Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Halvny vs halvgammal bil?  (läst 10209 gånger)

Norrsken

• -
Halvny vs halvgammal bil?
« skrivet: 08 maj-16 kl 11:19 »
Kör i dagsläget en "helgammal" (dvs, snart veteranklassad) volvo, som är toppen på alla plan förutom bränslekostnaden. Så planen är att införskaffa en liten snålbil att ha till daglig pendling, och kanske även långturer...

Min tanke är en bränsleförbrukning runt halvlitern. Prisklass runt 50000. Får gärna vara billigare, om man har chans att hitta en fräsch bil, men inte så mycket dyrare. Tveksamheterna rör främst det här med lite nyare bilar, och hur pass verkstadskrävande de är. Vill ju inte att insparade soppapengen ska behöva gå till att behöva fixa småfel på verkstad, så det är ganska viktigt att hitta en bil som man kan göra småfixet själv.

Minimikravet är alltså att kunna byta lampor, slitdetaljer och göra allmän service själv. Det bör också gå någorlunda enkelt att felsöka...

Erfarenheter om olika märken och modeller mottages tacksamt.
If we don't take care of the earth, earth will take care of us

Tännlappen

• -
SV: Halvny vs halvgammal bil?
« Svar #1 skrivet: 08 maj-16 kl 12:11 »
...En bil med minst 1,6 liters motor annars blir den nog inte rolig på motorväg  :D.... Titta gärna på opels bilar dom har skärpt upp sig rejält när det gäller rostskyddet,tillhör dom bättre...Brukar finnas billiga reservdelar till Opel...

Norrsken

• -
« Svar #2 skrivet: 08 maj-16 kl 13:15 »
...En bil med minst 1,6 liters motor annars blir den nog inte rolig på motorväg  :D.... Titta gärna på opels bilar dom har skärpt upp sig rejält när det gäller rostskyddet,tillhör dom bättre...Brukar finnas billiga reservdelar till Opel...

Rolig behöver den absolut inte vara! Snål är trehundrasjuttioåttatusen gånger viktigare än rolig! Övriga saker jag värdesätter är bekvämlighet. Dvs, förarstolen är viktig, och det vet jag ju är individuellt, så det får jag lov att provsitta själv. Ljudnivån lär ju inte vara nåt extremt bra på en billig bil, men den behöver ju inte vara anskrämlig, som i Toyota aygon jag kör i tjänsten.

Opel har jag haft en. En corsa, från -98. Var väldigt nöjd med den. Vad jag vet så förbättrades rostskyddet på dem nån gång runt 2001. Frågan är, vilken modell som är vettigast. Den som tillverkades 2091-06 (eller om det var -07), eller den nyare? Det är markant mycket mer elektronik på de nyare. Frågan är, ställer det till problem? Och så det där med hur utrymmet i motorrummet är. Visst, en småbil är en småbil, det kommer man inte ifrån. Men kommer man åt att byta halvljus utan att plocka isär halva bilen?

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #3 skrivet: 08 maj-16 kl 18:51 »
Jag hade en -09 suzuki swift med 1,3l motor och 91hk och den var helt suverän. Gick utmärkt i motorvägshastighet, var snål och faktiskt ganska bekväm. Kamkedja så man slipper tänka på rembyten och lätt för en hemmafixare att laga. Skulle jag vilja ha en småbil i 50.000kr-klassen skulle jag åtminstone provköra en sådan innan jag bestämmer mig. Enda problemet som jag hört om är att de har relativt dåligt rostskydd, men om man hittar en fin och låter underredsbehandla så kommer den överleva länge.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #4 skrivet: 08 maj-16 kl 19:53 »
Om man är ute efter en mycket bränslesnål bil som dessutom tål att köras på ganska stor inblandning av E85 så är ett tips att leta efter någon VAG-bil med 1,2 eller 1,4 liters TSI-motor. I min släkt finns nu två Skoda Fabia med den motorn, och det finns än så länge bara positiva erfarenheter av dem. Det är bara vid segdragning på riktigt låga varvtal som det märks att motorn är liten, vid normal landsvägshastighet känns bilarna minst lika starka som 10 år äldre fordon med 1,6 eller 1,8 l -motorer.

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 08 maj-16 kl 21:15 »
Fram till ungefär år 2000 brukar bilarna vara någorlunda möjliga att reparera. Sedan blir det svårt.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #6 skrivet: 08 maj-16 kl 21:56 »
Jag skulle nog vilja säga att det är en flytande gräns - moderna bilar har alltid ansetts för komplicerade och innehållande okänd teknik för att vara lämpliga för hemmamekare, och det dröjer ca 10 år innan kunnandet om en viss bilgeneration är spridd till de djupa folklagren.

En sak som gör det mycket lättare på senare modeller är ju myndighetskraven på standardiserade diagnosgränssnitt, som har gällt från 1996 i USA och från 2001-2002 i Europa.  På alla bilar av årsmodell 2002 och senare kan man alltså läsa av och radera felkoder, logga data från motorstyrsystem mm med billig och standardiserad utrustning.  På japanska och amerikanska bilar går det som regel - åtminstone beträffande motorelektroniken - från 1996 och framåt.
Sen finns det naturligtvis en del biltillverkare som har lyckats - kanske avsiktligt, kanske av misstag - krångla till saker mer än nödvändigt på vissa modeller och generationer, men sådana saker ska man inte se som genomgående för alla bilar av t ex en viss årsmodell utan det gäller som sagt bara vissa tillverkare.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #7 skrivet: 08 maj-16 kl 22:10 »
Jag skulle nog vilja säga att det är en flytande gräns - moderna bilar har alltid ansetts för komplicerade och innehållande okänd teknik för att vara lämpliga för hemmamekare, och det dröjer ca 10 år innan kunnandet om en viss bilgeneration är spridd till de djupa folklagren.
Som när bränsleinsprutningen blev i princip obligatorisk i slutet på åttiotalet och några år senare drabbade hemmafixarna. Då var det många som menade att bilar inte gick att laga längre, men idag är det nog fler som kan greja med insprutning än som kan greja med förgasare.

Generellt skulle jag säga att det fortfarande går bra att fixa dagens bilar. Enda problemet är att det är väldigt trångt i dagens motorutrymmen, speciellt om man har någon av bilmodellens större motorer. Exempelvis remmar på en bil med tvärställd motor, det kan vara riktigt svårt att komma åt.

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #8 skrivet: 08 maj-16 kl 23:29 »
Om man vill slippa skinnflådda knogar är det klokt att köpa en stor bil med det minsta motoralternativet som förekommer i just den karossen.

Det är också klokt att välja en bil där motor och kaross har konstruerats samtidigt inom samma projekt, det brukar inte vara helt lyckat om man i efterhand försöker klämma ner en maskin där rutinservicepunkter sitter på helt andra ställen än vad karosskonstruktören hade tänkt sig.

När det gäller diskussionen om kamrem kontra kamkedja, så ansågs det ju för 20 år sedan att en kedja under alla förhållanden var mer pålitlig. Men på senare år har det förekommit en hel del motorer med mindre lyckade kedjearrangemang. Kamremmarna har fått längre och längre livslängd, numera är det inte ovanligt att bytesintervallet är så långt som 16000 mil. Men då är det inte så roligt om man har en kamkedja som är utsliten efter samma körsträcka, och mycket dyrare att byta. En del av VAG-koncernens motorer har haft stora kamkedjebekymmer, likaså Toyota och Saab.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #9 skrivet: 08 maj-16 kl 23:34 »
Sedan är det ju frågan om diesel eller bensin. Jag är ju lite förtjust i diesel (låg förresten i 87 km/h bakom en långtradare på lagstadgade 12m avstånd och fick 0,27 l/mil i snitt) men det är ju inte säkert att en småbil blir billigast om det kommer till extra service som kostar skjortan. Torbjörn skrämdes nyss med priser på partikelfilter t ex.

