Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Handla på ebay?  (läst 6525 gånger)

ensamhet

• Lappland
Handla på ebay?
« skrivet: 31 mar-16 kl 10:48 »
Det hänvisas lite här och där till ebay och att det är billigare där.
Hur många är det som handlar där och vad är er erfarenhet av det?

Halte

• Östergötland
SV: Handla på ebay?
« Svar #1 skrivet: 31 mar-16 kl 12:21 »
Handlar där tämligen ofta. Handlar man inom EU så slipper man tullkrångel men jag har även köpt saker direkt från Kina (främst bilelektronik) utan att tullen blandat sig i. Men ibland får man en liten avi ifrån dem om man direktimporterar utanför EU.

Håller man sig till säljare med mängder av försäljningar och bra omdömen är det tämligen riskfritt. Beställer man direkt ifrån Kina bör man veta att det KAN ta ganska lång tid innan man får varan.

Sist beställde jag en helautomatisk äggkläckare ifrån Storbrittanien (som de i sin tur importerat från Kina) och priset för den inklusive frakt blev ca 35% av vad exakt samma kläckare kostade i Sverige UTAN frakt.
"Fördomen har alltid sin rot i vardagslivet. Den gror på arbetsplatsen och i grannkvarteret. Den är ett utlopp för egna misslyckanden och besvikelser. Den är framför allt ett uttryck för okunnighet och rädsla."
- Olof Palme

DennisCA

• Finland
« Svar #2 skrivet: 31 mar-16 kl 12:56 »
Jo jag startade väl mitt konto 1999 tror jag. Ebay köper jag mkt på. Glansåren var 2005-2012, då var euron stark, dollarn svag, tullen klantig och USPS frakterna var skitlåga.

Sen kom USPS frakthöjningar i 2013, dollarn och euron närmade sig varandra osv. Så nu köper jag mest inom europa. Det är värt att kolla lokalt för ibland är vissa saker billigare hemma. Sist köpte jag en dragkrok från tyskland, har inte monterat den ännu.

tropfrog

• Västergötland
« Svar #3 skrivet: 31 mar-16 kl 13:17 »
Ebay är ju bara en plattform för massa olika säljare. Det är nästan som att fråga hur många som åker in till stan och handlar. Där finns också många olika säljare. Såväl dåliga som bra erfarenheter bör addresses säljaren eller eventuellt fraktbolaget, inte plattformen. Jag har bara goda erfarenheter av de säljare jag köpt av. Men man bör ha koll på säljaren, priserna och fraktalternativ. När det skall handlas från Kina är min erfarenhet dock att de bästa säljarna finns på Alibaba/aliexpress. Oavsett plattform så är utbudet enormt och det kan vara svårt att förstå skillnaderna på liknande grejor i olika prisklasser.

När man köper elektronik är det viktigt att grejorna är CE märkta och kommer med svensk kontakt. Det säljs mycket grejor som inte får användas i Sverige. Köper du utomlands är elsäkerhet ditt ansvar, när du köper inom landet är det säljarens.

Mvh
Magnus

ensamhet

• Lappland
« Svar #4 skrivet: 31 mar-16 kl 13:18 »
Jag kollade på solfilm och från England kostade det med frakt 2 179 kr med dagens Forex kurs.
Samma mängd solfilm här hemma hos den lokala handlaren kostade 27 758 kr.

Då blir man ju lite fundersam.

Klasb

• Gotland
« Svar #5 skrivet: 31 mar-16 kl 14:22 »
Jag har handlat bildelar från både Kina och USA. Alla gånger har jag fått betala tullkostnader och frakter. Frakterna är inte billiga längre så den delen måste man titta på.
Mina tullkostnader har de senaste gångerna legat på ca 30%.
Jag skulle köpa fjädring och stötdämpare från Australien som har det största utbudet. Det visade sig att samma vara kunde jag köpa här hemma för ungefär 30% högre pris.
För 30% högre pris handlar jag hemma och får garanti och någon att svära över när det är fel.
När jag handlar på e.bay så ligger priset oftast på under halva priset när grejen är hemma i verkstaden.

Skogsvilde

• Om det inte dödar dig muterar och försöker på nytt
    • -
« Svar #6 skrivet: 31 mar-16 kl 21:28 »
Som regel fungerar det kanonbra via eBay.
En endaste gång har jag haft problem, men efter lite mutter och diskutioner så skickade den leverantören grejerna en gång till.
Förövrigt så använder jag gortfarande den kisen då han har bra pris.
Det enda tråkiga är att han skickar från ryska Stillahavskusten och bara landsväg. Så det tar en månad att få pryttlarna.

