Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag  (läst 7364 gånger)

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« skrivet: 09 apr-16 kl 22:51 »
Husbilen Citroën c25 har börjat (för en dag sen) bete sig underligt när jag byter växel å gasar upp. Det känns som obalans i däcken men när den bara rullar å jag inte gasar går den som den ska. Men när jag gasar på känns det nästan som att köra på streckade linjen på vägen- vibrerande å Tungkört.
Vad kan det vara? Cylindrar? Tändstift? Dåliga drivaxlar?

Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #1 skrivet: 09 apr-16 kl 22:55 »
du har juh bytat koppling.   
Kan vara den som ställer till det.

Tryckplattan kan ha hamnat snett eller ur centrering.
Stödlagringen av axeln som kom från växellådan och sitter i svänghjulet har skadats, fallit bort eller tryckt ur sitt läge.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #2 skrivet: 09 apr-16 kl 23:05 »
Om det har hänt något med kopplingen så borde det rimligtvis märkas även vid lätt belastning eller motorbromsning. Jag tror nästan mer på att det är något annat verkstaden har råkat ställa till med i motorrummet i samband med kopplingsbytet. Eller - som brukar hända förvånansvärt ofta - så är det frågan om fel som inte har något rimligt samband med varandra men som slumpen eller mr. Murphy ändå ser till att framkalla ungefär samtidigt.

Går motorn jämnt på tomgång eller om du varvar upp den obelastad?

Verkar avgaserna normala eller luktar de mer än vanligt (låt någon med känslig näsa och bil utan kupéluftfilter ligga efter medan du kör)?  Svart eller oljig avgasrök?

Någon skillnad beroende på om motorn är kall eller varm?

Verkar avgastemperaturen bli densamma på alla cylindrar eller är någon klart kallare än de övriga? Kolla detta genom att belasta motorn så den går ojämnt en stund, stanna sedan och spotta eller stänk vatten på avgasgrenröret för att bedöma temperaturen på de olika avgasportarna. Om du har snobbig utrustning av typ IR-termometer går den såklart också att använda.

Ett sätt att bedöma om det finns tändningsproblem är att lyssna på en svag sändare på mellanvåg (AM) på bilradion och höra hur tändstörningarna låter, framför allt vid segdragning med lågt varvtal och stort gaspådrag. Motorn är ju fyrcylindrig, om det finns ett tändningsproblem som bara berör en cylinder, så kommer vart fjärde "störningsknäpp" att vara antingen tydligt svagare eller starkare än de övriga (detta om den har ett gammaldags tändsystem med en enda tändspole och fördelare).

Om det inte har gjorts någon service på tändsystemet på länge kan det ju vara idé att åtminstone skruva ur alla tändstift och avsyna dem, ohmmäta tändkablarna för att se att det inte är avbrott i någon av dem, avsyna fördelarlock och rotor efter sprickor, tecken på överslag mm.

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #3 skrivet: 09 apr-16 kl 23:06 »
Vad gör jag åt det? Första veckan efter kopplingsarbete gick bilen felfritt- men nu beter den sig skumt.. Tycker också att det luktat bränt två gånger från kopplingen idag när jag bara växlat (inte slirar)

 

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #4 skrivet: 09 apr-16 kl 23:09 »
Om du inte hittar något uppenbart motorrelaterat fel, som jag beskrev nyss, så är det nog bara att åka tillbaks till verkstaden och reklamera kopplingsbytet.
I bästa fall kanske det finns en inspektionslucka på kopplingskåpan så att man kan se om t ex tryckplattan sitter snett eller fästskruvar för den är lösa, utan att riva isär alltsammans.

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #5 skrivet: 10 apr-16 kl 10:00 »

Det är bara vid gaspådrag eller alltså när jag gasar som bilen går konstigt inte vid bromsning.
Motorn går jämnt på tomgång å även jämnt när jag gasar utan växel i.

grå normal avgasrör typ.

Någon skillnad beroende på om motorn är kall eller varm? NEJ men kommer jag upp å lör längre på hög hastighet 70-90 är det som att problemet släpper tillfälligt för att sedan återkomma när jag växlar upp efter en korsning. Inget problem när jag växlar ner utan det är i kombination med gaspådrag.


