Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig rädda 110-årigt skåp!  (läst 5717 gånger)

Österängen

• Västerbotten
Hjälp mig rädda 110-årigt skåp!
« skrivet: 03 feb-16 kl 16:56 »
Med vårt hus följde massor av gamla möbler som jag försöker renovera upp.

Just nu håller jag på med ett skåp byggt 1904 som hade en vedervärdig, halvt avskavd ådringsmålning över. Skåpet har de senaste decennierna använts som kemikalieförvaring i källaren, varpå en del spill kommit på det.

Jag skulle vilja ha en så obehandlad känsla som möjligt på det, men det har ju dels blivit ljusare skåror där skrapan gått ner djupare, dels är det ju mörkare fläckar där det spillts.

Självklart får det finnas skavanker och spillet är ju inte mycket att göra något åt, men vad har ni för förslag på ytbehandling? Hur jämnar jag ut färgen på ett så naturligt sätt som möjligt?

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
SV: Hjälp mig rädda 110-årigt skåp!
« Svar #1 skrivet: 03 feb-16 kl 17:16 »
In med ett foto så vi får se skrället.  ;)

Österängen

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 03 feb-16 kl 17:44 »
In med ett foto så vi får se skrället.  ;)

Jag gör ett försök!

Österängen

• Västerbotten
« Svar #3 skrivet: 03 feb-16 kl 17:45 »
Jag kanske bör tillägga att skrapningen/slipningen inte är helt färdig.

Anders S

• -
    • Fröodling.se
« Svar #4 skrivet: 03 feb-16 kl 18:54 »
Det vi ser på fotona, är det resterna av ådringsmålningen eller underliggande färgskikt? Gulbrun färgton verkar vara rest av målarfärg eller annan träbehandling. Rödbrun ådring ser äkta ut för mig.

Vill du helst ha helt trärent eller vad eftersträvar du?

TW

• Finland
« Svar #5 skrivet: 03 feb-16 kl 22:31 »
Vilket fint skåp!

Det är helt klart snickrat för att vara målat. Att vaxa eller lacka det skulle vara att våldföra sig på stilen. Vax är dessutom ytterst svårt att få bort och omöjligt att måla på.
Jag tycker du skall låta bli att slipa det sista. Litet gamla färgrester gör ingen skada och något spackel behövs inte utom där din skrapa har slintat. Sedan målar du med ren linoljefärg i flera extremt tunna skikt. Träets struktur kommer delvis att skina igenom den matta färgen. Det var så snickaren tänkte sig det från början.
Bor redan på landet men drömmer om ett eget litet hus......
Timmerman och snickare och byggnadsingenjör och gör-det-självare. Gör väldigt mycket av litet men kan inte göra allt av ingenting.
Antifacist.

olivia.k

• Jämtland
« Svar #6 skrivet: 03 feb-16 kl 22:46 »
Det är inget skåp, utan en skänk. (:)

Pentti Linkola

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 03 feb-16 kl 23:33 »
Det är inget skåp, utan en skänk. (:)

Polisolivia.

Om man sågade bort lådorna på toppen, så hade "mina" gamlingar antagligen benämnt det där som "linneskåp"..

ARFA

« Svar #8 skrivet: 04 feb-16 kl 09:28 »
Hej. Jag anser att det är ett underskåp. Hur ser baksidan ut? Sågad eller bilad.
Har ett liknande från, 1880, men med överskåp och med tre dörrar bredd.
« Senast ändrad: 04 feb-16 kl 11:30 av ARFA »

ARFA

« Svar #9 skrivet: 04 feb-16 kl 09:30 »
Gångjärnen verkar av nyare sort men lådknopparna är typiska.

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #10 skrivet: 04 feb-16 kl 18:56 »
När min bror och jag en gång hjälpte en kvinna att flytta så råkade vi skada just ett sånt skåp som här.
Jag fick som uppgift att meddela damen om det inträffa. Brodern blev väldigt förvånad när jag kom med 20:-. Jag sa till damen " skänken slant"

Skämt å sido. Hade jag varit dej hade jag gjort nått roligt av möbeln.
1 lägg en tunn oljefärgsgrund gärna vit.
2 lägg en oljefärg med nån ton du gillar. behöver inte vara täckande.
3 lägg ett lager pilsnermåleri (finns mycket skrivet o detta, barn kan måla med fingrar, fiskar båtar o hästar eller mönster och.....)
4 Lägg en lack OBS ej vattenbaserad ovanpå (tunt som fernissa) och försegla pilsnermåleriet.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

Österängen

• Västerbotten
« Svar #11 skrivet: 05 feb-16 kl 14:50 »
Det vi ser på fotona, är det resterna av ådringsmålningen eller underliggande färgskikt? Gulbrun färgton verkar vara rest av målarfärg eller annan träbehandling. Rödbrun ådring ser äkta ut för mig.

Vill du helst ha helt trärent eller vad eftersträvar du?
[/

Det är bara småflagor kvar av ådringsmålningen, men det innersta lagret är lite rödbrun, men det är bara en tunn hinna. 

Jag skulle helst ha den i princip obehandlad, kanske behandlad med en lätt brunpigmenterad olja?

Österängen

• Västerbotten
« Svar #12 skrivet: 05 feb-16 kl 14:53 »
Vilket fint skåp!

Det är helt klart snickrat för att vara målat. Att vaxa eller lacka det skulle vara att våldföra sig på stilen. Vax är dessutom ytterst svårt att få bort och omöjligt att måla på.
Jag tycker du skall låta bli att slipa det sista. Litet gamla färgrester gör ingen skada och något spackel behövs inte utom där din skrapa har slintat. Sedan målar du med ren linoljefärg i flera extremt tunna skikt. Träets struktur kommer delvis att skina igenom den matta färgen. Det var så snickaren tänkte sig det från början.

Varför tror du det? *nyfiken*

Ådringsmålningen var väldigt lik träets egen färg, så jag har lite svårt att förstå meningen med den. Liknande ådringsmålning, lite för blank, inte så bra gjord, finns på fler ställen i huset som är byggt 1929, så därför trodde jag att målningen var gjord senare.

Österängen

• Västerbotten
« Svar #13 skrivet: 05 feb-16 kl 14:55 »
Hej. Jag anser att det är ett underskåp. Hur ser baksidan ut? Sågad eller bilad.
Har ett liknande från, 1880, men med överskåp och med tre dörrar bredd.

Det skulle bli ett väldigt högt skåp med ett överskåp på! Har du bild på hur du tänkte att det skulle se ut?

Det är brädor som baksida, vad menar du med bilad?

Österängen

• Västerbotten
« Svar #14 skrivet: 05 feb-16 kl 14:57 »
Jag målar det helst inte just nu, men vill gärna kunna göra det senare (smaken förändras ju). Kan jag olja (linolja?) det nu och måla med linoljefärg om några år? Eller är det bättre att bara såpskura det som vi gjort med köksgolvet?

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
« Svar #15 skrivet: 05 feb-16 kl 15:12 »
Tvivlar på att du får oljefärg att fästa på en såpad yta. Likaså om du använder vax eller tjära.
Men linolja är ju helt ok. Man säger med oljefärg att man ska ha det yttersta skicktet fetast.
Så blandar du1/2 +1/2 kan du fortsätta med oljefärg när de passar. (olja+terpentin/lacknafta)                                         
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

christelle

• Blekinge
« Svar #16 skrivet: 05 feb-16 kl 15:51 »
Fin möbel, tycker den är fin som den är. Vill du inte göra nåt med den i nuläget så kan du väl bara olja den med vanlig uppvärmd matolja.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

mohsart

• Blekinge
« Svar #17 skrivet: 05 feb-16 kl 18:09 »
Tvivlar på att du får oljefärg att fästa på en såpad yta. Likaså om du använder vax eller tjära.
Men linolja är ju helt ok. Man säger med oljefärg att man ska ha det yttersta skicktet fetast.
Så blandar du1/2 +1/2 kan du fortsätta med oljefärg när de passar. (olja+terpentin/lacknafta)                                         
Först och främst är inoljningen separat från målningen, så det finns inget skäl att tillsätta terpentin av det skälet.
Sedan innebär "fetare" inte mer olja utan mer pigment, jag har med framgång tillsatt kokt linolja till färg för grundmålning.
Terpentinets roll (enligt min erfarenhet) är att den gör det lättare att stryka tunna lager, eftersom terpentinet dunstar. Praktiskt i framförallt kalla miljöer, då linoljan blir mindre lättflytande (ett alternativ är att värma oljan).

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

getalina

• Haui that Skanunga ærliki mææn toco vitar uræt ald
    • Halland
« Svar #18 skrivet: 05 feb-16 kl 19:08 »
Har haft ett liknande projekt som jag ville skulle vara gyllenbrunt och då tog jag en tjärfärg och sedan förnissa ovanpå. Blev bra.

Här kan du läsa om Roslagsfernissa

http://www.roslagsmahogny.se/

Roslagsfernissa med 20% trätjära - Nytillverkad björkstol.

malarmaster

• Gäst
« Svar #19 skrivet: 05 feb-16 kl 21:26 »
Först och främst är inoljningen separat från målningen, så det finns inget skäl att tillsätta terpentin av det skälet.
Sedan innebär "fetare" inte mer olja utan mer pigment, jag har med framgång tillsatt kokt linolja till färg för grundmålning.
Terpentinets roll (enligt min erfarenhet) är att den gör det lättare att stryka tunna lager, eftersom terpentinet dunstar. Praktiskt i framförallt kalla miljöer, då linoljan blir mindre lättflytande (ett alternativ är att värma oljan).

/Mats
fel,med fet linolja menas en färg som bara består av linolja och pigment. andel pigment och olja styrs av vilket pigment man använder men grunden är att färgen skall vara stadig men ändå lättstruken.
en mager linolja är spädd med balsamterpentin och används till grundning. Ofta är proportionerna 80-20. Mellanstryckning spädes 90-10 och slutstrykning är ospädd,alltså 100.
häller du olja i en redan färdig färg (dvs där färgen har rätt proportioner mellan pigment o olja) blir färgen fetare (du får alltså mindre pigment i produkten).
Kan ge problem med efterföljande färgskikt då man enligt gammal kunskap stryker de olika skikten från en mager  till en fet blandning.
terpentinet hjälper till att tunna färgen utan att förändra oljebalansen mellan pigment o olja.Lacknafta används inte då den påverkar oxidationsprocessen i negativ riktning.
detta är gammal kunskap och själv har jag i 40 år målat linoljefärg yrkesmässigt enligt denna metod som jag lärdes av de proffs som aldrig hade något annat att måla med.
nu propageras för att denna kunskap är förlegad,man kan visst måla linoljefärg utan spädning m.m men hittills har jag inte hittat belägg för att de nya profeterna har rätt.
Tror nog att det är ett påhitt för att undvika terpentinet och de risker som den ger. Huruvida dagens linoljefärger med nya metoder håller lika länge som äldre tiders målning återstår att se.Ulf

Dela detta:

* Inloggade just nu

667 gäster, 2 användare
gorlan, Tur-Johan

* Forum

* Om tidningen Åter

- Helt underbar lektyr. Läser hemma hos en släkting och tycker de är så bra. Gott o blandat!
/Sanna H

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser