Om det har hänt något med kopplingen så borde det rimligtvis märkas även vid lätt belastning eller motorbromsning. Jag tror nästan mer på att det är något annat verkstaden har råkat ställa till med i motorrummet i samband med kopplingsbytet. Eller - som brukar hända förvånansvärt ofta - så är det frågan om fel som inte har något rimligt samband med varandra men som slumpen eller mr. Murphy ändå ser till att framkalla ungefär samtidigt.
Går motorn jämnt på tomgång eller om du varvar upp den obelastad?
Verkar avgaserna normala eller luktar de mer än vanligt (låt någon med känslig näsa och bil utan kupéluftfilter ligga efter medan du kör)? Svart eller oljig avgasrök?
Någon skillnad beroende på om motorn är kall eller varm?
Verkar avgastemperaturen bli densamma på alla cylindrar eller är någon klart kallare än de övriga? Kolla detta genom att belasta motorn så den går ojämnt en stund, stanna sedan och spotta eller stänk vatten på avgasgrenröret för att bedöma temperaturen på de olika avgasportarna. Om du har snobbig utrustning av typ IR-termometer går den såklart också att använda.
Ett sätt att bedöma om det finns tändningsproblem är att lyssna på en svag sändare på mellanvåg (AM) på bilradion och höra hur tändstörningarna låter, framför allt vid segdragning med lågt varvtal och stort gaspådrag. Motorn är ju fyrcylindrig, om det finns ett tändningsproblem som bara berör en cylinder, så kommer vart fjärde "störningsknäpp" att vara antingen tydligt svagare eller starkare än de övriga (detta om den har ett gammaldags tändsystem med en enda tändspole och fördelare).
Om det inte har gjorts någon service på tändsystemet på länge kan det ju vara idé att åtminstone skruva ur alla tändstift och avsyna dem, ohmmäta tändkablarna för att se att det inte är avbrott i någon av dem, avsyna fördelarlock och rotor efter sprickor, tecken på överslag mm.