Verkar avgastemperaturen bli densamma på alla cylindrar eller är någon klart kallare än de övriga?   
Har inte kollat ska komma när jag åker ut.
Jag har sedan tidigare lite tändningsproblem tror det är startmotorn, de gånger den inte drar igång klickar det typ i motorn.

Har ingen bilradio...så kan inte kolla störningar. 

Var länge sen service gjordes- dags att byta olja på den. Tror också den kan må bra av en service...

Om det är kopplingen borde inte felet uppenbarat sig direkt? Tycker även 1:an är svårare idag att lägga i än tidigare



torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #6 skrivet: 10 apr-16 kl 10:14 »
Var det på den här husbilen du hade tändningslåsproblem förut? Är tändningslåset bytt mot ett nytt av rätt sort, eller är det någon klåparlösning med separat startknapp, tvivelaktiga kabelskarvar osv?

Om du inte har bilradio, så ta med en batteridriven radio med AM (mellanvåg) för att lyssna under körning.

Beträffande svårighet att lägga i 1:an : Är det vid stillastående bil eller vid nedväxling under körning som det är svårt?
Om det är svårt vid stillastående, prova att parkera i en utförsbacke och låt bilen rulla sakta framåt med nedtrampad koppling när du lägger i 1:an. Om nedväxlingar är besvärliga, kolla om det går bättre med dubbeltrampning och noggrann anpassning av motorvarvtalet.
Skrapar det när du ska lägga i backen? Några problem med övriga växlar?

Beträffande kopplingen så kan det ju tänkas t ex att skruvar inte har varit riktigt åtdragna och börjat gänga ur sig nu, eller att någon detalj i lamell eller tryckplatta har spruckit eller tappat formen pga fabrikationsfel.

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #7 skrivet: 10 apr-16 kl 14:28 »
Ettan går i bättre nu. På ettan vibrerar den inte. Bytte även skyddsbälg på den - därför jag funderar kring drivknuten, men låter inget annorlunda vid svängar. Om det är obalans i däck eller dylikt borde det väl även vibrera när jag inte gasar.
Tror inte det är låset som är fel utan möjligtvis startmotorn.


ensamhet

  • Inlägg: 3969
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #8 skrivet: 10 apr-16 kl 16:31 »
Vad menar du med tungkört?

Jag hämtade hem en Mercedes igår och den vibrerade ibland vid gas pådrag och var slö ibland.
Felet på den var att motorfästena var borta, så jag la två plankbitar i mellan och ett spännband runt motor och framvagnsbalken.
Gasen funkade lite som den ville, eftersom motorn gled omkring.

Det jag vill säga är att du kanske har något dåligt motorfäste.

Skogsvilde

  • Inlägg: 17538
  • Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #9 skrivet: 10 apr-16 kl 17:08 »
Vad menar du med tungkört?

Jag hämtade hem en Mercedes igår och den vibrerade ibland vid gas pådrag och var slö ibland.
Felet på den var att motorfästena var borta, så jag la två plankbitar i mellan och ett spännband runt motor och framvagnsbalken.
Gasen funkade lite som den ville, eftersom motorn gled omkring.

Det jag vill säga är att du kanske har något dåligt motorfäste.

Sätter man problemen i samband med fastkörningen som ledde till kopplingseldandet så är det en stor sannolikhet att så är fallet
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #10 skrivet: 10 apr-16 kl 17:15 »
Att jag har dåligt motorfäste eller drivknut?
Det känns som att man kör på den streckade varningslinjen- ni vet som brukat vara för att man inte ska ta sig över på andra sidan körfältet. Så känns det så fort jag gasar i fart. Släpper jag på gasen å bara rullar bilen så låter eller känns inget.
Hur ser jag om jag har dåligt motorfäste?
« Senast ändrad: 10 apr-16 kl 17:21 av mulen »

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #11 skrivet: 10 apr-16 kl 17:25 »
Att jag har dåligt motorfäste eller drivknut?
Det känns som att man kör på den streckade varningslinjen- ni vet som brukat vara för att man inte ska ta sig över på andra sidan körfältet. Så känns det så fort jag gasar i fart. Släpper jag på gasen å bara rullar bilen så låter eller känns inget.
Hur ser jag om jag har dåligt motorfäste?
Min C5:a var lite så när drivknuten var på väg att kasta in handduken. Till sist skuttade den nästan fram.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #12 skrivet: 10 apr-16 kl 17:32 »
Mmm kan man se med ögat om Drivknuten är dålig? Borde det inte upptäckts när skyddsbalgen till Drivknuten byttes?

Halte

  • Inlägg: 1106
    • Östergötland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #13 skrivet: 10 apr-16 kl 17:47 »
Mmm kan man se med ögat om Drivknuten är dålig? Borde det inte upptäckts när skyddsbalgen till Drivknuten byttes?
På min syntes det tydligt. Men jo, tycker det borde setts då. Men det finns väl en på vardera sida
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #14 skrivet: 10 apr-16 kl 20:21 »
Något mycket märkligt hände för en stund sedan. Jag tänkte att bilen går snart sönder så som den vibrerade. På grusvägen i för hög fart ser jag en grop/stort gupp. Hinner inte sakta ner utan studsar kabom över :) sen upptäcker jag i uppförsbacken när jag måste gasa på att den inte vibrerar länge. Glad vänder jag och kör ut på asfalten i gen och växlar upp och växlar ner- och bilen vibrerar inte... Vad kan det varit? Vad kan ha hänt? Problemet löstes av duns i en grop? Vågar inte hoppas för mycket... Men just nu går bilen väldigt fint fram

Ett svart får

  • Inlägg: 9921
    • Bohuslän
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #15 skrivet: 10 apr-16 kl 21:08 »
Kan också stämma med ett dåligt motorfäste, motorn flyttade väl lite på sig. Man kan prova motorkuddarna med en kofot, genom att försöka lyfta motorn lite

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #16 skrivet: 10 apr-16 kl 22:06 »
En möjlighet är ju att en sten hade kilat in sig vid något motorfäste, och att den nu har ramlat bort, varigenom problemet är löst.

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #17 skrivet: 11 apr-16 kl 09:32 »
Eller om det är något med motorfästet trots allt. För nu efter fyra mil återkom vibrationerna. För att försvinna efter att körde över ett övergångsställe- gupp. Men var sitter motorfästet å hur löser jag detta på enklast sätt?

torbjorn

  • Medlemsadmin
  • Inlägg: 14096
    • Medelpad
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #18 skrivet: 11 apr-16 kl 10:55 »
Kolla i verkstadshandboken.  Eftersom det är en tvärställd motor så har den troligen tre, möjligen fyra motorfästen.

Gissningsvis ett långt till vänster som växellådan vilar på eller hänger i, ett till höger långt ner bakom motorn ungefär vid stödlagret för höger drivaxel, och till sist ett eller möjligen två "momentstag" som ska hindra motorn från att vrida sig framåt eller bakåt, det kan sitta antingen långt upp på motorns baksida och vara fastsatt i en tvärbalk långt bak i motorrrummet, eller också sitter det högt upp på motorns högra sida och är förankrat i tornet för höger fjäderben.

I första hand bör man misstänka att motorfästen som har utsatts för olja eller stark värme (strålningsvärme från avgasröret) går sönder.

mulen

  • Inlägg: 448
    • Lappland
SV: Trög vibrerar motstånd vid gaspådrag
« Svar #19 skrivet: 30 apr-16 kl 10:40 »
Pratat med flera verkstäder som misstänker drivknuten-men borde det inte knacka då också när man svänger? Hur långt kan man köra med en trasig drivknut?


 


Dela detta:

* Inloggade just nu

564 gäster, 0 användare

* Forum

* Om tidningen Åter



- Åter är en tidsskrift som är tidlös. Ett 5 år gammalt nummer är lika användbart nu som när den kom ut.
Jag har haft väldigt mycket nytta och har fortfarande av tidningen.
/Per

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser