En sak till, det här med att välja ras. Finns det något sätt att hitta en snabb överblick på de olika raserna, i hänseende krav på erfarenhet, lämplighet som matkanin m.m.?
Lite snabbt har jag tyckt mig se att många pratar, vit lant, fransk vädur, gotland, new zeeland white som lämpliga för gröngölingar att börja med som matkaniner. Men det är ju fortfarande 4 st, alltså tillräckligt för att förvirra mig. 
Om man säger som så, så går
alla kaniner att äta oavsett ras.
Det handlar mer om i vilken viktklass man vill komma upp i, hur stor familjen är eller hur mycket kött man behöver. Utöver det handlar det nog mest om vilken typ av kanin man kan tänkas ha, vad beträffar mentalitet eller fodervanor och päls/utseende.
Som Gruff skriver, vill du använda pälsen är vissa raser bättre lämpade än andra. Vill du
bara ta fram hundmat duger nästan vilken ras som helst.
Vill du göda familjen är det bra om 1 kanin räcker till en hel middag.
Men raser som jag personligen tycker lämpar sig för ditt ändamål(antar att du har stora hundar) och som även kan ge middag åt en hel familj är som följer:
Fransk vädur (har mindre bra päls att flå och bereda men är ytterst vänlig och lätt att handskas med)
New Zealand Red-white osv (bra slaktvikt,har som en av få raser 10 spenar istället för 8, växer fort och pälsen är av bra kvalité, denna ras används främst som slaktkanin i sverige)
Californian (svår att å tag på men har en bra slaktvikt)
Blå och vit Wiener (bra slaktvikt,svår att få tag på)
Belgisk jätte (ger mycket kött men är dyr i drift)
Gotlandskanin (lever huvudsakligen på fattig föda,mest hö,billig i drift men ger under 1 kg kött per kanin)
Vit lant (se gotlandskanin ang foder, men ger större köttdjur, vanlig i danmark)
Sen finns det större raser där jätten ingår så som:
Tysk jättescheck (svår att få tag på men jag kan ordna

)
Stora silver (inte vanlig i sverige)
BourgondieStor chinchillaOsv, alla sistnämda har en vuxenvikt på 5kg eller mer, men är svåra att få tag i, i sverige.
Så nu har jag gjort det ännu rörigare för dig genom att lägga till fler raser