Dock så får man som regel inte garanti och det kan blir ett rent helvete om man får fel grejer.
Vissa prylar kan vara jävligt mycket billigare och andra bara lite. Så det är en avvägningsfråga vid vart inköp.
E-nr är inte det minsta lilla farliga.
Det kan vara produkten som döljer sig bakom som ställer till det.
Men inte nödvändigtvis.

Själv är bäste dräng

• Östergötland
« Svar #7 skrivet: 31 mar-16 kl 23:49 »
Jag köper oftast bara mindre prylar från Kina, men någon större grej har det blivit. Kineserna skriver gärna gåva och skickar fraktfritt, så varken tull eller porto tillkommer där. Från USA blir det oftast tillägg. Inom EU är det säkrare som sagt, och det räcker oftast med att komma ur Sverige för att slippa vissa ockerbrancher.

Förr handlade jag en del från ELFA, men sedan jag för ca 5 år sedan sökte min första pryl på ebay så har de inte fått sälja en grej till mig.

HC

• Ångermanland
« Svar #8 skrivet: 25 jun-16 kl 14:53 »
Jag gör mina inköp på Ebay också.

I Sverige motsvarar inte priserna mina förväntningar, det är alldeles för dyrt här för mig.

Bara man kommer utanför Sveriges gränser på "item location" som betyder vart varan skickas från (helst inom eu) så sjunker prisnivåer med 50% eller mer på det allra mesta jag köpt.

Rekommenderar Ebay! :)

Bösahusarn

• Lagom kan också vara för mycket.
    • Skåne
« Svar #9 skrivet: 25 jun-16 kl 16:49 »
Jag har börjat småhandla saker som jag inte har så bråttom me att ha i handen på eBay.

Tex. köpte jag jaktradio för 800 spänn...tog tre veckor att få hem från kina. Samma radio kostar 1500 på tradera, då även skickad från Kina/hong kong.
Så har man ingen stress så kan man spara in en slant.

men vissa saker hittar man billigare i en svens näthandel, så allt är inte billigt.

Köpte nyligen en grej som var väldigt billig...och då visades sig att det var för billigt för att vara sant.
Jag fick ett mail från eBay som informerade om att det var något lurt....något som jag inte hade kunnat fundera så mycket på inom några veckor då grejen skulle skickas från Kina.

Men nu någon vecka senare är pengarna redan åter på mitt konto, Paypal är bra att ha.
« Senast ändrad: 25 jun-16 kl 18:41 av Bösahusarn »
Det är aldrig för sent att ge upp.

bsod

• Västmanland
« Svar #10 skrivet: 29 jul-16 kl 14:25 »
Jag handlar alla bildelar från ebay. Brukar ligga på ca 40-50% av det billigaste svenska priserna inkl. frakt. Jag brukar inte köpa från icke-eu länder, p.g.a. tullen, och långsam hantering.
Har ibland även köpt vvs prylar därifrån, till bra priser. Lite elektronik i något fall också.

Jag tänker så här. Även om jag inte får nån garanti alls på prylen jag köper, så köper jag bara från handlare som har bra betyg av andra kunder (d.v.s. risken att de aktivt försöker lura kunden är låg). Och jag köper bara märkesprylar, där man inte så ofta behöver tillämpa garantin.

Att betala svenska priser känns som en väldigt dyr försäkringslösning.

Hittills har jag aldrig blivit lurad. En gång trodde jag att jag blivit lurad då varan inte sändes och säljaren var omöjlig att få tag på... men efter 90 dagar damp beställningen ner hemma i brevlådan.

En god vän har handlat en hel del från alibaba och aliexpress. Han har betydligt oftare drabbats av väldigt långa leveranstider, krånglande säljare, godtycklig tull, och dessutom att hans kort blev "kapat" och nån som handlat en massa saker på hans bekostnad. Banken tog de kostnaderna, men det var inte problemfritt.

Så jag kan rekommendera att handla av vettiga handlare genom ebay

Dela detta:

* Inloggade just nu

747 gäster, 2 användare
Be, Ljunghonung

* Forum

* Om tidningen Åter

- Fantastisk tidning, börjat prenumerera nu xoxo
/Robbin

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser