Jag bor i slutet av en väg, som jag har officialservitut på. Eller - vägen är liksom riktig väg fram till mitt hus (ca 400 meter), sen fortsätter den som knögglig skogsväg en bit till och slutar vid ett sommarställe. Den svänger också av åt ett annat håll vid mitt hus, i form av klippt remsa. Om inte grannen klipper den på sommaren eller plogar den på vintern, skulle den alltså inte vara någon väg alls.
Hur som helst - jag har upptäckt att några traventusiaster använder vägen ganska ofta. Det gör inte mig något alls, men de verkar inte direkt ta någon hänsyn, och verkar tycka att vägen är något slags privat travbana. Idag fick jag hem ved, och den stackars vedfarbrorn blev utskälld och svuren åt när han mötte två travekipage i flygande fläng. Han kommer puttrandes med traktor och vagn på den smala vägen, och travtyperna blir ilskna och tycker att han ska "hålla åt sig!". Inte nåt trevligt beteende, kan jag tycka. Jag tänker också på att mina barn spatserar och spankulerar på vägen och i skogarna bredvid. Har travtyperna någon chans alls att väja för två barn som plötsligt kliver ut på vägen i en kurva eller så? Och ska mina barn, som bor mitt i skogen, behöva tänka som man gör när man bor i stan...?
Har jag någonting att luta mig emot alls, eller är det bara att gilla läget eller försöka be dem att inte busköra på "min väg"?
Det är kyrkans mark (som sannolikt arrenderas av storbönderna i trakten), och vägen ingår i ett naturreservat.