Norrsken

• -
« Svar #10 skrivet: 09 maj-16 kl 00:28 »
Tack för all input, det är sånt som är värdefullt!

Bensin eller diesel.. Tja, den frågan tycks ju nästan gå att svara på genom vilken ålder på bil som blir mest aktuell, då skatten är rätt hög på dieselbilar tillverkade före -07. Men då var det ju också det som Torbjörn skrev tidigare, om att partikelfilter kan bli onödigt dyrt att byta. Det gäller att väga risker mot vinster här... VW polo dieslar körde jag intjänsten för några år sen, och jag såg det som en utmaning att köra snålare än kollegorna. Brukade köra dem en bit under 0,4/mil. Min egen bensinpolo fick jag fasen inte under 0,65, vilket jag tyckte var på tok för mycket!

Om man är ute efter en mycket bränslesnål bil som dessutom tål att köras på ganska stor inblandning av E85 så är ett tips att leta efter någon VAG-bil med 1,2 eller 1,4 liters TSI-motor. I min släkt finns nu två Skoda Fabia med den motorn, och det finns än så länge bara positiva erfarenheter av dem. Det är bara vid segdragning på riktigt låga varvtal som det märks att motorn är liten, vid normal landsvägshastighet känns bilarna minst lika starka som 10 år äldre fordon med 1,6 eller 1,8 l -motorer.
Jag har spanat lite på just Skoda fabia. Även bensinarna verkar gå rätt snålt, och då kan det ju vara värt det med en lite äldre bil. Man ser också en hel del Skoda fabia som gått över 25000 mil, och det innebär ju rimligtvis att de håller ihop tilll de miltalen. Och det är ju bra även om man tänkt köpa en som gått mindre. Så, det vore jätteintressant att höra lite om hurpass trånga de är under huven. Går det enkelt att byta halvljus exempelvis? I polon jag hade fick jag skruva bort batteriet för att kunna byta halvljus, och det var väl lite onödigt, men ändå helt genomförbart. Även med en sjövild femåring som härjade järnet medan jag stod med näsan under huven och tjorvade...  :P

Efter viss googling har jag lärt mig att kamkedjan tycks vara en svag punkt på vag-bilar. Jag blev dock inte riktigt klok på vilka modeller eller årtal det handlar om. Verkade gälla ganska nya bilar, men är det samma på modeller som är tio, tolv år? Det var ju lite surt, med tanke på en bil som i övrigt känns intressant. Så, hur märker man vid provkörning (ja, även senare förstås) om kedjan börjat sträckas? Läste om nån man som fått kedjehaveri på en polo, som hade lyckats byta kedja själv, för en tiondel av priset som verkstan skulle ta. Det vartydligen en smula besvärligt, men genomförbart.

Tack för tipset om Suzuki, fåret! Det är en modell som jag har noll koll på, så det är toppen att få info om!

Ang trånga motorutrymmen så lär det inte gå att byta halvljus på en Renault clio med mindre än att skruva bort framhjul, hjulhus och allt därikring. Så den går bort. Rent generellt kan man ju nästan se utifrån att motorutrymmet blivit mindre och mindre med åren. Både Skoda fabia och Opel corsa fick rejält minskad motorhuv vid modellskiftet där runt -07-08...

