Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hjälp mig rädda 110-årigt skåp!  (läst 5711 gånger)

ärt

• Halland
    • www.lillanabben.se
SV: Hjälp mig rädda 110-årigt skåp!
« Svar #20 skrivet: 05 feb-16 kl 21:44 »
Så blev pilsnermåleriet på dotterns hurts.
Vackert nej men vi hade kul o de e en viktig dimension.
De roliga med pilsnermåleri är ju att är man inte nöjd så trasa o vatten så är det bara på det igen.
Är nog inte vidare slitstark om man inte lägger en "hård lack" ovan på.
Lämna nuet. Gå till nyet. Rösta blankt.
 Nuet: där du är nu med kropp och sinne. Nyet: där du vill vara med kropp och sinne. Vägen dit?

mohsart

• Blekinge
SV: Hjälp mig rädda 110-årigt skåp!
« Svar #21 skrivet: 06 feb-16 kl 10:02 »
fel,med fet linolja menas en färg som bara består av linolja och pigment. andel pigment och olja styrs av vilket pigment man använder men grunden är att färgen skall vara stadig men ändå lättstruken.
en mager linolja är spädd med balsamterpentin och används till grundning. Ofta är proportionerna 80-20. Mellanstryckning spädes 90-10 och slutstrykning är ospädd,alltså 100.
häller du olja i en redan färdig färg (dvs där färgen har rätt proportioner mellan pigment o olja) blir färgen fetare (du får alltså mindre pigment i produkten).
Kan ge problem med efterföljande färgskikt då man enligt gammal kunskap stryker de olika skikten från en mager  till en fet blandning.
terpentinet hjälper till att tunna färgen utan att förändra oljebalansen mellan pigment o olja.Lacknafta används inte då den påverkar oxidationsprocessen i negativ riktning.
detta är gammal kunskap och själv har jag i 40 år målat linoljefärg yrkesmässigt enligt denna metod som jag lärdes av de proffs som aldrig hade något annat att måla med.
nu propageras för att denna kunskap är förlegad,man kan visst måla linoljefärg utan spädning m.m men hittills har jag inte hittat belägg för att de nya profeterna har rätt.
Tror nog att det är ett påhitt för att undvika terpentinet och de risker som den ger. Huruvida dagens linoljefärger med nya metoder håller lika länge som äldre tiders målning återstår att se.Ulf
Jag tänker inte gå i clinch om detta, men om man kikar på gamla recept på linoljefärg så saknas terpentin, så jag vill mena att terpentin är en nymodighet.
Min huvudpoäng var dock att oavsett om man vill tillsätta terpentin till oljan (halvolja) eller inte så har det ingenting med principen att gå från mager till fet färg att göra, eftersom oljningen är en separat process.

/Mats
Riggargesäll, arbetar även med båtbygge och -renoveringar, repslagning och segelsömnad, samt fin- och fulsnickeri.

Have Autism, Will Travel

Dela detta:

* Inloggade just nu

579 gäster, 2 användare (1 dolda)
Hardy

* Forum

* Om tidningen Åter

- Å vilken härlig tidning
/Susanne

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser