Jag handlar alla bildelar från ebay. Brukar ligga på ca 40-50% av det billigaste svenska priserna inkl. frakt. Jag brukar inte köpa från icke-eu länder, p.g.a. tullen, och långsam hantering.
Har ibland även köpt vvs prylar därifrån, till bra priser. Lite elektronik i något fall också.
Jag tänker så här. Även om jag inte får nån garanti alls på prylen jag köper, så köper jag bara från handlare som har bra betyg av andra kunder (d.v.s. risken att de aktivt försöker lura kunden är låg). Och jag köper bara märkesprylar, där man inte så ofta behöver tillämpa garantin.
Att betala svenska priser känns som en väldigt dyr försäkringslösning.
Hittills har jag aldrig blivit lurad. En gång trodde jag att jag blivit lurad då varan inte sändes och säljaren var omöjlig att få tag på... men efter 90 dagar damp beställningen ner hemma i brevlådan.
En god vän har handlat en hel del från alibaba och aliexpress. Han har betydligt oftare drabbats av väldigt långa leveranstider, krånglande säljare, godtycklig tull, och dessutom att hans kort blev "kapat" och nån som handlat en massa saker på hans bekostnad. Banken tog de kostnaderna, men det var inte problemfritt.
Så jag kan rekommendera att handla av vettiga handlare genom ebay