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #11 skrivet: 09 maj-16 kl 07:36 »
Det tycks inte vara alltför svårt att byta strålkastarlampor på Fabia '2011, min svåger har klarat av det själv.
Sen finns det ju en del bilar där det pga någon enkel miss har blivit mycket besvärligare än nödvändigt. Ett exempel är den äldsta generationen av Ford Focus, som fick en ny typ av strålkastarinsatser 2003-2004. Tyvärr glömde man visst bort att provmontera dem på bilar för Skandinavien som har en större batterihylla än de som säljs i varmare länder, resultatet är att på vänster sida går den prydliga luckan för lampbyte baktill på insatsen inte att öppna för att batterihyllan är i vägen. Ska man byta lampa där får man ta loss insatsen (tre skruvar varav en som man får krypa in under bilen för att lossa, samt lossa en av fästskruvarna för grillen så man kan vika ut den litegrann).
På Mercedes A-klasse, ett praktexempel på liten motorhuv, är det omständligt men väl beskrivet i bilens instruktionsbok hur det går till. Jag har för mig att man först skulle ta bort spolarburken eller expansionskärlet (beroende på vilken sida det är), sedan hissa upp bilen på domkraft, ta av framhjulet, peta loss en plastlucka i hjulhuset och den vägen sticka in handen för att byta lampa.
Chrysler 300M är också ett praktexempel. Där får man lossa främre kofångaren (några skruvar upptill på grillen och en mutter på vardera sidan som man kommer åt med hylsa och lång förlängare innanför en gummiplugg i hjulhuset), vika ner den, sedan lossa två skruvar uppifrån och dra fram strålkastarinsatsen.
De Renault Clio som jag har varit i kontakt med (omkring 2001 års modell) har inte verkat särskilt besvärliga att byta strålkastarlampa på. Däremot lär det ha varit ett elände på ena sidan på äldre Renault 5 (modellen med längsmonterad motor, före ca 1985).

När det gäller kamkedjan så verkar det bara vara vissa VAG-motortyper, huvudsakligen större sådana som har allvarliga problem. Dels den gamla VR6-motorn från 90-talet och dels en del nyare motorer runt 2 liters cylindervolym. På VR6-motorn är det riktigt omständligt eftersom man, åtminstone i en del bilmodeller, måste lyfta ur hela paketet med motor och växellåda och dela på det för att komma åt. Kamkedjan sitter nämligen i svänghjulsänden av den motorn.
Förmodligen skulle man slippa mycket problem även med de motorerna om man bytte olja lite oftare än vad VAG har rekommenderat.
På en del motorer kan man kolla i förebyggande syfte hur sliten kamkedjan är, även om det ofta innebär att man måste lyfta av ventilkåpa eller motsvarande. Det kan t ex finnas ett spår eller märke på tryckstången till en automatisk kedjespännare, när spännaren har gått ut så långt att märket är synligt är det dags att byta kedja. Eller också kan det vara frågan om att ta fram stållinjal och mäta avståndet mellan en spännskena och en fast punkt och jämföra med vad som står i verkstadshandboken.
På en del Saab-modeller från 80-talet kan man kolla kamkedjans status genom att ansluta en stroboskoplampa och kolla tändläget medan men varvar upp motorn mycket långsamt. Om tändinställningsmärket fladdrar vid vissa varvtal så tyder det på att kedjan är så sliten att spännaren inte längre kan hålla den sträckt.

DennisCA

• Finland
« Svar #12 skrivet: 09 maj-16 kl 08:44 »
Hmmm, har en 2007 diesel yaris med 250,000km på mätaren, ingen kamkedja bytt... Något man måste tänka på kanske...

Caffe

• Östergötland
« Svar #13 skrivet: 09 maj-16 kl 09:16 »
Hur långt kör du? Tänk på att en bils värdeminskning snabbt äter upp det du sparar in i bensin.

(Sedan kan det ju finnas andra orsaker att byta till något nyare, som bekvämligheter och upplevd pålitlighet.)

husbehov

• Gäst
« Svar #14 skrivet: 09 maj-16 kl 11:59 »
fiat, lågt inköpspris . kostar inte mycket i reservdelspris . går billigt , låg skatt , dåligt rykte dock . något litet med twinair motor borde gå billigt fast har hört att den drar mer än de utlovat (självklart)

Norrsken

• -
« Svar #15 skrivet: 09 maj-16 kl 14:52 »
Hur långt kör du? Tänk på att en bils värdeminskning snabbt äter upp det du sparar in i bensin.

(Sedan kan det ju finnas andra orsaker att byta till något nyare, som bekvämligheter och upplevd pålitlighet.)

Visst. Sant. Svårigheten består dock i att hitta en bil som minskat färdigt i värde, och ändå inte slitits för hårt... Min Volvo var ett fynd, på det planet. Tänker man sig exempelvis en bil från 2005 går fortfarande ganska lätt att hitta exemplar med få ägare som skött bilen exemplariskt. Och kring de årtalen har bilen fallit såpass mycket att tidigare ägare har tagit den stora smällen. Ger man det lite tid så kan man säkerligen hitta en fräsch bil för mellan 20-40 lapp. Jag har satt gränsen nånstans runt 50.

Volvon har jag kört nästan 12000 mil, och jag har inte haft den i sex år ännu. Då har jag dessutom gått hemma och skrotat i ett och ett halvt år pga utbrändhet, och då blev det av naturliga skäl mindre köra då. Men bara sonens fotbollsträning blir nio mil i veckan, och nu när seriespelet har dragit igång så kan det bli över 17 mil för en enda match. Så ja, jag kör en hel del, och det är svårt att komma ifrån! Nu när jag har börjat jobba så är det himla trevligt att äntligen få en inkomst, men trist att upptäcka att pengarna ändå inte räcker till mer än mat och bensin.

Norrsken

• -
« Svar #16 skrivet: 09 maj-16 kl 14:55 »

Tännlappen

• -
« Svar #17 skrivet: 09 maj-16 kl 16:25 »
lurigt med bilar...Nu vet jag inte vilken Volvo trådskaparen har men Volvo 240 serien stiger i värde vad man kan utläsa av blocket...Köper man nyare bil kanske man vill ha en helförsäkring vilket blir dyrare...Man får även se till att få med bra vinterdäck annars blir ju det en extra kostnad...Dragkrok kanske....Såg något test på glödlampsbyte, Opel låg inte så bra till där  :D ... Dom där kamkedjemotorerna på Wolksvagen är nog från 2006 1,4l tsi motorer bland annat...En sådan bil är ju i princip värdelös trots tätare oljebyten än rekommenderat rasar dom vad man kan läsa. Dom har väl fuskat med materialet till kedjorna... Hört ett par skodaägare som haft trassel med växellådor,fönsterhissar o dyl...Här testar Vi bilägare någon skodamodell...  http://www.vibilagare.se/test/begbil/begtest-skoda-fabia-12513

torbjorn

• Medlemsadmin
    • Medelpad
« Svar #18 skrivet: 09 maj-16 kl 21:39 »
Torbjörn, du som verkar ha lite koll på Skoda. Vad skulle du säga är för och nackdelar med dessa två exempelbilar?

http://www.blocket.se/orebro/Skoda_Fabia_1_2_Nybes_ev_avbet_875krx_36_66067406.htm?ca=13&w=2

http://www.blocket.se/skaraborg/Skoda_Fabia_1_4_TDI_GreenLine_Combi__80hk__65885887.htm?ca=13&w=2

Jag skulle nog definitivt föredra den översta annonsen eftersom det är en bensinare. Inga problem med partikelfilter och man blir inte anklagad för att vara miljöbov med avseende på kvävoxider och nanopartiklar i avgaserna.

Ett svart får

• Bohuslän
« Svar #19 skrivet: 09 maj-16 kl 21:48 »
Bilhandlaren har haft den bilen i nästan fyra månader nu, så det är nog prutläge. Men 64hk är lite i klenaste laget.

Dela detta:

* Inloggade just nu

848 gäster, 1 användare (1 dolda)

* Forum

* Om tidningen Åter

- Har tappat räkning på alla år vi läst denna. En av FÅ vettiga skrifter/guider till ett roligare o uthålligare liv. Aldrig tråkig. En idealisk present till alla som "vill själv" Tack Petter. (Behåll tian :-) )
/Allan o Kajsa

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser