen, kolla begagnatmarknaden. Över 3 ggr fler dieselbilar som överlevt det miltalet än bensinare. Och mycket dyrare är dieslarna. Det reflekterar deras användbarhet.
Som redan sagt, det där hänger snarare ihop med olika användningssätt för bilarna under deras första år.


Vet inte varför du envisas med att bortse från hårda fakta.

Har du någon plausibel förklaring till varför samtliga yrkeschaufförer väljer dieselbilar? Det har inget med .. eh .. ekonomin i bilägandet att göra? Trots högre skatt, trots partikelfilter, trots allt. Så kör alla taxichaufförer, budbilar, yrkesmänniskor dieselbilar. Har samtliga dessa fel tror jag att du har ett uppdrag att höja Sveriges BNP med mätbart antal procent.
Jag kan inte hålla med om det påståendet. Visst finns det ganska många dieselbilar inom yrkesmässiga branscher, men jag har en känsla av att andelen dieslar bland nyanskaffade sådana fordon var som högst för ca 10-15 år sedan och nu är på väg nedåt, efter alltför många ledsamma erfarenheter. Det finns också mycket slentrian där, man har alltid kört diesel och fortsätter med det utan att fundera så mycket på saken.  Jag har inte längre någon kontakt i taxibranschen, men jag vet en taxiåkare som för ca 7-8 år sedan hade bestämt sig för att aldrig mer köpa en diesel, åtminstone aldrig mer en VAG-diesel. Han hade haft flera bilar som stod på verkstaden nästan jämnt.
I en del sammanhang, t ex järnvägs- och militärfordon, har dieseln såklart en fördel genom det mindre brandfarliga bränslet. Det är också lättare att klara militärens hårda krav på radiostörningar med en motor som inte behöver något tändsystem.

Norrsken

  • Inlägg: 4264
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #44 skrivet: 12 maj-16 kl 00:53 »
Haha, vilken diskussion det blev!  ;D

Och nåja. 745:an jag hade tillsammans med exet gick som en klocka på 58000 mil, men en inbrottare gjorde visst skrot av den. Så min erfarenhet av gamla bensinbilar är att de bara går och går! Den Volvo jag kör nu är ju nästan ny i sammanhanget, har bara gått 28000 nånting... Och även om jag är ute efter nåt snålare så anser jag nog den bilaffären vara bland det mer lyckade man kan göra. Väldigt mycket bil för pengarna. En helfräsch bil som går och går utan en massa krångel! Just soppaförbrukningen är nog det enda negativa, faktiskt! Och den är såpass gammal att all värdeminskning redan var bortgjord!

Jag inser att det finns för och nackdelar med både bensin och diesel, men just nu lutar det lite mer åt bensin, då jag kollar lite mer på modeller med runt tio år på nacken. Och då är skatten en fet skillnad. Angående värdeminskning så lär jag förlora de pengar jag lägger på bilköpet. Jag räknar med att den bil jag köper kommer jag att slita ut själv. Så kan jag köpa en bensinare från 06 för 30000, som drar en halvliter, är det att jämföra med en diesel från -08 för att inte skatten ska bli för kännbar, och då klättrar prislappen genast upp till 50000... Typ.

Ang taxibilar så har jag intrycket att miljöbränslen som biogas har kommit stort i den branschen.
Diesel blir mycket billigare för oss på landet än bensinbil. Ligger bensin på 12kr/l så får man diesel för 8kr/l och där till lägre förbrukning.
Vart köper du dieseln för 8 kr litern?
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #45 skrivet: 12 maj-16 kl 08:48 »
Vart köper du dieseln för 8 kr litern?

Antingen genom någon form av momsfiffel eller också är det s k fuldiesel - t ex stulet från skogsmaskiner, gammal svavelhaltig dieselolja från något beredskapslager, tillvaratagen eldningsolja från skrotade villaoljetankar, begagnad transformatorolja eller hydraulolja. Men det är knappast troligt att man kan få tag i förstklassigt dieselbränsle på ärligt sätt till det priset.


husbehov

  • Gäst
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #46 skrivet: 12 maj-16 kl 09:22 »
skulle jag mot förmodan köpa någon ny bil tror jag det hade blivit en från elio motors . ska tydligen dra 0.27 L/mil bensin , bra pendlingsbil och för småsvängar tror jag och skapligt pris , dom påstår ju att de ska släppa den till försäljning iaf

Tjalve

  • Inlägg: 3214
    • Blekinge
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #47 skrivet: 12 maj-16 kl 12:43 »
Vart köper du dieseln för 8 kr litern?
Gårdstanken.
Socialism is a philosophy of failure, the creed of ignorance, and the gospel of envy, its inherent virtue is the equal sharing of misery.

husbehov

  • Gäst
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #48 skrivet: 12 maj-16 kl 15:13 »
vad är det för volvo du har nu föresten ? och någon har ju nämnt volvos rödblockare , en vän till mej som är en ganska välkänd motorbyggare påstod att man kan få en en gammal rödblockare att dra 0.65 om det är rätt insprutssystem och att man renoverar och bearbetar både block och topp . han talade om bmw lager som passade som var smalare för lägre friktion och viktning av kolvar och vevstakar  . tänkte om det vore bättre att uppdatera bilen du har kanske ?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #49 skrivet: 12 maj-16 kl 22:55 »
vad är det för volvo du har nu föresten ? och någon har ju nämnt volvos rödblockare , en vän till mej som är en ganska välkänd motorbyggare påstod att man kan få en en gammal rödblockare att dra 0.65 om det är rätt insprutssystem och att man renoverar och bearbetar både block och topp . han talade om bmw lager som passade som var smalare för lägre friktion och viktning av kolvar och vevstakar  . tänkte om det vore bättre att uppdatera bilen du har kanske ?

De snålaste rödblocksmotorerna är B200K och B230E, dvs de sista utförandena utan katalysator och med hög kompression, tilltagen för 98-oktanig bensin. Men så lågt som 0,65 kan man knappast komma annat än vid ren landsvägskörning och utpräglad ecodriving. Jag vet dock ett dokumenterat fall av en 740 '87 med B230E och automatlåda som drog 0,72 på långkörning Katrineholm - Sundsvall.
Därnäst kommer B230F av årsmodellerna 88B till 91 eller 92 , senare årgångar av B230F drar mer eftersom det kom strängare krav på kväveoxidutsläpp ca 1993 och Volvo löste det på enklast möjliga sätt genom senare tändförställningskurvor. Man ville kanske inte kosta på någon omfattande omkonstruktion av en motorgeneration som ändå var på utgående.
De första B230F, fram till årsmodell 88A, har mycket låg kompression eftersom de är anpassade för 91-oktanig bensin och de får följaktligen också högre förbrukning.

Om man har en Volvo från sent 80-tal så bör man vara medveten om att det finns flera olika fel som kan orsaka hög bränsleförbrukning utan att det märks på motorns gång och utan att en halvkunnig mekaniker kan inse vad som är galet.
Om motorn har EGR (avgasåtercirkulation), som t ex B230E och K-motorerna, så drar den - tvärt emot vad man vid första anblicken skulle tro - mer bränsle om EGR-systemet inte fungerar. Detta för att motorn har så tidig tändförställningskurva att den får tendens att spika om det inte återcirkuleras några avgaser, och eftersom tändsystemet har knacksensor så ställs tändningen rejält mycket senare för säkerhets skull i det läget, och då ökar förbrukningen.
Om det är något fel på knacksensorn - t ex skadat kablage, fukt och ärg i kontakten eller att sensorn inte är korrekt monterad på motorblocket - så ställs tändningen också sent för säkerhets skull. Och före '88B tänds inte eventuell motorelektronikvarningslampa för sådana fel.
På B230F kan en halvdålig lambdasond ge hög bränsleförbrukning. Antingen för att lambdaregleringen sker för långsamt och med stora svängningar i bränsleblandningen, eller för att blandningen blir för fet hela tiden. Insprutningssystemet kan nämligen inte upptäcka alla tänkbara fel på en åldrad lambdasond utan tror i vissa lägen på signalen från en trasig lambdasond trots att resultatet blir helt uppåt väggarna. Det enda lambdasondsfel som får motorelektronikvarningslampan att tändas är om det skulle vara totalt avbrott i den.
På bilar som har gått mycket långt, och i synnerhet om det dessutom har varit oljigt i motorrummet en längre tid, så är det vanligt med fel i kabelstammarna på vänster sida av motorn. Isoleringen på ledningarna blir spröd om den utsätts för värme och olja länge, och då är det lätt hänt att det blir kortslutningar i kabelstammen med ologiska fel som resultat. Volvo verkar ha använt en sämre kvalitet av pvc-isolerad kabel än alla andra europeiska biltillverkare på den tiden.
Ett fel som bara förekommer på E-motorer är att styrtrycksventilen (även kallad varmkörningsregulator) kan kärva ihop, med resultat att motorn antingen får fet kallstart- och varmkörningsblandning hela tiden eller också att den blir svårstartad och går dåligt i kallt tillstånd pga att ventilen har fastnat i "varmt" läge. Den går att plocka isär och fixa till om man är mycket försiktig och renlig av sig, men det är inget som man ska ge sig på i dammig bilverkstadsmiljö.

Det är så gott som aldrig lönsamt att ge sig på stora mekaniska arbeten på motorn i en gammal bil för att få ner bränsleförbrukningen. Även om man kanske kan sänka förbrukningen några % så får man knappast igen den kostnad man har lagt ner på arbetet inom rimlig tid.

husbehov

  • Gäst
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #50 skrivet: 13 maj-16 kl 07:17 »
b200k har jag haft en (varvvillig rackare) , som många blandar ihop med b230k med heron toppen (har haft en sån med) , nej det var ju givetvis i landsvägskörning han talade om . jag har faktiskt kommit ner i 0.7 med en 1979 volvo 240dl i jämn fart upp till tärnaby (4personer + packning) , dock med en 1989 b230f motor i som var förgasarkonverterad (nyrenoverad pierburg) samt med m46 och lite andra enkla knep, så jag tror inte det ska vara totalt omöjligt med 0.65 om det är rätt årgång på motorn . kan man göra mycket själv är det ju knappast dyrt med volvo grejer ? sen om den är totalt slut så vore det ju såklart ingen idé

husbehov

  • Gäst
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #51 skrivet: 13 maj-16 kl 07:50 »
och just dom årgångarna du nämner säger han att man ska bygga på 88b - 92

husbehov

  • Gäst
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #52 skrivet: 13 maj-16 kl 07:51 »
fast ska man åka billigt (i dagens mått mätt) så är ju inte volvo rödblock optimalt att bygga på direkt

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #53 skrivet: 13 maj-16 kl 09:18 »
Diesel blir mycket billigare för oss på landet än bensinbil. Ligger bensin på 12kr/l så får man diesel för 8kr/l och där till lägre förbrukning.
Gårdstanken.

Hur många kubik kan man komma ner och köpa av dig?

Själv är bäste dräng

  • Inlägg: 14985
    • Östergötland
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #54 skrivet: 13 maj-16 kl 09:28 »
Ja, det där med att köpa svart av de som har gårdstank kan knappast vara så vanligt idag. Dels är det färre som har tank och så är det ju knappast billigare att köpa hem om man inte har verksamhet som har skattelättnad. Här tömde jag tanken för säkert 10 år sedan eftersom regler om invallning, besiktning och myndighetsavgifter med marginal åt upp den lilla vinsten i literpris att ta hem några kubik. Och när priset snabbt steg på diesel så ökade stöldrisken också.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #55 skrivet: 13 maj-16 kl 09:43 »
Köp fartygsdiesel istället.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #56 skrivet: 13 maj-16 kl 09:53 »
Köp fartygsdiesel istället.

Har du tillgång till det?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #57 skrivet: 13 maj-16 kl 09:54 »
Köp fartygsdiesel istället.



Helt perfekt om man gillar att gå.
Kompisen kom över ett par fat sånt och tankade det på sin bil, det gick ett tag sedan fick han promenera och skaffa nytt filter.
Det hände en gång till nånn vecka senare.

E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #58 skrivet: 13 maj-16 kl 09:58 »


Helt perfekt om man gillar att gå.
Kompisen kom över ett par fat sånt och tankade det på sin bil, det gick ett tag sedan fick han promenera och skaffa nytt filter.
Det hände en gång till nånn vecka senare.

Jag har bekanta som kört på det förut i äldre fordon och det var inget problem.
I och för sig hade de filter på farmartankarna.

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #59 skrivet: 13 maj-16 kl 09:59 »
Har du tillgång till det?
Inte längre


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

392 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter



-  Nya tidningen "goare" att läsa. Innehållet lika intressant som det varit de 14 år vi haft den. Lycka varje gång den kommer i lådan ! :-D
/Magdalena Gustavsson

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser