Välkommen! För att skriva i forumet måste du logga in först. Har du inget konto går det bra att registrera ett eller logga in med Facebook här. Det kostar inget.  :)

Författare Ämne:  Hyra slungrum på vagn?  (läst 1765 gånger)

Mört´n

• Västerbotten
Hyra slungrum på vagn?
« skrivet: 26 jan-16 kl 08:33 »
Jag undersöker om det finns ett intresse att hyra slungrum?
Jag planerar att bygga ett slungrum men tänkte göra det i en manskapsvagn, och om det nu ska bli i en vagn så kanske man kan lägga ut lite mer pengar på det om någon vill hyra.
Jag tänkte att det ska finnas en 6 ramars automatisk slunga, avtäckningsbord för två personer med antingen el-kniv eller ång-snittavtäckare.
1 st 100 L kärl och 1 st 200 L kärl, kan förstoras om det skulle göra att folk blir mer sugna att hyra.
Förfilter med uppvärmning, och honungsump.
Kanske eventuellt en pump om det blir ett stort intresse.
Och såklart så tänkte jag få in en diskbänk.
Jag leker även med tanken om att ha ett separat lagertält med en termostatstyrd värmefläkt som värmerum.
Lite beroende på kostnad m.m så tänkte jag att du kan lyfta in en eller två lastpallar med skattlådor, direkt från värmetältet och in i vagnen.
Tanken är då att när man hyr så kommer det med en pallyftare och man ska bara behöva koppla till en vanlig trädgårdsslang i ett uttag för vatten samt sätta kontakten i ett vägguttag för el.
Jag riktar mig såklart mot nybörjare och kanske upp till dom med en liten verksamhet, eller bara dom som inte har plats eller råd med ett eget slungrum.

Vad jag undrar är om någon vore intresserad att hyra slungrummet för 500 kr/dygnet samt att du får städa efter dig. Sen undrar jag hur långt du vore villig att köra för att hämta det?
Frågan är fram för allt riktad till folk i Västerbotten.
Jag funderar om det skulle vara värt att köra det till t.ex. Skellefteå dom första 2-3 veckorna i augusti och sedan till Umeå så länge som folk vill hyra, och resterande tid får den stå i Lycksele.
Sugen på te? www.tealovers.se

larsa66

• Västerbotten
SV: Hyra slungrum på vagn?
« Svar #1 skrivet: 26 jan-16 kl 08:57 »
Hej
jag tror marknaden är väldigt begränsad.
här i Skellefteå får vi låna  biodlarföreningens slungrum  och jag misstänker att det är likadant i Umeå.
Dom stora biodlarna har oftast egna slungrum.

//Larsa

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #2 skrivet: 26 jan-16 kl 11:35 »
Tråkigt att höra för min del, men roligt att höra för dom som bor vid kusten.
Jag visste inte att man fick låna en lokal, jag bor själv utanför Lycksele och här finns det inga lokaler tyvärr.
Vi kommer själv att skaffa utrustningen med tiden, men jag tänkte att vi kunde skynda på det hela om det fanns intresse från folk.
Men blir det inte trångt i lokalerna ni får låna? om 20-30 biodlare måste slunga nästan samtidigt?

Weasel

• Skåne
« Svar #3 skrivet: 26 jan-16 kl 13:22 »
Nu bor jag i Skåne så det är inte aktuellt just för dig, men jag tycker det är en jättebra ide!!
Precis vad jag själv skulle vilja hyra. Mina bin har fått behålla sin honung för jag har inget smidigt system här hemma. Dra iväg en massa ramar till något annat ställe verkar omständligt. Vet att man kan låna slunga, men det är ju bara en liten del av honungshanteringen.
Bor i ett hus på landet med mina tre barn. Kuvasz, katter, nakenråttor och hamstrar. Oflar lite för husbehov.

larsa66

• Västerbotten
« Svar #4 skrivet: 26 jan-16 kl 14:51 »
Tråkigt att höra för min del, men roligt att höra för dom som bor vid kusten.
Jag visste inte att man fick låna en lokal, jag bor själv utanför Lycksele och här finns det inga lokaler tyvärr.
Vi kommer själv att skaffa utrustningen med tiden, men jag tänkte att vi kunde skynda på det hela om det fanns intresse från folk.
Men blir det inte trångt i lokalerna ni får låna? om 20-30 biodlare måste slunga nästan samtidigt?
Jo det är lite synd om man bor i inlandet jag har lite kupor vid norsjö men det blev att köpa  en egen slunga.
Det är en väldig lång tidsperiod när man slungar. från augusti till slutet på oktober brukar det vara bokningar
i slung rummet men dom flesta har nog en egen slunga hemma och håller på.
vi är  ca 80 medlemmar i skeå men det är inte stor procent som slungar i föreningens lokaler.

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #5 skrivet: 26 jan-16 kl 15:33 »
Jag kan nog grundat på era svar dra slutsatsen att det är till alla som vill ha bin men inte hunnit komma igång jag skulle rikta mig i så fall.
Hmm, Jag kommer att bygga den för min egen del men jag tror nog att det får ta lite mer tid då.
Tack för alla bra svar!

Mört´n

• Västerbotten
« Svar #6 skrivet: 26 jan-16 kl 16:26 »
Jag fick nyligen ett samtal från en herre i norsjö angående vagnen.
Det har tydligen blivit livat i biodlingskretsarna ;D
Vet dock inte om det var till det bra eller dåliga. Så var inte rädd att skriva i tråden om du har kritik eller andra kommentarer, det lär sig ju alla av.
Edit: Och ifall mannen i Norsjö undrar så kommer jag hur som helst att bygga vagnen.
« Senast ändrad: 26 jan-16 kl 17:52 av Mört´n »

Magnus_Hammargren

• Gäst
« Svar #7 skrivet: 28 jan-16 kl 09:02 »
En sak att beakta i dom här sammanhangen är risken för sjukdomsspridning. Flytt av kupor och bin finns det regler för frågan är hur detta tolkas? Å andra sidan utgör alla dessa stationära s k föreningsbigårdar samma risk (eller ännu större) där utrustning delas.

Tror idén kan vara bra, men inte att du ska "skala upp" den utan snarare tvärtom. Vi som har lite fler kupor kommer sannolikt alltid att ha egen utrustning.
Du har knappast nytta av stora uppsamlings- eller klarningstankar heller då dom måste tömmas i princip direkt.

Jag tänker lite i dom här banorna:
- Nålperforator som också kan användas för avtäckning. (sjukdomsspridare dock)
- Max 6 r helautomatisk tangential slunga.
- Karusellseparator varifrån folk kan fylla direkt på 28kg kärl och ta med sig och "klara" däri efteråt.
Hanterar alla typer av honung, även ljung.

Räkna lite på det. Dyra grejjer som har lång payback-tid om det ska täckas av 500 kr/dygn på ett par månader om året. Bara maskinerna jag räknade upp ovan går väl loss på 100'
För att komma ner i pris går det ju att bara ta slungan och placera den så högt att det blir självfall genom silar ner i klarningshinkar. Då är det budget och kan attrahera segmentet 2-10 kupor

/M

christelle

• Blekinge
« Svar #8 skrivet: 28 jan-16 kl 10:03 »
Honungshantering kräver god hygien i alla led, tveksam till att var och en som använder ett ambulerande slungrum själva kan städa efter sig.
Gå igenom kursen som finns på nätet som heter "Säker honung branschriktlinjer för honungsbranschen" och gå igenom vad som gäller både när det gäller branschens rekommendationer och gällande lagstiftning.
The woods are lovely, dark and deep.
But I have promises to keep,
and miles to go before I sleep.   R. F.

Hans Hultén

• Södermanland
« Svar #9 skrivet: 28 jan-16 kl 14:24 »
Honungshantering kräver god hygien i alla led, tveksam till att var och en som använder ett ambulerande slungrum själva kan städa efter sig.
Gå igenom kursen som finns på nätet som heter "Säker honung branschriktlinjer för honungsbranschen" och gå igenom vad som gäller både när det gäller branschens rekommendationer och gällande lagstiftning.
Kloka ord.

olof

• Skåne
    • Min blogg med sökord biodling
« Svar #10 skrivet: 28 jan-16 kl 19:15 »
...
Jag tänker lite i dom här banorna:
- Nålperforator som också kan användas för avtäckning. (sjukdomsspridare dock)
- Max 6 r helautomatisk tangential slunga.
- Karusellseparator varifrån folk kan fylla direkt på 28kg kärl och ta med sig och "klara" däri efteråt.
...
Ett synnerligen bra förslag på utrustning  :-[ Fast jag har valt en helrams Sjölis istället.

Dela detta:

* Inloggade just nu

542 gäster, 1 användare
alternaiv

* Forum

* Om tidningen Åter

Kan verkligen rekommendera denna utmärkta matnyttiga publikation! Blir förvånad varje gång den dimper ner hur bra och detaljerade artiklarna är. Dessutom mycket inspirerande. :)
/Anders Ö

* Nya inlägg

* Nytt i ditt landskap

För inloggade medlemmar visas här nya lokala annonser, aktiviteter och presentationer.
Logga in eller
registrera dig.
 :)

* Nya annonser